Clair Obscur: Expedition 33

Nog nooit die connectie gemaakt, maar ik zie wel wat je bedoelt.
Het is zeker geen vreemd fenomeen dat verschillende delen van een character door verschillende mensen wordt gedaan. Het is niet omdat iemand het juiste uiterlijk heeft dat je wil vertonen, dat deze een goede voice-actor is (of gewoon al beschikbaar is in de timing van het volledige proces). Bij de minder bekende namen valt het gewoon minder op.
Nog een stap verder: het model, stem en bewegingen kunnen door 3 individuele personen gedaan worden. Iets waar ik voorstander van ben, zo krijg je het beste eindresultaat (mits je voor de 3 rollen iemand inzet die geloofwaardig is in de setting). Voor Gustav is de mo-cap bv. gedaan door Maxence Cazorla.

Net de Mask keeper verslagen, eerste poging uur bezig en die bleef maar healen en schilden bij spawnen, om maar te zwijgen van die exhaust da die bleef gebruiken op mn expedition. 2de poging eerst de 3 masks op de zijwegen verslagen en dan was die vrij easy.

Geweldige game alvast, ook al ben ik niet zo een fan van het genre. Het verhaal en die muziek zijn gewoon fantastisch en blijven me doorzetten.

Wel respect voor de ontwikkelaars om zo een game aan zo een lage prijs te verkopen in een tijd waar games steeds duurder en duurder worden.

Laatst bewerkt:
Hier rollen de end credits net over het scherm, wat een verhaal. Was echt een mindfuck naar het einde toe, maar zo prachtig afgesloten. Zoals eerder gezegd, geen fan van het jrpg genre, maar deze kon ik de laatste weken toch niet neerleggen. Blij dat ik deze toch een kans heb gegeven en wie weet ooit nog een 2de playthrough. Was bij mij wel puur focus op de main story, al die side content voor x aantal extras pictos was het mij niet waard.

En die soundtrack gaat hier toch nog enkele weken in mn hoofd zitten, moet toch 1 van de beste game sountracks ooit zijn. Ondertussen al bij de favorieten gezet op spotify! :music:

Gisterenavond uitgespeeld met 40u op de teller.
Zeker niet 100% completed, enkel alles gedaan wat ik wou (inclusief de compaion quests).

Zeker een heel goed spel maar naar het einde toe verveelde het toch wat.
Dat vond ik wat te lang te duren, maar het verhaal en het einde maakten dat dan weer goed.
Audio visueel uiteraard een pareltje.

Voor mij wel geen GOTY, daarvoor zijn er andere games uitgekomen waar ik mij meer mee heb geamuseerd.
Op het einde heb ik mij wat door Clair Obscur moeten sleuren, maar ben wel heel blij dat ik het gedaan heb.

Gratis DLC voor Clair Obscur.
Echt, eerst efkes goty maken en nu nog wat gratis content bij. Helden!

damn heb hem net verkocht :')

Gisterenavond uitgespeeld met 40u op de teller.
Zeker niet 100% completed, enkel alles gedaan wat ik wou (inclusief de compaion quests).

Zeker een heel goed spel maar naar het einde toe verveelde het toch wat.
Dat vond ik wat te lang te duren, maar het verhaal en het einde maakten dat dan weer goed.
Audio visueel uiteraard een pareltje.

Voor mij wel geen GOTY, daarvoor zijn er andere games uitgekomen waar ik mij meer mee heb geamuseerd.
Op het einde heb ik mij wat door Clair Obscur moeten sleuren, maar ben wel heel blij dat ik het gedaan heb.
Ik vind het vooral goty kanshebber omdat ze met weinig mensen echt wel een fantastische game afgewerkt hebben, vind het nu wel een mager jaar Hades 2 of expedition 33 zijn mijn 2 favoriete games van 2025.

Net uitgespeeld. Top game. Verhaal is voor mij een van de beste van de laatste jaren, misschien zelfs het beste. Prachtige muziek en deed me bij momenten aan "To Zanarkand" denken. Combat was uitdagend op expert maar altijd eerlijk. Enig puntje van kritiek dat ik heb, is dat het pictos en lumina menu misschien wat overzichtelijker kon zijn.

GOTY is binnen, en de spelers worden bedankt met gratis DLC waaronder een gloednieuw level, alsook nieuwe wapens, outfits, etc.

Speaking for everyone involved in the development and release of Clair Obscur: Expedition 33, we want to thank you, every single one of the fans, for what an unimaginable year of success our game has had in 2025. As a show of thanks, we're dropping a major content update to the game right now (for free!).

The largest inclusion here is a brand-new level, "Verso's Drafts", featuring new environments to explore, battles to fight, and plenty of surprises to discover. The biome has a very childlike, wonderland-style aesthetic, inspired by Verso's childhood, but you'll see more cutscenes that elaborate on this in the update.

You'll find a plethora of unlockables in Verso's Drafts too. There's 13 new weapons to unlock, some having a similar vibe to the child-like environments in the level (candy scythe, anyone?). 16 additional Luminas are also available to unlock – adding even more customization and options to your combat. There's also a bunch more costumes and hairstyles for each character, some look very chic, and some… intentionally goofy – I won't spoil it here, but you might want to try the running animation in some of them.

You might also catch at the very end of the trailer; an extra challenging surprise awaits! And it won't be the only challenge for players to overcome – you can expect to find a slew of new boss battles for late-game players within the Endless Tower. Parrying your way up the tower will reward players with all new Pictos, costumes, and a bunch of other gear.

Het is toch opmerkelijk dat de longlist bijna uitsluitend games waren die door kleine studio's zijn gemaakt, die hebben duidelijk beter de vinger op de pols dan Microsoft, Ubisoft, EA, Sony,....
Misschien een stom idee maar, games maken die de klant wilt spelen? Vrij zeker dat het hun ook geen windeieren gaat leggen en vermits dat kleine studio's het kunnen met een fractie van hun budget moet dat toch haalbaar zijn.

Die kleine studio's willen inderdaad maken wat ze zelf goed vinden en wat ze denken dat de gamer wil spelen. Enige wat telt voor de grote studio's is winst maken, wat maakt het hen uit of een game leuk is, zolang het maar opbrengt. Als een Ubisoft dan eens een pareltje maakt dat echt vernieuwend en goed is dan doeken ze het team ervan op. (Prince of Persia The Lost Crown)

Die kleine studio's willen inderdaad maken wat ze zelf goed vinden en wat ze denken dat de gamer wil spelen. Enige wat telt voor de grote studio's is winst maken, wat maakt het hen uit of een game leuk is, zolang het maar opbrengt. Als een Ubisoft dan eens een pareltje maakt dat echt vernieuwend en goed is dan doeken ze het team ervan op. (Prince of Persia The Lost Crown)
Ik vraag me nu echt af of de RoI van een Obscur slechter is dan de nieuwe CoD, kan toch niet.

Een nieuwe IP doet het toch altijd beter dan nummertje 37 van dezelfde game. Daarom is het toch ook logisch dat vaak kleinere studio's met nieuwe, originele ideeën met prijzen gaan lopen.

Dit weekend aan deze parel begonnen en kan hem niet neerleggen. Combatsystem doet me denken aan geupdate versie van Legend of the Dragoon (PS1), verhaal zit subliem in elkaar en wordt van de ene verrassing naar de andere gebracht. Deze zal ik wss na de eerste playthrough zeker nog 2 keer spelen. Zoveel opties om je characters te bouwen, het is een ware speeltuin aan opties.

Het voelt alsof ik naar een prachtige avonturenfilm aan het kijken ben a la Lord of the Rings.

Iemand ervaring met het spel op Steamdeck? (Buiten dat ik het allemaal kan opzoeken via Google/Reddit, maar meningen zijn zo verdeeld)

Terug
Bovenaan