Brandon Sanderson

Hellsdinner

Crew Member
In het fantasy-landschap van vandaag kun je niet meer om Brandon Sanderson heen. De man staat ondertussen wereldwijd bekend om zijn waanzinnige werktempo, unieke magic systems en world-building.

Sanderson werd bij het grote publiek pas echt bekend toen hij de opdracht kreeg om de legendarische reeks The Wheel of Time (Het Rad des Tijds) af te werken na het overlijden van Robert Jordan.

Het merendeel van zijn boeken speelt zich af in hetzelfde gedeelde universum: The Cosmere. De twee bekendste werken daarin zijn:
  • Mistborn
  • The Stormlight Archive

Mistborn staat hier nog te wachten op een lezing; alvast fan van Stormlight Archive (ook al duurde het voor mij even om in te werken in boek 1 honestly). As long as they don't fuck it up, this could be good on Apple TV. Het risico op een GoT debacle is aan het tempo dat hij schrijft alvast klein 🙃

Wat zijn jullie favoriete boeken van Brandon Sanderson?

De (originele) mistborn trilogie heb ik heel graag gelezen vorig jaar, maar eigenlijk lees ik liever op zichzelf staande boeken ipv reeksen.

Mijn favoriete boeken zijn ongetwijfeld de eerste Mistborn trilogie en de eerste 3 Stormlight Archive boeken.
Hij is nooit een echt slechte schrijver vind ik, maar ik vrees dat hij door de jaren heen misschien iets te "high on his own supply" is geworden en wel zou kunnen baten bij terug een striktere editor. Wind & Truth vond ik helaas echt wel ondermaats.

Welke ik ook nog zou rekenen tot zijn beter werken zijn The Emperor's Soul, Yumi & The Nightmare Painter en Tress of the Emerald Sea.

Wat zijn jullie favoriete boeken van Brandon Sanderson?

De (originele) mistborn trilogie heb ik heel graag gelezen vorig jaar, maar eigenlijk lees ik liever op zichzelf staande boeken ipv reeksen.
The Way of Kings is veruit mijn favoriete boek. Leuke personages, interessante worldbuilding en wat een climax.

Ook wel akkoord met @Hellsdinner hierboven. Ik hou persoonlijk meer van fantasy waar veel aan de verbeelding wordt overgelaten dus bv. boek vier waar Sanderson in alle geuren en kleuren een soort wetenschappelijke theorie uitwerkt om alles in een harde ruleset te gieten, dat spreekt mij eigenlijk veel minder aan.

Misschien heeft het succes van Marvel er geen goed aan gedaan maar vind dat hij ook wat te zeer inzet op het multiversum. Dit maakt het geheel wat te gemaakt en te evident overkomen in mijn ogen.

Specifiek wat Stormlight Archive betreft ging het voor mij toch wat bergaf toen hij Taranvangian een moordaanslag liet plegen op Dalinar. Uiteraard kon zoiets niet succesvol zijn en het falen ervan ontnam dat eerste personage alle momentum en de meeste dreiging die ervan uitging.

Terug
Bovenaan