Clair Obscur: Expedition 33

Zonet uitgespeeld en het voelt aan alsof mijn hart er een paar keer uitgerukt is, platgestampt werd en er terug ingezet werd - rinse and repeat.

Het verhaal, het/de einde(s), de muziek...

Mijn persoonlijke GOTY en tevens van de laatste 20 jaar.

Ik speel al haast 35 jaar games maar zelden heeft een verhaal zoiets in mij losgemaakt.
Briljant.

Enkel de dev die er (optionele) platform mechanics in stak moet d... :p

98/100 is mijn score

Nu eens de endgame content die ik nog niet gedaan heb verder afwerken.

Zal voor twee optionele bazen toch eens een betere build moeten uitdokteren.

Hoe ze dit ooit gaan kunnen evenaren...
Zware klus for those who come after 😭😭😭

Laatst bewerkt:
Is dit eigenlijk iets voor mensen die niet graag eindeloze bossfights willen maar gewoon een goed verhaal? Ik ben graag op mijn gemak. :unsure:

Is dit eigenlijk iets voor mensen die niet graag eindeloze bossfights willen maar gewoon een goed verhaal? Ik ben graag op mijn gemak. :unsure:
Ik deel die vraag eignelijk. Geen Dead Souls fan hier met timed gevechten en moeilijke combat. Maar ben een sucker voor een erg goed verhaal no matter the game.
KotOR, Mass Effect, Talef from the Borderlands, Witcher, Spec Ops The Line, Monkey Island, Portal etc... allemaal goeie verhalen uit verschillende genres.

Nog steeds traditionele rpg onder de motorkap. Dus best wel wat battles en boss fights. Na een 10tal uur opzij gelegd want toch niet echt zo'n goesting in een "jrpg" op dat moment.

Opvolging van het verhaal was in die eerste naar tweede act ook best traditioneel en relatief traag. Veel battles.

Zal er ooit wel eens terug aan beginnen maar mijn verwachtingen moeten wat zakken. @Kid_C Still Wakes The Deep al gespeeld?

Nog steeds traditionele rpg onder de motorkap. Dus best wel wat battles en boss fights. Na een 10tal uur opzij gelegd want toch niet echt zo'n goesting in een "jrpg" op dat moment.

Opvolging van het verhaal was in die eerste naar tweede act ook best traditioneel en relatief traag. Veel battles.

Zal er ooit wel eens terug aan beginnen maar mijn verwachtingen moeten wat zakken. @Kid_C Still Wakes The Deep al gespeeld?
Nog niet maar zal het checken!

@kaydoh Soulsgames zijn ook GOTY maar ik word zenuwachtig van die minitieuze bossfights. Daarom de vraag.

Het is niet moeilijk als je op easy speelt en je kan ook wat levels grinden als het niet lukt.

Zeker de moeite waard voor het verhaal en de muziek. Ook al is het verhaal vrij traditioneel ingedeeld met 3 acts blijft het de moeite. Het einde gaat mij nog een hele tijd bijblijven alleszins.

Gewoon je tijd nemen en de wereld verkennen en dan zou het allemaal wel moeten lukken qua moeilijkheid.

Nog niet maar zal het checken!

@kaydoh Soulsgames zijn ook GOTY maar ik word zenuwachtig van die minitieuze bossfights. Daarom de vraag.
Begrijp ik zeker, maar Clair is verre van een Soulslike. De combat is totaal iets anders, turn based met een twist. Er zijn genoeg bosses te doen ja, maar je moet de moeilijkste zelfs niet doen als je niet wilt.
Ik kan het alleen maar aanraden om het eens te proberen.

Zonet geplat.

De sterkste optionele baas wel met een cheese one hit build moeten verslaan omdat zijn
remove expedition from canvas
move gewoon dikke bullshit is.

144.000.000 damage one hit op uw bakkes! 😡

Verder vond ik de Gestral Games meer frustrerend dan leuk.
The platform mechanics zijn niet de leukste.

En nu de hele OST maanden/jaren blijven luisteren.

For those who come after.

Ben er ook eindelijk aan begonnen en ondertussen al op wandel rond een zingende reuzin. Zeer sterke eerste indruk dankzij het verhaal in de proloog, muziek, de voice-acting en combat-mechanics. Er is genoeg diepgang in de combat en elk personage voelt uniek genoeg aan in zijn/haar vechtstijl. De eerste 5 tot 10 uur zijn voor mij echt "betoverend" geweest.

Nadien vond ik wel dat de artstijl van de levels en vijanden mij niet zo bleven bekoren. De levels/zones hebben genoeg interessante verkenningsmomenten die u belonen met leuke secrets en items. Buiten een mooi en gevarieerd kleurenpallet vind ik wel dat de omgevingen niet zo interessant zijn... Ruïnes/bossen/onderwaterlevel. Uiteindelijk rush ik gewoon door de levels om te zien waar alle secrets of items kunnen liggen en voel nooit de nood om te stoppen en gewoon à l'aise rond te kijken.

Qua tempo komt het verhaal ook een beetje traag op gang na die eerste uren. Ik moet een beetje terugdenken aan hoe final fantasy 16 zo een indrukwekkende start heeft met zijn verhaal, maar na die eerste uren alles veel minder urgent begint aan te voelen in het verhaal.

Soit, het is nog altijd een goede JPRG met uitstekende muziek en voiceacting en een verhaal dat ik geen 100 keer eerder heb gezien in een andere JRPG. De combat biedt een systeem met diepgang dat ook genoeg verschilt met titels zoals Tales of, Final fantasy, Persona en anderen. Ik moet het nog uitspelen, maar ik zou het voorlopig nog geen meesterwerk noemen.

Aangezien de donkere dagen er terug aankomen. Ook eens wat games aanschaffen die ik het voorbije jaar gemist heb.

DS2 onlangs hier 2dehands gekocht. Spel gaat me 200% liggen want ik ben een die hard MGS(/Kojima) fan -.-

Dit spel weet ik niet zo. Ik ben totaal geen RPG liefhebber, maar hou wel van story driven games. Aangezien ik nooit JRPG ervaren heb en in het PS1 tijdperk Final Fantasy de sh*t was maar nooit gespeeld, wil ik dit eens een kans geven :p

Vraag me af. Speelt dit beter op console met controller of is PC het betere alternatief. Ik heb beide opties.. Laat me het zo stellen, als dit spel gemaakt is om met controller te spelen haal ik het voor PS5.

Laatst bewerkt:
Aangezien de donkere dagen er terug aankomen. Ook eens wat games aanschaffen die ik het voorbije jaar gemist heb.

DS2 onlangs hier 2dehands gekocht. Spel gaat me 200% liggen want ik ben een die hard MGS(/Kojima) fan -.-

Dit spel weet ik niet zo. Ik ben totaal geen RPG liefhebber, maar hou wel van story driven games. Aangezien ik nooit JRPG ervaren heb en in het PS1 tijdperk Final Fantasy de sh*t was maar nooit gespeeld, wil ik dit eens een kans geven :p

Vraag me af. Speelt dit beter op console met controller of is PC het betere alternatief. Ik heb beide opties.. Laat me het zo stellen, als dit spel gemaakt is om met controller te spelen haal ik het voor PS5.
Helemaal prima om met de controller te doen.
Heb er zelfs niet aan gedacht om dit met muis/keyboard te spelen.

Voor mij lijkt het alsof ze eerst met Robert in zee zijn gegaan maar dat die is afgehaakt en dat ze gewoon zijn bodyscan hebben gehouden maar een andere voice actor hebben gezocht :laugh:

De gelijkenis is inderdaad treffend. Maar er zou ook een film van gemaakt worden dus misschien was dat met voorbedachte rade:)

Terug
Bovenaan