Citytrip New York

Goh ja, je kan inderdaad 10% tippen maar is enerzijds niet echt netjes naar het personeel toe en het maakt het dineren ook wat ongemakkelijk. Soit, fooien is alleen maar als je binnen eet. Bestel een sandwich in een deli, een blik cola en ga in Central Park eten en je spaart u wel wat geld uit.

Metropolitan is inderdaad gigantisch groot met collecties gaande van Vlaamse primitieven tot Picasso. Tot begin volgend jaar loopt er ook nog een prachtige exhibitie rond Manet en Degas voor de mensen die van impressionisme houden. Ik ben hier zelf enkele weken aan het werk dus ben zeker van plan om wat meer te zien van het museum. Vorige keer ben ik in een dag niet verder geraakt dan de Romeinse en Byzantijnse collecties.

PS: New York is meer dan enkel Manhattan, ik zou op z'n minst een dagje Brooklyn op de agenda zetten.
 
Laatst bewerkt:
Toch niemand die u verplicht die hoge fooien te geven?

In veel restaurants staat de fooi al ingevuld op de rekening ook.

En die hun loon bestaat grotendeels uit fooien.

Mijn nichtje woont gans haar leven in NY werkte ginder in verschilldende horecazaken en die kregen per uur €2 à €4 betaald, wat daar perfect wettelijk is.

De rest was via de fooien dat ze kreeg.
 
Goh ja, je kan inderdaad 10% tippen maar is enerzijds niet echt netjes naar het personeel toe en het maakt het dineren ook wat ongemakkelijk. Soit, fooien is alleen maar als je binnen eet. Bestel een sandwich in een deli, een blik cola en ga in Central Park eten en je spaart u wel wat geld uit.
Ik betaal pas na het eten dus voel me niet echt ongemakkelijk tijdens het eten.
Ik wil wel het bedrag afronden naar boven en regelmatig fooi gegeven, maar echt nie elke keer hoor.

Vorige maand in de States geweest en het is echt niet enkel binnen hoor 😊

Drank halen aan de toog -> fooi gevraagd
Koffie afhalen + iets om te knabbelen -> fooi gevraagd
Mc Do bestellen aan een automaat -> fooi gevraagd
Boodschappen betalen (en ook aan de zelfscan) -> fooi gevraagd
In veel restaurants staat de fooi al ingevuld op de rekening ook.

En die hun loon bestaat grotendeels uit fooien.

Mijn nichtje woont gans haar leven in NY werkte ginder in verschilldende horecazaken en die kregen per uur €2 à €4 betaald, wat daar perfect wettelijk is.

De rest was via de fooien dat ze kreeg.
En dat is mijn probleem omdat...?

Net terug van bijna 20 dagen Hawaii + SF en no way dat ik overal zo'n fooi achter laat hoor.
Stond trouwens nooit al ingevuld op de rekening, wel onderaan met de % en hoeveel dat is in $.
Maar het stond u altijd vrij om zelf een bedrag in te vullen, zowel cash (onmiddellijk) als met kaart (eerst rekening betalen en dan papiertje krijgen nog voor de tip in te vullen)

Nuja de hele horeca beleving is daar sowieso anders dan hier
 
Ik betaal pas na het eten dus voel me niet echt ongemakkelijk tijdens het eten.
Ik wil wel het bedrag afronden naar boven en regelmatig fooi gegeven, maar echt nie elke keer hoor.

Vorige maand in de States geweest en het is echt niet enkel binnen hoor 😊

Drank halen aan de toog -> fooi gevraagd
Koffie afhalen + iets om te knabbelen -> fooi gevraagd
Mc Do bestellen aan een automaat -> fooi gevraagd
Boodschappen betalen (en ook aan de zelfscan) -> fooi gevraagd
Sorry, had mijn post misschien moeten verduidelijken; fooien worden enkel verwacht voor sit-down service. Voor fastfoodrestaurants zoals McDonalds of boodschappen doen absoluut niet. Ook al zal de terminal misschien wel de keuze geven.

Dus op restaurant of in een bar tip ik wel 15-20%. Ik gruwel van dat systeem maar de mensen die daar werken, kunnen er ook niks aan doen.
 
En dat is mijn probleem omdat...?

Net terug van bijna 20 dagen Hawaii + SF en no way dat ik overal zo'n fooi achter laat hoor.
Stond trouwens nooit al ingevuld op de rekening, wel onderaan met de % en hoeveel dat is in $.
Maar het stond u altijd vrij om zelf een bedrag in te vullen, zowel cash (onmiddellijk) als met kaart (eerst rekening betalen en dan papiertje krijgen nog voor de tip in te vullen)

Nuja de hele horeca beleving is daar sowieso anders dan hier

Dat is zeker niet uw probleem maar als je een reis maakt van een paar duizenden euro’s dan vind ik persoonlijk dat een paar dollars bij elke keer dat je afrekent moet kunnen.

Maar ieder zijn ding uiteraard, het is idd zeker niet verplicht al verwachten ze het ergens wel.
 
Terug
Bovenaan