Brainstorming nieuwe wagen

LEZ kan wel nog uitgebreid worden in Vlaanderen, dat kan wel nog een rol spelen. Zelfs kleinere steden gooien af en toe een balletje op, ironisch genoeg ook steden die geen deftige ringweg hebben waardoor alle verkeer door het centrum passeert. Daar een lage emissiezone opleggen betekent gewoon dat je al dat verkeer via verkavelingen stuurt die daar nog veel minder op voorzien zijn.
Idd, dat wel, maar als je nu een tweedehandswagen koopt heb je daar natuurlijk geen last van, tenzij je voor iets heel oud gaat. Voor diesel moet je minstens een euro 5 hebben en die norm is al van kracht sinds oktober 2009. Dieselauto's van 15 jaar oud voldoen dus al.

Welk jaarlijks onderhoud op een EV?
Weet ook dat ze zeggen dat een EV geen onderhoud moet maar ik ben technisch onderlegt van opleiding en weet dus dat ieder draaien , schuivend , schokkend,torsend onderdeel wel eens onderhoud nodig zal hebben .Al was het maar een smeerbeurt .Er zitten nodig altijd cardans in EV’s , veringen , rubberen bussen enz die ook in brandstof motoren zitten ..het is enkel de motor die geen onderhoud zou vragen maar weet ook dat een elektromotor mechanisch slijtende onderdelen aan boord heeft . ;)
Is SEPP korting niet iets specifiek voor Nederland?

Jaarlijks onderhoud zal niet nodig zijn denk ik tenzij KIA dat vereist voor hun garantie?
Bij Tesla is dat niet verplicht. Ik doe de mijne iedere 2 jaar binnen voor de interieurs filter te laten vervangen en laat ondertussen een onderhoud uitvoeren. Maar eigenlijk is dat meer een inspectie van of alles nog goed is want slijten doet het niet snel.
Wat betreft de Sepp korting ,
Was specifiek op de Belgische site van kia (er stond wel bij dat het dossier aanvaard moest worden dus denk dat dit de subsidie zal zijn voor auto’s onder de €40.000 want de auto wordt ingeschreven op uw naam (voor de boetes en dergelijke . ;) )

Is inderdaad een vereiste van de leasing om jaarlijks een nazicht te laten doen of om de zoveel km om vroegtijdig slijtage op te merken en op te vangen .
Ook verlengen ze dan uw aansluiting in de wacht op de weg met 1 jaar als je dat laat doen bij een erkende Kia garage (wat ik nu doe met mijn 7 jaar oude kia picanto waar mijn moeder mee rijdt ..ieder jaar een beurt in de garage en dan verlengen ze die aansluiting bij de wacht op de weg is toch ook een besparing van +€150 of meer per jaar . ;) )

Veel interessante info.
Al zijn we er nog niet uit :unsure:

Ik lees voor- en nadelen benzine en EV.
En niemand weet wat er de komende jaren nog beslist zal worden.
Wat met een plug-in hybride?
Best of both worlds?
Of ver van wegblijven?

Veel interessante info.
Al zijn we er nog niet uit :unsure:

Ik lees voor- en nadelen benzine en EV.
En niemand weet wat er de komende jaren nog beslist zal worden.
Wat met een plug-in hybride?
Best of both worlds?
Of ver van wegblijven?
Plug-in was vooral in theorie interessant en omwille van fiscale redenen. Maar als particulier in veel gevallen niet. Door de grotere complexiteit en het vis noch vlees gehalte, vind ik deze als particulier niet zo interessant.

Ik zou hybride overwegen als je regelmatig grote afstanden aflegt en je niet graag stilstaat om te laden .
Maar zou geen plug in nemen zou gaan voor een full-hybride want anders kan je evengoed EV nemen als je toch via stekker kan laden en geen al te grote afstanden rijdt .

(En ja ik weet dat je dan nog altijd moet stilstaan om te tanken maar dat duurt dan geen 20min héé )

Terug
Bovenaan