Cilinderuitschakeling skoda octavia

Sinds kort nieuwe occasie gekocht (een Skoda Octavia 1.5 TSI uit 2021) met ongeveer 25k km op de teller.
Ik vermoed dat deze auto over standaard cilinderuitschakeling beschikt (de bekende ACT, active cylinder technology van Volkswagen).

Nu vraag ik mij of het normaal is dat ik dat constant voel en hoor. Als ik rij met de auto in eender welke versnelling tussen 1500-2100 toeren, dan vibreert de motor ten eerste door die cilinder die uitgeschakeld is. Ten tweede voel ik een "snak" of hikje als die cilinder zich weer inschakelt, en dat hoor ik ook (een soort "tsjak").

Verder gaat de auto stotteren als ik koud vertrek 's ochtends. Tenminste als ik meteen vertrek. Als ik eerst 2 minuten wacht tot het toerental 2x gezakt is (van 1500 naar onder de 1000), dan heb ik geen gestotter. Anders wel en dan is het de eerste 2 minuten onprettig rijden. De auto gaat sneller en het is moeilijk om in 1ste en 2de vlot te rijden zonder gestotter.
 
Sinds kort nieuwe occasie gekocht (een Skoda Octavia 1.5 TSI uit 2021) met ongeveer 25k km op de teller.
Ik vermoed dat deze auto over standaard cilinderuitschakeling beschikt (de bekende ACT, active cylinder technology van Volkswagen).

Nu vraag ik mij of het normaal is dat ik dat constant voel en hoor. Als ik rij met de auto in eender welke versnelling tussen 1500-2100 toeren, dan vibreert de motor ten eerste door die cilinder die uitgeschakeld is. Ten tweede voel ik een "snak" of hikje als die cilinder zich weer inschakelt, en dat hoor ik ook (een soort "tsjak").

Verder gaat de auto stotteren als ik koud vertrek 's ochtends. Tenminste als ik meteen vertrek. Als ik eerst 2 minuten wacht tot het toerental 2x gezakt is (van 1500 naar onder de 1000), dan heb ik geen gestotter. Anders wel en dan is het de eerste 2 minuten onprettig rijden. De auto gaat sneller en het is moeilijk om in 1ste en 2de vlot te rijden zonder gestotter.
Ik heb een Kamiq met dezelfde motor uit 2020 en ik voel van die cilinderuitschakeling niets. Dat wordt ook altijd duidelijk aangegeven via de boordcomputer.
 
Ik heb een Golf 7 Variant met dezelfde motor van eind 2019, 1.5 TSI DSG met 150 pk (ik dacht dat er ook 130pk versies zijn)
Ik voel daar ook niets van net als Sylverscythe, wordt idd aangegeven op de boordcomputer
 
Sinds kort nieuwe occasie gekocht (een Skoda Octavia 1.5 TSI uit 2021) met ongeveer 25k km op de teller.
Ik vermoed dat deze auto over standaard cilinderuitschakeling beschikt (de bekende ACT, active cylinder technology van Volkswagen).

Nu vraag ik mij of het normaal is dat ik dat constant voel en hoor. Als ik rij met de auto in eender welke versnelling tussen 1500-2100 toeren, dan vibreert de motor ten eerste door die cilinder die uitgeschakeld is. Ten tweede voel ik een "snak" of hikje als die cilinder zich weer inschakelt, en dat hoor ik ook (een soort "tsjak").

Verder gaat de auto stotteren als ik koud vertrek 's ochtends. Tenminste als ik meteen vertrek. Als ik eerst 2 minuten wacht tot het toerental 2x gezakt is (van 1500 naar onder de 1000), dan heb ik geen gestotter. Anders wel en dan is het de eerste 2 minuten onprettig rijden. De auto gaat sneller en het is moeilijk om in 1ste en 2de vlot te rijden zonder gestotter.
Hier ook een 1.5 TSI (Passat). Manueel, geen idee of dat iets uitmaakt.

Bij mij gaat er wel een icoontje aan als de cilinders worden uitgeschakeld (ECO-icoon) en dat merk ik ook. Lichte vibraties en gebrom, alsof je aan een te laag toerental rijdt. Zeker in het begin zeer opvallend, nu merk ik dat al minder. Ook ergens logisch, je rijdt maar op 2 cilinders wat inherent niet zeer vlot kan lopen in zo'n motor.

Wat je beschrijft over het stotteren is deels herkenbaar, maar iets meer gas geven lost dit altijd op.
 
stotteren bij koude motor heeft mijn ocativa met 1.4 benzine zonder act ook. Volgens mij is dat door koolstof opbouw op de kleppen.

Act kan je laten uitschakelen via software. Ik vermoed dat een tuner zoals br daar wel ervaring mee heeft.
 
Dat stotteren in het begin is wel vrij normaal voor die motoren naar mijn ervaring.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan