Ik vind dat jij wel een héél rooskleurige bril opzet wat de Gazastrook betreft voor 7 oktober 2023.
Zo kan je wel alles relativeren. Het kan altijd erger, toch?
In het ghetto van Warschau kreeg je als Jood ook gewoon onderwijs en waren culturele instellingen ook geopend. Zo trad het joods symfonisch orkest een aantal keer op, trouwden mensen en kregen ze kinderen. Net zoals in de Gazastrook was het niet evident om erbuiten te gaan en waren er wel wat beperkingen op nutsvoorzieningen en de primaire levensbehoeften. Niet zo helemaal koek en ei, maar wel stukken beter dan in in 1943 toen een opstand een nogal brutaal einde maakte aan het ghetto.
De vergelijkingen met de Tweede Wereldoorlog en een Holocaust waarbij 2/3 van de Europese joden het niet overleefden (tot zelfs 90% als je naar landen als Polen kijkt), worden weer zonder enige rem gebruikt... Zelfs in 1941 waren al ruim anderhalf à twee miljoen joden omgekomen (van de in totaal ongeveer 6 miljoen). De eindteller van de Holocaust zat op 6 miljoen in 1945, ruwweg 66% van de toenmalige joodse populatie.
Even de actuele cijfers in het conflict in Gaza: ondertussen staat het aantal oorlogsslachtoffers in Gaza rond de 40 000, dat is gegeven de populatie Palestijnen in Gaza rond de 2% (ballpark 43 000 op 2,2 miljoen).
De onschuldige slachtoffers? Te betreuren, absoluut. De Hamas strijders? Burn in hell zou ik dan denken.
Bij de slachtoffers van de Holocaust zaten voor zover ik weet wel geen terroristen die onschuldige burgers viseerden.
Gegeven die cijfers denk ik toch dat hoewel het echt géén pretje zal zijn, dat ik voor een leven in Gaza zou kiezen, in plaats van in het ghetto van Warschau. Overigens die horror in Gaza komt heus niet alleen omdat Israël de grens met een buur waarmee het op voet van oorlog leefde, afsloot.
Vandaag nog in het nieuws (en hierboven reeds vermeld).
Een 21-jarige vrouw van de Jezidi-gemeenschap is donderdag, na 10 jaar gevangenschap, bevrijd. De vrouw, Fawzia Sido, werd in 2014 op 11-jarige leeftijd ontvoerd door terreurorganisatie Islamitische Staat (IS) en sindsdien op verschillende locaties vastgehouden. Sinds 2020 verbleef ze in Gaza.
www.vrt.be
Ontvoerd door de terroristen van IS, en teruggevonden in Gaza... uitgehuwelijkt op 11-jarige leeftijd en misbruikt (met 2 kinderen als gevolg).
Iets zegt mij dat het niet Israël dat verantwoordelijk is voor het lijden van die vrouw, integendeel, zij dankt er haar herwonnen vrijheid aan...
Cynisch maar ik zou graag eens een cijfer zien waarin van die 43 000 wordt uitgesplitst wie er lid was van Hamas, en wie niet. Gegeven dat het in de praktijk ook Hamas is dat de aantallen slachtoffers publiceert (en gegeven de betrouwbaarheid ervan in het verleden, wil ik die aantallen niet eens betwisten), zouden ze gerust die slachtoffers eens mogen kruisen met hun ledentabellen.
Er zijn intussen al te veel kinderen gestorven in dit conflict, en daar kan je van uit gaan dat die per definitie onschuldig zijn, maar van de overige slachtoffers kan je dat in dit verhaal dus wel degelijk niet zeggen. Rest nog het debat of het zoveel collaterale schade waard is natuurlijk en hoeveel "keuze" Israël in die materie heeft.
En eerlijk gezegd, de beschuldiging van genocide die hier met regelmaat herhaald blijft worden, daar mag toch ook nog altijd een stevige asterisk bij dat
die tot dusver door géén enkel Westers democratisch land expliciet gesteund wordt (bron Wikipedia) (best case zeggen een aantal landen, inclusief het onze, dat ze het vonnis zullen volgen op het moment dat het geveld is, zullen respecteren), integendeel het merendeel van de steun komt uit Islamitische landen waar democratie en mensenrechten vaak ver zoek zijn.
Dit is en blijft vooral gebaseerd op een (begrijpelijke) enorme verontwaardiging waarbij in de ogen van sommigen dan ook maar meteen naar de ergst mogelijke term gegrepen moet worden, los van of dit een accurate weerspiegeling is van de realiteit en de cijfers, en waarbij zelfs zonder schaamte de afstammelingen van de grootste slachtoffergroep van de Holocaust vergeleken moeten worden met de daders ervan. In de ogen van degenen die vinden dat die term terecht is, is dit misschien een "ironie van de geschiedenis", maar ik vind het vooral een erg ongepaste vergelijking, die niet klopt met de cijfers.
EDIT: JanusDR was me voor, nu goed, verandert niets aan het verhaal.