Bordspelreview: Claim Reinforcements: Sun, Sea en Sky

Je kent het wel: het komen uitbreidingen voor een spel uit, maar je hebt dat spel nog niet gespeeld. Zo start mijn verhaal met Claim 2 ook. De nieuw aangekondigde uitbreidingen spraken me aan, dus schafte ik me het basisspel aan. Na enkele positieve potjes was ik verkocht ... Het was daarna hoog tijd om ook met de drie recentste uitbreidingen zelf aan de slag te gaan: Claim Reinforcements Sun, Sea en Sky. Eentje is geentje dus kocht ik ze direct alle drie op de website van uitgever White Goblin Games. Nu is het tijd om je mee te nemen op avontuur en te achterhalen of de vijftien nieuwe facties de moeite waard zijn.

Claim Reinforcements: Sea, Sun en Sky zijn drie verschillende uitbreidingen, allemaal startend met de letter s (duh!). Vorig jaar verschenen ook al enkele uitbreidingen voor het tweespelersspel, namelijk Claim Reinforcements: Fire, Fear en Frost. En dan heb je nog Claim Reinforcements: Maps, Magic en Mercenaries. Het is duidelijk dat de Claim-franchise ondertussen is uitgegroeid tot een heus kaartspel met vele mogelijkheden. Net die nieuwe mogelijkheden bij Sun, Sea en Sky ga ik bekijken voor deze review.

Claim Sea.jpg


Onderwaterwereld

Heb je geen ervaring met Claim of Claim 2, dan raad ik je aan om eerst de review van Claim 2 door te nemen. Hierin wordt uitgelegd waaraan je je kunt verwachten en wat de vijf verschillende facties doen. De spelregels blijven hetzelfde, dus daar ga ik in deze review niet dieper op in. Met de lancering van drie nieuwe Reinforcement-pakketten worden de mogelijkheden verder uitgebreid. Je krijgt namelijk nieuwe facties die op hun beurt andere vaardigheden hebben gekregen. Dit zorgt voor heel unieke spellen, want de vaardigheden zijn enorm verschillend van elkaar. Qua spelregels verandert er niets. Het enige verschil is dat je een of meerdere facties uit het basisspel kunt uitwisselen met facties uit een of meerdere uitbreidingen. Dit staat duidelijk uitgelegd in de spelregels. De piraten uit Sea moeten bijvoorbeeld altijd samen gebruikt worden met de Koninklijke Marine, terwijl de vismensen eender welke factie bestaande uit tien kaarten kunnen vervangen.

De drie uitbreidingen zorgen voor extra interactie.


Laten we eerst even Reinforcements: Sea bespreken, bestaande uit zeemonsters, octopussen, piraten, de Koninklijke Marine en vismensen. De piraten en Koninklijke Marine werken samen. Als een speler aan het einde van het spel een piraat én een lid van de Koninklijke Marine van dezelfde waarde heeft, dan wordt de piraat gearresteerd en telt die mee als lid van de Koninklijke Marine bij de puntentelling. Een piraat telt in dat geval dus niet meer mee als piraat. De octopussen zijn de minst toffe factie, aangezien elke factie met een waarde van acht of hoger sowieso wint van een octopus. Dit kan je uiteraard wel tactisch gebruiken. De zeemonsters activeren enkel in de eerste fase van het spel. Elke keer dat er een zeemonster wordt onthuld, moeten beide spelers één kaart uit hun hand ruilen met elkaar. Als laatste heb je de vismensen. Zij helpen je als je een slag verliest en je een vismens hebt gespeeld. Je neemt in dat geval een drietandkaart van de trekstapel. De waarde van vismensen wordt verhoogd met het aantal drietandkaarten dat je hebt liggen, wat ook een leuk element is.

Claim Sun.jpg


Zonnige lucht

Reinforcements Sun bestaat ook weer uit vijf facties die gebruikmaken van heel andere vaardigheden. Als je in fase één of twee uitkomt met een zandworm, wordt die slag blind gespeeld. De kaarten worden onthuld als alle kaarten werden gespeeld. Bij schorpioenen moet je een stekelkaart trekken als je een schorpioen aan je scorestapel toevoegt. Deze stekels zorgen voor strafpunten, maar héél soms voor een bonus. De zon- en ster monniken werken samen. Een zon monnik moet worden gevolgd door een ster monnik en omgekeerd. Lukt dat niet, dan verlies je automatisch de slag. Als laatste zijn er nog de profeten. Hierbij moet je de bijbel achterstevoren opzeggen. Nee nee, grapje natuurlijk. De profeten activeren enkel in de tweede fase, waarbij het aantal runen de winnaar bepaalt van deze factie. Zijn er bij beide spelers samen meer dan drie runenkaarten, dan wint degene met de meeste runen. Zitten er minder dan drie runen in de scorestapel, dan wint degene met de minste runen. Ook hier word je dus weer getrakteerd op heel unieke vaardigheden, waardoor elk potje weer een compleet andere ervaring wordt.

Als laatste bespreken we Reinforcements Sky. Vliegende wezens zijn wredelievend. Behalve meeuwen dan. Zo heb je in Sky onder andere engelen. Heb je bij de scoretelling geen andere kaart met dezelfde waarde als de engel(en), dan telt die kaart dubbel. Een adelaar kan niet tweemaal een slag na elkaar leiden en de Pterosauriërs met een waarde van zeven of hoger sterven aan het einde van het spel uit (zielig hé!). Ook bliksem doet mee. Het is dan wel geen wezen, maar maakt wel deel uit van de lucht. In de tweede fase mag je een willekeurig aantal bliksemelementen afleggen om een gespeelde kaart te verhogen. Elke bliksem verhoogt een kaart met één. Als laatste spelen ook de vulturekins mee. Heb je hiervan de meerderheid aan het einde van het spel, mag je de aflegstapel van de eerste fase schudden en gedekt twee extra kaarten nemen. Ook hiermee kun je weer wat extra stemmen winnen.

Je hebt het misschien al gelezen in de review van het basisspel, maar ik ben een fan van de serie. Mijn ervaring ermee is pas recent gestart, want eerlijkheidshalve heb ik Claim 2 pas aangekocht om de drie uitbreidingen te reviewen. Dat ik nu ook de andere uitbreidingen wil aanschaffen, zegt volgens mij genoeg. De vijftien extra facties voegen enorm veel nieuwe mogelijkheden toe die allemaal uniek zijn tegenover elkaar. Uiteraard zitten er ook minder interessante in, zoals dat bij de gnomen uit het basisspel het geval is. Het basisspel biedt op zich ook genoeg content, al blijf je daar natuurlijk met dezelfde vijf facties spelen. Een of meerdere uitbreidingen kopen is dus een gouden raad van nonkel Joeri.

Claim Sky.jpg

Conclusie

Zowel Claim Reinforcements: Sun, Sea als Sky voegen vijf nieuwe facties toe die je kunt mixen en matchen met zowel Claim als Claim 2. Een factie uit de originele Claim kun je hierdoor spelen met facties uit de drie uitbreidingen, of je beperkt je tot het vervangen van één factie. In principe maakt het niet uit, als je maar de regels volgt voor het uitwisselen ervan. Elke nieuwe factie zorgt weer voor heel wat variatie door de toffe, unieke eigenschappen. Met de Claim-uitbreidingen haal je alvast een pak interactie in huis en zo heb ik het graag. Ik ben fan en zal ook de oudere uitbreidingen aanschaffen!

Pro

  • Héél toffe nieuwe facties
  • Een pak interactie

Con

  • Helaas niet apart te gebruiken
8

Over

Uitgever

  1. White Goblin Games

Designer

Scott Almes

Aantal spelers

2

Tijdsduur

25
 
Terug
Bovenaan