Boete gebruik smartphone achter het stuur

Mijn vrouw gisteren een onterechte parkeerboete in haar ogen.
Ze had haar parkeerschijf gelegd maar volgens mij stond ze op een plaats voor kortparkeren.

Iemand weet of een parkeerschijf hier niet geldt? Mij lijkt dat logisch.
 
Maar je lijst een hoop punten op die neerkomen op "ik ken de wegcode niet of informeer me niet en dus krijg ik een boete", en dat schrijf je hier hoe vooringenomen je bent over de politie.

Allez kom zeg, "ik heb een hekel aan agenten door het onrecht dat me werd aangedaan maar eigenlijk is het mijn type volk niet dat agent wil worden want <insert vooroordelen> en heel mijn familie zegt dat het tuig is".

Dat is toch hetzelfde als de buur die over alles bij de syndicus gaat klagen. Die heeft het gevoel dat hij goed aan het doen is maar verziekt wel het hele gebouw. En de zware overlast word daar toch niet mee aangepakt.

Als je ziet hoeveel zwaardere misdaden er worden begaan en dan kleinere foutjes beboet is dat toch geen goede reclame voor de politie & overheid.
 
Dat is toch hetzelfde als de buur die over alles bij de syndicus gaat klagen. Die heeft het gevoel dat hij goed aan het doen is maar verziekt wel het hele gebouw. En de zware overlast word daar toch niet mee aangepakt.

Als je ziet hoeveel zwaardere misdaden er worden begaan en dan kleinere foutjes beboet is dat toch geen goede reclame voor de politie & overheid.
Openbare orde is niet hetzelfde als Jos die voor alles een mail stuurt naar een privébedrijf dat de VME betaalt om een gebouw te managen neen.

Het argument dat er grotere misdaden zijn en ze maar eerst al die zaken moeten oplossen voor ze jouw domme stoten beboeten...serieus? De misdaadcijfers in dit land zijn eerder laag hoor, maar ok jouw wijkagent mag je niet beboeten omdat je het verkeer hindert want in Brussel gebeuren dus ergere dingen.
 
Openbare orde is niet hetzelfde als Jos die voor alles een mail stuurt naar een privébedrijf dat de VME betaalt om een gebouw te managen neen.

Het argument dat er grotere misdaden zijn en ze maar eerst al die zaken moeten oplossen voor ze jouw domme stoten beboeten...serieus? De misdaadcijfers in dit land zijn eerder laag hoor, maar ok jouw wijkagent mag je niet beboeten omdat je het verkeer hindert want in Brussel gebeuren dus ergere dingen.

Oke ja dan gaan we niet overeenkomen denkik.

Een aanhangwagen die in een lege straat staat voor mijn huis (waar trouwens wel gewoon een auto mag staan voor altijd) beboeten ipv een waarschuwing of whatever geven is geen verkeer hinderen. De oplossing was trouwens ook gewoon om er mijn auto bij te zetten en te verbinden want dat mag wel ... Veel minder hinder dan.

Dat is toch gewoon beboeten omdat het kan, zonder enige praktische meerwaarde? Omdat het technisch volgens de regels is.

Heel nuttige bijdrage aan de maatschappij dat die agent daar levert. Respect waardig 🙃
 
Openbare orde is niet hetzelfde als Jos die voor alles een mail stuurt naar een privébedrijf dat de VME betaalt om een gebouw te managen neen.

Het argument dat er grotere misdaden zijn en ze maar eerst al die zaken moeten oplossen voor ze jouw domme stoten beboeten...serieus? De misdaadcijfers in dit land zijn eerder laag hoor, maar ok jouw wijkagent mag je niet beboeten omdat je het verkeer hindert want in Brussel gebeuren dus ergere dingen.

Dat is dan ook de typische reactie van de gemiddelde Belg- "ze zouden beter de zware criminaliteit aanpakken". Mensen vergeten dat er verschillende diensten bestaan binnen de politie die zich elk met andere zaken bezig houden: verkeersdienst spreekt voor zich, interventiedienst dringende 101-oproepen, recherche die doorgedreven onderzoek doet naar misdrijven en opsporing van verdachten., wijkinspecteurs ..
 
Oke ja dan gaan we niet overeenkomen denkik.

Een aanhangwagen die in een lege straat staat voor mijn huis (waar trouwens wel gewoon een auto mag staan voor altijd) beboeten ipv een waarschuwing of whatever geven is geen verkeer hinderen. De oplossing was trouwens ook gewoon om er mijn auto bij te zetten en te verbinden want dat mag wel ... Veel minder hinder dan.

Dat is toch gewoon beboeten omdat het kan, zonder enige praktische meerwaarde? Omdat het technisch volgens de regels is.

Heel nuttige bijdrage aan de maatschappij dat die agent daar levert. Respect waardig 🙃
Je pakt er dan eentje uit dat lijstje natuurlijk. Het is gewoon duidelijk uit je taalgebruik en hoe je op zaken reageert dat de politie het altijd zal verkorven hebben. Moet jij weten natuurlijk, maar kom dan niet doen alsof je "bang bent" van de politie als neutraal persoon hé. Het is toch sprekend hoe twee accounts die zowat in elke thread het "ik weet het beter, boe overheid"-standpunt uitdragen, hier nu problemen lijken te hebben met de politie. Doet me denken aan het ex-liefje van een vriendin, bijna 20 jaar geleden, die razend werd vanaf hij een combi zag want ze hadden zijn brommertje eens op de rollen gezet.

Ik ken wat agenten, en daar zit zeker wat speciaal volk tussen, om niet te zeggen een paar die duidelijk genieten van de macht, maar vergeleken met heel wat landen is er geen enkele reden om als normale burger bang te zijn voor de politie.
 
Oke ja dan gaan we niet overeenkomen denkik.

Een aanhangwagen die in een lege straat staat voor mijn huis (waar trouwens wel gewoon een auto mag staan voor altijd) beboeten ipv een waarschuwing of whatever geven is geen verkeer hinderen. De oplossing was trouwens ook gewoon om er mijn auto bij te zetten en te verbinden want dat mag wel ... Veel minder hinder dan.

Dat is toch gewoon beboeten omdat het kan, zonder enige praktische meerwaarde? Omdat het technisch volgens de regels is.

Heel nuttige bijdrage aan de maatschappij dat die agent daar levert. Respect waardig 🙃
Zijn/haar job correct uitvoeren is inderdaad respect waardig.

Die agent verzint de regels niet, het is ook zijn/haar job niet om te beslissen welke regels wel of niet moeten worden gevolgd. Je hebt een fout begaan, je wordt bestraft. Je kan niet zeggen dat een aanhangwagen wel lang geparkeerd mag staan in een rustige woonwijk waar het geen hinder veroorzaakt op dat moment maar niet op een plaats waar dat wel zo zou kunnen zijn. Moet de agent dan bepalen waar er wel of geen hinder is? Dan ga je pas (terecht) klachten krijgen, op dat moment bepaald de agent wat wel of niet mag en kan die ook nog eens onmiddellijk straffen.

Had het voor jou aangenamer geweest om eerst een waarschuwing te krijgen? Uiteraard! Zou dat voor jou hetzelfde effect gehad hebben qua in de toekomst de regels volgen? Hopelijk. Mag een agent er van uit gaan dat iemand met een aanhangwagen de regels rond aanhangwagens kent? Ja.
 
- Voor mijn huis in de verkeerde richting geparkeerd (dus neus auto wijst in de verkeerde richting)
- Fiets achterlicht vergeten aan te zetten (moest ik geweten hebben dat dat zo was was ik nooit langs de agent gefietst, zag hem van ver al staan. Exact het gevoel dat ik beschreef dus :p)
- Aanhangwagen te lang voor mijn huis laten staan. Wist niet dat daar een tijdslimiet op stond (is in een gratis parkeerzone waar nooit iemand staat want iedereen heeft brede huizen en oprit)
- Parkeerboete bij parkeren verkeerde (zelfs nog duurdere zone) aangetikt. Geen compassie als ik dat uitlegde.
- 2x parkeerboete op een plek waar ik dacht dat het gratis was, maar het was een grote blauwe zone met schijf.
- Tijdschrift van thuis op kot weggedaan bij papier. Gas-boete wegens sluikstorten (mijn naam adres stond op het tijdschrift en je mag dat dat niet in een verkeerde stad weggooien). Was ook gewoon de vollepot 200 euro sluikstort boete lol.
- Verkeerde richting ingeslagen op een heel verwarrend punt. Ik reed toen nog niet lang. Deze is nog de meest begrijpbare van de hoop. Maar ook zuur omdat het helemaal niet expres was. Zag bij deze de agent ook gewoon staan ...

Misschien dat in een stad als Brussel agenten nuttiger zijn. Maar bij ons in de rijkere woon wijk heb je enkel deze random boetes als de wijkagent er is zijn wekelijkse toer doet.

En het racisme vooral tijdens mijn studenten tijd meegemaakt. Rookte toen nog wel is een joint, en een paar keer tegengehouden door de politie. Nooit zelf een probleem mee gehad of boete (ben altijd vriendelijk en Leuven was toen nogal in gedoogbeleid) maar enkele keren als er een zwarte bijzat begonnen ze die uit te schelden en mocht ik gaan maar moest hij blijven en kreeg een boete. Van die dingen. Dreigen dat ze hem naar kantoor gaan meenemen als hij op rustige toen vroeg waarom hij zo behandeld werd.
Gelukkig kan men geen boete's krijgen voor lame excuses.

En gas boete's wordel veelal niet door agenten uitgrschreven.
 
Had het voor jou aangenamer geweest om eerst een waarschuwing te krijgen? Uiteraard! Zou dat voor jou hetzelfde effect gehad hebben qua in de toekomst de regels volgen? Hopelijk. Mag een agent er van uit gaan dat iemand met een aanhangwagen de regels rond aanhangwagens kent? Ja.

Als die boete is uitgeschreven door de wijkagent, gaat die de persoon in kwestie veel kans ook wel wat kennen. Zeker gezien hij blijkbaar al een geschiedenis heeft van meer boetes dan doorsnee. Ik kan me wel voorstellen dat die wijkagent weinig zin heeft om iemand met een duidelijk vijandige houdig tegenover politie, eventjes te gaan waarschuwen dat hij zijn aanhangwagen moet verplaatsen. De kans dat die vriendelijk en beleefd gaat antwoorden en zijn aanhangwagen gewoon verplaatsen lijkt me in dit geval eerder klein. Dus de weg met minste weerstand en minste gedoe is in dit geval gewoon een vaststelling doen.
 
Ja maar vandaar komt mijn gevoel als ik een agent zie 'crap een agent, hopelijk doe ik niets random mis'.

Erg veel extra veiligheid is er ook niet gecreëerd door die boete die ik heb gekregen. Zeker de gevallen zoals dat tijdschrift dat ik in de verkeerde stad heb weggegooid...

En ik volg dan nog goed de regels en heb hierdoor al een hekel aan agenten, wat moet dat zijn met mensen die dat minder doen :p.

Zoiezo het type dat agent wilt worden is niet echt een match met mij. Werkt voor de overheid en wil ofwel dingen 'verbeteren voor de maatschappij' of is gewoon op macht belust. Beide niet echt compatibel met mij. Ook in de familie altijd meegekregen dat agenten scum zijn (terwijl de familie ook niets illegaal doet). Mijn moeder komt nog van de sovjet unie dus die heeft ook toffe ervaringen met agenten 🙃
Zo zwart-wit en vol vooroordelen. Dan ga je inderdaad een zeer gekleurd beeld hebben.
 
Dat is toch hetzelfde als de buur die over alles bij de syndicus gaat klagen. Die heeft het gevoel dat hij goed aan het doen is maar verziekt wel het hele gebouw. En de zware overlast word daar toch niet mee aangepakt.

Als je ziet hoeveel zwaardere misdaden er worden begaan en dan kleinere foutjes beboet is dat toch geen goede reclame voor de politie & overheid.
Er zijn echt wel genoeg agenten die kleine dingen niet beboeten en waarschijnlijk zal bijna elke agent een zware overtreding wel aanpakken. Ze moeten het natuurlijk ook zien en kunnen aanpakken.
 
Je eigen wijkagent gaat nooit rap een boete schrijven omdat ze de mensen uit hun wijk liever te vriend houden en op die manier een pak toegankelijker blijven.

Als je wijkagent zoiets opschrijft zonder je eerst eens aan te spreken en met heel je gedachtengang incl die van je familie dan heb ik al een beetje een gedacht waarom die mens daar al niet veel goesting in heeft en gewoon schrijft.
 
je moet ook niet vergeten dat de "grote criminaliteit" gewoon veel minder voorkomt dan al die kleine overtredingen, die dan nog eens gemakkelijker vast te stellen en te bekeuren valt.

iemand staat fout geparkeerd: boete schrijven en eventueel het papier onder de ruitenwisser steken
iemand pleegt een moord: enkele maanden onderzoek, dader vinden, alle feiten uitzoeken, rechtzaak, etc.

en het is ook niet omdat de grote criminaliteit bestààt, dat je al die kleine overtredingen maar moet laten gebeuren.
 
Het heeft weinig zin om met rationele argumenten te komen in verband met de zware feiten waar de politie wel of niet iets mee zou doen. Da's gewoon standaard struisvogelmentaliteit, "wat ik doe is niet zo erg" en whataboutism. Dat de politie maar achter echte boeven aangaat!
 
Terug
Bovenaan