Telkens ik hier post krijg ik van jou en Janus de reactie dat ik aan de paddo's of aan de drank ben...
Niet bepaald bevorderlijk voor een discussie, nietwaar?
En m'n laatste post bevatte alleen nog maar artikels over een aantal basiszaken:
De beginnende (negatieve) impact van AI op de jobmarkt en ook een voorbeeld van slimmer wordende AI die bijzonder hoog scoort op de wiskunde olympiaden.
Dus als deze voorbeelden al controversieel aanvoelen voor jou, beeld ik mij al in wat voor mega existentiele crisis jij zult ervaren wanneer het groter plaatje mbt. AI stilaan vorm begint te krijgen.
Ik begrijp het ergens wel hoor.
Een hele groep mensen heeft totaal geen besef van wat er op ons afkomt. En een minstens even grote groep beseft het ergens wel, maar onderdrukt het onbewust omdat het psychologisch verdomd lastig is om zich neer te leggen bij een AI-centric toekomst.
Het besef dat je job er binnen 10 jaar niet meer zal zijn, en dat er ook geen realistische reconversie mogelijk is. Job = identiteit voor sommige mensen. Wat volgt is een zwart gat. UBI of niet. En ook de bredere maatschappelijke impact hiervan.
Of het idee dat het straks de normaalste zaak van de wereld is om humanoids naast ons te zien rondlopen op straat. Voor veel mensen ondenkbaar, zelfs in hun wildste fantasieen.
En het besef dat ASI (of ja eerder AGI die dan zelf in ASI evolueert) onze laatste belangrijke uitvinding zal zijn en de transitie zal inluiden van een mensgestuurde naar een AI-gestuurde wereld.
Of nog de mogelijke bedreiging die AI wat later kan (zal?) vormen voor de hele mensheid.
Deze 2 interviews met respectievelijk Geoffrey Hinton (ex Google Brain, oa. Nobelprijs in de fysica en Turing Award laureaat) en Roman Yampolskiy (pionier in AI veiligheid) zijn een leuke, behapbare intro in dat gedachtegoed. Let niet op de overdreven sensationalistische titels/thumbnails.
En voor wie zich iets meer wilt verdiepen in het onderwerp, een lijstje van "high level (niet-technische, eerder conceptuele en filosofische boeken) over het onderwerp" uit m'n post van 8 juli 2023 in deze thread;
Our Final Invention: Artificial Intelligence and the End of the Human Era (2013)
Superintelligence: Paths, Dangers, Strategies (2014)
Life 3.0: Being Human in the Age of Artificial Intelligence (2017)
Scary Smart: The Future of Artificial Intelligence and How You Can Save Our World (2021)
EDIT: voor je dit allemaal (voor de zoveelste keer) wegzet als "lulkoek", paddo induced speak, ..., graag aangeven waar je precies naar verwijst en waarom je dat denkt over de interviews van Hinton en Yampolskiy, over de geciteerde boeken, enzoverder
Jij maakt uitzonderlijke claims zonder hiervoor enig bewijs te leveren, moet je niet verschieten dat je backlash krijgt.
Ik ben bekend met Geoffrey Hinton en Roman Yampolskiy. Zoals je zelf al zegt wekt het sensatie op. Maar nergens wordt er effectief bewijs geleverd. Er is geen wetenschappelijke basis om te zeggen AI gaat ons uitroeien binnen 10 jaar, indien dit er wel is graag bronnen.
Het is gewoon een persoonlijke mening. Net zoals Yann LeCun, Jeff Bezos, Sundar Pichai, etc... hier anders over denken en optimistisch zijn over AI.
Wat betreft de huidige jobmarkt in de VS is er momenteel ook weinig bewijs dat AI jobs aan het vervangen is. Dit is gewoon een narrative dat wordt gepusht om te kunnen zeggen kijk eens wat wij kunnen als bedrijf. Interessante video hierover is dit :
In de Covidjaren is er gigantisch veel personeel aangenomen in de techsector, waardoor deze momenteel licht in afbouw zit maar dat is niet meer dan cyclisch. Het is heel makkelijk nu voor bedrijven om te zeggen dat dit AI is, maar hier wordt helemaal geen bewijs van geleverd en is eigenlijk gewoon flauwe kul. Het is een reden om te kunnen downsizen. Dit gecombineerd met de onzekerheid van de tarrifs van Trump zorgt ervoor dat er minder snel personeel wordt aangenomen.
Verder zijn er ook een aantal studies gedaan over de impact van AI op de werkloosheidsgraad :
Uit
Artificial Intelligence: Intensifying or mitigating unemployment?
' AI reduces unemployment in the long run, except during the COVID-19. '
Uit
The Impact of the Development of Artificial Intelligence on Unemployment Rates
' In addition, it also reveals that AI development has a generally negative correlation with unemployment rates, suggesting that increased AI adoption may be linked to lower unemployment levels. The findings also underscore the importance of adaptive policies and education systems to harness AIs potential for job creation '
En zo zijn er nog een heel aantal studies te vinden, doe maar eens wat research. Er zijn er weinig die het tegendeel beweren.
Nog enkele argumenten waarom de eerste 5-10 jaar er geen ' mass unemployment' komt:
1)
AI in zijn huidige vorm zal niet meer dan een tool zijn die de productiviteit doet stijgen.
Maar wat gebeurt er als mensen meer productief worden? Dan worden er juist meer mensen aangenomen. Want als je met hetzelfde personeel 2x zoveel kan doen, kan je met 2x meer personeel net 4 keer meer doen.
2)
Job creatie
Uit de grootschalige studie van Mckinsey (
https://www.mckinsey.com/capabiliti...g-people-to-unlock-ais-full-potential-at-work ) blijkt inderdaad dat er potentieel is voor het verliezen van 95 miljoen jobs, maar daartegenover staat het potentieel voor 170 miljoen nieuwe jobs.
3) De laatste versie van chatgpt nl GPT5 was niet echt een grote verbetering, waardoor het lijkt dat de vooruitgang aan het stagneren is. Misschien is dit niet zo, maar misschien ook wel.
4) Humanoid robots
Er wordt de laatste tijd heel veel over humanoid robots geschreven maar de realiteit is dat de technologie nog niet echt fantastisch is.
Kijk maar naar de demos van Optimus van Tesla of de robots van Figure AI. Het echt nuttig werk verzetten is nog zeer zeer beperkt, ze kunnen wel goed rondspringen en dansen, maar daar heb je als werkgever maar weinig aan.
Zal dit de komende 10 jaar verbeteren? Uiteraard. Maar om te zeggen dat je AI in een robot steekt en dat die dan zogezegd alle fysieke jobs ter wereld zal kunnen uitvoeren dat is fantaseren.
De grote olifant in de kamer is het ontwikkelen van ' AGI ' ofwel general intelligence, een systeem dat alles kan dat een mens kan of beter.
Zal dit er komen? Dat weet niemand zeker en wie beweert van wel is aan het lullen, want anders had die het al gebouwd. Maar ik denk persoonlijk wel dat de kans groot is dat het ooit zal bestaan, maar in welke vorm is nog niet duidelijk en zeker niet binnen 2 jaar of dergelijke.
Maar of we daar zullen geraken door LLMs op te scalen? Dat betwijfel ik persoonlijk ten zeerste.
Er wordt momenteel extreem veel gehyped door mensen zoals Sam Altman of Dario Amodei van respectievelijk openAI en Anthropic maar die mensen hebben er uiteraard zeer veel baat bij om te hypen. De realiteit is dat openAI pas in 2030 zijn eerste dollar zal verdienen want daarvoor is het bedrijf niet rendabel. En dat Anthropic achterloopt op de competitie is ook al duidelijk.
Wat ik ook wel grappig vind is dat net nu openAI met een slechter model uitkomt dat Sam Altman ineens begint te zeggen ja AI zit in een bubble. Pure damage control.
Over de boeken heb ik geen mening aangezien ik ze niet heb gelezen en ook niet ga lezen.
Ik focus mij vooral over op de opportuniteiten van AI en de investeringskansen.