Brainstorming nieuwe wagen

Op welke vlakken staat VW dan bijvoorbeeld hoger in de markt dan pakweg Toyota?
Toyota en Hyundai zijn zowat gelijkwaardig hè? Als ik mij baseer op de vorige generatie Hyundai rijdt dat echt als een dweil tov een VW. En de afwerking binnen is toch ook echt een trap lager. Meer krakende onderdelen, onderdelen die niet precies op elkaar aansluiten bijvoorbeeld.

Ik had vroeger niets tegen Hyundai, maar sinds ik daar een paar weken mee moest rijden als vervangwagen heb ik daar toch een afkeer van gekregen.
Het ging om de i30, misschien dat de auto’s in het hoger segment het beter doen tov hun directe concurrenten.

Toyota en Hyundai zijn zowat gelijkwaardig hè? Als ik mij baseer op de vorige generatie Hyundai rijdt dat echt als een dweil tov een VW. En de afwerking binnen is toch ook echt een trap lager. Meer krakende onderdelen, onderdelen die niet precies op elkaar aansluiten bijvoorbeeld.

Ik had vroeger niets tegen Hyundai, maar sinds ik daar een paar weken mee moest rijden als vervangwagen heb ik daar toch een afkeer van gekregen.
Het ging om de i30, misschien dat de auto’s in het hoger segment het beter doen tov hun directe concurrenten.
Ik zou de laatste generatie i30 toch echt niet lager op de ladder plaatsen qua afwerking en rijgedrag dan de laatste generatie Golf. De Corolla ook niet. Een of twee generaties geleden kan daar inderdaad wel nog een verschil op hebben gezeten.

Ik zou de laatste generatie i30 toch echt niet lager op de ladder plaatsen qua afwerking en rijgedrag dan de laatste generatie Golf. De Corolla ook niet. Een of twee generaties geleden kan daar inderdaad wel nog een verschil op hebben gezeten.
Dus nu plotseling sinds de laatste generaties hebben al die merken besloten om een marktsegment hoger te gaan zitten?

Dus nu plotseling sinds de laatste generaties hebben al die merken besloten om een marktsegment hoger te gaan zitten?
Segment is hier niet het juiste woord (Golf en i30 bevinden zich bijvoorbeeld sinds hun introductie in het C-segment, maar dat heeft meer met afmetingen te maken dan met iets anders).

Maar inderdaad, zo goed als alle merken zijn zich meer en meer gaan toespitsen op kwaliteitsindruk (wat gewoon een normale evolutie is) en zijn zo steeds meer opgeschoven richting het niveau waar Volkswagen zat, terwijl VW zelf is blijven steken en op sommige vlakken van afwerking zelfs wat stappen terug heeft gezet. Rijgedrag van VW is trouwens nooit spectaculair geweest, dus daar heeft dat onderscheid überhaupt nooit gezeten.

Daarom dat VW mijns inziens niet (meer) op een soort tussenniveau zit, maar gewoon deel uitmaakt van de middenmoot.

Dat heb ik helemaal niet gezegd. Een VW rijdt niet zo goed als een Audi/BMW/Mercedes.
Maar een Hyundai is (was?) nog van een totaal andere klasse.
Nja, een Mercedes rijdt ook niet zo goed als een BMW, en een Audi rijdt ook niet zo goed als een Mercedes... Hangt er ook weer van af wat ge onder "goed" rijgedrag verstaat. Een Ford Focus moet qua "leuk" rijgedrag in ieder geval niets onderdoen voor een Golf, integendeel. Een Hyundai i30N rijdt ook leuker dan een Golf GTI...

Nja, een Mercedes rijdt ook niet zo goed als een BMW, en een Audi rijdt ook niet zo goed als een Mercedes...
Die rijden anders. Maar ze rijden alle3 ongveer even goed op hun manier dat ze afgesteld zijn.
Op voorwaarde dat je niet het absolute minimum aan opties neemt (bv de A3 heeft maar degelijk onderstel vanaf een hogere motorisatie dacht ik).

Ik zou opteren voor een stockwagen.
Met enkele kilometers tot 10k km ofzo.
Budget ligt rond de 45k à 50k.
Dan zou ik geen benzine meer kopen maar een EV.
  • ETS 2.0 gaat ervoor zorgen dat benzine nog duurder wordt tegenover elektriciteit
  • EV rijdt veel aangenamer
  • Ingeschreven voor 01/01/2025 geen taksen
  • Weinig tot geen onderhoudskosten
  • Neem een EV platform want dan is je wagen groter voor dezelfde afmetingen buiten

Nadeel is wel nog lange afstand duurt effectief 10 a 15% langer. Maar met kinderen stop je sowieso veel sneller dus dat is geen issue.

Waarom denk je dat die merken bij de EV's plots enkel lovende reviews krijgen? Hyundai/KIA/... Zijn al jaren de kwaliteit omhoog aan het trekken, en VW staat al 10 jaar stil.

[*]Ingeschreven voor 01/01/2025 geen taksen
[/LIST]

Ik verwacht eigenlijk wel dat dit hier een heruitgave wordt van de terugdraaiende teller om eerlijk te zijn. Ik kan mij niet inbeelden dat het niet betalen van taxen omdat er arbitrair gekozen is voor 1/1/25 de niet discriminatie toets gaat overleven.

En dat men dit na een uitspraak van de raad van state gaat kunnen honoreren.

Dan zou ik geen benzine meer kopen maar een EV.
Ik vind dat je toch wat vooruit loopt op de feiten.
  • ETS 2.0 gaat ervoor zorgen dat benzine nog duurder wordt tegenover elektriciteit
Daar spreken ze nu over, maar ik wil nog wel zien hoe het ingevoerd zal worden. Zou pas voor 2027 zijn en tegen dan zullen we wel zien, want ik geloof nooit dat het een groot verschil zal geven in prijs. Dat zou op te veel weerstand in de verschillende Europese landen stuiten.
  • EV rijdt veel aangenamer
Vind ik totaal niet, integendeel zelfs. Dus dat is smaak. Daarnaast is een EV voor mensen die snel wagenziek worden een nachtmerrie.
  • Ingeschreven voor 01/01/2025 geen taksen
Dat roepen ze nu, maar zoals @Renegadexxripxx al zei kan daar snel verandering in komen.
  • Weinig tot geen onderhoudskosten
Klopt, zolang er niets aan de batterij komt. Dus voldoende garantie op de batterij is dan wel een must.
  • Neem een EV platform want dan is je wagen groter voor dezelfde afmetingen buiten

Nadeel is wel nog lange afstand duurt effectief 10 a 15% langer. Maar met kinderen stop je sowieso veel sneller dus dat is geen issue.
Die beperkte range vind ik een groter issue dan minder ruimte die je mogelijk hebt bij een niet-EV, maar dat is uiteraard voorkeur.

Meer ruimte in een EV is ook niet echt waar .
Heb veel EV’s gezien die langs buiten groot tonen maar binnen niet echt ruim waren .

Ben aan het opteren om de EV3 gewoon als lease te nemen .
Als ik max 5000 of zelfs 10 0000 km zou rijden per jaar komt hem goedkoper uit dan kopen met maandelijks bedrag (met eigen inbreng en lening +omnium verzekerd en dan nog betalen op 6 jaar ) .
Als ik hem nu neem dan krijg ik de eerste 2 jaar nog Sepp korting en is het bedrag nog minder .
Dus ben aan het denken om hem gewoon 5 jaar te leasen en dan eventueel aan te kopen als de restwaarde wat meevalt of gewoon een nieuwe versie te nemen of gewoon gene meer …

Voordeel is dat hem all in is , dus geen kijken naar alleen binnen geven voor jaarlijks onderhoud

Laatst bewerkt:
Heb veel EV’s gezien die langs buiten groot tonen maar binnen niet echt ruim waren .

Als ik max 5000 of zelfs 10 0000 km zou rijden per jaar komt hem goedkoper uit dan kopen met maandelijks bedrag (met eigen inbreng en lening +omnium verzekerd en dan nog betalen op 6 jaar ) .
Als ik hem nu neem dan krijg ik de eerste 2 jaar nog Sepp korting en is het bedrag nog minder .
Dus ben aan het denken om hem gewoon 5 jaar te leasen en dan eventueel aan te kopen als de restwaarde wat meevalt of gewoon een nieuwe versie te nemen of gewoon gene meer …

Voordeel is dat hem all in is , dus geen kijken naar alleen binnen geven voor jaarlijks onderhoud
Welk jaarlijks onderhoud op een EV?

Is SEPP korting niet iets specifiek voor Nederland?

Jaarlijks onderhoud zal niet nodig zijn denk ik tenzij KIA dat vereist voor hun garantie?
Bij Tesla is dat niet verplicht. Ik doe de mijne iedere 2 jaar binnen voor de interieurs filter te laten vervangen en laat ondertussen een onderhoud uitvoeren. Maar eigenlijk is dat meer een inspectie van of alles nog goed is want slijten doet het niet snel.

Daar spreken ze nu over, maar ik wil nog wel zien hoe het ingevoerd zal worden. Zou pas voor 2027 zijn en tegen dan zullen we wel zien, want ik geloof nooit dat het een groot verschil zal geven in prijs. Dat zou op te veel weerstand in de verschillende Europese landen stuiten.
Het Nieuwsblad had het over +0,60€/liter voor benzine in het slechtste scenario in 2030.
Da's +360€/jaar als je 10.000 km/jaar rijdt en 6 liter/100 km verbruikt.

Wat ik hier nog wel miste, is de nabijheid van een Lage Emissie Zone (LEZ).
Als je van plan bent om 15 jaar met je wagen te blijven rijden en over 7 jaar mag je niet meer in de (nabije) stad wegens LEZ, heb je misschien een probleem.

't Is ondertussen afgevoerd?/uitgesteld? maar er waren plannen om van gans Wallonië een LEZ te maken. Met de oorspronkelijke plannen zou ik met mijn EURO4 benzine vanaf 2026 niet meer mogen rijden in Wallonië.

Het Nieuwsblad had het over +0,60€/liter voor benzine in het slechtste scenario in 2030.
Da's +360€/jaar als je 10.000 km/jaar rijdt en 6 liter/100 km verbruikt.
Klopt, in dit specifieke geval valt de meerprijs nog mee, maar veel mensen rijden meer dan dat. Ik denk niet dat mensen die zomaar gaan pikken en in veel Europese landen is 360 euro al veel geld.
Wat ik hier nog wel miste, is de nabijheid van een Lage Emissie Zone (LEZ).
Als je van plan bent om 15 jaar met je wagen te blijven rijden en over 7 jaar mag je niet meer in de (nabije) stad wegens LEZ, heb je misschien een probleem.

't Is ondertussen afgevoerd?/uitgesteld? maar er waren plannen om van gans Wallonië een LEZ te maken. Met de oorspronkelijke plannen zou ik met mijn EURO4 benzine vanaf 2026 niet meer mogen rijden in Wallonië.
LEZ wordt niet meer verstrengd in Vlaanderen. In Wallonië zal er ook geen algemene LEZ ingevoerd worden, enkel in bepaalde steden (als dat nog doorgaat). In Brussel is de verstrenging enkel uitgesteld voor zover ik weet. Als je vooral in Vlaanderen rijdt, zou ik me er niet druk om maken.

Klopt, in dit specifieke geval valt de meerprijs nog mee, maar veel mensen rijden meer dan dat. Ik denk niet dat mensen die zomaar gaan pikken en in veel Europese landen is 360 euro al veel geld.

LEZ wordt niet meer verstrengd in Vlaanderen. In Wallonië zal er ook geen algemene LEZ ingevoerd worden, enkel in bepaalde steden (als dat nog doorgaat). In Brussel is de verstrenging enkel uitgesteld voor zover ik weet. Als je vooral in Vlaanderen rijdt, zou ik me er niet druk om maken.

LEZ kan wel nog uitgebreid worden in Vlaanderen, dat kan wel nog een rol spelen. Zelfs kleinere steden gooien af en toe een balletje op, ironisch genoeg ook steden die geen deftige ringweg hebben waardoor alle verkeer door het centrum passeert. Daar een lage emissiezone opleggen betekent gewoon dat je al dat verkeer via verkavelingen stuurt die daar nog veel minder op voorzien zijn.

Terug
Bovenaan