Car audio!

David79

Active member
Wie doet het nog?

Dit is mijn setup:

1x Hertz HCP-4 // 760W Max Power 2x Hertz ESK F165.5 // 90W RMS / 270W Peak 2x BLAM 165 RC // 2 Way Coax // 75W RMS / 150W Peak Excursion hxa-2k 1200W RMS (Amplifier) Sundown SA 12" 750W RMS (Subwoofer)

 
Ik vraag me oprecht af wat ge daar nu aan hebt? Ik kon dat destijds begrijpen als een "ik heb de grootste"-spelletje bij mensen in hun eerste autootje in het midden van de tuning-rage. Maar daar komt rotslechte klank uit, is langs geen kanten geoptimaliseerd of ingeregeld, ... Het enige dat het doet is luid zijn (en dus enkel bedoeld om op te vallen).
 
Toen ik in 2012 mijne Ford Focus kocht zei die verkoper dat zij, wat geluid betreft, één van de betere merken zijn als het gaat om hun standaard audio pakket in de wagens. Ik heb daar nooit veel belang aan gehecht want ik dacht: 't is typische verkoopspraat.

Ik was altijd heel tevreden met het geluid, dat kon je heel luid zetten zonder haperingen en ook enorm veel bass.

Nu ik die kwijt ben, heb ik met 10 verschillende wagens gereden. Geen enkele kon tippen aan dat standaard audio pakket van Ford. Ook mijn 'nieuwe' Audi van 2018 kan daar niet aan tippen.

Ik zal die verkoper dus toch moeten geloven.
 
Ik vraag me oprecht af wat ge daar nu aan hebt? Ik kon dat destijds begrijpen als een "ik heb de grootste"-spelletje bij mensen in hun eerste autootje in het midden van de tuning-rage. Maar daar komt rotslechte klank uit, is langs geen kanten geoptimaliseerd of ingeregeld, ... Het enige dat het doet is luid zijn (en dus enkel bedoeld om op te vallen).
Eén voordeel is wel dat het geen plaats neemt hé. :unsure:
 
Mijn "Honda Sound System" speelt niet slecht maar ik mis wat midden tonen en diepe bass, maar heb totaal geen behoefte om er geld in te steken om het te upgraden.
Vroeger in mijn tuning periode heb ik ook nog een wagen gehad waar de koffer vol stak maar vanaf de wagen daarna nooit meer gedaan.
 
Ik vraag me oprecht af wat ge daar nu aan hebt? Ik kon dat destijds begrijpen als een "ik heb de grootste"-spelletje bij mensen in hun eerste autootje in het midden van de tuning-rage. Maar daar komt rotslechte klank uit, is langs geen kanten geoptimaliseerd of ingeregeld, ... Het enige dat het doet is luid zijn (en dus enkel bedoeld om op te vallen).
Die hebben tenminste wel bas in tegenstelling tot onze HK systemen :unsure:

Ik had vroeger ook zo een 12" JBL sub in m'n Ford Sierra. Dat klonk niet slecht mits de juiste EQ.

Maar bon, die tijd is al lang door :p

Edit: wat een strontherrie in dat filmpje trouwens :D
 
Die hebben tenminste wel bas in tegenstelling tot onze HK systemen :unsure:

Ik had vroeger ook zo een 12" JBL sub in m'n Ford Sierra. Dat klonk niet slecht mits de juiste EQ.

Maar bon, die tijd is al lang door :p

Edit: wat een strontherrie in dat filmpje trouwens :D
Maar ne geupgrade Subwoofer, kan ik snappen als uw originele niet veel doet. Maar ik durf toch wel te zeggen dat bij 99% van die wagens de EQ verschrikkelijk staat afgesteld...
Ik gok dat het vooral te doen is om "zodat iedereen rondom mij maar bass kan horen".
 
Als iemand die tinnitus heeft (maar gelukkig weinig last) heb ik die les al wel geleerd :smurf:
Een goed geregeld setup moet niet hard staan of 2miljoen W RMS hebben.
 
Omdat ik zo'n marginale toestanden als hierboven wou ontwijken, was mijn zoektocht naar een auto 3 jaar terug, bijna meer een zoektocht naar een deftige audio systeem en een auto dan omgekeerd. Ik heb verkopers op het randje van tranen gekregen. Uiteindelijk een Volvo V60 Harman Kardon systeem dat voor zijn prijs(27k) op quasi alle concurrenten schijt. Hij rijd ook wel ok.
 
Dat is toch echt passé met luide muziek rond rijden?

Net als dat het passé is om:

*Met verlaagde auto's te rijden, of auto's waarbij die achterwielen zo een belachelijk camber hebben en een hoek van 75 graden maken met het wegdek.
* Met banden rijden die te klein zijn voor de velg
* Met spoorverbreders te rijden op pickups
*Met safari koffers op een defender rond te rijden in het dichtbevolkste land van Europa
* Met Spoilers en bumperlippen rond te rijden
* Met geblindeerde ruiten rond te rijden...
* Met luide uitlaten rond te rijden...
 
Dat is toch echt passé met luide muziek rond rijden?

Net als dat het passé is om:
* Met Spoilers en bumperlippen rond te rijden
* Met geblindeerde ruiten rond te rijden...

Mijn auto kwam met een spoilertje (geen handdoekdroger) en geblindeerde achterruiten is een must op elke wagen.

Het geluid in een wagen boeit me niet echt, als het het weggeluid maar filtert, want motorgeluid is er bijna nietmeer. Vind het geluid in huis veel belangrijker.
 
Dat is toch echt passé met luide muziek rond rijden?

Net als dat het passé is om:

*Met verlaagde auto's te rijden, of auto's waarbij die achterwielen zo een belachelijk camber hebben en een hoek van 75 graden maken met het wegdek.
* Met banden rijden die te klein zijn voor de velg
* Met spoorverbreders te rijden op pickups
*Met safari koffers op een defender rond te rijden in het dichtbevolkste land van Europa
* Met Spoilers en bumperlippen rond te rijden
* Met geblindeerde ruiten rond te rijden...
* Met luide uitlaten rond te rijden...
Kom dat laatste eens in mijn strontdorp duidelijk maken aub :(
 
Dat is toch echt passé met luide muziek rond rijden?

Net als dat het passé is om:

*Met verlaagde auto's te rijden, of auto's waarbij die achterwielen zo een belachelijk camber hebben en een hoek van 75 graden maken met het wegdek.
* Met banden rijden die te klein zijn voor de velg
* Met spoorverbreders te rijden op pickups
*Met safari koffers op een defender rond te rijden in het dichtbevolkste land van Europa
* Met Spoilers en bumperlippen rond te rijden
* Met geblindeerde ruiten rond te rijden...
* Met luide uitlaten rond te rijden...
Dit is nooit in geweest :nono:
 
Vorige vrijdag aan de collect en go zo een foorkot gezien. Ik had plaatsvervangende schaamte voor die kerel.

Eerst zet hij zijn fors fiesta met groene lichten en groene leds in de grill voor de ingang van de collect en go met extreem luide buismuziek.

Dan zag hij dat het lang ging duren en parkeert hij met piepende banden zijn foorbak. Kruipt uit met een pet en een kap erover en staat in de rij aan te schuiven terwijl zijn foorkot maar blijft buismuziek spelen voor heel de parking.

Ik vraag me dan af of die kerel daar dan vol trots op die kermisbak in de rij staat aan te schuiven want de mensen kijken niet omdat ze het cool vinden, ze kijken omdat je een grote debiel bent.

Edit: net het filmpje bekeken en het was dus exact zo een situatie, maar dan aan een volle ingang van collect & go
 
De opmerkingen zoals verwacht ... ik vind het gewoon leuk of het nu passé is of niet.
De muziek is niet echt een goed voorbeeld maar swt, eigenlijk zou ik eens een filmpje moeten maken met een trage diepe sub.
 
De opmerkingen zoals verwacht ... ik vind het gewoon leuk
Voor elke auto met zo'n box is er 1 persoon die dit leuk vindt en honderden die er last van hebben.

Ik ben ook audiofiel maar doe dit op gepaste uren thuis via mijn speakers of op ongepaste uren via een koptelefoon.

Als mens is het vervelend als er zo'n patserwagen passeert, voor huisdieren is dit schrikken of erger.

Lees ook:
 
Als mens is het vervelend als er zo'n patserwagen passeert, voor huisdieren is dit schrikken of erger.
Ik gebruik het alleen op autostrade, 's nachts op de A12 industrie zone en na een feestje nog ff op de parking of benzine-shop knallen ...
Echt veel heb je er niet aan, je kan nooit je volume op 100% zetten want dan ben je doof of zoals je aangeeft stoort het de omgeving. Het koste mij tot hiertoe met de vorige upgrade 2.500 euro nu totaal.

Helaas is mijn Corsa 9 jaar oud en wanneer ik een andere of nieuwe wagen wil kopen met deze ingeleverd moet ik hem opnieuw origineel maken met de bestaande autoradio (die ik nog ergens in mijn garage heb liggen)

Nu ja ... dat is de historie erachter. Maar het klinkt met HC of Dubstep of Drum&Bass wel lekker, dat wel! Kwaliteit is nog een ander hoofdstuk.

Het thema home-audio ligt erg breed als je over kwaliteit hebt, kwaliteit heb je niet alleen als je het duurste van het duurste hebt om "zuiver" geluid te hebben. Wanneer je door een professionele audio engineer je geluidsruimte laat uitmeten en weet hoe en waar je isolatie, bass traps, sound diffuser etc weet te plaatsen dan zijn we er ;)
 
Laatst bewerkt:
Als een 18-jarige ook wel een aparte sub en magnat boxen gehad omdat het 'cool' was. Daarna nooit meer.
Ik kan begrijpen dat sommige die de dertig zijn gepasseerd dit nog altijd cool vinden. Als die naar meetings gaan en zich zo amuseren: goed voor hen.
Of zoals Dave hier enkel op plaatsen waar het niet hindert: wie ben ik om hun het niet te gunnen. Zolang ze maar beseffen dat de meerderheid er niet van weet te genieten en het dus niet openzetten in gewone buurten.
 
De opmerkingen zoals verwacht ... ik vind het gewoon leuk of het nu passé is of niet.
De muziek is niet echt een goed voorbeeld maar swt, eigenlijk zou ik eens een filmpje moeten maken met een trage diepe sub.
Laat u maar niet van de wijs brengen. Ieder zijn hobby is anders, en er zullen altijd wel mensen zijn die dat saai/geldverspilling/whatever vinden. Het ziet er toch al goed verzorgd uit, en het klinkt precies niet slecht (hoewel ik het gisteren maar in belabberde kwaliteit gehoord heb aan mijn kant hier). 't Is mijn ding ook niet, maar als ge dat graag doet: doe zo verder. Het is toch al zeker een plezantere hobby dan mensen afzeiken op een forum.
 
Terug
Bovenaan