Capaciteitstarief toch vanaf januari

Vanwaar komt die minimum van 2.5kW nu ook weer?
Vorig jaar zat ik aan 2.18, dit jaar aan 2.28.
Toch ook weer lekker gestraft worden als alleenstaande die wat oplet.

Vanwaar komt die minimum van 2.5kW nu ook weer?
Vorig jaar zat ik aan 2.18, dit jaar aan 2.28.
Toch ook weer lekker gestraft worden als alleenstaande die wat oplet.
Idem hier... In een standaard artikel gelezen dat de zuinige mensen met nog analoge teller wat gestraft worden. Gisteren las ik ook dat het een forfait van 2,5KWh is. Ik wil geen f*ck*n forfaits of gissingen als energie zo duur is! Ook niet voor 1 of 2 jaar.
Ik geraak zelfs niet aan 2KWh pieken. Benzine wagen, gewone fiets, overal led lichten bijna, geen elektrisch kookfornuis (gas), geen droogkast of elektrische kachels/verwarming ...
We zullen dan best maar versneld die digitale meter aanvragen zeker!? :S
Met 6% BTW kost het prosumenten tatrief voor de zonnepanelen me nog 32€ /maand. En ik draai elk jaar ongeveer 3000 KWh negatief (die panelen in dit huurhuis waren gedimensioneerd op een gezin met 2-3 kinderen, ik ben single nu).

Voor gas stijgt de distributiekost ook. Zal dan wel weer zijn om de mensen die van stookolie naar gas gingen of gaan, hun extra gasaansluitingen te compenseren?

Laatst bewerkt:
Guys - it's about the money met balancering als excuus. Hoeveel keer moet ik het nog zeggen? Waarom is iedereen altijd verbaasd ? :rofl:

Iedereen consumeert minder energie en de distributiebeheerder ziet zijn inkomsten terugvallen. Oplossing, morrel aan de formule, trek meer geld uit die mensen.

Binnen paar jaar gaan meer en meer mensen off grid gaan en de kost zal bij een kleine groep sukkelaars overblijven (je denkt toch niet dat die distributiebeheerders gaan saneren en rationaliseren aan de kost kant ?)

Bedankt voor die link JPV! Aan de hand van die simulator zouden onze jaarlijkse nettarieven stijgen van 455 naar 505 euro per jaar(met piek van 7kW zoals in vorige post gezegd). Lijkt me echt maar een kleine stijging dus veel paniek overal zonder reden of klopt de tool niet? :p
is gewoon toch weer 10% extra erbij. Niets is dramatisch uiteraard, maar t loopt wel allemaal op

Guys - it's about the money met balancering als excuus. Hoeveel keer moet ik het nog zeggen? Waarom is iedereen altijd verbaasd ?
Natuurlijk draait het om geld. Zal niemand iets anders van zeggen. Denk je dat de infrastructuur gratis is?
:rofl:

Iedereen consumeert minder energie en de distributiebeheerder ziet zijn inkomsten terugvallen. Oplossing, morrel aan de formule, trek meer geld uit die mensen.
Ah, is dat zo? Graag wat bewijzen van. Ik zie het tegenovergestelde. Of ga je nu beweren dat een elektrische wagen of een warmtepomp minder energieverbruikt dan een gasketel? Of ga je beweren dat er steeds minder mensen hiermee werken/gaan werken? Of dat er steeds minder bedrijven afstappen van fosiele brandstof en elektriciteit verkiezen?

Neen, we zien het omgekeerde.

Wat je wellicht wilt zeggen is "er zijn steeds minder vraag naar stroom door zelfproductie", vraag is natuurlijk hoe dat in verhouding staat tot de toename in consumptie. Maar dat is weer een ander verhaal.

En je zegt het inderdaad correct, als mensen minder stroom netto afnemen, maar het elektricteitsnet niet minder gebruiken, dan krijg je inderdaad minder inkomsten voor de distributiebeheerder. En dan is het niet "trek meer geld uit die mensen" maar, "Wat is een eerlijke manier om die nieuwe manier van het net te gebruiken te bekostigen." Het gaat niet over "meer geld", het gaat over "eenzelfde hoeveelheid geld". Hoe je het ook wilt framen, zoals het nu opgezet is is het qua grootte-orde qua kosten heel gelijkaardig, gewoon anders verdeeld.
Binnen paar jaar gaan meer en meer mensen off grid gaan en de kost zal bij een kleine groep sukkelaars overblijven
Off grid? Nu ben je helemaal wappie aan het worden he? Moeten we dit serieus nemen?
(je denkt toch niet dat die distributiebeheerders gaan saneren en rationaliseren aan de kost kant ?)
Daar kunnen ze niets aan verdienen dan?

Ik heb na het uittypen al bijna spijt dat ik op deze zwans gereageerd heb.

Waarom zou off grid zo onrealistisch zijn?

Je Tesla kan toch nu al serieus wat energie leveren aan je huishouden, waarom zou het in de toekomst onrealistisch zijn dat er offgrid oplossingen komen die betaalbaar en haalbaar zijn?

Je Tesla kan toch nu al serieus wat energie leveren aan je huishouden, waarom zou het in de toekomst onrealistisch zijn dat er offgrid oplossingen komen die betaalbaar en haalbaar zijn?
Ook gelezen wat er stond?
Binnen paar jaar gaan meer en meer mensen off grid gaan en de kost zal bij een kleine groep sukkelaars overblijven
Binnen een paar jaar?

En Euhm, hoe levert een Tesla energie? Een Tesla is een verbruiker/opslagmedium.

Ook gelezen wat er stond?

Binnen een paar jaar?

En Euhm, hoe levert een Tesla energie? Een Tesla is een verbruiker/opslagmedium.
ok, binnen paar jaar niet natuurlijk maar op termijn zie ik dit wel gebeuren eigenlijk.... zeker als er geen faire prijs zou betaald worden voor energie die wij opwekken en op het net zetten.

Tesla heeft batterij, dus waarom zou die geen elektriciteit kunnen leveren aan je thuisnetwerk?

Natuurlijk draait het om geld. Zal niemand iets anders van zeggen. Denk je dat de infrastructuur gratis is?

Ah, is dat zo? Graag wat bewijzen van. Ik zie het tegenovergestelde. Of ga je nu beweren dat een elektrische wagen of een warmtepomp minder energieverbruikt dan een gasketel? Of ga je beweren dat er steeds minder mensen hiermee werken/gaan werken? Of dat er steeds minder bedrijven afstappen van fosiele brandstof en elektriciteit verkiezen?

Wat je wellicht wilt zeggen is "er zijn steeds minder vraag naar stroom door zelfproductie", vraag is natuurlijk hoe dat in verhouding staat tot de toename in consumptie. Maar dat is weer een ander verhaal.

Uiteraard bedoel ik dat. Waarom zou ik moeten meebetalen aan een net dat ik bijna niet gebruik en veel zelf consumptie doe ?

En je zegt het inderdaad correct, als mensen minder stroom netto afnemen, maar het elektricteitsnet niet minder gebruiken, dan krijg je inderdaad minder inkomsten voor de distributiebeheerder. En dan is het niet "trek meer geld uit die mensen" maar, "Wat is een eerlijke manier om die nieuwe manier van het net te gebruiken te bekostigen."

Dus de voorbije 20y of zo zijn de netkosten foutief aangerekend, want het ging wel degelijk ifv het verbruik dan.

Het gaat niet over "meer geld", het gaat over "eenzelfde hoeveelheid geld". Hoe je het ook wilt framen, zoals het nu opgezet is is het qua grootte-orde qua kosten heel gelijkaardig, gewoon anders verdeeld.

Off grid? Nu ben je helemaal wappie aan het worden he? Moeten we dit serieus nemen?

Waarom zou ik evenveel moeten betalen voor het net als ik het enkel in de wintermaanden gebruik?

By the way, voor een nieuwe gas aansluiting is al verboden voor nieuwbouw. By definition zijn er minder mondjes om te put te vullen. De buis loopt voorbij het huis, maar de persoon zonder aansluiting draagt niet bij. De rest moet per definitie proportioneel meer bijdragen.

Je kunt het licht van de zon ontkennen, maar realiteit is dat mensen jaar na jaar na jaar minder uit het net trekken dankzij zuiniger verbruik en zelfproductie (EN AL DIE TERUGDRAAIENDE TELLERS GODVERDIKKE).

Vreg.be leert me 2008: 4200kwh/gezin, 2018: 3000kwh/gezin. 30% minder, ergo 30% minder netinkomsten zonder aan de formule te morrelen.
Aangezien de netkosten een functie waren van het verbruik dat je uit het net haalt, kelderende netinkomsten met de oude formule. Oplossing, verander de formule.

En je zegt het inderdaad correct, als mensen minder stroom netto afnemen, maar het elektricteitsnet niet minder gebruiken, dan krijg je inderdaad minder inkomsten voor de distributiebeheerder. En dan is het niet "trek meer geld uit die mensen" maar, "Wat is een eerlijke manier om die nieuwe manier van het net te gebruiken te bekostigen." Het gaat niet over "meer geld", het gaat over "eenzelfde hoeveelheid geld". Hoe je het ook wilt framen, zoals het nu opgezet is is het qua grootte-orde qua kosten heel gelijkaardig, gewoon anders verdeeld.

Gemiddeld verbruik gezin daalt jaar na jaar, hoe verklaar je dat dan?
Gewoon veel meer gezinnen? (kan uiteraard)
De fout van de industrie die meer en meer verbruikt?

In ieder geval, we gaan met een super netwerk zitten maar geen kernenergie om het netwerk te belasten :)

Guys - it's about the money met balancering als excuus. Hoeveel keer moet ik het nog zeggen? Waarom is iedereen altijd verbaasd ? :rofl:
Ja en neen. Het komt in mijn ogen gewoon neer dat men door het dalende verbruik tgv zelfconsumptie en eigen generatie wil garanderen dat er een vaste component aanwezig blijft voor het gebruik van het net.

Ik vindt dat niet onredelijk om eerlijk te zijn. Al had ik liever gehad dat men ipv balancering van het net, dat als reden had genomen hiervoor. Dan had ik er ook minder poeha rond gemaakt.

Binnen paar jaar gaan meer en meer mensen off grid gaan en de kost zal bij een kleine groep sukkelaars overblijven (je denkt toch niet dat die distributiebeheerders gaan saneren en rationaliseren aan de kost kant ?)
Euhm... heb jij de kost, maar belangrijker kennis, die er nodig is om off - grid te gaan al eens bekeken ?

Ik ben technisch geschoold. En ik zie mij op geen enkele wijze enerzijds de energie voor mijn jaarverbruik goedkoper realiseren dan door gebruik te maken van het net. Zelfs als jij 3000€ op jaarbasis verbruikt aan elektrische energie dan wil dit eigenlijk zeggen dat uw installatie maximaal 60000€ mag kosten voor de aanleg en het in leven houden over een levensduur van 20 j voor een oplossing met batterijen, noodgenerator en zonnepanelen / windmolen combo. En belangrijker de onderdelen en kennis hebben of aan kunnen geraken om binnen 15 jaar die zaken nog allemaal te vervangen of te vernieuwen...

Hell voor Huawei Batterijen werd de native support voor batterijen die 2-3 j geleden werden geplaatst ondertussen al gedropt. En jij denkt dan dat de sukkelaars degenen zijn die niet off-grid gaan?

De sukkelaars zijn juist degenen die off-grid gaan, aangezien de kost om gebruik te maken van het net, en uw overtollige energie te dumpen op het net tegen een prijsje wanneer jij die te veel hebt gewoon peanuts is vergeleken met de gevolgen indien je off-grid gaat en uw batterij vol is...

Natuurlijk zolang er en werkende maatschappij is. Niet in het geval van een walking death... maar laat ons dat even buiten beschouwing houden en niet in de richting van het preppergedachtegoed gaan.

Omdat:

1) je generatie nodig hebt om uw batterij terug te vullen. En de zon daar niet echt helpt op 4 maanden. Anders was de kerncentrale ook zo geen gouden oplossing...
2) de tesla batterij nog mag zakken in prijs, maar dat zelfs als dat daalt met een factor 10... dat nog altijd peanuts is in vergelijking met de capaciteit die je nodig hebt om uw nood van de winter op te vangen.
3) dat een windgenerator of zonnepaneelinstallatie nu ook niet gratis is. En dat je niet veel hebt aan de 20kwh energie die je te veel in de zomer (of op een goede winddag) hebt op 1 dag als uw maximum capaciteit 10kwh is. Goed wetende dat het gemiddelde verbruik (al is het echte verbruik niet constant) op een dag grofweg een 9.6kwh. (3500kwh / 365). Of anders gezegd, je zit aan een backup van 1 dag van uw gemiddeld verbruik in de winter. Veel geluk als al de energie voor de winter, met eventueel de 20-30kwh voor uw warmtepomp voor de verwarming van 1 dag op een vriesdag, moet komen van uw batterijtje van 10kwh, of uw 100kwh. 3 dagen later en je zit in de koude...

Kzou het voorlopig aan mij voorbij laten gaan, en blij zijn dat je 200 - 400€ maar moet betalen voor het volledige gemak van het net. Zonder dat je u iets moet aantrekken van dat er iets mis is met uw eigen installatie en dat je het niet goedkoop gerepareerd krijgt. Of dat je van toeten noch blazen weet hoe je het zou moeten repareren en daar dan een duur techniekertje moet vragen a rato van 800€ per dag terwijl die u voor 3000€ kosten nieuwe panelen op uw dak zwiert.

Voor de rest zou ik echt niet beginnen te klagen dat je geen faire kostprijs krijgt voor uw stroom. Want je krijgt WEL een faire kostprijs. Maar geen enkel probleem hé, we zullen voorstellen dat ze u hetzelfe dan hetgeen ze aanrekenen aan iemand anders voor het verbruik moeten betalen, maar tegelijkertijd mogen ze als het hen niet uitkomt wel een boete aanrekenen als je toch nog aan hen levert waar zij dan moeten vanaf geraken met iets waar ze niets mee zijn, mag je een bijdrage betalen voor het gebruik van hun elektriciteitsnet voor uw energie erop te zetten en die faire kostprijs te krijgen, een administratieve kost betalen voor het gebruik van hun facturatiesysteem etc, en daarnaast ook nog eens een capaciteitstarief voor als jij een te grote piek op het net injecteert door het feit dat jij uw 15kwp zonnepaneelinstallatie gewoon laat knallen op dat elektriciteitsnet waardoor hun net op apengapen staat en ze eigenlijk om dat op te vangen eigenlijk aanpassingen aan hun net (omvormerstations, bekabeling,...) zouden moeten doen.

Veel plezier zou ik zeggen. Of anders gezegd, een off-grid oplossing waarbij je volledig voor alles verantwoordelijk bent... dat is een serieuze verantwoordelijkheid en heeft een serieuze kost. Gratis of zelfs voor de goedkoop is dat echt niet.

Uiteraard bedoel ik dat. Waarom zou ik moeten meebetalen aan een net dat ik bijna niet gebruik en veel zelf consumptie doe ?
Omdat de kost voor de vernieuwing van dat net, niet zo veel kleiner is omdat jij maar een klein kabeltje nodig hebt ipv een grotere kabel.

Dus de voorbije 20y of zo zijn de netkosten foutief aangerekend, want het ging wel degelijk ifv het verbruik dan.
Wacht, als je een terugdraaiende teller had, had je geen verbruik. Terwijl je wel altijd gebruik hebt gemaakt van het net om energie erop te gooien. Daarom dat men van een nulkost teruggevallen is op een prosumententarief.
Voor de rest zie verder.

Waarom zou ik evenveel moeten betalen voor het net als ik het enkel in de wintermaanden gebruik?
Verder, omdat je het net ook gebruikt om energie erop te zetten.
Omdat je het net gebruikt om uw tekorten in de andere maanden aan te vullen. En er dus een partij stand-by moet staan om zelfs op momenten dat het hen niet uitkomt aan u toch energie te leveren.
Omdat de kost voor het netwerk in orde te houden en te vernieuwen nu eenmaal geld kost. En de individuele kostprijs interessanter wordt des te groter de installatie is. Tgv aan te houden veiligheidsmarges, schaalvoordelen, etc... waardoor het goedkoper is dan bij elk zijn eigen installatie te zetten.
Maar belangrijker omdat men de formule verandert zodanig dat je minder betaalt op het stuk van de energie die je van het net haalt, maar dan iets meer voorziet als een vaste kost om daarmee de individuele netkosten makkelijker te kunnen dekken zonder dat die afhankelijk zouden zijn van een artificieel gelimiteerd behoefte. Ipv 16 cent per kwh op verbruik, betaal je dan 10 cent op het verbruik en een aangepaste op een parameter gedefinieerde forfait. Denk eraan dat de initiële intentie was om die forfait te dimensioneren op basis van de maximale piek die je zou kunnen trekken op basis van de afzekering (20A, 25A, 32A, 40A, 63A monfoasig/ driefasig), ipv op de feitelijk piek. En de huidige formule is dan een betere versie voor de gemiddelde verbruiker die zijn best doet.

Je kunt het licht van de zon ontkennen, maar realiteit is dat mensen jaar na jaar na jaar minder uit het net trekken dankzij zuiniger verbruik en zelfproductie (EN AL DIE TERUGDRAAIENDE TELLERS GODVERDIKKE).

Vreg.be leert me 2008: 4200kwh/gezin, 2018: 3000kwh/gezin. 30% minder, ergo 30% minder netinkomsten zonder aan de formule te morrelen.
Aangezien de netkosten een functie waren van het verbruik dat je uit het net haalt, kelderende netinkomsten met de oude formule. Oplossing, verander de formule.
Euhm neen, klopt niet.

Met de terugdraaiende teller hebben ze daarom de forfait voorzien op basis van de prosumentenvergoeding. Dus het is niet iets nieuws dat men probeert mensen die het net gebruiken toch proberen om een correcte prijs mee te laten betalen voor de kosten van het net.
Kan je ook niet tegen zijn, indien je een beetje correct bent.

Idem hier... In een standaard artikel gelezen dat de zuinige mensen met nog analoge teller wat gestraft worden. Gisteren las ik ook dat het een forfait van 2,5KWh is. Ik wil geen f*ck*n forfaits of gissingen als energie zo duur is! Ook niet voor 1 of 2 jaar.
Ik geraak zelfs niet aan 2KWh pieken. Benzine wagen, gewone fiets, overal led lichten bijna, geen elektrisch kookfornuis (gas), geen droogkast of elektrische kachels/verwarming ...
We zullen dan best maar versneld die digitale meter aanvragen zeker!? :S
Met 6% BTW kost het prosumenten tatrief voor de zonnepanelen me nog 32€ /maand. En ik draai elk jaar ongeveer 3000 KWh negatief (die panelen in dit huurhuis waren gedimensioneerd op een gezin met 2-3 kinderen, ik ben single nu).

Voor gas stijgt de distributiekost ook. Zal dan wel weer zijn om de mensen die van stookolie naar gas gingen of gaan, hun extra gasaansluitingen te compenseren?
Hoezo is het een verrassing dat mensen met een analoge meter afgestraft gaan worden? Dat stond toch in de sterren geschreven of wat dacht je? Dat ze iederen met een analoge teller gewoon gingen laten doen zolang ze zeggen: "Bij mij komen ze niet binnen! Over mijn lijk!"?
Hoe denk je dat ze dat gaan oplossen? Door nen hoop slaven in de vuurlinie het veld in te sturen die dan de politie moeten bellen omdat ze bedreigd worden als ze aanbellen voor installatie?

Nee, ze gaan gewoon kiezen voor de weg van de minste weerstand vanaf 2025 => kans gehad om een digitale teller te laten plaatsen maar je blijft weigeren? Geen probleem meneer/mevrouw maar vanaf vandaag betaald iedereen met een analoge teller forfait x, vervat in de energiefactuur! Voila, probleem opgelost. Betaal je die meerkost niet? No problem... u energieleverancier doet het vuile werk wel en stuurt een deurwaarder om u schuld te vereffenen. En dan kunnen ze massaal verontwaardigd zijn dat het zo lang duurt om alsnog een digitale teller te hangen.

En @cege met u meer & meer mensen off-grid en "kleine group mensen" die de kost gaan betalen. "Kleine group"... really? :laugh: Want Belgen staan gekend om massaal zulke drastische beslissingen te nemen. Als je kijkt naar hoe lang het geduurd heeft voor TV cord-cutting stilaan tractie begon te krijgen (en dat is véél minder drastisch dan off-grid gaan) dan ga ik een educated guess doen en zeggen dat off-grid gaan nog decennia's lang voor de wappies gaat zijn zoals @phate_13 ze hier noemt :tongue:

Los van het feit dat minder energieverbruik natuurlijk ook dikke zever is. Gas gaat er op termijn uit voor residentieel maar das gemakkelijk want das een netwerk minder voor Fluvius om te onderhouden. Als alles wat nu residentieel via mazout en gas gebeurt ook nog eens bij op het elektrisch net moet dan gaat die vraag alvast echt niet dalen en dan spreek ik zelfs nog niet over EV's waar bedrijven momenteel stilaan massaal beginnen investeren in laadinfrasturctuur.

Neem dan de digitale teller, zo simpel. Je wordt niet gestraft, je kan kiezen.

Los van het feit dat minder energieverbruik natuurlijk ook dikke zever is. Gas gaat er op termijn uit voor residentieel maar das gemakkelijk want das een netwerk minder voor Fluvius om te onderhouden. Als alles wat nu residentieel via mazout en gas gebeurt ook nog eens bij op het elektrisch net moet dan gaat die vraag alvast echt niet dalen en dan spreek ik zelfs nog niet over EV's waar bedrijven momenteel stilaan massaal beginnen investeren in laadinfrasturctuur.
euhh, neen hé, aardgas netwerk zal omgevormd worden om waterstofgas te transporteren.

Mijn laadbox wordt aangesloten op de gemeenschappelijke meter en zekeringskast. (Op de algemene vergadering 4 stemmen voor, 1 onthouding = goedgekeurd). Opmerking: Het is niet mogelijk om -zomaar- alles aan te sluiten op de indivuele meterkast / zekeringskast. Allé ja alles gaat, maar ... ik ga het hier niet (meer) in detail uitleggen waarom het niet zomaar gaat.

Tem mei 2024 hebben we nog een analoge teller. Buiten de lift, de verlichting en de parlofoon is er niks verbruik op de algemene delen. De piek is dus belachelijk laag. En toch gaan we voor de algemene delen dus die standaard van 2,5 Kwh moeten betalen.

Als ik mijn wagen oplaad via de gemeenschappelijke zekeringskast dan is de piek dus ook die 2,5 Kwh. Dus het verschil in capaciteitstarief in verhouding? Eigenlijk niets he (buiten mijn meerverbruik natuurlijk).

Kort gezegd: De andere eigenaars moeten niet zagen als ik gewoon mijn verbruik bereken tot de slotfactuur, en dat bedrag terugstort op de rekening van de VME. Het capaciteitstarief verandert tem midden 2024 niet he. Dus ze gaan 'niets' amper nadeel daarvan ondervinden. (Buiten voor de laatste 3-4 maanden, maar om dat dan correct te berekenen, dat is te lastig, desnoods stort ik een forfait)

---

Vanaf midden 2024, ga ik het wel moeten berekenen. Dan moet ik de pieken zonder opladen v/d wagen bekijken en de pieken met opladen en dan dit verschil terug storten. Maar voor mijzelf blijft het voordeliger want .. het piekverbruik op een kwartier zal gewoon het piekverbruik zijn van mijn wagen. Als ik mijn laadbox zou aansluiten op de indivuele teller/meter dan is mijn piekverbruik iets meer he (sluipverbruik, wasmachine en droogkast aanzetten tijdens de nacht enzovoorts). En nu dus niet ;)

Laatst bewerkt:

Ik ben niet verbaasd zulle, ook al had je het misschien niet direct op mij. Het waarom is idd niet zo moeilijk. Geen rocket science dat, idd.

@JPV
Ja , dat staat ook al in m'n reply. :)
Of het nu wachten is op de volgorde van uitrol of nog steeds sneller kan, zal ik wel horen.

@makila
Voor jou wordt het idd een beetje een soep precies. Voor mij is dat natuurlijk veel simpeler als huurder van een huis.

Terug
Bovenaan