Buurtbewoners klagen over overlast van vroege marktkramers

808 State

Well-known member

Verdraagzaamheid is ver te zoeken tegenwoordig. Café's, discotheken, speelpleintjes, crèches, kraaiende hanen ... en nu ook marktkramers zijn een bron van overlast en ergernis geworden. Binnenkort enkel nog doodse wijken en stadskernen.
 

Verdraagzaamheid is ver te zoeken tegenwoordig. Café's, discotheken, speelpleintjes, crèches, kraaiende hanen ... en nu ook marktkramers zijn een bron van overlast en ergernis geworden. Binnenkort enkel nog doodse wijken en stadskernen.
Ik hoor dat de marktkramers best wel bereid zijn om de hinder voor de buurt te beperken, maar misschien moeten mensen die hier komen wonen zich eens eerst informeren over de wijk in plaats van achteraf te klagen over een markt die hier al decennia staat.
(citaat uit artikel van regiodirecteur NSZ Nico Volckeryck.)

Dit toch ook wel. Als je huurt of koopt in een uitgaansbuurt wéét je toch wat je te wachten staat? Of in de buurt van een luchthaven?
 
De Sinksenfoor is ginder toch ook moeten verhuizen omwille van buurtbewoners die er achteraf kwamen wonen.
 
“Ik heb voor mijn kraam vijf uur nodig om tegen 6.30 uur mijn eerste klanten te kunnen bedienen”, zegt groentehandelaar Rudi Van Hal.

Dus die man is eigenlijk de hele nacht zijn kraam aan het opzetten?
Ik snap dat je als buurt ermee moet leven dat er lawaai is bij het klaarmaken van een markt. Ik woon zelf in een centrum met een markt, dus ken het en stoor me er ook niet aan. Maar 5 uur lang is toch wel heel overdreven, niet?
 
Dus die man is eigenlijk de hele nacht zijn kraam aan het opzetten?
Ik snap dat je als buurt ermee moet leven dat er lawaai is bij het klaarmaken van een markt. Ik woon zelf in een centrum met een markt, dus ken het en stoor me er ook niet aan. Maar 5 uur lang is toch wel heel overdreven, niet?
Ik ben geen marktkramer, maar misschien dat die thuis om 1u30 opstaat en daar nog voorbereidende werken doet voor hij doorrijdt naar Antwerpen?
 
5uur voor een kraam op te zetten?
Het is een markt hé, ge moet nie uwe hele winkel en inboedel naar daar verhuizen
 
5uur voor een kraam op te zetten?
Het is een markt hé, ge moet nie uwe hele winkel en inboedel naar daar verhuizen

Zolang ik het niet gedaan heb, noch weet hoe groot zijn kraam is ga ik mij niet uitspreken over het feit of dit normaal of niet is.

Waar ik mij wel over uitspreek is het feit dat je als bewoner er maar moet tegen kunnen. Je hebt het voordeel van kort bij de markt te zitten. Dan heb je ook maar het nadeel van potentieel overlast te hebben van die opbouw.
 
Dus die man is eigenlijk de hele nacht zijn kraam aan het opzetten?
Ik snap dat je als buurt ermee moet leven dat er lawaai is bij het klaarmaken van een markt. Ik woon zelf in een centrum met een markt, dus ken het en stoor me er ook niet aan. Maar 5 uur lang is toch wel heel overdreven, niet?
Misschien is dat een fout en is de bedoeling eerder "vanaf 5u"? Lijkt me anders toch praktisch onmogelijk als je een paar markten per week doet?
 
De Sinksenfoor is ginder toch ook moeten verhuizen omwille van buurtbewoners die er achteraf kwamen wonen.
De Sinksenfoor stond ergens anders, dit is het Theaterplein. Maar het is algemeen geweten dat die vooral is moeten verhuizen omdat advocaten van twee of drie grote immokantoren hebben geklaagd. En daarmee dan ook buurtbewoners mee hebben gekregen. Immokantoren die vooral hun investeringen terug willen. Dat lobbywerk is heel wat sterker dan een paar buurtbewoners, en zo mogelijk nog erger: je gaat dan beantwoorden aan een vraag die die mensen niet eens hebben. De eisers worden niet eens zélf gestoord.

Dit geval is wel een beetje anders, omdat het volgens mij wel van een buur komt. Maar ik vind het ook weer niet zooo eenduidig: over het Theaterplein zijn er nu de laatste tijd al heel veel klachten. Daar wordt heel weinig tegen gedaan en er is veel overlast. De markt is er dan misschien wel al heel lang, en daaraan was die ene bewoner inderdaad gewend. Maar niet markt+voorstellingen+nieuwe popup-cafés+luide muziek op het plein tot 's nachts+groepjes jongeren die niet uit elkaar worden gehaald+... En dan ga je natuurlijk klagen over de overlast, ook die die er al langer was. Dat snap ik ergens ook wel. Het is niet omdat je naast een plein woont, dat je maar alles oneindig moet blijven slikken.

Misschien is dat een fout en is de bedoeling eerder "vanaf 5u"? Lijkt me anders toch praktisch onmogelijk als je een paar markten per week doet?
De anderen in het artikel hebben het ook over 3-4u opbouwen. De bakker bakt zijn brood daar nog af, die van de groenten en het fruit zou een heel grote kraam zijn.
 
(citaat uit artikel van regiodirecteur NSZ Nico Volckeryck.)

Dit toch ook wel. Als je huurt of koopt in een uitgaansbuurt wéét je toch wat je te wachten staat? Of in de buurt van een luchthaven?
Ik vind dat een vreemde aanname. Als die markt daar 1x per week staat, hoeveel mensen gaan elke weekdag naar een woning kijken voor ze die kopen? In de meeste regio's is het binnenkomen en bod doen, anders ben je te laat...
Ik kan mij best inbeelden dat je daar een huis koopt en geen idee hebt dat daar een wekelijkse markt is.
 
Ik vind dat een vreemde aanname. Als die markt daar 1x per week staat, hoeveel mensen gaan elke weekdag naar een woning kijken voor ze die kopen? In de meeste regio's is het binnenkomen en bod doen, anders ben je te laat...
Ik kan mij best inbeelden dat je daar een huis koopt en geen idee hebt dat daar een wekelijkse markt is.
De zaterdag- en zondagmarkt ("Vreemdelingenmarkt" en "Vogelkesmarkt") is goed gekend in Antwerpen en omstreken. Ik ken de identiteit van de klagende buurtbewoner niet, de kans bestaat dat het gaat om iemand van buitenlandse origine die geen idee had dat er markt is (maar het kan evengoed een gepensioneerd blank koppel zijn).
 
De zaterdag- en zondagmarkt ("Vreemdelingenmarkt" en "Vogelkesmarkt") is goed gekend in Antwerpen en omstreken. Ik ken de identiteit van de klagende buurtbewoner niet, de kans bestaat dat het gaat om iemand van buitenlandse origine die geen idee had dat er markt is (maar het kan evengoed een gepensioneerd blank koppel zijn).
Ik heb zelf 4 jaar op 1.8km van de theaterbuurt gewoond, ik ken de termen "vreemdelingenmarkt" en "vogelkesmarkt" ook wel, maar ik had geen idee dat die daar waren... Als markten u niks zeggen, is dat iets dat je gewoon niet altijd zal weten.
Net zoals vliegroutes of het feit dat uw straat een sluipweg is in bepaalde uren. Ik heb wel immokantoren geweten die voor een huis enkel bezoek deden buiten de spitsuren omdat er tijdens de spitsuren gigantisch veel verkeer door een klein straatje reed...
 
Ik heb zelf 4 jaar op 1.8km van de theaterbuurt gewoond, ik ken de termen "vreemdelingenmarkt" en "vogelkesmarkt" ook wel, maar ik had geen idee dat die daar waren... Als markten u niks zeggen, is dat iets dat je gewoon niet altijd zal weten.
Net zoals vliegroutes of het feit dat uw straat een sluipweg is in bepaalde uren. Ik heb wel immokantoren geweten die voor een huis enkel bezoek deden buiten de spitsuren omdat er tijdens de spitsuren gigantisch veel verkeer door een klein straatje reed...
Sluipwegen zijn voor mensen die van elders komen inderdaad moeilijk te spotten, dan moet je daar al weet van hebben. Vliegroutes ... hangt ervan af hoe dicht je bij een luchthaven woont. Binnen een straal van een aantal kilometer valt die overlast wel te verwachten, niet? Daarbuiten kan je er ook last van hebben als je echt op die route gaat wonen, maar kan je dat op voorhand niet researchen? Gemakkelijk gezegd voor iemand die er rekening mee houdt.
 
Tja, als je daar gaat wonen, moet je daar toch allemaal rekening mee houden?

Zelfde als mensen die bij hoogspanningskabels, vliegvelden, padel pleinen gaan wonen....
Zal iets goedkoper zijn ja, maar de mizerie die er bij komt, weet je toch op voorhand?
 
Tja, als je daar gaat wonen, moet je daar toch allemaal rekening mee houden?

Zelfde als mensen die bij hoogspanningskabels, vliegvelden, padel pleinen gaan wonen....
Zal iets goedkoper zijn ja, maar de mizerie die er bij komt, weet je toch op voorhand?
Maar dat is het punt net. Als je aan een plein gaat wonen waar het wekelijks markt is, moet je daarmee rekening houden. Maar wat als daar nog 48 evenementen bijkomen? Telkens maar rekening mee houden, want je had kunnen weten dat het plein nog voor veel anders zou worden gebruikt?

Want volgens mij ligt het daar vooral:
 
Sluipwegen zijn voor mensen die van elders komen inderdaad moeilijk te spotten, dan moet je daar al weet van hebben. Vliegroutes ... hangt ervan af hoe dicht je bij een luchthaven woont. Binnen een straal van een aantal kilometer valt die overlast wel te verwachten, niet? Daarbuiten kan je er ook last van hebben als je echt op die route gaat wonen, maar kan je dat op voorhand niet researchen? Gemakkelijk gezegd voor iemand die er rekening mee houdt.
Vliegroutes kan je met wat geluk ontdekken op flight-radar, maar dat is niet voor iedereen te interpreteren. Wij wonen bvb onder zo'n vliegroute, en 80% van de tijd zitten die op een hoogte dat je er geen last van hebt, maar 20% van de tijd staat de wind wat anders en vliegen ze véél lager. En wij wonen 50km van de luchthaven he...
Tja, als je daar gaat wonen, moet je daar toch allemaal rekening mee houden?

Zelfde als mensen die bij hoogspanningskabels, vliegvelden, padel pleinen gaan wonen....
Zal iets goedkoper zijn ja, maar de mizerie die er bij komt, weet je toch op voorhand?
Nee, die miserie weet je niet altijd op voorhand. Je kan onmogelijk alle "lawaaierige" dingen opzoeken (jeugdbewegingen, scholen, schietclubs, feestzalen, weides waar fuiven/festivals georganiseerd worden, padelclubs, tennisclubs, campings, ...). En niet al die dingen zijn er altijd, een feestzaal zal enkel overlast geven als er 's nachts een fuif is. Ik heb nog nooit een immokantoor een bezoek 's nachts weten doen...
 
@Loser
Ja ik volg je wel, maar goed: in stadskernen gaan wonen, dan weet je dat er wel meerdere zaken lawaai gaan veroorzaken hé. En niet enkel een wekelijkse markt.

Als je echt op je rust en stilte bent gesteld, dan vrees ik dat een stad dan niets voor je is.

Je mag nu nog in de kalmere delen van een stad wonen, je zit zowiezo met een resem aan buurtbewoners. En die hebben elk hun eigen levens stijl.

Bij ons (doodlopende straat) zou dit allemaal niet pakken.
We hebben eens 1 lawaaimaker gehad, die had heel snel de hele straat tegen zich, en na een paar jaar stond zijn huis te koop.
 
@Loser
Ja ik volg je wel, maar goed: in stadskernen gaan wonen, dan weet je dat er wel meerdere zaken lawaai gaan veroorzaken hé. En niet enkel een wekelijkse markt.

Als je echt op je rust en stilte bent gesteld, dan vrees ik dat een stad dan niets voor je is.

Je mag nu nog in de kalmere delen van een stad wonen, je zit zowiezo met een resem aan buurtbewoners. En die hebben elk hun eigen levens stijl.

Bij ons (doodlopende straat) zou dit allemaal niet pakken.
We hebben eens 1 lawaaimaker gehad, die had heel snel de hele straat tegen zich, en na een paar jaar stond zijn huis te koop.
En als die zegt "pech, ge had er maar rekening mee moeten houden dat ge eens een luide buur ging hebben"? ;)
 
En als die zegt "pech, ge had er maar rekening mee moeten houden dat ge eens een luide buur ging hebben"? ;)
Zou nooit pakken hé. Wij trekken hier allemaal aan hetzelfde zeil hoor.

Die lawaaimaker kreeg opeens een brief in zijn bus, getekend door de hele straat, dat we het beu waren van zijn extravagante feestjes. En dat we verdere stappen gingen ondernemen, indien hij zijn levens stijl niet aanpaste.
Hij is het dan maar afgetrapt.
 
Er is natuurlijk wel een verschil tussen weten dat er een markt is en hier geen probleem van maken als ze er om 4 à 5 uur 's morgens mee beginnen vs marktkramers die vanaf 1u30 hun kraam beginnen op te zetten.

In het artikel lees ik ook dat de signalisatie op het plein aangeeft dat dit pas vanaf 5u mag, dus ik begrijp dat buurtbewoners er niet mee opgezet zijn dat dit al in het midden van de nacht gebeurd.
 
Terug
Bovenaan