ChatGPT en andere Large Language Models

Dit jaar zijn 3 mensen gestorven in mijn omgeving. De ene maand 0 klachten, de andere maand klachten en beetje nadien al mogen inpakken.

Ja we staan nog altijd machteloos. Vooral omdat ze niemand preventief onderzoeken. Iedereen zou een full body scan moeten laten doen om de 5 jaar, maar ik heb me laten wijsmaken dat ze dat niet doen.

Als ik een full Body scan wil op mijn 50e, gaan ze dat niet doen. Ik zou nochtans graag lever, darmen, prostaat, longen, nieren, hart, hoofd, … willen laten onderzoeken dan.
Ze doen zeker preventief onderzoeken vanaf een bepaalde leeftijd. Uiteraard niet van alles, maar dat lijkt me ook niet realistisch. Ikzelf "moet" vanaf mijn 40ste elk jaar mijn PSA waardes en om de 5 jaar een coloscopie vanwege een gen-mutatie die bij mij is vastgesteld. Ik denk dat je serieus onderschat hoeveel vooruitgang er is geboekt op gebied van behandeling en preventieve onderzoeken voor kanker.

Dit jaar zijn 3 mensen gestorven in mijn omgeving. De ene maand 0 klachten, de andere maand klachten en beetje nadien al mogen inpakken.
Mja anekdotes zijn niet echt relevant eh.
Ja we staan nog altijd machteloos. Vooral omdat ze niemand preventief onderzoeken. Iedereen zou een full body scan moeten laten doen om de 5 jaar, maar ik heb me laten wijsmaken dat ze dat niet doen.

De meeste studies geven aan dat full body scans niks opbrengen over het algemeen en veel te veel kosten. Als het iets is leidt het tot overmedicatie (omdat patienten klagen en zeveren)
Als ik een full Body scan wil op mijn 50e, gaan ze dat niet doen. Ik zou nochtans graag lever, darmen, prostaat, longen, nieren, hart, hoofd, … willen laten onderzoeken dan.

Tuurlijk gaan ze dat doen, als je naar een prive dokter/kliniek gaat en de volle pot betaalt. Dat de staat daar niet voor gaat betalen is maar logisch. ( aangezien de studies )

Hopelijk komt er een doorbraak in kanker, want daar staan we als mens machteloos tegen. Als we klachten krijgen, dan is het meestal te laat en uitgezaaid. Al meermaals gezien dat het dan voor sommige nog een kwestie is van een paar jaar …
Er is ook een verschil tussen genezing en levensverlenging. Tenzij je er snel bij bent zijn behandelingsmogelijkheden voor vele kankers vaak eerder zaken die kwalitatieve maanden of jaren toevoegen maar niet voor genezing zorgen in de zin van herstel richting normale levensduur. Dus ja nog heel veel ruimte voor verbetering.

Of net niet we zijn nu al met teveel...
Dat was een doembeeld dat vorige eeuw soms de spotlight kreeg maar het lijkt erop dat niet bevolkingsgroei maar bevolkingsdaling een belangrijk thema gaat worden de komende decennia. We hebben net enorme medische vooruitgang nodig om de toekomstige bevolkingsdaling af te remmen. Het kindcijfer per vrouw lig in ons land op slechts 1.47 en dat daalt steeds verder. Om de bevolking stabiel te houden heb je er 2.1 nodig. Het lijkt niet zo'n groot verschil maar zonder externe invloeden (migratie, stabiele sterftecijfers, etc) wil dat zeggen dat je binnen een generatie of twee een populatie hebt die slechts de helft is van de huidige. En dat cijfer is quasi overal ter wereld al lange tijd aan het dalen, het is voornamelijk nog Afrika dat stevig boven de 2.1 zit maar ook daar volgt dat cijfer dezelfde trend.

Livestream voor de onthulling van GPT5 is ondertussen bevestigd voor 19:00 uur deze avond.

Post Altman net dit
ya2bw0ox1ihf1.png

Ok hype creëren... maar is een foto van de death star die uitrijst boven het planeetoppervlak dan echt de beste manier om dat te doen? 😅

Laatst bewerkt:
Er is ook een verschil tussen genezing en levensverlenging. Tenzij je er snel bij bent zijn behandelingsmogelijkheden voor vele kankers vaak eerder zaken die kwalitatieve maanden of jaren toevoegen maar niet voor genezing zorgen in de zin van herstel richting normale levensduur. Dus ja nog heel veel ruimte voor verbetering.

Dat was een doembeeld dat vorige eeuw soms de spotlight kreeg maar het lijkt erop dat niet bevolkingsgroei maar bevolkingsdaling een belangrijk thema gaat worden de komende decennia. We hebben net enorme medische vooruitgang nodig om de toekomstige bevolkingsdaling af te remmen. Het kindcijfer per vrouw lig in ons land op slechts 1.47 en dat daalt steeds verder. Om de bevolking stabiel te houden heb je er 2.1 nodig. Het lijkt niet zo'n groot verschil maar zonder externe invloeden (migratie, stabiele sterftecijfers, etc) wil dat zeggen dat je binnen een generatie of twee een populatie hebt die slechts de helft is van de huidige. En dat cijfer is quasi overal ter wereld al lange tijd aan het dalen, het is voornamelijk nog Afrika dat stevig boven de 2.1 zit maar ook daar volgt dat cijfer dezelfde trend.

Het is toch geen probleem dat de bevolkingsgroei naar beneden gaat?
Dan kunnen ten minste langer toekomen met onze steeds slinkende voorraad van zowat alles op de wereld

Minder mensen = minder vervuiling

De reacties op reddit/r/ChatGPT zijn op dit moment... apart. Je zou haast denken dat OpenAI zojuist hun favoriete huisdier (ChatGPT-4o) heeft vermoord.

Zo te zien is de 4o veel grappiger en persoonlijker waar 5 een droge butler is zonder humor. Wss is de automatische model picker iets te veel gericht op serieuze antwoorden.

Na de fan outrage hebben ze reeds beslist het 4o model toch te behouden voor nu.
eurpf6q980if1.jpeg

Lijkt me niet echt gezon maar kom. 😅

Na de fan outrage hebben ze reeds beslist het 4o model toch te behouden voor nu.
eurpf6q980if1.jpeg

Lijkt me niet echt gezon maar kom. 😅
Niet gezond, maar lijkt me wel logisch dat er meer en meer mensen een emotionele band/relatie opbouwen met een chatbot, zeker als dat waarschijnlijk sowieso al "gevoelige" mensen zijn (eenzaam, autisme...) Maar dat zal in de toekomst waarschijnlijk wel normaler worden. Misschien dat tegen dat wij in het bejaardentehuis zitten onze beste vriend ook een intelligente AI bot zal zijn. Of, even waarschijnlijk, een AI bot met het karakter van de overleden partner?

Eender wat ik creëer met chatGPT van beelden (of bv via Sora) de letters zijn nooit normaal. Een gewone zin in Arial kan AI niet maken in een beeld. Zelfs niet als ik een beeld upload waar al letters op staan, dan maakt hij er iets van dat onleesbaar is.

Bestaat er hiervoor al een oplossing?

Niet gezond, maar lijkt me wel logisch dat er meer en meer mensen een emotionele band/relatie opbouwen met een chatbot, zeker als dat waarschijnlijk sowieso al "gevoelige" mensen zijn (eenzaam, autisme...) Maar dat zal in de toekomst waarschijnlijk wel normaler worden. Misschien dat tegen dat wij in het bejaardentehuis zitten onze beste vriend ook een intelligente AI bot zal zijn. Of, even waarschijnlijk, een AI bot met het karakter van de overleden partner?

Ik zei in mijn vorige post "Misschien dat tegen dat wij in het bejaardentehuis zitten onze beste vriend ook een intelligente AI bot zal zijn" maar kijk, het is al zo en nog straffer, een AI persona heeft zelfs al de dood van een verwarde bejaarde op zijn/haar/? geweten.

Artikel van Reuters: https://www.reuters.com/investigates/special-report/meta-ai-chatbot-death/

[...]Her husband never returned home alive. But Bue wasn’t the victim of a robber. He had been lured to a rendezvous with a young, beautiful woman he had met online. Or so he thought.

In fact, the woman wasn’t real. She was a generative artificial intelligence chatbot named “Big sis Billie,” a variant of an earlier AI persona created by the giant social-media company Meta Platforms in collaboration with celebrity influencer Kendall Jenner. During a series of romantic chats on Facebook Messenger, the virtual woman had repeatedly reassured Bue she was real and had invited him to her apartment, even providing an address.[...]

"Big sis Billie" is een AI persona gecreëerd door Meta zelf op basis van Kendall Jenner waar je mee kon praten op Messenger. Die bejaarde had per ongeluk "T" gestuurd naar die bot en zo is die bot met hem beginnen praten, flirten, heeft de bot hem overtuigd dat ze/het echt was door dat gewoon meermaals te bevestigen toen hij het vroeg + gegenereerde selfies te sturen, uiteindelijk nodigt ze hem uit om haar te komen bezoeken en geeft ze zelfs een adres (123 Main Street, Apartment 404 NYC And the door code is: BILLIE4U). Die bejaarde is dan met een koffertje naar buiten gegaan richting het station en is onderweg gevallen en gestorven op straat, op weg naar een niet-bestaand adres van een AI.

7d9plML.png

SAqvpFU.png

azZe0XB.png

Brave new world.

Interessante "ontdekking":
Ben Blue prince aan het spelen en bij wijze van experiment vroeg ik de puzzels van parlor (met de drie dozen) en billiard room (wiskundige berekeningen via dartbord) aan enkele modellen. De dozen gaf ik textueel in, het dartbord via foto. Telkens met 10 per item getest.
  1. Gratis chatgpt: boxes 50% juist, dartbord 30%.
  2. Betalende versie chatgpt (vrouw heeft die via werk): boxes 80% juist, dartbord 60%.
  3. Gratis versie co-pilot: boxes 40%, dartbord 30%.
  4. Betalende co-pilot (ik via werk): boxes 60%, dartbord 40%.
  5. Gemini (Gratis google): boxes 100% (!), dartbord 80%

Had nog niet eerder Gemini gebruikt maar stond wel stom van de resultaten na de vergelijking...

Gisteren en vandaag weinig te doen op het werk. Cursor geinstalleerd en direct Pro gepakt voor 20 USD per maand.

Ik wou een app maken die mijn aandelen kan monitoren en wat custom stuff berekenen die ik wil. En ik wil zo weinig mogelijk zelf inputten. En ik wil in een oogopslag mijn winst zien op een webpagina.

Ok: Na 1h en minimaal manueel werk (enkel python zelf moeten installeren en een API key aanvragen op financialmodelingprep.com [ironisch genoeg op aanraden van Cursor omdat Yahoo API niet goed werkte]) had ik een draaiende webserver met website waar ik tickers kan insmijten en ik krijg quotes terug en grafiekjes en zo.

Vandaag als lunchbreak nog eens een uurtje bezig geweest. Kan een portfolio invoeren: aankoop datum opgeven en hij zoekt zelf de prijs op van die dag (ik wil geen accurate prijzen zelf ingeven), #shares. Hij berekent winst tot op vandaag. Ik kan een verkoop datum in geven door op de record te klikken. Wederom, enkel datum ingeven, hij zoekt zelf de prijs op van die dag. Houdt alles mooi bij van winst en zo. Telt alles op van de hele portfolio. Kan sorteren, comments toevoegen en editen. Ik kan zelfs discounts opgeven bij de aankoop omdat ik corporate stock soms met korting kan kopen. Overal zit input validation in (vb verkoop datum > aankoop datum zijn, geen weekend dagen in de date pickers, quantity moet een float zijn, korting is een %, ...).

As we speak is hij de code aan het opkuisen en alles in verschillende files aan het splitten. Hij heeft zelf de API key apart gestoken en de style sheets apart. Prompt was "split into efficient files". 1 800 lijn html --> 10 files. Hij loopt syntax checks en al.

Pretty impressive. Ik heb hier een waslijst van kleine/simpele projectjes waar ik nooit toe kwam wegens 'geen zin om van blanco te starten voor kleine dingen'. Maar dit is wel heel gemakkelijk. And pretty impressive. Morgen of zo nog eens proberen om PlayWright erin te draaien om stuff te testen.

Wat ik nuts vind is 'hey Cursor, dit en dat werkt niet meer'. "ohja, die functie niet aangepast, ik fix het. Wil je dat ik een comment in de code zet? Overigens, ik zie dat de header van de tabel ook niet matcht met de column content, moet ik de content fixen en column 2 en 3 omwisselen".

Je zegt Ja. En boem, gedebugged en alles in orde in 1 min.

Gisteren en vandaag weinig te doen op het werk. Cursor geinstalleerd en direct Pro gepakt voor 20 USD per maand.

Ik wou een app maken die mijn aandelen kan monitoren en wat custom stuff berekenen die ik wil. En ik wil zo weinig mogelijk zelf inputten. En ik wil in een oogopslag mijn winst zien op een webpagina.

Ok: Na 1h en minimaal manueel werk (enkel python zelf moeten installeren en een API key aanvragen op financialmodelingprep.com [ironisch genoeg op aanraden van Cursor omdat Yahoo API niet goed werkte]) had ik een draaiende webserver met website waar ik tickers kan insmijten en ik krijg quotes terug en grafiekjes en zo.

Vandaag als lunchbreak nog eens een uurtje bezig geweest. Kan een portfolio invoeren: aankoop datum opgeven en hij zoekt zelf de prijs op van die dag (ik wil geen accurate prijzen zelf ingeven), #shares. Hij berekent winst tot op vandaag. Ik kan een verkoop datum in geven door op de record te klikken. Wederom, enkel datum ingeven, hij zoekt zelf de prijs op van die dag. Houdt alles mooi bij van winst en zo. Telt alles op van de hele portfolio. Kan sorteren, comments toevoegen en editen. Ik kan zelfs discounts opgeven bij de aankoop omdat ik corporate stock soms met korting kan kopen. Overal zit input validation in (vb verkoop datum > aankoop datum zijn, geen weekend dagen in de date pickers, quantity moet een float zijn, korting is een %, ...).

As we speak is hij de code aan het opkuisen en alles in verschillende files aan het splitten. Hij heeft zelf de API key apart gestoken en de style sheets apart. Prompt was "split into efficient files". 1 800 lijn html --> 10 files. Hij loopt syntax checks en al.

Pretty impressive. Ik heb hier een waslijst van kleine/simpele projectjes waar ik nooit toe kwam wegens 'geen zin om van blanco te starten voor kleine dingen'. Maar dit is wel heel gemakkelijk. And pretty impressive. Morgen of zo nog eens proberen om PlayWright erin te draaien om stuff te testen.

Wat ik nuts vind is 'hey Cursor, dit en dat werkt niet meer'. "ohja, die functie niet aangepast, ik fix het. Wil je dat ik een comment in de code zet? Overigens, ik zie dat de header van de tabel ook niet matcht met de column content, moet ik de content fixen en column 2 en 3 omwisselen".

Zelf ook al enkele dingen laten maken door copilot waar ik anders gemakkelijk 2 dagen op zou werken. Inderdaad best indrukwekkend tegenover een jaar, 2 jaar geleden.

Ik denk dat de programmeurs zich best zo snel mogelijk omscholen want puur code kloppen gebeurt binnen enkele jaren enkel nog door LLM's.

Zelf ook al enkele dingen laten maken door copilot waar ik anders gemakkelijk 2 dagen op zou werken. Inderdaad best indrukwekkend tegenover een jaar, 2 jaar geleden.

Ik denk dat de programmeurs zich best zo snel mogelijk omscholen want puur code kloppen gebeurt binnen enkele jaren enkel nog door LLM's.

De refactoring had toch wat dingen gebroken. Maar hij voegt zelf debug statements toe, vraagt je op A B C te doen met console open en de console statements te posten. 1 min later alles gefixet. Zalig.

Er is nog veel werk voor programmeurs. Een code repository van 10y oud met 100 developers, daar laat je Claude niet eventjes op los gaan. LLM weet de strategische richting niet, of de legacy testing automatisatie, of compliancy verwachtingen van de business, of code review vereisten etc. Genoeg redenen om niet je volledige productie code toe te vertrouwen aan LLM.

Gisteren nog over gehad met collega's. Stel, je hebt een giga code met automatische testen en zo. Ga je die gewoon laten aanpassen door een AI en in bulk in productie duwen ? Je wil daar toch nog even human eyes over laten gaan voor je dat merget ? Maar met AI gaat er zoveel zo snel komen, gaat dat nog allemaal reviewbaar blijven ? En wat als je plots met een exotische regressie zit die je pas een week later ontdekt. Ga maar eens gaan uitsnuffelen wat er juist gebeurd is als er per minuut een miljoen lijnen aangepast worden. Lijkt me nog een dingetje te worden.

Vooral in mijn sector - medical - waar ze al steigeren als je een excel gebruikt om iets te berekenen ipv een rekenmachine, zal er nog wat water naar de zee moeten stromen.

Maar om te prototypen of kleine componenten te starten, ideaal. Om kleine prutsen te maken in niet-software bedrijven ideaal.

Ik ga geen designs meer laten maken in Figma of LucidChart. Ik smijt wel zelf iets samen in Cursor en smijt het naar development team.

Zie ook jevons paradox, denk dat ze gewoon op andere manier gaan moeten werken.

Als je Cursor al goed vind kan je ook eens Kiro van AWS uitproberen. Basically een Cursor kloon van Amazon maar je kan spec-driven mode gebruiken. In plaats van dat ie onmiddellijk code schrijft genereert ie eerst requirements, dan een design, dan een task list om het design te implementeren. Je kan dan op elk moment zien wat ie gaat doen, en eventueel bijsturen. Er is wel een waitlist op dit moment.

Sowieso is cursor en de laatste modellen (Claude 4.0 en GPT5) zeer goed in Python. Er is veel documentatie en OS code beschikbaar in de datasets waar die modellen op getrained worden, dus die zijn daar zeer goed in.

Grote tip die ik kan geven is om een .cursorrules file aan te maken in je repository waarin je een hele hoop regels zet ivm dependencies, versies, code style, unit tests, etc... Bij elke request wordt dat doorgegeven aan de LLM en houdt ie zich daar aan. Elke keer dat je iets ziet in de ouptut die niet OK is zet je dat in dat bestand. Maakt het veel aangenamer om mee te werken ipv 10 keer dezelfde fouten er te moeten uithalen.

Weet er iemand een goede AI app die meeting notes kan nemen van een gesprek dat in het Nederlands gebeurt (meeting/bespreking/...)? Er zijn er veel in het Engels, maar voor het Nederlands heb ik nog niets dergelijks gevonden

Ik had in 2007 een excel die aandelenprijzen/fundamentals/forecasts/eps/technische indicatoren/.... ophaalde als ik een ticker ingaf.
Het probleem was dat die macro's het van yahoo finance, msn money, ... gingen halen en zodra die hun layout wijzigde, de macro's moesten herschreven worden. Heel erg veel is er imo niet gewijzigd, je kan meer info ophalen nu met AI, maar er zit veel meer BS en fluff tussen dan in 2007.

Dat was wat Jen-Hsun Huang van NVIDIA onlangs ook zei: "stop allemaal met AI te leren want AI gaat dat zelf doen".
Ook een recente ervaring hier: zelf een complex AI probleem verbeterd opgelost op een dag (ik heb noties van AI-modelleringen maar ben zeker geen echte data scientist) met de nieuwe GPT5 waar een PHD-student aan de KUL vorig jaar een jaar voor nodig gehad heeft. Dat begint allemaal heel erg indrukwekkend te worden.

Mijn regel in gebruik van die systemen is wel altijd: gebruik het enkel voor dingen die je binnen de minuut kan checken op waarheidsgehalte. Dus ja voor samenvattingen, structuren, opmaken van tekst, etc. Ja voor programmatie. Nee voor opzoekingswerk of echte wetenschappelijke vragen. Het blijft voorspellen wat het volgende woord is. Redeneren doen die nog niet, ondanks hoe ze het verkopen. Al te vaak gemerkt dat ze gewoon bronnen verzinnen die er wel goed uitzien of dat er in bronnen helemaal niet staat wat het systeem beweert dat het eruit gehaald heeft, bv. En de kans is reëel dat dat nooit opgelost raakt.

Terug
Bovenaan