Album of the week CIVES - 1000 Veces mejor

Toen ik de naam van de voorsteller zag,verwachte ik stevig werk.
Nu viel dat in dat opzicht wel tegen zonder daar negatief over te zijn.
Vind het wel leuk en vrij straight forward rockalbum.
Over de lyrics kan ik niks zeggen want buiten paar losse woorden ken ik geen Spaans,maar die factor maakt de inzending toch wel apart.
Respect daarvoor trouwens,want ik zou er niet op komen,laat staan daadwerkelijk posten als je definitieve keuze.

Conclusie:
Het album kon me dus wel plezieren zonder dat ik er echt fan van wordt.
Ik zou het een 7,5/10 geven.
 
Vertaalde lyrics van het titelnummer (dat ook werd opgegeven voor het lijstje van @BlackOccult ). Het is via Deepl, niet perfect maar wel beter dan Google Translate.

Hoor mijn stem, ik ga zonder druk
Rol ik over het asfalt? Ik denk het niet.
Ik kan doorgaan, ik voel de hitte
Roep mijn naam
Ik heb geen tijd, ik zal niet op je wachten.
Ik ga voorkomen dat ik een ramp bereik

VANDAAG GA IK 1000 KEER BETER ZIJN
ZAL IK WETEN WAT BELANGRIJK IS.

Ik kom uit deze hoek.
Als ik het wil, is er geen andere keus.
Ik ben niet meer op zoek naar de oplossing
Ik wil dat het probleem
Ik heb geen tijd, ik zal niet op je wachten.
Ik ga voorkomen dat ik een ramp bereik

VANDAAG ZAL IK 1000 KEER BETER ZIJN
ZAL IK WETEN WAT BELANGRIJK IS.
IK ZAL MIJN LOT BEPALEN.
IK ZAL JE DE WEG WIJZEN.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)
 
Toen ik de naam van de voorsteller zag,verwachte ik stevig werk.
Nu viel dat in dat opzicht wel tegen zonder daar negatief over te zijn.
Vind het wel leuk en vrij straight forward rockalbum.
Over de lyrics kan ik niks zeggen want buiten paar losse woorden ken ik geen Spaans,maar die factor maakt de inzending toch wel apart.
Respect daarvoor trouwens,want ik zou er niet op komen,laat staan daadwerkelijk posten als je definitieve keuze.

Conclusie:
Het album kon me dus wel plezieren zonder dat ik er echt fan van wordt.
Ik zou het een 7,5/10 geven.
Heb inderdaad wel heel lang getwijfeld tussen dit en iets steviger maar nu weet ik ook wat kiezen bij de volgende ronde als die er komt.

Uiteindelijk wou ik echt voor de verrassing gaan en daar ben ik wel in geslaagd denk ik
 
Laatst bewerkt:
Vertaalde lyrics van het titelnummer (dat ook werd opgegeven voor het lijstje van @BlackOccult ). Het is via Deepl, niet perfect maar wel beter dan Google Translate.
Is redelijk accuraat. Enkel die 'wat belangrijk is' is misschien wat raar. Me importa betekent eerder 'wat me kan schelen/ wat er toe doet' zoals no me importa spaans is voor 'tkan mij niet schelen'
 
Laatst bewerkt:
Ik ben beginnen typen na een nummer of drie omdat ik al min of meer een idee had, en aan het einde van de rit bleek de trend ook grotendeels bevestigd. Soms weet ge gewoon meteen hoe het zit.

Bij momenten was ik aangenaam verrast over de muziek, zeker geen kopie van Nirvana (gelukkig) al is de sound wel redelijk generic en naar mijn aanvoelen tevens nogal gedateerd anno 2021, als ik het mag zeggen. De vocals zijn matig. Niet slecht of storend, zeker niet, maar met een vrij beperkt bereik en power, en nu ook niet om te zeggen een hemels stemgeluid om dat te compenseren, moet ik vaststellen dat ik al véél beter heb gehoord. Een klein beetje meer liefde bij het mixen & masteren had mogelijk veel goedgemaakt. Ze doet me nog het meest denken aan de zangeres van wijlen mijn eigen bandje destijds. Gelukkig hebben wij nooit een volwaardig album uitgebracht dus ik hoef me geen zorgen te maken dat iemand voor de lol die tijden naar boven zou halen. :unsure:

Wat vooral heel vreemd is, al kan het ook iets psychosomatisch zijn, is dat het instrumentale niveau van de hele band soms opvallend lijkt te zakken van zodra de zangeres haar keel openzet, alsof ze bewust voor oninteressante begeleiding kiezen bij de lyrics en dan plots wel wat meer "durven" tijdens de intro's en tussenstukken en dergelijke meer. Vooral op het titelnummer viel me dat echt op. Het Spaans stoort me daarentegen totaal niet, en dat de productie ook maar goedkoop klinkt kan ik een jonge band ook nog wel vergeven. Rabia y Control en El Sonido zijn voor mij de beste nummers.

Samengevat: trece en une docena. Live in een jeugdhuis vandevoorniet met wat - hopelijk niet te dure - San Miguels, sure, maar daar stopt het wel voor mij.

On a side note: nostalgie is één van de mooiste emoties die er is, dus ik kan het u hoegenaamd niet kwalijk nemen, maar ik vind het stiekem toch ook een beetje jammer dat ge niet voor een old-school death of trash album zijt gegaan. Verrassend was het daarentegen zeker wel. :tongue:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat vooral heel vreemd is, al kan het ook iets psychosomatisch zijn, is dat het instrumentale niveau van de hele band soms opvallend lijkt te zakken van zodra de zangeres haar keel openzet, alsof ze bewust voor oninteressante begeleiding kiezen bij de lyrics en dan plots wel wat meer "durven" tijdens de intro's en tussenstukken en dergelijke meer.
Dat is imo een beetje het cliché van de stoner / garage rock achtige genres, kleine simpele solokes als intro, en dan rechtdoor knallen zonder teveel franjes tijdens de zang.
 
Het luistert lekker weg. Ik heb de plaat twee keer beluisterd de laatste dagen. Ik dig vooral de riffjes van een typische jonge band en vocals. Ik heb -god weet waarom- een zwak voor vrouwelijke vocals die niet compleet afgelikt en perfect klinken.

Qua albumkeuze: dikke props. Dit is voor mij waar dit concept om draait. Als ze een nieuw album droppen, zal ik daar wel nog naar luisteren. Er zit potentieel in die eerste LP.

Is het voor herhaling vatbaar? Bwa, ik zal het de komende weken nog wel eens een paar keer luisteren, maar daar zal het ook bij blijven. Bv Torres is voor mij wat hetzelfde, maar dan veel krachtiger en beter.
 
Ik ga me ietwat aansluiten bij @Nahrtent : muzikaal is het zeker niet slecht maar de stem blijft toch wel wat achter. Al weet ik niet zeker of het aan haar capaciteiten ligt of aan het feit dat muziek haar gewoon niet ligt. Het laatste nummer (Hasta Que Se Acabe El Tiempo) is een pak ingetogener en daar kan ze wel mee met de rest van de band.

Niet dat die hun niveau zo gigantisch hoog ligt; generisch is misschien een iets te zwaar woord om het omschrijven, want er zitten wel genoeg stukken er toch uitspringen. Dan denk ik aan Solo in Cuándo, Dónde y Con Quién, de riff rond 1.20 in Dinamita (de riff volgt nadat ze enorm vals "explosión" gilt), of de intro van Rabia & Control. Weinig nummers die er in zijn geheel uitspringen, wat dat betreft zijn No Quiero en El Sonido de twee nummers die het meest gedenkwaardig zijn.

Het Spaans is niet echt een struikelblok: ik vind het niet vervelend ofzo maar het maakt het toch iets minder catchy imo. Sommige nummer zouden er imo wel baat bij hebben dat je er mee kunt meebrullen. Dan zou het net iets beter blijven plakken bij.

All in all: tof plaatje, niks dat lang gaat blijven plakken bij me maar dat hoeft ook helemaal niet. Het doel van het concept is wat nieuwe muziek horen en leren kennen en dat is bij deze dus gebeurd.
 
Weinig aan toe te voegen wat hier nog niet is gepost.

En omdat ik de Spaanse taal toch un poco machtig ben (woon ondertussen 2 jaar in Barcelona), was de luisterervaring misschien net iets anders voor mij.

Dit is echter gewoonweg leuke, catchy achtergrondmuziek dat wel past tijdens een zat nachtje uit in de lokale rockbar:
  • Eenvoudige, doch lekker luisterbare hardrock, genre middelbare school benefiet avond: Check.
  • Veelvuldig gebruik van power chords, af en toe catchy solotje dabei: Check.
  • Frontvrouw met goede intenties, maar die qua range en power uiteindelijk toch ietsje te kort komt om de muziek te dragen: Check.
Het laatste nummer had toch ook iets weg van Brutus, wat zeker een compliment is voor de band.
Samen met El Sonido / Dinamita waren dit persoonlijke hoogtepunten.

Maar geef mij toch maar Catalaanse rock.... Van wat ik al heb leren kennen hier, zit daar toch iets meer melancholie / diepgang in.
 
Laatst bewerkt:
Godmiljaar Jules, waarom ben je niet voor het stevigere werk gegaan? :(

Dit is mijn ding niet omdat ik het al te veel heb gehoord en dit genre enkel werkt als het heel goed wordt gedaan. Anders trap je voor mij in de val van dertien in een dozijn rockbands met makkelijke power chords en een drum die te vaak naast de maat zit. Sorry bro. :/
 
Ik heb het gevoel dat wij hier die spotify algoritmes aan het beïnvloeden zijn :unsure:
AOTW.png
 
Alright, ook naar geluisterd. Deze plaat deed me eigenlijk beseffen dat ik amper nog naar rechttoe, rechtaan rock luister. Cives gaat me er ook niet meer voor overhalen, maar het was geen onaangename luisterervaring. Vond het eigenlijk jammer dat ze niet echt Spaanse invloeden erin verwerken, nu lijkt het inderdaad eerder een Spaans gedubde versie van nogal standaard propere, catchy rock met stoner rockinvloeden. De zangeres mist voor mij ook wat power. Ondanks dat, kan ik me zeker inbeelden dat dit live voor een plezante avond zou zorgen moest ik ze toevallig in een jeugdhuis of in een café tegen komen.

Toch een mooie keuze door het bijhorende verhaal met de nostalgiefactor. Als deze muziek Jules doet terugdenken aan de ongetwijfeld grote hoeveelheid Spaanse grieten en/of gasten die hij binnen gedaan heeft op Erasmus, kan ik geloven dat het een belangrijke plaats inneemt los van de kwaliteit van de muziek.
 
Ga weinig kunnen toevoegen op wat hier allemaal al is gepost, maar ik kan me wel voorstellen dat dit een soundtrack was van menig fijn feestje met voldoende goed volk en de nodige cervecas bij de hand!
 
Leuk om eens een anderstalig album ter oor te leggen.
Had bij het titelnummer ook het gedacht van een wat beter Eurosong-gehalte in mijn hoofd.
De zangeres mag gerust met de vlieger overkomen om in mijn huis voor me te zingen, als het zonnetje buiten schijnt.
Zoals ze eruit ziet in de muziekvideo van 'No Quiero' mag ze zelfs een nachtje langer blijven, zolang ze die tatoeages verbergt :tongue:.
 
Bon, album toch een keer of 3 laten afspelen. Klinkt allemaal zeker niet slecht maar zoals hier al eerder gezegd is mis ik toch wat meer durf. Na een paar nummers stoort te stem me toch wel een beetje. Mag allemaal wat meer power in. Basis klinkt zeker niet slecht. Lyrics zijn zeker ook niet slecht (ook al versta ik niet alles :unsure: )

Toch een paar nummers in mijn playlist gezet (Dinamita, Bang Bang en 1000 Veces Mejor) dus het waren zeker geen verloren luisterbeurten.

Hierbij dan ook maar weer aan het schetsen geslagen (goeie oefening want ik suck in kalligrafie).

1000 Veces mejor.jpg
 
Idd muziek die het wel goed zou doen na wat pinten in de Charlatan of Kinky Star. De zang is wel echt een domper, die mogen ze thuislaten op hun tournee :unsure:
 
Terug
Bovenaan