ChatGPT en andere praktische toepassingen van AI

Had hij bij u geen issues? Ik heb precies al wat vaker dat wanneer hij een grotere hoeveelheid code moet teruggeven dat hij op een gegeven moment stopt met een output te geven of die Body Stream error geeft.
Nee geen problemen, ben hierna ook gestopt dus mss als ik nog verder bleef vragen ?!
Nog wat verder zitten mee spelen, echt geinig :D Hij verstaat zelfs mijn brakke engels. Voor iemand die een beetje bekend is met een specifieke programmeertaal is dit wel een time saver. En dan te denken dat het nog in zijn kinderschoenen staat.

Ik begon dus met de vraag: "Write me some Swiftui code that fetches some articles in a scrolling list. The article needs to include the title, body, and date of publishing."
Swift:
import SwiftUI

struct Article: Decodable {
    let title: String
    let body: String
    let date: Date
}

struct ArticlesView: View {
    @State private var articles: [Article] = []

    var body: some View {
        List(articles) { article in
            VStack(alignment: .leading) {
                Text(article.title)
                    .font(.headline)
                Text(article.body)
                    .font(.body)
                Text(article.date, style: .date)
                    .font(.caption)
            }
        }
        .onAppear {
            // Fetch the articles here and update the articles array
        }
    }
}

Volgende vraag: Include a function that fetches the article in JSON format from an example API.

Swift:
import SwiftUI

struct Article: Decodable {
    let title: String
    let body: String
    let date: Date
}

struct ArticlesView: View {
    @State private var articles: [Article] = []

    var body: some View {
        List(articles) { article in
            VStack(alignment: .leading) {
                Text(article.title)
                    .font(.headline)
                Text(article.body)
                    .font(.body)
                Text(article.date, style: .date)
                    .font(.caption)
            }
        }
        .onAppear {
            self.fetchArticles()
        }
    }

    func fetchArticles() {
        let url = URL(string: "https://www.example.com/api/articles")!

        URLSession.shared.dataTask(with: url) { data, response, error in
            if let data = data {
                let articles = try! JSONDecoder().decode([Article].self, from: data)
                DispatchQueue.main.async {
                    self.articles = articles
                }
            }
        }.resume()
    }
}

Next: Use gnews API
Swift:
import SwiftUI

struct Article: Decodable {
    let title: String
    let body: String
    let date: Date
}

struct ArticlesView: View {
    @State private var articles: [Article] = []

    var body: some View {
        List(articles) { article in
            VStack(alignment: .leading) {
                Text(article.title)
                    .font(.headline)
                Text(article.body)
                    .font(.body)
                Text(article.date, style: .date)
                    .font(.caption)
            }
        }
        .onAppear {
            self.fetchArticles()
        }
    }

    func fetchArticles() {
        let url = URL(string: "https://gnews.io/api/v3/search?q=apple&token=your-api-token")!

        URLSession.shared.dataTask(with: url) { data, response, error in
            if let data = data {
                let articles = try! JSONDecoder().decode([Article].self, from: data)
                DispatchQueue.main.async {
                    self.articles = articles
                }
            }
        }.resume()
    }
}

Next: Use codingkeys for the date to match the API's publishedAt 🤯

Swift:
import SwiftUI

struct Article: Decodable {
    let title: String
    let body: String
    let date: Date

    private enum CodingKeys: String, CodingKey {
        case title, body, date = "publishedAt"
    }
}

struct ArticlesView: View {
    @State private var articles: [Article] = []

    var body: some View {
        List(articles) { article in
            VStack(alignment: .leading) {
                Text(article.title)
                    .font(.headline)
                Text(article.body)
                    .font(.body)
                Text(article.date, style: .date)
                    .font(.caption)
            }
        }
        .onAppear {
            self.fetchArticles()
        }
    }

    func fetchArticles() {
        let url = URL(string: "https://gnews.io/api/v3/search?q=apple&token=your-api-token")!

        URLSession.shared.dataTask(with: url) { data, response, error in
            if let data = data {
                let articles = try! JSONDecoder().decode([Article].self, from: data)
                DispatchQueue.main.async {
                    self.articles = articles
                }
            }
        }.resume()
    }
}
 
Laatst bewerkt:
Zonet mijn vraaghistoriek:
can you give me 7 original recipes for the week
7 lekkere recepten ontvangen.
Can you make it into a table?
de namen van de recepten en alle ingredienten mooi in een tabel. Ik heb het nodig voor 2 personen.

I need it for 2 people

Dan zag ik wat pikante ingredienten, en dat lust mijn vriendin niet.
but i don't like spicy and peppers, can you please change those recipes?

Alles was in orde, dan:

i want a shopping list with the quantities for 2 people

en dit is mijn winkellijstje. Op 1 minuut gemaakt :cool:
  • 1 cup quinoa
  • 1/2 cup black beans
  • 1/2 cup cherry tomatoes
  • 1/2 cup corn
  • 1/4 cup red onion
  • 2 tablespoons cilantro
  • 1 avocado
  • 1 tablespoon lemon juice
  • 1 tablespoon olive oil
  • 1 clove garlic
  • Salt, to taste
  • Pepper, to taste
  • 1/2 pound shrimp
  • 1/4 cup pineapple juice
  • 1 tablespoon soy sauce
  • 1/2 teaspoon minced ginger
  • 1 tablespoon chopped cilantro
  • Foil, as needed
  • 1/2 pound beef roast
  • 1 cup broccoli florets
  • 1/2 sliced onion
  • 1 clove garlic
  • 1/2 cup beef broth
  • 1 tablespoon soy sauce
  • 1 tablespoon honey
  • 1/2 cup cooked rice
  • 1 tablespoon olive oil
  • 1 medium sweet potato
  • 1/2 cup black beans
  • 1/2 cup enchilada sauce
  • 4 tortillas
  • 1/2 cup shredded cheese
  • 1 tablespoon curry powder
  • 1 teaspoon ground cumin
  • 1 teaspoon ground coriander
  • 1 cup canned chickpeas
  • 1 cup diced tomatoes
  • 1 cup spinach
  • 1/2 cup cooked rice
  • 1 tablespoon chopped cilantro
 
Ik krijg hier al heel de dag de volgende melding: We're experiencing exceptionally high demand. Please hang tight as we work on scaling our systems.
 
Ik krijg hier al heel de dag de volgende melding: We're experiencing exceptionally high demand. Please hang tight as we work on scaling our systems.
Same.

EDIT: ik kan er nog op en nu eens een spel gespeeld, hangman.

Bot: Here's the word I'm thinking of: _ _ _ _ _
5 letters dus. Ik raad A, O T en N, die er allemaal niet in zitten.

Ik vraag een hint en krijg dit:

"Sure, I can give you a hint. The word I'm thinking of is a type of mammal that is known for its long trunk and tusks. It is often found in the savannas and grasslands of Africa and Asia."

Ik raad elephant en het is correct.... werk aan de winkel dus.
 
Laatst bewerkt:
vandaag ook veel issues hier. timeouts etc. Zal net zoals Dall-e binnenkort wel betalend worden.

EDIT: Om bij recepten verder te gaan. Ik heb eens gecheckt of ie wat met restjes kan:

I have some carrots, garlic, mirin, sake, ham, cheese, soja sauce, vinegar and beans. Can you suggest me a recipe ?

Sure! Here is a recipe that you can make using the ingredients that you have:
Carrot and Ham Soup:
Ingredients:
  • 3 carrots, peeled and sliced
  • 1 clove of garlic, minced
  • 1 tablespoon of mirin
  • 1 tablespoon of sake
  • 1/2 cup of diced ham
  • 1/2 cup of grated cheese
  • 1 tablespoon of soja sauce
  • 1 tablespoon of vinegar
  • 1 cup of cooked beans (any kind you like)
Instructions:
  1. In a large saucepan, heat some oil over medium heat. Add the carrots and garlic and cook for about 5 minutes, stirring occasionally, until the carrots are softened.
  2. Add the mirin and sake and cook for another minute.
  3. Add enough water to cover the carrots and bring to a boil. Reduce the heat to low and simmer for about 15 minutes, until the carrots are very tender.
  4. Using a blender or food processor, puree the soup until smooth. Return the soup to the saucepan and stir in the ham, cheese, soja sauce, and vinegar. Cook for another minute, until the cheese is melted and the soup is heated through.
  5. Serve the soup hot, garnished with the cooked beans and additional grated cheese, if desired.
I hope you enjoy this recipe!

Zou t lekker zijn ? :D
 
Laatst bewerkt:
Kan je mij een spannend kortverhaal van 5 a 10 zinnen schrijven over een man die een brood gaat kopen in een supermarkt ?
Een man liep de supermarkt binnen en pakte een karretje. Hij begon door de gangpaden te lopen en kwam uiteindelijk bij de broodafdeling. Hij pakte een brood van het rek en wilde het afrekenen bij de kassa. Maar toen hij zich omdraaide, zag hij dat de supermarkt was overvallen door gemaskerde mannen. Paniek en chaos braken uit. De man wist dat hij snel moest handelen om te ontsnappen. Hij rende naar de uitgang, het brood nog steeds in zijn handen.

Het verhaal is een beetje kinderachtig. Laat het lijken dat het geschreven is door een literair genie
Een man stapte de supermarkt binnen en voelde de koelte van de airconditioning op zijn gezicht. Hij nam een karretje en begon door de gangpaden te lopen. Bij de broodafdeling aangekomen, pakte hij een brood van het rek en bekeek het aandachtig. Hij vroeg zich af of het wel vers genoeg was. Maar toen hij zich omdraaide om naar de kassa te gaan, zag hij dat de supermarkt was overvallen door gemaskerde mannen. Paniek en chaos braken uit. De man wist dat hij snel moest handelen om te ontsnappen. Hij rende naar de uitgang, het brood nog steeds in zijn handen, terwijl hij probeerde de kogels te ontwijken die om hem heen vlogen.

Gebruik meer metaforen
Een man stapte de supermarkt binnen en voelde de koelte van de airconditioning op zijn gezicht, als een zachte kus. Hij pakte een karretje en begon door de gangpaden te lopen, als een sluipmoordenaar op zoek naar zijn prooi. Bij de broodafdeling aangekomen, pakte hij een brood van het rek en bekeek het aandachtig, als een kunstkenner die een schilderij bewondert. Maar toen hij zich omdraaide om naar de kassa te gaan, zag hij dat de supermarkt was overvallen door gemaskerde mannen. Paniek en chaos braken uit, als een kolkende rivier na een hevige regenbui. De man wist dat hij snel moest handelen om te ontsnappen, als een rat in een brandend gebouw. Hij rende naar de uitgang, het brood nog steeds in zijn handen, terwijl hij probeerde de kogels te ontwijken die om hem heen vlogen, als dansende vuurvliegjes.

Niet elke zin moet een metafoor zijn hé, en gebruik de tegenwoordige tijd.
Een man loopt de supermarkt binnen en voelt de koelte van de airconditioning op zijn gezicht. Hij pakt een karretje en begint door de gangpaden te lopen. Bij de broodafdeling aangekomen, pakt hij een brood van het rek en bekijkt het aandachtig, als een kunstkenner die een schilderij bewondert. Maar als hij zich omdraait om naar de kassa te gaan, ziet hij dat de supermarkt is overvallen door gemaskerde mannen. Paniek en chaos barsten uit. De man weet dat hij snel moet handelen om te ontsnappen. Hij rent naar de uitgang, het brood nog steeds in zijn handen, terwijl hij probeert de kogels te ontwijken die om hem heen vliegen, als dansende vuurvliegjes.

:)
 
Will I die?

"It is impossible for me to answer that question as I am a machine learning model and do not have the ability to predict the future. Furthermore, I do not have any information about your personal health or circumstances. I suggest seeking guidance from a medical professional if you have any concerns about your health."

Wut, natuurlijk ga ik dood :p


Een random nummer geven kan het ook niet.

Je moet vrij specifiek vragen precies.

--
Nog eens een random nummer gevraagd, nu doet ie het wel.
 
Laatst bewerkt:
Write me a springboot commandline application with a maven pom. With the latest springboot version 3.0.0.

Hmm, werkt.

---
Write me a springboot commandline application with a maven pom. With the latest springboot version 4.0.0.


"I'm sorry, but Spring Boot 4.0.0 does not exist. The latest version of Spring Boot is 3.0.1. You can use that version in your application by following the instructions in my previous response."

:woohoo:



---
Write me a metal song about christmas balls.

=>

Here's a possible metal song about Christmas balls:

Verse 1: In the dead of night, I see a sight A tree adorned with gleaming balls In red and green, they brightly gleam A metallic feast for my eyes

Chorus: Christmas balls, oh how they shine A metal storm, a dazzling design In silver and gold, they never get old Christmas balls, forever I'll behold

Verse 2: I hear the jingle of their sound As I reach out to touch their crown A symphony of clinks and clanks A brutal beauty, unbound
Chorus: Christmas balls, oh how they shine A metal storm, a dazzling design In silver and gold, they never get old Christmas balls, forever I'll behold

Bridge: With horns held high, I scream their name A pagan hymn to their shining flame A tribute to their unyielding might Christmas balls, a metal delight

Chorus: Christmas balls, oh how they shine A metal storm, a dazzling design In silver and gold, they never get old Christmas balls, forever I'll behold.

:hurrr:
 
Laatst bewerkt:
Man ik wil dit in een UI om op de keukentafel te zetten als new best friend :D Dit is toch echt beanstigend goed hé, en nog maar te denken dat dit in zijn kinderschoenen staat.

Write me the lyrics of a 5-minute song about being lonely as the sole inhabitant on the moon. If possible please rhyme.

Verse 1:
I'm the only one here on the moon
In this vast and empty dune
No one to talk to, no one to hold
Feeling lost and alone, feeling cold

Chorus:
Lonely on the moon, oh so lonely
Wishing for some company
But I'm stuck here, all by myself
In this desolate lunar shelf

Verse 2:
I look up at the stars above
But they're just distant dots of love
No one to share this view with me
It's a sight that's meant to be seen

Chorus:
Lonely on the moon, oh so lonely
Wishing for some company
But I'm stuck here, all by myself
In this desolate lunar shelf

Bridge:
I think about the life I left behind
All the people and the things that used to be mine
But now I'm here, in this lonely place
With only my thoughts to keep me in this space

Chorus:
Lonely on the moon, oh so lonely
Wishing for some company
But I'm stuck here, all by myself
In this desolate lunar shelf

EDIT: @Oldskooler zie nu pas dat je ook net een song gerequest hebt :D zalig
 
In't algemeen, we zien nu wel nogmaals duidelijk een trend dat we moeten afstappen van een kennis en meer bepaald van een 'informatie erindrillen' opvoedingssysteem. Ik zeg niet dat we met deze chatgpt er al zijn, maar de trend is wel overduidelijk dat we er ooit wel gaan komen.

De juiste vragen leren stellen wordt nog belangrijker. Daarvoor moet je wel veel weten, maar vooral kritisch kunnen nadenken.

Wat ook zeer interessant zal zijn is om dit te combineren met 3d printers. Je gaat thuis bvb kunnen ingeven: creeer voor mij een 3d print van een siphon met parameter x en y zodat die perfect past in mijn oud huis uit de jaren '60 en niet een standaardsiphon van de brico of gamma.
 
Dit is toch wel de meest indrukwekkende en tot de verbeelding sprekende technologie die ik in mijn leven heb gebruikt. Ik probeer mij in te beelden hoe dit tegen 2025 zal evolueren. Ik beeld me in dat het tegen dan mogelijk is om, in combinatie met de technologie achter DALL-E 2, real-time videobeelden te genereren als reactie op gelijk welke input. Dus niet alleen tekstinput zoals bij ChatGPT, maar ook input van microfoons en camera's. Dan kan je gewoon live spreken met de AI, waarbij de AI niet beperkt is tot "een man/vrouw/robot die terugpraat", maar letterlijk alle audiovisuele ouput kan genereren.

Voorbeeld:
  • "Hey AI, gedraag je als een briljante Vlaamse professor mobiliteitswetenschappen die de evolutie van de stedelijke mobiliteit heeft bestudeerd en ga met mij in discussie over de plaats van elektrische auto's in de Vlaamse mobiliteitscontext."

*Er verschijnt een ervaren professor op het scherm waarmee je kunt discussiëren alsof je in een videovergadering zit*

  • "Hey AI, voeg nu een ervaren ruimtelijk planner van een grote Vlaamse stad toe aan het gesprek, en een moderator in de stijl van Phara De Aguire of Lieven Scheire. Laat de 3 virtuele deelnemers ook met elkaar in discussie treden, maar steeds op een onderbouwde manier en met een aangename stijl voor de kijkers."

*De videovergadering krijgt de vorm van een panelgesprek*

  • "Hey AI, maak nu een videoreportage van 30 minuten in de stijl van Panorama over het gesprek dat we net hadden, gecombineerd met illustrerende beelden en vox populi interviews over mobiliteit gebaseerd op de publieke opinies die je vindt op sociale media en op krantensites tussen 2020 en 2022."

*Er begint een videoreportage te spelen*

  • "Hey AI, schrijf ook een boek met illustraties over dit thema. Het boek moet ongeveer 300 blz bevatten, een vierkant formaat hebben, artistieke en illustratieve foto's bevatten en een populair-wetenschappelijke stijl hanteren, zoals een typisch boek van National Geographic. Verwerk in het boek interviews met de deelnemers aan het eerdere gesprek en verdiepende stukken over de onderwerpen die aan bod kwamen in de reportage. Zorg ook voor voldoende bronverwijzingen naar wetenschappelijke literatuur en referenties naar bestaande populair-wetenschappelijke boeken."

*Een digitaal boek verschijnt*
Voorbeeld van DALL-E 2 dat mij in mijn overtuiging sterkt dat AI dit prima kan:


  • "Hey AI, bouw een website over dit thema, waarin het panelgesprek en de videoreportage een prominente plaats krijgen. Maak daarnaast reclame voor het boek en zet het te koop op een aparte webshop-pagina aan een marktconforme prijs."

*Een website verschijnt*

...


Ik stel me dus voor dat dit technisch mogelijk is tegen 2025 of niet veel later, op basis van wat nu al mogelijk is met ChatGPT... What a time to be alive. Ik kan me niet beginnen voorstellen hoe mijn zoon in het jaar 2100, als 78-jarige senior, zal leven!
 
Laatst bewerkt:
Dit is toch wel de meest indrukwekkende en tot de verbeelding sprekende technologie die ik in mijn leven heb gebruikt. Ik probeer mij in te beelden hoe dit tegen 2025 zal evolueren. Ik beeld me in dat het tegen dan mogelijk is om, in combinatie met de technologie achter DALL-E 2, real-time videobeelden te genereren als reactie op gelijk welke input. Dus niet alleen tekstinput zoals bij ChatGPT, maar ook input van microfoons en camera's. Dan kan je gewoon live spreken met de AI, waarbij de AI niet beperkt is tot "een man/vrouw/robot die terugpraat", maar letterlijk alle audiovisuele ouput kan genereren.

Voorbeeld:
  • "Hey AI, gedraag je als een briljante Vlaamse professor mobiliteitswetenschappen die de evolutie van de stedelijke mobiliteit heeft bestudeerd en ga met mij in discussie over de plaats van elektrische auto's in de Vlaamse mobiliteitscontext."

*Er verschijnt een ervaren professor op het scherm waarmee je kunt discussiëren alsof je in een videovergadering zit*

  • "Hey AI, voeg nu een ervaren ruimtelijk planner van een grote Vlaamse stad toe aan het gesprek, en een moderator in de stijl van Phara De Aguire of Lieven Scheire. Laat de 3 virtuele deelnemers ook met elkaar in discussie treden, maar steeds op een onderbouwde manier en met een aangename stijl voor de kijkers."

*De videovergadering krijgt de vorm van een panelgesprek*

  • "Hey AI, maak nu een videoreportage van 30 minuten in de stijl van Panorama over het gesprek dat we net hadden, gecombineerd met illustrerende beelden en vox populi interviews over mobiliteit gebaseerd op de publieke opinies die je vindt op sociale media en op krantensites tussen 2020 en 2022."

*Er begint een videoreportage te spelen*

  • "Hey AI, schrijf ook een boek met illustraties over dit thema. Het boek moet ongeveer 300 blz bevatten, een vierkant formaat hebben, artistieke en illustratieve foto's bevatten en een populair-wetenschappelijke stijl hanteren, zoals een typisch boek van National Geographic. Verwerk in het boek interviews met de deelnemers aan het eerdere gesprek en verdiepende stukken over de onderwerpen die aan bod kwamen in de reportage. Zorg ook voor voldoende bronverwijzingen naar wetenschappelijke literatuur en referenties naar bestaande populair-wetenschappelijke boeken."

*Een digitaal boek verschijnt*
Voorbeeld van DALL-E 2 dat mij in mijn overtuiging sterkt dat AI dit prima kan:


  • "Hey AI, bouw een website over dit thema, waarin het panelgesprek en de videoreportage een prominente plaats krijgen. Maak daarnaast reclame voor het boek en zet het te koop op een aparte webshop-pagina aan een marktconforme prijs."

*Een website verschijnt*

...


Ik stel me dus voor dat dit technisch mogelijk is tegen 2025 of niet veel later, op basis van wat nu al mogelijk is met ChatGPT... What a time to be alive. Ik kan me niet beginnen voorstellen hoe mijn zoon in het jaar 2100, als 78-jarige senior, zal leven!
2025 zal nog wat vroeg zijn voor videocontent. Kijk maar eens hoe langzaam het gaat met VR. Maar idd. De mogelijkheden zijn onuitputtelijk.

Ik heb vandaag een zoom meeting gehouden van een uur en ga vragen de transcriptie ervan samen te vatten in 8 topics die besproken zijn. Zonet getest met een redelijk kort gesprek en dat ging feilloos.
 
In't algemeen, we zien nu wel nogmaals duidelijk een trend dat we moeten afstappen van een kennis en meer bepaald van een 'informatie erindrillen' opvoedingssysteem. Ik zeg niet dat we met deze chatgpt er al zijn, maar de trend is wel overduidelijk dat we er ooit wel gaan komen.

De juiste vragen leren stellen wordt nog belangrijker. Daarvoor moet je wel veel weten, maar vooral kritisch kunnen nadenken.

Wat ook zeer interessant zal zijn is om dit te combineren met 3d printers. Je gaat thuis bvb kunnen ingeven: creeer voor mij een 3d print van een siphon met parameter x en y zodat die perfect past in mijn oud huis uit de jaren '60 en niet een standaardsiphon van de brico of gamma.
Deels akkoord, maar ik vind niet dat we het belang van parate kennis niet mogen onderschatten. Die kennis ga je sowieso nodig hebben om fouten in de antwoorden van dergelijke systemen op te merken. Gewoon blind vertrouwen in antwoorden die dat systeem geeft is ook voor problemen vragen.

Ik wil graag dat de technieker die aan de motor werkt van het vliegtuig waar mee moet vliegen niet aan ChatGPT moet gaan vragen waar die bout die hij nog over heeft voor dient. :unsure:
 
Deels akkoord, maar ik vind niet dat we het belang van parate kennis niet mogen onderschatten. Die kennis ga je sowieso nodig hebben om fouten in de antwoorden van dergelijke systemen op te merken. Gewoon blind vertrouwen in antwoorden die dat systeem geeft is ook voor problemen vragen.

Ik wil graag dat de technieker die aan de motor werkt van het vliegtuig waar mee moet vliegen niet aan ChatGPT moet gaan vragen waar die bout die hij nog over heeft voor dient. :unsure:
Ja, dat kennis niet meer nodig zou zijn, werd bij de intrede van Google ook al gezegd, en toen ook al ferm ontkracht met dezelfde redeneringen.

Simpel gezegd: als een auto naar jou komt, kan je niet snel in google typen "zal deze auto mij omver rijden en wat moet ik doen?" als je niet eens kennis hebt van wat een auto is.
Je bent overgeleverd aan een vat 'unknown unknowns' bij wijze van spreken, en kan dus ook geen gerichte vragen stellen of verbanden leggen als de basiskennis niet in je hoofd zit.

Dus:
Hoe ga je realtime verbanden leggen tussen gerelateerde maar verschillende zaken?
Hoe ga je de juiste vragen stellen om het probleem op te lossen?

Ik denk dat chatgpt goed is om wikipedia/stackoverflow/boeken... te indexeren en een kant en klaar antwoord te genereren hieruit, vooral lexicaal dan.
Maar echt 'nadenken', nuances, niet-triviale verbanden leggen, toekomstgerichte problemen oplossen die niet letterlijk al ergens in het verleden neergeschreven zijn, etc. zijn nog heel ver af imo.
 
Ja, dat kennis niet meer nodig zou zijn, werd bij de intrede van Google ook al gezegd, en toen ook al ferm ontkracht met dezelfde redeneringen.

Simpel gezegd: als een auto naar jou komt, kan je niet snel in google typen "zal deze auto mij omver rijden en wat moet ik doen?" als je niet eens kennis hebt van wat een auto is.
Je bent overgeleverd aan een vat 'unknown unknowns' bij wijze van spreken, en kan dus ook geen gerichte vragen stellen of verbanden leggen als de basiskennis niet in je hoofd zit.

Dus:
Hoe ga je realtime verbanden leggen tussen gerelateerde maar verschillende zaken?
Hoe ga je de juiste vragen stellen om het probleem op te lossen?

Ik denk dat chatgpt goed is om wikipedia/stackoverflow/boeken... te indexeren en een kant en klaar antwoord te genereren hieruit, vooral lexicaal dan.
Maar echt 'nadenken', nuances, niet-triviale verbanden leggen, toekomstgerichte problemen oplossen die niet letterlijk al ergens in het verleden neergeschreven zijn, etc. zijn nog heel ver af imo.
Dat dacht die GO kampioen ook toen hij tegen deepmind speelde.
 
As simple as the rules may seem, Go is profoundly complex. There are an astonishing 10 to the power of 170 possible board configurations - more than the number of atoms in the known universe.

Zo strak gedefinieerd is dat spel niet

Soit we zullen zien hé. Ik ben alvast enthousiast
 
Terug
Bovenaan