Citytrip New York

Na de enorm geslaagde citytrip (11 dagen in juli 2022) overwegen we in 2023 voor 5 dagen terug te gaan met kerstmis.

Iemand NYC/Manhattan al gedaan rond die periode? Hotel heb ik geboekt met Black Friday, enorme korting gekregen op Riu Plaza ($1550 inclusief taxen & resort fees voor 4 nachten voor 4 personen incl. ontbijt), annuleerbaar tot 3 dagen voor aankomst. Voor vliegtickets is het nog te vroeg.

Maar de algemene sfeer, wat is er te doen, …?
Tips voor een kerstavond-diner (gezinsvriendelijk) mag ook!
Wij waren van 22dec tot 3jan 2020 in NY. Enorm lang rijen overal, lang aanschuiven en gewoon zeer druk waardoor we een aantal dingen toch niet gedaan hebben. Ellen start dust (wou de vriendin heel graag), Empire state building,.. Broadway ook niet gedaan wegens de prijzen die dan belachelijk hoog waren. Was de bedoeling om Maart 2021 terug te gaan maar door corona crisis is dat helaas niet door gegaan (Zus zat op die moment daar voor haar werk dus verblijf was gratis).

Als je graag sport ziet NBA (MSG) en NFL (Metlife) wel aan te raden.
Overige hebben we volgende gedaan:
Statue of Liberty + Ellis Island (boek op boot dag op voorhand dan heb je de mogelijkheid om direct op te stappen, anders wachtrij van +-3uur)
Museum of national history
High line
China Town (was met gids)
De gebruikelijke (Times square, 5th avenue, central park)
911 memorial + museum (Zware aanrader)
Brooklyn bridge (dumbo)
Comedy club
..
 
@Lode16 bedankt voor je reactie.

Zo ongeveer alles wat je opnoemt heb ik in 2022 gedaan. Ik zou dus gewoon ‘de sfeer willen opsnuiven’, wandelen in de stad, de high mile eens afwandelen (niet gedaan wegens té moe in 2022), eens naar de cinema en een leuk kerstmisdinner met het gezin. Drukte en aanschuiven mag zeker.
 
@Lode16 bedankt voor je reactie.

Zo ongeveer alles wat je opnoemt heb ik in 2022 gedaan. Ik zou dus gewoon ‘de sfeer willen opsnuiven’, wandelen in de stad, de high mile eens afwandelen (niet gedaan wegens té moe in 2022), eens naar de cinema en een leuk kerstmisdinner met het gezin. Drukte en aanschuiven mag zeker.
Dan wel zeker aan te raden. High mile is "druk" maar daar is ruimte genoeg. Cinema, kerstdiner ook gedaan. Christmas Tree aan Rockefeller ook wel knap maar zoals gezegd zeer druk.
 
Tips voor een kerstdiner met minderjarige kinderen op kerstavond?
Vroeger had je het Rock Center Cafe aan het Rockefeller Center met uitzicht op de schaatsbaan en de kerstboom, maar denk dat die ondertussen gesloten is. Als alternatief heb je Bryant Park Grill in Bryant Park waar ook een schaatsbaan ligt en een kerstboom en kerstmarktje staat.

 
Na de enorm geslaagde citytrip (11 dagen in juli 2022) overwegen we in 2023 voor 5 dagen terug te gaan met kerstmis.

Iemand NYC/Manhattan al gedaan rond die periode? Hotel heb ik geboekt met Black Friday, enorme korting gekregen op Riu Plaza ($1550 inclusief taxen & resort fees voor 4 nachten voor 4 personen incl. ontbijt), annuleerbaar tot 3 dagen voor aankomst. Voor vliegtickets is het nog te vroeg.

Maar de algemene sfeer, wat is er te doen, …?
Tips voor een kerstavond-diner (gezinsvriendelijk) mag ook!

Ben net terug uit NY, wat ik zeker kan aanraden is de kerstlichtjes in Dyker Heights, is wel een trip van +- een uur vanuit Manhattan, maar een echte aanrader, zeker met de kindjes. Het is zo zwaar over the top, zalig!

Top of the Rock ‘s nachts geeft ook wel een leuke sfeer.

Kerstboom bij Rockefeller is ook fijn, was eigenlijk minder druk dan ik had verwacht. De schaatsbaan daar stelt eigenlijk weinig voor, dat is puur voor de locatie, dan is die in Bryant Park leuker en groter.

Saks op Fifth Avenue heeft ook wel een mooie kerstshow op de gevel.

High Line hebben we ook gedaan, dit zal wel mooier zijn in de lente maar ik vond het echt heel erg de moeite.

Met kerstavond hebben we gegeten bij Peak (The Edge). Erg lekker en fantastisch uitzicht. Heb hier ook mijn vriendin ten huwelijk gevraagd, and she said yes!

Wij zijn er 6 dagen geweest, maar dat was nog te weinig om alles te doen dat we hadden gepland.
 
Juist terug van een 5-daagse New York (11-16 oktober). Hieronder mijn ervaringen/persoonlijke mening:
@exCite Tenzij ik me vergis staat New York nog niet op de 'zoek uw reisbestemmingsite'. Kan je dit topic er aan toevoegen?

Korte mening

Van tevoren had ik gedacht dat het een enorm drukke stad was. Diegene die er ooit naar gereisd zijn, waren allemaal lovend over de stad.
Sinds vandaag terug en moet zeggen: Wat een fenomenale stad ! Al veel citytripjes gedaan, maar deze stad kan je met niets anders vergelijken. Mocht je het ooit kunnen doen, het is de moeite. Benieuwd hoe deze stad nog gaat evolueren. Ik vrees wel dat de kloof arm-rijk nog serieus groot gaat worden.


Voorbereiding (en tips)
  • Vliegtuigticket geboekt via Brussel airlines (spotgoedkoop: 450 EUR heen en terug incl. bagage / reisbijstand en annuleringsverzekering.)
    • App Brussel Airlines gebruikt
    • Google wallet / Apple pay leren ontdekken tijdens reis, ga ik in de toekomst meer van gebruik maken (kredietkaarten, vliegtuigtickets, evenemententickets...)
    • Esta in orde brengen (3 weken voor de reis - blijft 2 jaar geldig of tot vervaldatum paspoort)
  • Aantal activiteiten geboekt: (top) musical (1 dag voor vertrek) - optreden Madison Square (Queen) - One dine ( Lunch op One World Trade center)
  • Hotel: gekozen voor Aka Nomad hotel wegens goede ligging en ervaring van medereiziger
      • Locatie: top
      • Prijs: vrij duur, maar ligt in lijn van de anderen hotels (3 maanden van tevoren geboekt, prijzen stijgen wel enorm als je laat boekt)
      • Kamer: 2 dubbele bedden op 12de verdieping met uitzicht op empire state building (tip: vraag dit bij boeking) - badkamer was kleiner
      • Ontbijt: veel te duur voor wat je krijgt (geen Europees ontbijt, yoghurt/fruit - croissant/3 andere grote soorten koffiekoeken - bagels - hard gekookt ei - beleg (enkel confituur en smeerkaas). We vroegen voor een gebakken ei, maar 3x was er geen chef afwezig terwijl de bedienster ons telkens zei dat het de volgende dag beschikbaar is.
      • Aanrader?
        • Ik zou er niet meer boeken, ze hebben recent verbouwd en veel veranderd maar gezelligheid/sfeer ontbreekt
        • Naar mijn aanvoelen 2 opties: je betaalt wat meer in centrum (kan je veel te voet doen) of iets verder maar dan ergens in de buurt van een metro (zeer gemakkelijk in gebruik als je het systeem door hebt)
    • New York boekjes (wandelboekje, National Geographic boek geleend via bibliotheek)
    • Google maps: New York offline gedownload
    • Geld:
      • visacard activeren voor buitenland + limiet opgetrokken voor de zekerheid
      • Bedoeling was om cash dollargeld af te halen, maar niet gedaan dus hadden dit niet bij. Ook niet ter plaatse gaan afhalen, alles kan je zo goed als met kaart doen. Al kan ik me voorstellen dat het soms wel handig is om tips te geven (wat wij dus enkel konden met kaart).

Verloop
  • Dag 1: aankomst (grenscontrole-taxi) - wandeling omgeving Times Square - café - Jazzclub
      • Ochtend:
        • vroeg naar Brussel Airlines, inchecken vlot verlopen. Heenrit ca 8u onderweg (Uurverschil: -6u)
        • Aangekomen rond middag. Ca 2u moeten wachten voor we de controle gepasseerd waren (aantal vragen dat je krijgt, vingerafdruk, paspoortcontrole). Eerste kennismaking: slechte organisatie (of hadden we pech?)
        • Gekozen voor Yellow cab (duidelijk aangegeven waar je moet zijn, pijltjes taxi volgen).
          • ook ca 30 minuten moeten wachten. Frustrerend. Mijn mening: Amerikanen denken precies niet in oplossingen, maar eerder van als het gaat, gaat het. 45min-1u onderweg. Eerste kennismaking met skyline, hoe dichter je komt, hoe adembenemender het wordt. Ook eerste kennismaking met fooi geven (gemiddeld 20% terwijl dit vroeger minder was). Taxi is niet de goedkoopste optie, wel de gemakkelijkste.
          • Andere opties om naar stad te gaan: Trein - shuttlebus - metro - privétransfer
        • Geïnstalleerd in hotel
      • Namiddag: wandeling via Empire State building naar Times Square - M&M store
      • Avond:
        • Irish pub (Hurley's saloon iets gaan drinken) (eerst halloweenbar Lillie's Victorain Establishment gepasseerd maar was te warm binnen)
        • Iridium (Jazzclub, naast Ellen's Stardust Diner)
          • Geen ticket van tevoren gekocht (wel op tijd aanwezig), een bekende jazzclub maar ingang is niet gemakkelijk te vinden.
          • Gezellige zaal + lekker eten/drinken (steak was echt goed klaargemaakt!)
          • Topoptreden, zeer goede stem/band (oudere mannen). Liefhebber van muziek dan is dit een aanrader.
      [*]
  • Dag 2: Madison Square - Flatiron Building - metro Downtown - Wall Street - Memorial - Freedom Tower (lunch) - Brooklyn Place - Madison Square (optreden)
      • Ontbijt (te duur voor wat je krijgt, op straat/winkels kan je ook vanalles goedkoper kopen)
      • Ochtend
        • Gewandeld naar Madison Square park - metro genomen aan Flatiron Building
        • via metro naar Downtown (google maps is hiervoor handig, vaak kan je ook gebruik maken van gratis wifi), afgestapt aan Wall Street
        • Bezoek omgeving Wall Street (Charging Bull), daarna gewandeld naar Memorial 9/11 - The Oculus (winkelcentrum/metrostation - in 2016 geopend, duurste station ter wereld)
        • Freedom Tower (One World Trade center - wij hadden ticket Lunch One dine (incl bezoek toren). Tip als je lunch doet, probeer dan om iets voor 12u te gaan (vanaf dan open, wij waren er rond 11u30 aan ingang gebouw) zodat je aan een tafel met mooi zicht kan zitten (ipv aan de bar of ergens verder van het raam, wij hadden één van de beste tafels hierdoor aangezien we als eerste waren).
          • Tip: ga dit doen bij goed weer. Zoek op internet wanneer zonsondergang is en probeer er dan naar toe te gaan zodat je New York in licht/donker kan zien. Een verrekijker kan ook handig zijn.
      • (Na)middag
        • Na de lunch gewandeld naar Ferry Staten Island. Wouden boottocht nemen voor vrijheidsbeeld. Je moet blijkbaar gaan naar Castle Clinton National Monument voor tickets. Kwamen daar iets na 15u aan, laatste boot vertrok blijkbaar om 15u dus gemist... Tickets van tevoren kopen / online kopen kan handig zijn. Hierdoor stuk naar boven via Hudson gewandeld (eerder saai stuk, zou ik overslaan)
        • Brookfield place bezocht
        • Metro genomen naar Empire State building - ticket gekocht voor 82ste verdieping te bezoeken (uitzicht).
        • Even terug naar hotel
      • Avond
        • Madison Square - optreden van Queen + Adam Lambert bezocht. Zal ik nog jaren over praten.
      [*]
  • Dag 3: Vrijheidsbeeld/ Ellis Island (via boot) - Highline - Legowinkel Flatiron District - Bxl Zoute - Madison Square - rooftopbar
      • Ochtend:
        • Metro naar Castle Clinton National Monument voor tickets vrijheidsbeeld
        • Vrijheidsbeeld (en inbegrepen museum) + Ellis Island bezocht. Heerlijk weer gehad en geluk dat het niet enorm druk was. Ellis Island wel maar zeer beperkt bezocht, maar geschiedkundig interessant (persoonlijk vond ik het waard, maar kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen zo is).
        • Tip: je kan ook een gratis ferry nemen naar Ellis Island (je passeert vrijheidsbeeld maar je stopt er niet).
      • (Na)middag:
        • Via Highline (begin Oanbevoort Str) naar boven gewandeld. (als je kan, zou ik dit niet overslagen). Gewandeld tot 26 street om daarna verder te wandelen naar Belgisch taverne (Bxl Zoute).
        • Via een Legowinkel Flatiron District terug naar hotel
      • Avond: terug naar Madison Square - via Vivid Seats goedkope tickets gekocht voor Queen (2de optreden).
        • Tip: als er grote evenementen te doen zijn, kan je op de dag zelf via Vivid Seats of ticketforsale/ticketmaster goeie deals doen.
      • Rooftopbar: Cloud Social Rooftop Bar bezocht / cocktail gedronken
      [*]
  • Dag 4: Bryant Park - Central Station - Rockefeller - FAO Schwarz - Moma - American Museum of Natural History - Musical Michael Jackson - Rooftopbar
      • Minder goed weer dan vorige dagen, dus besloten vandaag om meer te richten op museums
      • Ochtend
        • Wandeling via Bryant Park naar Grand Central Station (Knap station, ook bekende Oytser Bar Restaurant kan je er vinden)
        • Daarna naar Rockefeller via 5th avenue (gestopt bij North Face winkel, genoeg grote winkels die je kan bezoeken)
        • FAO Schwarz bezocht (geweldige speelgoedwinkel, aanrader om binnen te gaan!)
      • (na)middag
        • Moma (kunstmuseum)
          • Ben zelf geen kunstkenner, ook niet alles bezocht. Vooral de bovenste verdieping waren interessant (bekende artiesten: Warholl - Van Gogh - Hopper - René Magritte ... )
        • American Museum of Natural History
          • Wou ik zeker bezoeken en was het meer dan waard !
          • Waren er pas tegen 15u30 (sluitingsuur 17u), moesten ticket via balie kopen maar was heel druk. Rond 16u werden er plots gratis tickets uitgedeeld (geen idee of dat een gewoonte is als je laat komt).
        • Avond
          • Niel Simon Theater - Musical Michael Jackson (MJ)
            • Zeer goede musical, toch van een heel ander niveau dan andere musicals die ik heb bezocht.
            • Tip: je kan goedkopere muscialtickets kopen via TKTS (op times Square) - Today Tix of site broadwaybox / tnny. Hadden wel opgemerkt dat MJ er niet tussen stond. Ik vermoed dat de echte topmusicals moeilijker om goedkoper te krijgen is.
          • Rooftop: Dear Irving on Hudson Rooftop bar bezocht (NY by night, wat een zicht!)
  • Dag 5
    • Ochtend: Highline (vanaf 26str) - The Shed - The Vessel - Javis Center - Interpid Sea - naar Rockefeller gewandeld - terugvlucht
      • wandeling naar Highline 26street om deze volledig af te wandelen (eindpunt 30-33 str) - gewandeld langs the Shed (was ook een Ferrari-evenement te doen) + The Vessel (gesloten omdat er mensen van afgesprongen zijn met fatale gevolgen)
      • Javis Center gepasseerd waar er blijkbaar een enorm grote Comicon te doen was (volgend jaar 17-20 oktober, zelf minder interesse in)
      [*](na)Middag
      • Interpid Sea (vliegdekschip) bezocht. Indrukwekkend om te zien! (ook een Airshuttle te zien + buiten duikboot die we niet bezocht hebben. Concorde was er helaas niet)
      • Wandeling van Intrepid naar omgeving Rockefeller
        • New York Times gepasseerd
        • Door Rockefeller gewandeld
        • Atlas (beeld)
        • Lego Store 5th avenue (niet binnen gegaan omdat er een rij stond en we de tijd niet hadden)
        • Via 5th avenue richting hotel
      • Terugvlucht:
        • hotel om met taxi naar vlieghaven te gaan (taxi - terminal 1)
        • Ook hier controle - zeer lange rij waardoor we ca 1u moesten aanschuiven. Gefrustreerde medewerkers maar komt ook door gebrek aan organisatie. Ga dus zeker op tijd terug naar vlieghaven (wij 3u voor vlucht vertrok)
      [*]
Algemeen ervaringen/tips
  • New York is een fenomenale stad die de moeite waard is om te bezoeken.
  • Wees er op voorbereid dat het een zeer dure stad is. Je kan wel wat kosten drukken (bv goedkoper hotel, eten) maar als je activiteiten wilt doen (museums, gebouwen bezoeken, ergens iets goed drinken/eten) moet je er wel wat voor betalen.
  • Prijzen die je te zien krijgt is niet altijd de prijs die je er voor betaald (tax - gratuity - fooi)
  • Persoonlijke aanraders:
    • Wandelen: downtown (omgeving Wallstreet - Memorial) - Midtown (vierkant: 30th street - central park - 5th avenue - 8th avenue) - Highline
      • Opmerking: hebben ook buiten dit vierkant veel bezocht, telkens een andere soort sfeer/zicht. Hoe meer tijd je hebt, hoe meer je uiteraard kan bezoeken. Afstanden zijn ook niet te onderschatten! (ca 1 min per straat van kruispunt tot kruispunt)
      • Bekijk het stratenplan van tevoren. Als je het systeem door hebt valt het allemaal goed mee
        • Rechtlijnige straten:
          • Verticaal: Avenues
          • Horizontaal Streets
        • 1 Avenue begint rechts - 11th avenue ligt aan Hudson
        • 3 street begint beneden (omgeving Washington Square Park) en verhoogt telkens met 1 als je naar boven gaat. Als je naar beneden gaat, zijn het straatnemen ipv getallen.
        • 5th Avenue is de grens tussen East en West
        • Broadway is een oud indianenpad en loopt schuin
        • Metro: neem een foto van op internet zodat je dit bij de hand hebt mocht het nodig zijn. Haltes worden vaak aangeduid met begincijfer (= street) aangevuld met de locatie. (bv. 42 str - grand central / 81str Museum Natural History).
    • Activiteiten (musical, jazzclub, Madison Square)
    • Hoge zichten (vanuit een wolkenkrabber of rooftopbar)
    • Museums afhankelijk van je wensen/weer (Moma - American Museum of Natural History - Intrepid Sea vond ik de moeite om te bezoeken)
  • Minder leuke ervaring:
    • grenscontrole aan luchthaven (lange wachttijd)
    • Te dienstbare mensen (constant vragen of ze iets voor je kunnen doen, bij ontbijt mocht ik mijn eigen thee precies niet uitschenken, borden die juist leeg waren kwamen ze snel halen (na een paar keer hield ik mijn mes steeds vast zodat ze niet kwamen afruimen), constant kijken naar ons om te zien dat ze nog iets kunnen doen...).
    • Verschillende keren ook gehad dat ze niet goed luisteren (bv. kan je taxi regelen om 14u30 (gevolg: had blijkbaar 15u genoteerd) - 3x geen eieren (terwijl ze zei morgen zal het er wel zijn) - ergens 2x kip besteld, medereiziger kreeg ineens steak voor zich.
    • Prijzig: al die extra's dat je 'mag/moet' betalen.

Als ik nog eens zou gaan dan ...
  • Central park met de fiets
  • Locaties verder weg van het centrum bezoeken (o.a. Brooklyn bridge, Soho, Williamsburg & Bushwick)
  • Rooftopbars bezoeken
  • New York Pass - Hop on-off ticket kopen - aparte tours boeken
  • Andere museums (al ben ik niet echt een museumbezoeker): The Met - Memorial 9/11
  • Sportwedstrijd in stadion: basket, ijshockey
  • Radio City Music Hall / VN-gebouw bezoeken
  • Winkels: speelgoedwinkel FAO Schwarz (+ evt andere grote winkels ondanks ik geen shopper ben)
  • Aantal zaken die ik nog eens zou willen doen: Jazzclub, musical, Natural History museum, Wolkenkrabbers van boven bezoeken (in het donker).
  • Hidden spots opzoeken (bestaat boekje van) - films/locaties van tevoren bekijken

Extra toevoeging: aantal prijzen (1 dollar = 0,95 EUR / 1 EUR = 1,05 dollar)
    • Vlucht: 450 EUR per persoon (zeer goedkoop)
    • Hotel: 250 EUR per persoon per nacht
    • Taxi (yellow cab)
      • JFK -> Hotel (Manhattan): 95 EUR (incl. 20% fooi)
      • Manhattan -> JFK: 110 EUR (incl 20% fooi)
    • Metro:
      • Kaartje aan automaat: 3,12 EUR (2u geldig)
      • Via visacard (je kan je visacard leggen wanneer je door de poortjes gaat): 2,80 EUR (vermoedelijk 1 rit, aangezien je geen ticket krijgt)
    • Activiteiten
      • Jazzclub
        • 40 EUR inkom per persoon
        • Eten/drinken 2 pers: 230 EUR (incl. 20% fooi - cocktail/voorgerecht/hoofdgerecht/drinken)
      • Musical Michael Jackson:
        • Tickets (2 personen): 300 EUR (opmerking: wel de betere plaats + zaterdagavond 20u zijn duurder dan bv. 14u in de week)
        • 1 water + 1 cola (pepsi) + 3 kleine versnapering (zoals m&m's): 40 EUR
      • Museums
        • Moma: 25 EUR per persoon
        • American museum of Natural History: gratis (zie boven), normaal 26,50 EUR per persoon)
        • Intrepid Sea: 27 EUR per persoon
      • Vrijheidsbeeld / Ellis Island met boot: 25 EUR per persoon
      • One dine (Freedom Tower): 75 EUR (toren/ Lunch Experience, 1 apetizer, 1 drink, 1 entree)
      • Empire State building: 42 EUR per persoon (86ste verdieping)
    • Drinken/eten
      • Ontbijt; 35 EUR per persoon
      • Rooftopbar Cloud Social: 100 EUR (voor 4 cocktails incl 20% fooi)
      • Rooftopbar Dear Irving: 20 EUR per cocktail (incl 20% fooi)
      • Drinken in Irish Pub (2 bieren van tap): 22 EUR (incl. 20% fooi)
 
Laatst bewerkt:
Juist terug van een 5-daagse New York (11-16 oktober). Hieronder mijn ervaringen/persoonlijke mening:
@exCite Tenzij ik me vergis staat New York nog niet op de 'zoek uw reisbestemmingsite'. Kan je dit topic er aan toevoegen?
Zeer mooi verslag, waarvoor dank. Ik heb New York ook toegevoegd aan de lijst!
 
Juist terug van een 5-daagse New York (11-16 oktober). Hieronder mijn ervaringen/persoonlijke mening:
@exCite Tenzij ik me vergis staat New York nog niet op de 'zoek uw reisbestemmingsite'. Kan je dit topic er aan toevoegen?
Goede samenvatting!
Kan je enkele prijsvoorbeelden geven? Je zegt een paar keer dat alles (te)duur is maar heb totaal geen idee van de bedragen.
 
Goede samenvatting!
Kan je enkele prijsvoorbeelden geven? Je zegt een paar keer dat alles (te)duur is maar heb totaal geen idee van de bedragen.
Ik ben in juli geweest. Ontbijt moest ik niet gek doen om aan 50$ te zitten voor 2: 2x koffie en dan elk een toast avocado of gelijkaardig.

Met 2 volwassenen, we hebben naar niets gekeken maar ook geen zotte toestanden of sterrenrestaurants, en wij hebben er +-2000$ aan verbruik (eten en drank enzo) doorgejaagd op een week.
Het kan zeker goedkoper maar ook veel duurder. Zoals gezegd hebben we niet ‘zot’ gedaan maar ik heb ook naar niets gekeken. Een gewoon glas wijn of mimosa kost snel 20-25$ maar als ik daar zin in had, nam ik dat wel gewoon. Vooral alcohol is duur.

Dus dat geeft misschien een beeld afhankelijk van je voorkeuren.
Ik kan later nog wel eens een lijst posten zoals hierboven, dat kadert het wat meer. Want ik zat aan 2000$, de volgende kan het voor 500$ en die erna heeft zeker 4000$ nodig 😛
 
Is New York zo ferm gestegen in prijs? Ik ben geweest ergens in 2013 of 2014 en New York was toen eigenlijk spotgoedkoop.

Voor 40 dollar (exclusief fooi en taxen weliswaar) kreeft gaan eten in Tribeca. En de wisselkoers was heel aangenaam in die tijd. denk dat het 1,2 of 1,3 dollar/euro was.
 
Andere museums (al ben ik niet echt een museumbezoeker): The Met - Memorial 9/11

Metropolitan is echt wel indrukwekkend. Je kan daar volgens mij een week in ronddwalen en nog niet alles gezien hebben. Echt wel één van de meest indrukwekkende musea die ik ooit heb gezien en dat zijn er bij mij toch wel al een paar.

9/11 Memorial is ook heel indrukwekkend. Ik had een heleboel Amerikaans chauvinisme en patriottisme verwacht, maar het is allemaal ingetogen. Ik kwam er met een krop in de keel naar buiten.
 
Goede samenvatting!
Kan je enkele prijsvoorbeelden geven? Je zegt een paar keer dat alles (te)duur is maar heb totaal geen idee van de bedragen.
Ik heb een aantal prijzen toegevoegd in oorspronkelijk bericht (zie spoiler). Mocht ik nog meer prijzen te weten komen (nu gecontroleerd via mijn eigen visacard, maar heb niet alles zelf betaald), zal ik deze toevoegen.
 
Is New York zo ferm gestegen in prijs? Ik ben geweest ergens in 2013 of 2014 en New York was toen eigenlijk spotgoedkoop.

Voor 40 dollar (exclusief fooi en taxen weliswaar) kreeft gaan eten in Tribeca. En de wisselkoers was heel aangenaam in die tijd. denk dat het 1,2 of 1,3 dollar/euro was.
Ik vond van wel. In 2018 was ik er ook nog en nu vond ik alles toch significant duurder.
 
Ik heb een aantal prijzen toegevoegd in oorspronkelijk bericht (zie spoiler). Mocht ik nog meer prijzen te weten komen (nu gecontroleerd via mijn eigen visacard, maar heb niet alles zelf betaald), zal ik deze toevoegen.
Mercikes, ik verschiet er niet te hard van buiten deze:
  • Empire State building: 42 EUR per persoon (86ste verdieping)
Dat kan je toch niet verantwoorden om te vragen :crazy:
 
Altijd al New York willen doen van kleins af aan, maar als ik hier al die bedragen lees dan begint die goesting toch precies met de tijd minder en minder te worden. :crazy: Soit, die prijzen an sich tot daar aan toe, maar dat je blijkbaar continue 20% fooi moet geven? Ik kan daar niet aan doen, maar ik vind dat dus dikke quatsch.
 
Altijd al New York willen doen van kleins af aan, maar als ik hier al die bedragen lees dan begint die goesting toch precies met de tijd minder en minder te worden. :crazy: Soit, die prijzen an sich tot daar aan toe, maar dat je blijkbaar continue 20% fooi moet geven? Ik kan daar niet aan doen, maar ik vind dat dus dikke quatsch.
Ik ben al jaren fervent murica fan. Maar vorig jaar in Vegas en ook in SF voor het eerst eens een dégoût gekregen van de prijzen omwille van die junkfees.
Dit is 1tje van men vorige reis 1jaar terug.. :sop:
20220919-171250.jpg
 
Terug
Bovenaan