Car audio!

De opmerkingen zoals verwacht ... ik vind het gewoon leuk of het nu passé is of niet.
De muziek is niet echt een goed voorbeeld maar swt, eigenlijk zou ik eens een filmpje moeten maken met een trage diepe sub.
mijn opmerking was nu wel niet naar jou toe maar gewoon een voorbeeld van hoe het totaal niet moet.

Ik had vroeger ook een hele installatie en eigenlijk is het wel een kunst om geluid in een auto echt helemaal perfect te kunnen krijgen aangezien een auto 1 van de moeilijkste plekken is om het goed afgesteld te krijgen. Maar ik heb wel nooit rondgereden dat ze me 3 straten ver nog konden horen.
 
Ik gebruik het alleen op autostrade, 's nachts op de A12 industrie zone en na een feestje nog ff op de parking of benzine-shop knallen ...
Echt veel heb je er niet aan, je kan nooit je volume op 100% zetten want dan ben je doof of zoals je aangeeft stoort het de omgeving. Het koste mij tot hiertoe met de vorige upgrade 2.500 euro nu totaal.

Helaas is mijn Corsa 9 jaar oud en wanneer ik een andere of nieuwe wagen wil kopen met deze ingeleverd moet ik hem opnieuw origineel maken met de bestaande autoradio (die ik nog ergens in mijn garage heb liggen)

Nu ja ... dat is de historie erachter. Maar het klinkt met HC of Dubstep of Drum&Bass wel lekker, dat wel! Kwaliteit is nog een ander hoofdstuk.

Het thema home-audio ligt erg breed als je over kwaliteit hebt, kwaliteit heb je niet alleen als je het duurste van het duurste hebt om "zuiver" geluid te hebben. Wanneer je door een professionele audio engineer je geluidsruimte laat uitmeten en weet hoe en waar je isolatie, bass traps, sound diffuser etc weet te plaatsen dan zijn we er ;)
Daar haal je eigenlijk net het probleem aan bij jouw hobby. Akoestiek is ingewikkeld, en dat krijg je niet goed in een auto zonder dat je er héél veel van kent. Het is al moeilijk genoeg om het (met het juiste meetmateriaal) goed te krijgen in een kamer...
Ik zie bvb dat je 4 mid-range speakers hebt, maar geen aparte tweeters? Dat zorgt er ongetwijfeld al voor dat uw hoge tonen niet helder genoeg zijn. Ik ben er zeker van dat bij het uitmeten van uw systeem, er enkel bass over schiet op de metingen. En daar ligt imo het grote probleem bij het soort car-audio dat jij doet. Dat gaat helemaal niet over goede kwaliteit, dat gaat enkel over "zo luid mogelijk" en luid is verre van hetzelfde als goed. Om een idee te geven, ik heb hier 2 13" subwoofers staan met elk een 800W (RMS) versterker, maar die gaan nooit zo extreem moeten werken als jouw subwoofer in jouw auto hoor.
 
mijn opmerking was nu wel niet naar jou toe maar gewoon een voorbeeld van hoe het totaal niet moet.

Ik had vroeger ook een hele installatie en eigenlijk is het wel een kunst om geluid in een auto echt helemaal perfect te kunnen krijgen aangezien een auto 1 van de moeilijkste plekken is om het goed afgesteld te krijgen. Maar ik heb wel nooit rondgereden dat ze me 3 straten ver nog konden horen.
Een kleine ruimte bomvol absorptie en vaste zitposities.. lijkt me net de gemakkelijkste plaats om iets goed af te stellen? :unsure:
 
Een kleine ruimte bomvol absorptie en vaste zitposities.. lijkt me net de gemakkelijkste plaats om iets goed af te stellen? :unsure:
Daarom zei ik ook dat het een kunst is om dat goed te krijgen. Een vriend van me was daar vroeger zelfstandig in en is iets dat je niet in een uurtje gedaan krijgt.
 
Daarom zei ik ook dat het een kunst is om dat goed te krijgen. Een vriend van me was daar vroeger zelfstandig in en is iets dat je niet in een uurtje gedaan krijgt.
Ik zei 'net' en niet 'niet' :p

Anyways, tegenwoordig zijn de optionele systemen bij auto's vaak gekalibreerd met automatische software a la Dirac Live - dan is er nog weinig tussenkomst nodig. Als je aftermarket zaken plaatst ligt dat anders natuurlijk.
 
Ik zei 'net' en niet 'niet' :p

Anyways, tegenwoordig zijn de optionele systemen bij auto's vaak gekalibreerd met automatische software a la Dirac Live - dan is er nog weinig tussenkomst nodig. Als je aftermarket zaken plaatst ligt dat anders natuurlijk.
Oeps, dan heb je geen gelijk want glas- en kunststofoppervlakken weerspiegelen geluid, terwijl materialen als tapijt en stoelhoesjes juist een absorberende werking hebben. Dan zit je nog met trillingen, verkeerslawaai,..
 
Oeps, dan heb je geen gelijk want glas- en kunststofoppervlakken weerspiegelen geluid, terwijl materialen als tapijt en stoelhoesjes juist een absorberende werking hebben. Dan zit je nog met trillingen, verkeerslawaai,..
Je hebt toch zowel reflectie als absorptie nodig om een goeie curve te bekomen?

Zonder reflectie krijg je echt een dode kamer - beetje het gevoel wat je in de cinema krijgt als er geen film aan het spelen is.

De balans vinden is het moeilijke.
 
Je hebt toch zowel reflectie als absorptie nodig om een goeie curve te bekomen?

Zonder reflectie krijg je echt een dode kamer - beetje het gevoel wat je in de cinema krijgt als er geen film aan het spelen is.

De balans vinden is het moeilijke.
Een auto is effectief 1 van de makkelijkste ruimtes om goed te krijgen, als je betrokken wordt bij het ontwerp van de auto zelf (wat bij de dure systemen zo is). Nu zie je daar ook gewoon aan de aanpak dat het anders gebeurt dan bij de DIY'er. IPV te focussen op een grote, zware subwoofer, ligt de focus daar veel harder op het aantal speakers in verschillende formaten te verhogen.

Nuja, zie naar HK en BMW, het is niet altijd goed uitgewerkt...
 
Op games.telenet.be zou iedereen hier spontaan ejaculeren all over de - veronderstelde - verlaagde paarse bak. Nu enkel maar gekreft op die mens zijn installatie. Het is duidelijk dat we oud zijn. :tongue:
 
in de mini,
sub Rockford fosgate 400 watt
kenwood versterker bij van 450 watt
2x hertz 220watt speakes met high tones apart met dat dozeke (HP en LP filters)
Alpine radio om te sturen.

in de porsche
Sub (merk van den auto5) 80 euro geeft onderin bass alles onder de 80hz.
kleine schattige sub en doet perfect wat et moet doen.
2 xspeakers pioneer 2 way in de deuren 180 watt
2x rockford fosgate 4x9 inch in de hoedeplank 2 way en uitgeroepen tot beste all around van 2022 in dat formaat. en wow die klinken ongeloofelijk goed.
Alpine radio zelfde als de mini.

Kan ik den jhonny uithangen, zeker
wil ik goed geluid, zeker
Kan ik uren spenderen met het juist en fijn afstellen van de EQ, uiteraard

Elke keer glimlach op men gezicht als ik ermee rij en liedje net goed klink.
Sniet omdat je een subke hebt steken dat het daarvoor luid moet staan..
 
In mijne Ford Focus zat de standaard geluidsinstallatie toen ik hem kocht.
Nu bij mijn Audi A4 ook de standaard.

Ondertussen wel al met meer verschillende wagens rondgereden en er is nog geen enkele die kan tippen aan den basic setup van mijne Focus geweest.

Ik heb het hier dan wel over de gewone standaard installatie die met de wagen komt.
 
In mijne Ford Focus zat de standaard geluidsinstallatie toen ik hem kocht.
Nu bij mijn Audi A4 ook de standaard.

Ondertussen wel al met meer verschillende wagens rondgereden en er is nog geen enkele die kan tippen aan den basic setup van mijne Focus geweest.

Ik heb het hier dan wel over de gewone standaard installatie die met de wagen komt.
De geluidsinstallatie uit mijn Skoda was ook stukken beter dan de Harman Kardon in de BMW en de geluidsinstallatie uit de Porsche (de standaard, die is nu niet specifiek goed ofzo).
 
Ik heb de Bowers Wilkins setup in mijn volvo liggen. 19 speakers, 1400 watt.. en ik gebruik het om met setting "studio" of "surround" naar Jazz ofzo te luisteren, terwijl ik naar het werk cruise.. heerlijk.
 
Ik heb de Bowers Wilkins setup in mijn volvo liggen. 19 speakers, 1400 watt.. en ik gebruik het om met setting "studio" of "surround" naar Jazz ofzo te luisteren, terwijl ik naar het werk cruise.. heerlijk.
Wel, je merkt aan die uitleg op dat artikel eigenlijk perfect waar het fout loopt in de car-audio wereld he :p
1) "19 speakers!" maar wel maar 12-kanaals versterker. Mijn surround systeem thuis is een 7.4.2 systeem, dat zijn dus 13 speakers. Als ik echter alle tweeters enzo apart ga tellen (wat ze hier dus doen), dan kom ik op 44 :p.
2) Ze hebben het over een subwoofer die tot 20Hz gaat... top, voor een home-cinema. Muziek komt nog niet in de buurt van 20Hz... Van die 1400W gaat er dus ook al zeker 300W puur naar die subwoofer...

Dat wil niet zeggen dat het daarom een slecht systeem is he, maar er wordt énorm gefocust op de verkeerde dingen.
 
Wel, je merkt aan die uitleg op dat artikel eigenlijk perfect waar het fout loopt in de car-audio wereld he :p
1) "19 speakers!" maar wel maar 12-kanaals versterker. Mijn surround systeem thuis is een 7.4.2 systeem, dat zijn dus 13 speakers. Als ik echter alle tweeters enzo apart ga tellen (wat ze hier dus doen), dan kom ik op 44 :p.
2) Ze hebben het over een subwoofer die tot 20Hz gaat... top, voor een home-cinema. Muziek komt nog niet in de buurt van 20Hz... Van die 1400W gaat er dus ook al zeker 300W puur naar die subwoofer...

Dat wil niet zeggen dat het daarom een slecht systeem is he, maar er wordt énorm gefocust op de verkeerde dingen.
Voordeel bij car-audio is dat je wel heel gemakkelijk en correct DSP / roomcorrectie kan toepassen, want alle cabines binnen een model zijn hetzelfde. Met Dirac live bijvoorbeeld kan je echt een ander systeem toveren in zo een auto-cabine.
 
Voordeel bij car-audio is dat je wel heel gemakkelijk en correct DSP / roomcorrectie kan toepassen, want alle cabines binnen een model zijn hetzelfde. Met Dirac live bijvoorbeeld kan je echt een ander systeem toveren in zo een auto-cabine.
Ja klopt, Dirac in een auto heeft een enorme meerwaarde, net omdat uw metingen eigenlijk zeer consistent zouden moeten zijn. En Ik ben ook wel vrij zeker dat B&W daar een heel deftig systeem in steekt. Maar ze focussen imo heel veel op dingen die goed zitten qua marketing, en te weinig op dingen die écht van belang zijn. Zo ligt de focus fel op "aantal speakers", terwijl dat eigenlijk niet zo heel relevant is want je kijkt geen surroundfilms in de auto he. Zet naast elke zitplaats een goede tweeter, mid-range en woofer. Centraal op het dash een tweeter en mid-range en een subwoofer in de koofer je gaat echt heel ver komen (oké, dan zit je ook al aan 15 natuurlijk...)
 
Ja klopt, Dirac in een auto heeft een enorme meerwaarde, net omdat uw metingen eigenlijk zeer consistent zouden moeten zijn. En Ik ben ook wel vrij zeker dat B&W daar een heel deftig systeem in steekt. Maar ze focussen imo heel veel op dingen die goed zitten qua marketing, en te weinig op dingen die écht van belang zijn. Zo ligt de focus fel op "aantal speakers", terwijl dat eigenlijk niet zo heel relevant is want je kijkt geen surroundfilms in de auto he. Zet naast elke zitplaats een goede tweeter, mid-range en woofer. Centraal op het dash een tweeter en mid-range en een subwoofer in de koofer je gaat echt heel ver komen (oké, dan zit je ook al aan 15 natuurlijk...)
Ik heb toen even getwijfeld om die B&W Diamond van BMW te nemen maar de prijs was wat gortig - ik zou die wel eens willen horen eigenlijk. Want de H&K is nu nog ook niet om over naar huis te schrijven. (Vooral niet consistent genoeg, sommige nummers met de juiste frequenties zijn goed, anderen dan weer heel wat minder)
 
Terug
Bovenaan