Clair Obscur: Expedition 33

K vind die rode draad met de Franse accenten in vanalles wel net goed. 't Zit in de muziek, kledij, characters, namen van vijanden, ... het past dan wel dat ze wel eens putain of merde zeggen, draagt bij aan de sfeer. Maar als het u stoort en uw Frans is goed genoeg, zou ik niet twijfelen.
Ik vond dat ook net tof, wetende dat het ook van een Franse studio komt.
Ja maar persoonlijk is dit sinds Final fantasy x voor mij de beste jrpg in dit genre.
Voor mij de meest recente Dragon Quest XI.
Ni No Kuni: Wrath of the White Witch is ook 1 van mijn favorieten.

Act 3 begonnen, en weer wat zotte revelaties en story developments op het einde van Act 2. Wat een spel. :love2:

Ik krijg wel de laatste tijd belachelijk veel 'fatal errors' op mijn pc-versie terwijl ik een erg zware game-pc heb die dit zonder moeite zou moeten kunnen draaien. Zelfs zo erg dat ik 3 keer een bossfight van begin tot einde opnieuw moest doen omdat de game crashtte in de cutscenes erna. Mij eens verdiepen of ik misschien settings moet aanpassen of mijn game files eens moet recoveren.

Bij mij is het spel nog nooit gecrasht op 50 uur ofzo.
Misschien ligt het aan uw drivers of moet ge uw graphics lager zetten.

Bij mij is het spel nog nooit gecrasht op 50 uur ofzo.
Misschien ligt het aan uw drivers of moet ge uw graphics lager zetten.
Drivers zijn allemaal up to date, heb een rx 7900 xtx 24 GB VRAM, Ryzen 7 7800x3d en nog eens een RAM van 64GB. Ik heb de graphics al lager gezet, maar krijg het nog steeds erg vaak voor. Meer en meer de laatste tijd. En zou eigenlijk niet mogen liggen daaraan, mijn pc zou dit makkelijk moeten draaien op max settings :eek: Ik snap het niet zo goed.

Drivers zijn allemaal up to date, heb een rx 7900 xtx 24 GB VRAM, Ryzen 7 7800x3d en nog eens een RAM van 64GB. Ik heb de graphics al lager gezet, maar krijg het nog steeds erg vaak voor. Meer en meer de laatste tijd. En zou eigenlijk niet mogen liggen daaraan, mijn pc zou dit makkelijk moeten draaien op max settings :eek: Ik snap het niet zo goed.
Heb een tijd last gehad van regelmatige blue screens op mijn pc waar ik echt zot van werd.
Bleek uiteindelijk te liggen aan een samsung 990 nvme ssd.
Sinds ik die uit mijn pc heb gehaald heb ik geen blue screens meer gekregen.

Misschien het testen waard om het spel naar een andere ssd te moven en kijken of je nog fatal errors hebt?

Om nog even terug te komen om de Franse saus die erover gegoten is, fragment uit Reddit met veel woordspelingen en referenties en lichte spoilers in. Wij Belgen wisten het meeste al, maar toch interessant:

Gustave is a reference from Gustave Eiffel famous designer of the tower.

Sciel / same prononciation as Ciel mean Sky in French
Pun/play-on-words with Pierre meaning rock, and Esquie says that he understands why Sciel is sad (losing Pierre) cause he gets sad when he loses his Rocks as well.

Lune is the moon

Verso mean « the back of the coin », we use the expression recto/ verso for coin or card. Recto/Verso are used in art.

Dessendre, same prononciation as Descendre mean « go down ». And « des cendres » mean « the ashes »

Renoir is a reference to the French painter Auguste Renoir
Aline was the name of the real Renoir's wife/muse

Clair-obscur is a painting style, it was very used in the renaissance century (XVII and XVIII). It mean « bright/ dark » (in general it’s a highly contrasted painting)

Lumière is a reference to the Paris surname « la ville lumière » (the city of light)

Visages mean « the faces »

Dualliste - duelist is a man of fight (same word than in English) and a Dualiste is a man that admits the coexistence of two irreducible principles.

Esquie, who you can ride a.k.a Mount-Esquie (Montesquieu)

Sakapatate = sack of potatoes, Petank = pétanque, Grosse tete, ...

Ik volg enkel de main story en doe alleen het nodige (bazen altijd na max 2 keer verslaan) en ik zit na 36 uur nog altijd in act 2 dus ik vraag mij wel af waar die 30u playthroughs vandaan komen. Van mij mocht het zelfs iets korter zijn want ik voel dat ik al heeeel lang met dezelfde movesets bezig ben en wat op automatishe piloot begin te vechten.

Laatst bewerkt:
Ik probeer altijd de meest annoying eerst uit te schakelen.
De anderen, die je makkelijker kan parryen of dodgen is op het gemakje.
Succes in ieder geval.
Alé, alles gedaan buiten ge weet wel wie, die moet ik blijkbaar nog tegenkomen.
Ook alles gedaan zonder die 'oneshot builds' tot hier toe.
Spel is fantastisch.

Hebben jullie gewoon NG+ gedaan voor de lvl 99? Of gewoon ergens liggen grinden. Heb net de story uit en ben ergens begin de 60.

Act 3 is echt wel gewoon 'trek uw plan en ziet dat ge sterk genoeg zijt voor den eindbaas'. Overal waar ik random binnen ga, krijg ik een pak slaag. Dan toch opgezocht wat ik best doe om wat te levelen, zo die bondingquests enzo maar da's wel jammer. Breekt wat de immersie ineens, van zo'n story driven flow naar helemaal niets.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan