Conflict Amerika - Venezuela

Tja, als ze nu Machado of Gonzalez installeren daar, kan je er in feite niets anders op zeggen dan goed gespeeld.
In theorie - ik denk dat we dergelijke quotes in het verleden ook wel konden ophalen voor andere landen. Denk dat enkel de tijd zal leren of het een netto positieve ingreep is geweest. Maar waar staan we met ons internationaal recht en soevereiniteitsprincipes jegens Rusland, als we hier zouden durven zeggen dat het goed gespeeld is?

Ik zie Poetin nu al in zijn buitenverblijf zitten: waarom ben ik 4 jaar geleden op dat idee niet gekomen? :laugh:

Maar dat is toch ook wel weer fucked up boel zeg, net zoals met die operatie in Iran.

In theorie - ik denk dat we dergelijke quotes in het verleden ook wel konden ophalen voor andere landen. Denk dat enkel de tijd zal leren of het een netto positieve ingreep is geweest. Maar waar staan we met ons internationaal recht en soevereiniteitsprincipes jegens Rusland, als we hier zouden durven zeggen dat het goed gespeeld is?
Ik vind dit toch iets anders, Maduro wordt afaik al jaren niet meer erkend als legitiem staatshoofd, Putin wel (zij het van een weinig democratische staat, natuurlijk). Uiteraard heeft dat niets te zien met Trump zijn beweegredenen, maar het maakt wel een verschil. Het zou iets helemaal anders zijn geweest als ze pakweg Lula uit zijn bed hadden gehaald.

Los van haar Nobelprijs voor Vrede is Machado een Trump-hielenlikster, is ze pro-Israel en wil ze gans Venezuela privatiseren (een sure recipe for disaster). Toch maar afwachten of het daar voor de lokale bevolking effectief gaat verbeteren, zeker op economisch vlak. Dan toch liever Gonzalez precies.

Voorts een uiterst hypocriete activiteit van Trump, maar dat is tegenwoordig al zo normaal dat het weinig aandacht meer krijgt.

Ongeacht de waarschijnlijke verkiezingsfraude van Maduro, dit is toch weer een stevige deuk in ons internationaal systeem van rechten. Heeft de VN veiligheidsraad hier nu volledig mee afgedaan? Wie gaat nu nog aan andere landen kunnen zeggen dat ze geen recht hebben een ander land aan te vallen?

Lap, ik was nog aan het bijlezen en ineens is de president gevangen genomen?
Deelnemers aan de bingo? Ik had een oorlog tussen de VS en Venezuela niet op mijn lijstje staan voor 2026.
Mijn volgende prentje is: president VS onthuld zich als lizardmen.

Ongeacht de waarschijnlijke verkiezingsfraude van Maduro, dit is toch weer een stevige deuk in ons internationaal systeem van rechten. Heeft de VN veiligheidsraad hier nu volledig mee afgedaan? Wie gaat nu nog aan andere landen kunnen zeggen dat ze geen recht hebben een ander land aan te vallen?
Zeer benieuwd hoe China zal reageren.
Als de VS zulke acties mag ondernemen, waarom zij niet?

Deelnemers aan de bingo? Ik had een oorlog tussen de VS en Venezuela niet op mijn lijstje staan voor 2026.
Annexatie van Groenland klinkt ook plots minder zot.. >_>

Een oorlog is het niet echt. Een special operation die blijkbaar op 3 uur afgerond is. Putin takes notes.

Ik zie Poetin nu al in zijn buitenverblijf zitten: waarom ben ik 4 jaar geleden op dat idee niet gekomen? :laugh:

Maar dat is toch ook wel weer fucked up boel zeg, net zoals met die operatie in Iran.
Rusland heeft dat in Oekraïne ook geprobeerd, alleen is Rusland militair een stuk minder capabel en hadden ze een pak minder weerstand verwacht. Maar het originele plan was effectief nog altijd om binnen de drie dagen in Kyiv te staan en ofwel Zelensky en zijn regering op te pikken, ofwel ze te dwingen van naar het buitenland te vluchten. :)

Ik vind dit toch iets anders, Maduro wordt afaik al jaren niet meer erkend als legitiem staatshoofd, Putin wel (zij het van een weinig democratische staat, natuurlijk). Uiteraard heeft dat niets te zien met Trump zijn beweegredenen, maar het maakt wel een verschil. Het zou iets helemaal anders zijn geweest als ze pakweg Lula uit zijn bed hadden gehaald.
We hebben toch internationale rechtbanken om zulke zaken te bepalen? En dan zie ik dat er tegen Putin wel een arrestatiebevel is uitgevaardigd en tegen Maduro niet. Ik begrijp dat de V.S. het ICC niet erkent maar van onze Europese regeringsleiders mag ik wel hopen dat ze unaniem deze actie afkeuren.

Afgezien van de legale dimensie, is het aantal gevallen waarbij Amerikaanse interventie na WO2 positief uitdraaide ook op enkele vingers te tellen.

Even een ander land aanvallen en de regeringsleider ontvoeren omdat die je niet aanstaat en dit zonder echte aanzet. Ik maak me daar toch wat zorgen over.

Terug
Bovenaan