Boete gebruik smartphone achter het stuur

Als ik aan de telefoon zeg dat die andere misschien gewond is en die brult duidelijk hoorbaar voor de medewerker aan de andere kant van de lijn: "Zeg zeiveraer, ik mankeer zjust niets, ze kunne moar zien dat ze geen ambulance sturen!" Dan krijg je natuurlijk een totaal ander verhaal. 🤷‍♀️
Je kan perfect tegen aan de noodcentrale melden dat er gewonden zijn, maar dat er geen tussenkomst van de ambulance nodig is. Been there, done that. Politie arriveerde zelfs al tijdens het korte gesprek met de 101.
En volgens mij gaan ze u dan nog gewoon doorverbinden met de lokale politie, en beslist die dan of ze komen of niet, beoordeeld op het gesprek.
Mijn ervaring leert dat ze gewoon een ploeg sturen.
 
Ik herinner me nog goed dat ik naar 112 belde toen ik een ongeval had, aangezien de tegenpartij de politie erbij wou. Ik werd uitgekafferd dat ik enkel mocht bellen als er zware gewonden waren. Was m'n eerste ongeval als jonge kerel met een woedende tegenpartij (hoewel ik in m'n recht was, maar dat terzijde). Toen had ik (of de tegenpartij) de politie nodig, maar ik mocht hen hier blijkbaar niet voor bellen omdat het niet erg genoeg leek voor hen. Auto's waren beiden niet meer te verplaatsen en tegenpartij had nekpijn (maar wou geen ambulance). Er waren idd geen doden, maar lijkt me toch erg genoeg...

Ik kan dan idd achteraf een afspraak maken op kantoor, maar veel nut heeft het dan niet meer. Ze waren nodig om de tegenpartij te kalmeren en vaststellingen te doen.
Dus uw probleem is eigenlijk met de medewerker van de noodcentrale dan? Want de politie heeft daar op dat moment nog niets mee te maken. Die weten nog van niks.
 
Je kan perfect tegen aan de noodcentrale melden dat er gewonden zijn, maar dat er geen tussenkomst van de ambulance nodig is. Been there, done that. Politie arriveerde zelfs al tijdens het korte gesprek met de 101.
Zoals eerder al gezegd: dat hangt af van de drukte voor de ploegen op dat moment. Hier werd bvb ook een combi gestuurd toen we werden aangereden en de andere feiten uit haar hoed begon te toveren...
Gebeld, gezegd dat we met een taalprobleem zitten aangezien de andere andere partij geen Nederlands (in Vlaanderen) praat en er ondertussen 9 man rond mijn auto stond... Blijkbaar reed ze ons aan vlak aan het huis van familie. Geen escalatie op dat moment, geen gewonden, auto's stonden aan de kant en 10 minuten later de combi ter plaatse.
 
Zoals eerder al gezegd: dat hangt af van de drukte voor de ploegen op dat moment.
Uiteraard zal dat niet de hoogste prioriteit krijgen, maar dat is toch naast de kwestie? Operator van de noodcentrale die iemand uitkaffert omdat die belt voor een ongeval waarbij de onderlinge regeling in het gedrang komt, dat is gewoon not done.
 
Kan ook de medewerker van het lokaal kantoor geweest zijn?
Als je 100, 101 of 112 belt kom je in een noodcentrale terecht. Als je het nummer van de lokale politiezone opzoekt en daar naar belt, kom je bij hun terecht.
Sowieso is het beter om in dringende gevallen, waar er onmiddellijk iemand ter plaatse moet komen om een noodcentrale te bellen. Zij hebben zicht op welke ploeg zich het dichtst bij bevindt en vrij is. Dat kan op sommige plaatsen dan bv een ploeg van de wegpolitie of de scheepvaartpolitie (havengebied) zijn, ipv de lokale politie.

Uiteraard zal dat niet de hoogste prioriteit krijgen, maar dat is toch naast de kwestie? Operator van de noodcentrale die iemand uitkaffert omdat die belt voor een ongeval waarbij de onderlinge regeling in het gedrang komt, dat is gewoon not done.

Sowieso niet. Maar we horen hier natuurlijk een eenzijdig verhaal van iemand die blijkbaar ook constant geviseerd wordt door de politie. Dus misschien is er aan die kant van de communicatie ook wel ergens iets fout gelopen. Hij belde ten slotte met de corrupte vijand, da's niet evident eh.
 
Uiteraard zal dat niet de hoogste prioriteit krijgen, maar dat is toch naast de kwestie? Operator van de noodcentrale die iemand uitkaffert omdat die belt voor een ongeval waarbij de onderlinge regeling in het gedrang komt, dat is gewoon not done.
De vraag is ook maar wat er van waar is he. Ik kan me moeilijk voorstellen, als ge naar zo'n hulpcenter belt voor hulp, dat ze u uit het niets gaat uitschelden. Uiteraard is het nog done indien die zonder reden u wel begint uit te schelden voor de duidelijkheid.
 
Van zodra ik iets abnormaal zie dat mij stoort bel ik 101. Voorbeelden:

*Kerstdag 2020: xc90 die over 2 rijstroken rijdt op e40 en zwalpt...
* Wagen met Fransen met getaande huid die traag rondrijden in doodlopende woonwijk...
*Mannen met blikken bier op straat
* Onlangs wagen zonder nummerplaten op de e40
*Wagen die op 2meter van kruispunt staat, waardoor je geen zicht hebt.
* Mensen die je schijnbaar dronken in auto ziet kruipen.

Politie kan niet genoeg controleren en klemrijden, niks mis doen = niks te vrezen.
 
Ik ben meer live and let live.
Heb denk ik nog nooit de politie gebeld voor iets dat mij stoort of niet aanstaat.
Al die moraalridders die zelf nooit zogezegd iets fout doen of die dat voor het minste gaan klagen, nee dat is mijn ding niet.
 
Ik ben meer live and let live.
Heb denk ik nog nooit de politie gebeld voor iets dat mij stoort of niet aanstaat.
Al die moraalridders die zelf nooit zogezegd iets fout doen of die dat voor het minste gaan klagen, nee dat is mijn ding niet.
Tot er een dronkaard de baan op gaat en je kind plat rijdt, je auto van je oprit gestolen wordt, ze binnen zitten in je kot terwijl je op reis bent, misschien ga je dan die beller dankbaar zijn...
 
Tot er een dronkaard de baan op gaat en je kind plat rijdt, je auto van je oprit gestolen wordt, ze binnen zitten in je kot terwijl je op reis bent, misschien ga je dan die beller dankbaar zijn...

Maar weegt dat op tegen de 100x dat de politie een onschuldige gaat uitkafferen, louter op racisme iemand als stront behandeld, ... ?
Ik heb toch al veel vaker de politie van die smeerlapperij zien doen, dan dat ik ze goede dingen heb zien doen.

En als ze al iets doen is het meestal toch niet nuttig. Tot nu toe had ik ze nodig bij een inbraak en 2x fiets diefstal en dan had ik er toch ook niks aan buiten een nutteloos PV'tje dat ze hadden opgesteld. Daarentegen arrogante en racistische agenten heb ik al heel vaak gezien (en niet tegen mij aangezien ik blank ben).

Vind dat er in dit topic toch heel veel word uitgegaan van de goedheid van agenten. Ik zie niet in waarom agenten zoveel moreler zouden zijn dan de gemiddelde mens.

En dat onaangenaam gevoel als je in de buurt van een agent bent hebben toch velen ? Ik ben zelden expres iets aan het overtreden maar als je een agent ziet weet je nooit wat je misschien aan het misdoen bent dat je niet weet. Van de 10 boetes in mijn leven waren er 8 waar ik niet expres iets overtrad. Als je expres iets overtreed word je juist minder gepakt omdat je op je hoede bent.
 
Laatst bewerkt:
Hij zegt letterlijk dat de tegenpartij gewond was. Ik weet dat het in de praktijk vaak anders loopt, maar de wet lijkt mij toch duidelijk op dat vlak: ongeval met gewonden => vaststellingen door de politie noodzakelijk.

Niet helemaal correct / noodzakelijk. Als medische verzorging ter plaatste wordt gevraagd dan wel. Anders niet. Je kan trouwens aanduiden op het EAF als je gewond bent
 
Van zodra ik iets abnormaal zie dat mij stoort bel ik 101. Voorbeelden:

1. Kerstdag 2020: xc90 die over 2 rijstroken rijdt op e40 en zwalpt...
2. Wagen met Fransen met getaande huid die traag rondrijden in doodlopende woonwijk...
3. Mannen met blikken bier op straat
4. Onlangs wagen zonder nummerplaten op de e40
5. Wagen die op 2meter van kruispunt staat, waardoor je geen zicht hebt.
6. Mensen die je schijnbaar dronken in auto ziet kruipen.

Politie kan niet genoeg controleren en klemrijden, niks mis doen = niks te vrezen.
1,2,6 kan je voor bellen. 1&6 zijn situaties waar die personen een gevaarlijke situatie kunnen veroorzaken in het verkeer, en die je volgens inschatting prior zou kunnen onderscheppen. 2 is een verdachte situatie, met mogelijke heterdaad-betrapping als ze er snel bij zijn (maar hoeft op zich niks te betekenen)

4 kan je beter rechtstreeks naar de wegpolitie voor bellen, denk ik
5 moet je echt niet 101 voor bellen, tbh. die wagen zal daar sowieso een tijdje blijven staan, en ik denk niet dat ze meer kunnen doen dan een boete geven in zo'n geval.
dat zijn echt geen noodsituaties.

3 vraag ik mij echt af waarom je dààr politie voor zou bijhalen? dan ga je met carnaval, braderie, feesten en dergelijke toch gewoon de noodcentrale overladen?

ik ben geen politie-agent, ik werk niet met de noodcentrale.
maar mensen, hou er rekening mee dat het een nood-centrale is he, dat is echt bedoeld voor noodsituaties. de noodnummers zijn echt bedoeld voor dringende hulp. je kan ook gewoon rechtstreeks naar die diensten bellen, dan zullen zij daar wel inschatten of ze iemand moeten sturen en welke prioriteit ze eraan zullen geven. zeker als je een smartphone hebt, gewoon politie [gemeente] googlen, en je krijgt het telefoon nummer.

dat zo'n medewerker u uitkaffert is niet de juiste manier, maar de boodschap is imo wel correct.
 
Maar weegt dat op tegen de 100x dat de politie een onschuldige gaat uitkafferen, louter op racisme iemand als stront behandeld, ... ?
Eigenlijk nog nooit uitgekafferd geweest. De politie gebruikt inderdaad profielen, gebaseerd op veel voorkomende dadertypes/groepen, daar is helemaal niks racistisch aan. Er moet bij controles trouwens ook in 1 seconde een inschatting gemaakt worden van het voertuig en de inzittenden, vaak is er ook al een aanleiding (ANPR, roekeloos gedrag, verdacht voertuig op bepaalde plaats). Statistisch gezien is het ook normaal dat bepaalde voertuigen en inzittenden vaker gecontroleerd worden.
Daarentegen arrogante en racistische agenten heb ik al heel vaak gezien (en niet tegen mij aangezien ik blank ben).
Is dat niet sterk overdreven dat racisme? Het is natuurlijk makkelijk die kaart te trekken als een groot deel van de daders effectief van vreemde origine is.

Vind dat er in dit topic toch heel veel word uitgegaan van de goedheid van agenten. Ik zie niet in waarom agenten zoveel moreler zouden zijn dan de gemiddelde mens.
Agenten zijn ook maar een deeltje van de gemiddelde bevolking. Je zal daar ook verschil in hebben. Je kan diezelfde vraag ook stellen bij rechters.
En dat onaangenaam gevoel als je in de buurt van een agent bent hebben toch velen ?
Ik ken echt niemand die dat gevoel heeft, in tegendeel de meesten voelen zich veilig met politie in de buurt.De meeste mensen hebben net een onaangenaam gevoel in bepaalde (stations)buurten. Niveau 4 was een veilige periode, overal gewapende agenten/militairen. Dat geeft mij een veel veiliger gevoel dan plaatsen waar geen politie is.
Ik ben zelden expres iets aan het overtreden maar als je een agent ziet weet je nooit wat je misschien aan het misdoen bent dat je niet weet.
Eigenlijk word je geacht de wegcode te kennen, veel zaken zijn ook common sense, maar worden vaak overtreden. Veel kleine misdrijven blijven ook gewoon onder de radar omdat de pakkans zeer klein is, maar zorgen wel voor overlast. Ik hoop echter dat die daders wel ergens beseffen dat ze iets mis doen???
Genre: hondendrollen niet oprapen, hond niet aanlijnen, peuken op straat gooien, roken in auto met kinderen, lege blikken bier in een struik smijten, met een muziekbox en luide muziek op straat lopen.

Van de 10 boetes in mijn leven waren er 8 waar ik niet expres iets overtrad. Als je expres iets overtreed word je juist minder gepakt omdat je op je hoede bent.
Er zal inderdaad een aantal boetes zijn die "per ongeluk" gebeuren. De klassieke: "ik reed 2/u te snel", "vergeten parkeerschijf", "verkeerde richting". Ik heb dat ook al gehad, maar als je super aandachtig bent, gaat dat eigenlijk niet zomaar gebeuren.
 
Oprechte vraag: wat waren die 8 dan? Wat zijn zoal wetten die een mens al eens onwetend aan het overtreden is?

- Voor mijn huis in de verkeerde richting geparkeerd (dus neus auto wijst in de verkeerde richting)
- Fiets achterlicht vergeten aan te zetten (moest ik geweten hebben dat dat zo was was ik nooit langs de agent gefietst, zag hem van ver al staan. Exact het gevoel dat ik beschreef dus :p)
- Aanhangwagen te lang voor mijn huis laten staan. Wist niet dat daar een tijdslimiet op stond (is in een gratis parkeerzone waar nooit iemand staat want iedereen heeft brede huizen en oprit)
- Parkeerboete bij parkeren verkeerde (zelfs nog duurdere zone) aangetikt. Geen compassie als ik dat uitlegde.
- 2x parkeerboete op een plek waar ik dacht dat het gratis was, maar het was een grote blauwe zone met schijf.
- Tijdschrift van thuis op kot weggedaan bij papier. Gas-boete wegens sluikstorten (mijn naam adres stond op het tijdschrift en je mag dat dat niet in een verkeerde stad weggooien). Was ook gewoon de vollepot 200 euro sluikstort boete lol.
- Verkeerde richting ingeslagen op een heel verwarrend punt. Ik reed toen nog niet lang. Deze is nog de meest begrijpbare van de hoop. Maar ook zuur omdat het helemaal niet expres was. Zag bij deze de agent ook gewoon staan ...

Misschien dat in een stad als Brussel agenten nuttiger zijn. Maar bij ons in de rijkere woon wijk heb je enkel deze random boetes als de wijkagent er is zijn wekelijkse toer doet.

En het racisme vooral tijdens mijn studenten tijd meegemaakt. Rookte toen nog wel is een joint, en een paar keer tegengehouden door de politie. Nooit zelf een probleem mee gehad of boete (ben altijd vriendelijk en Leuven was toen nogal in gedoogbeleid) maar enkele keren als er een zwarte bijzat begonnen ze die uit te schelden en mocht ik gaan maar moest hij blijven en kreeg een boete. Van die dingen. Dreigen dat ze hem naar kantoor gaan meenemen als hij op rustige toen vroeg waarom hij zo behandeld werd.
 
Laatst bewerkt:
- Voor mijn huis in de verkeerde richting geparkeerd (dus neus auto wijst in de verkeerde richting)
- Fiets achterlicht vergeten aan te zetten (moest ik geweten hebben dat dat zo was was ik nooit langs de agent gefietst, zag hem van ver al staan. Exact het gevoel dat ik beschreef dus :p)
- Aanhangwagen te lang voor mijn huis laten staan. Wist niet dat daar een tijdslimiet op stond (is in een gratis parkeerzone waar nooit iemand staat want iedereen heeft brede huizen en oprit)
- Parkeerboete bij parkeren verkeerde (zelfs nog duurdere zone) aangetikt. Geen compassie als ik dat uitlegde.
- 2x parkeerboete op een plek waar ik dacht dat het gratis was, maar het was een grote blauwe zone met schijf.
- Tijdschrift van thuis op kot weggedaan bij papier. Gas-boete wegens sluikstorten (mijn naam adres stond op het tijdschrift en je mag dat dat niet in een verkeerde stad weggooien). Was ook gewoon de vollepot 200 euro sluikstort boete lol.
- Verkeerde richting ingeslagen op een heel verwarrend punt. Ik reed toen nog niet lang. Deze is nog de meest begrijpbare van de hoop. Maar ook zuur omdat het helemaal niet expres was. Zag bij deze de agent ook gewoon staan ...

Misschien dat in een stad als Brussel agenten nuttiger zijn. Maar bij ons in de rijkere woon wijk heb je enkel deze random boetes als de wijkagent er is zijn wekelijkse toer doet.

En het racisme vooral tijdens mijn studenten tijd meegemaakt. Rookte toen nog wel is een joint, en een paar keer tegengehouden door de politie. Nooit zelf een probleem mee gehad of boete (ben altijd vriendelijk en Leuven was toen nogal in gedoogbeleid) maar enkele keren als er een zwarte bijzat begonnen ze die uit te schelden en mocht ik gaan maar moest hij blijven en kreeg een boete. Van die dingen. Dreigen dat ze hem naar kantoor gaan meenemen als hij op rustige toen vroeg waarom hij zo behandeld werd.
Misschien is beter opletten dan een goede tip :unsure: ? Allè, dat ligt toch aan uzelf en niet aan de agent? Iedereen kan zeggen dat ze het niet doorhebben, dan moet niemand nog een boete krijgen. Ik heb 2 boetes gehad in mijn leven. Eentje omdat ik te hard reed (minimum boete van €50 toen) en ene keer omdat ik een bord verkeerd had begrepen en ergens ben ingereden wat niet mocht. Dat was rond de €180. Die tweede was ook "onbewust" en de agent was ook iemand die behoorlijk op zijn strepen stond. Mijn vrouw en ik waren op dat moment ook geïrriteerd, maar achteraf had die agent natuurlijk gewoon gelijk en was ik fout.
 
- Voor mijn huis in de verkeerde richting geparkeerd (dus neus auto wijst in de verkeerde richting)
- Fiets achterlicht vergeten aan te zetten (moest ik geweten hebben dat dat zo was was ik nooit langs de agent gefietst, zag hem van ver al staan. Exact het gevoel dat ik beschreef dus :p)
- Aanhangwagen te lang voor mijn huis laten staan. Wist niet dat daar een tijdslimiet op stond (is in een gratis parkeerzone waar nooit iemand staat want iedereen heeft brede huizen en oprit)
- Parkeerboete bij parkeren verkeerde (zelfs nog duurdere zone) aangetikt. Geen compassie als ik dat uitlegde.
- 2x parkeerboete op een plek waar ik dacht dat het gratis was, maar het was een grote blauwe zone met schijf.
- Tijdschrift van thuis op kot weggedaan bij papier. Gas-boete wegens sluikstorten (mijn naam adres stond op het tijdschrift en je mag dat dat niet in een verkeerde stad weggooien). Was ook gewoon de vollepot 200 euro sluikstort boete lol.
- Verkeerde richting ingeslagen op een heel verwarrend punt. Ik reed toen nog niet lang. Deze is nog de meest begrijpbare van de hoop. Maar ook zuur omdat het helemaal niet expres was. Zag bij deze de agent ook gewoon staan ...

Misschien dat in een stad als Brussel agenten nuttiger zijn. Maar bij ons in de rijkere woon wijk heb je enkel deze random boetes als de wijkagent er is zijn wekelijkse toer doet.

En het racisme vooral tijdens mijn studenten tijd meegemaakt. Rookte toen nog wel is een joint, en een paar keer tegengehouden door de politie. Nooit zelf een probleem mee gehad of boete (ben altijd vriendelijk en Leuven was toen nogal in gedoogbeleid) maar enkele keren als er een zwarte bijzat begonnen ze die uit te schelden en mocht ik gaan maar moest hij blijven en kreeg een boete. Van die dingen. Dreigen dat ze hem naar kantoor gaan meenemen als hij op rustige toen vroeg waarom hij zo behandeld werd.

Het merendeel is toch gewoon omdat je niet kijkt naar borden? En hoeveel keer heb je het dan al niet tegen gekomen zonder dat ze het gezien hebben?
Lijkt me nogal straf dat ze net die ene keer telkens op de loer lagen. En "het is niet express" zeggen ze allemaal, ook degene die het wel express doen.

Fietslichten zou er nog 10x strenger op mogen gecontroleerd worden. Niets gevaarlijker dan fietsen zonder licht, het is maar eens je met de auto rijdt dat je beseft hoe gevaarlijk het is.
 
Misschien is beter opletten dan een goede tip :unsure: ? Allè, dat ligt toch aan uzelf en niet aan de agent? Iedereen kan zeggen dat ze het niet doorhebben, dan moet niemand nog een boete krijgen. Ik heb 2 boetes gehad in mijn leven. Eentje omdat ik te hard reed (minimum boete van €50 toen) en ene keer omdat ik een bord verkeerd had begrepen en ergens ben ingereden wat niet mocht. Dat was rond de €180. Die tweede was ook "onbewust" en de agent was ook iemand die behoorlijk op zijn strepen stond. Mijn vrouw en ik waren op dat moment ook geïrriteerd, maar achteraf had die agent natuurlijk gewoon gelijk en was ik fout.

Ja maar vandaar komt mijn gevoel als ik een agent zie 'crap een agent, hopelijk doe ik niets random mis'.

Erg veel extra veiligheid is er ook niet gecreëerd door die boete die ik heb gekregen. Zeker de gevallen zoals dat tijdschrift dat ik in de verkeerde stad heb weggegooid...

En ik volg dan nog goed de regels en heb hierdoor al een hekel aan agenten, wat moet dat zijn met mensen die dat minder doen :p.

Zoiezo het type dat agent wilt worden is niet echt een match met mij. Werkt voor de overheid en wil ofwel dingen 'verbeteren voor de maatschappij' of is gewoon op macht belust. Beide niet echt compatibel met mij. Ook in de familie altijd meegekregen dat agenten scum zijn (terwijl de familie ook niets illegaal doet). Mijn moeder komt nog van de sovjet unie dus die heeft ook toffe ervaringen met agenten 🙃
 
Ja maar vandaar komt mijn gevoel als ik een agent zie 'crap een agent, hopelijk doe ik niets random mis'.

Erg veel extra veiligheid is er ook niet gecreëerd door die boete die ik heb gekregen. Zeker de gevallen zoals dat tijdschrift dat ik in de verkeerde stad heb weggegooid...

En ik volg dan nog goed de regels en heb hierdoor al een hekel aan agenten, wat moet dat zijn met mensen die dat minder doen :p.

Zoiezo het type dat agent wilt worden is niet echt een match met mij. Werkt voor de overheid en wil ofwel dingen 'verbeteren voor de maatschappij' of is gewoon op macht belust. Beide niet echt compatibel met mij. Ook in de familie altijd meegekregen dat agenten scum zijn (terwijl de familie ook niets illegaal doet). Mijn moeder komt nog van de sovjet unie dus die heeft ook toffe ervaringen met agenten 🙃
Maar je lijst een hoop punten op die neerkomen op "ik ken de wegcode niet of informeer me niet en dus krijg ik een boete", en dat schrijf je hier hoe vooringenomen je bent over de politie.

Allez kom zeg, "ik heb een hekel aan agenten door het onrecht dat me werd aangedaan maar eigenlijk is het mijn type volk niet dat agent wil worden want <insert vooroordelen> en heel mijn familie zegt dat het tuig is".
 
Terug
Bovenaan