Werk Boekhoudsoftware

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Binnenkort start ik in bijberoep en hoewel je op zich een boekhouding wel in Excel kan doen, zou ik een eenvoudig boekhoudprogramma willen aanschaffen om de minimum verplichtingen na te leven en op zijn minst het werk van mijn boekhouder na te bootsen (btw, klantenlistings, ...).

Er zijn véél softwarepakketten die een gigantische hoop functies aanbieden die ik niet nodig heb en hun prijs is navenant.

Tot nu toe heb ik Yoursmic (200 euro/jaar excl.btw) en Silvasoft (voor boekhouding+facturen zo'n 17 euro excl.btw/maand) gevonden.

Zijn er hier nog mensen die ervaring hebben met andere software?
 
Exact online.

Wel wat moeilijker als leek denk ik. En vermoedelijk duurder ook. Maar kan je wel alles mee.
is idd een stuk duurder.

Ik zie nu dat Odoo gratis is voor wat ik nodig heb. Iets ingewikkelder voor mijn vriendin om te gebruiken, maar het gratis is natuurlijk wel leuk :).
 
is idd een stuk duurder.

Ik zie nu dat Odoo gratis is voor wat ik nodig heb. Iets ingewikkelder voor mijn vriendin om te gebruiken, maar het gratis is natuurlijk wel leuk :).

Als het niet ingewikkeld moet zijn: factuursturen.be
 
Laatst bewerkt:
Voor de listings en facturatie werkte ik nog graag met teamleader.
Je kan daar ook nog redelijk veel zelf in aanpassen ook.
Uitgaande facturen werden automatisch geforward naar een mailadres van de boekhouder en inkomende moest ik dan naar datzelfde adres sturen. Dat kwam dan bij hem toe in een applicatie die alles automatisch groupeerde en de rest was voor hem.
 
als het niet. Te ingewikkeld moet zijn: factuursturen.be
Ziet er idd héél gebruiksvriendelijk uit, maar aangezien we toch redelijk wat vaste activa zullen kopen, ontbreek ik toch wel iets op afschrijvingen te integreren.
 
Octopus?

Belgisch bedrijf, de versie om als klant zelf te kunnen boeken komt op 21 euro/maand dacht ik.

Klanten die echt zelf willen inboeken steken wij meestal in Octopus, om de reden dat dit vrij betaalbaar is.
Een licentie van een groter programma kost al snel het dubbele.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Nu paar jaren een eenmanszaak hier, en mij telkens gefrustreerd op excels en diverse software (silvasoft heb ik geprobeerd en was ik heel erg teleurgesteld van hoeveel stappen je moet doorlopen om bv. een simpele factuur in te boeken). Nooit kwam ik iets tegen dat user friendly en 'slim' om ging met de data.
Sinds dit jaar een volledig belastingsjaar met de app Accountable doorlopen en zou nooit meer terug gaan.
Een genot om al je facturen en ticketjes direct met de app te kunnen inscannen & software matig de data te laten herkennen. Sinds laatste kwartaal ook mogelijkheid om je belastingsaangifte op te stellen uit je data, berekening hoeveel belastingen je zal moeten betalen, BTW aangiftes opstellen,..
Dikke aanrader :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Octopus als je het gemakkelijk en betaalbaar wil houden. Exact Online als je iets verder wilt.
Van al de rest zou ik ver afblijven. Hoe meer ze reclame gebruiken dat je zelf niets meer hoeft te doen, hoe groter de scam..
In jouw situatie is octopus perfect.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Ik doe eerlijk gezegd mijn dubbele boekhouding gewoon allemaal in een Google Spreadsheet - zo kost het mij niets.
Voor elk van de volgende zaken heb ik een tabblad:
  • Journaalposten (chronologische verzameling van iedere boeking)
  • Grootboek (overzicht van alle rekeningen met hun actief/passief - ter controle)
  • Resultatenrekening (gebruik ik om tijdens het jaar eens de winst te voorspellen)
  • Afschrijvingstabellen (spreekt voor zich)
  • Model (overzicht van alle rekeningnummers die ik gebruik)
Moet er wel bij zeggen dat ik iedere maand maar 2 verkoopfacturen heb en misschien 10 aankoopfacturen. Ik ben van plan om dat aan het einde van het boekjaar te archiveren (zowel digitaal als op papier) en dan gewoon een nieuwe spreadsheet te starten.

BTW-aangifte en effectieve jaarrekening laat ik door een boekhouder doen, maar eerlijk gezegd kan ik die zaken ook zelf. Alleen biedt zij mij nog fiscaal advies dat meer opbrengt dan het kost dus daarom gun ik dat haar. Maar 200€ voor een BTW-aangifte is belachelijk veel geld. 😜 Los daarvan heeft ze ook niets aangerekend voor financieel plan + oprichting van mijn vennootschap.
 
Ik gebruik exact online. Dat kost 19 euro per maand. boekhouding + facturatie + klantenbeheer. Als je CODA/XML integratie wil via de bank voor de afschriften, komt er 6 euro per maand bij. Dat is uiteraard wel makkelijker, dan lees je de bankrekening gewoon in in het programma.
 
Gebruik hier ook al een jaar of 5 Cashaca, ook tevreden van. Ik vermoed dat ik nog op hun 'oude' prijzen zit, betaal 20 euro excl btw per maand.
Mss interessant om toch eens te peilen of een goedkopere prijs te onderhandelen is :)
Ik gebruik exact online. Dat kost 19 euro per maand. boekhouding + facturatie + klantenbeheer. Als je CODA/XML integratie wil via de bank voor de afschriften, komt er 6 euro per maand bij. Dat is uiteraard wel makkelijker, dan lees je de bankrekening gewoon in in het programma.
Die zitten nu ook wel een stuk hoger qua prijs.
 
Accountable. Doet alles voor u, genereert uw klantenlistings etc. Belgische app (maar ook op pc beschikbaar). Gratis, maar pro versie voor klein bedrag per maand.

Gratis maand pro met mijn code (krijg dan ook een maand): MC05

Is speciaal gemaakt voor mensen in bijberoep.
 
Mss interessant om toch eens te peilen of een goedkopere prijs te onderhandelen is :)
Die zitten nu ook wel een stuk hoger qua prijs.
Dat zijn de cijferhelden zeker? :unsure:
Reclame zal betaald moeten worden he :D

Ontopic: ken het niet dus ga er niets slecht over zeggen ook niet.
Ik gebruik billit maar dat is eerder om alle verkoopfacturen aan te maken en te versturen en aankoopfacturen in onder te brengen, dit kan ik dan per kwartaal doorsturen naar de boekhouder en die doet de rest. Heb geen zin/moed/tijd om het zelf te doen. Als ik al eens een btw aangifte probeer te controleren heb ik al de grootste moeite om elk cijferke na de komma uit te pluizen hoe hij het gedaan heeft.
 
Dat zijn de cijferhelden zeker? :unsure:
Reclame zal betaald moeten worden he :D

Ontopic: ken het niet dus ga er niets slecht over zeggen ook niet.
Ik gebruik billit maar dat is eerder om alle verkoopfacturen aan te maken en te versturen en aankoopfacturen in onder te brengen, dit kan ik dan per kwartaal doorsturen naar de boekhouder en die doet de rest. Heb geen zin/moed/tijd om het zelf te doen. Als ik al eens een btw aangifte probeer te controleren heb ik al de grootste moeite om elk cijferke na de komma uit te pluizen hoe hij het gedaan heeft.
Ik vind het op zich wel meevallen als je een enkelvoudige boekhouding doet. Ik heb ook een boekhouder en die contacteerde ik voornamelijk met vragen over mijn auto, omdat dat toch wel iets apart was ( en vaak veranderde). Maar met die software kan je vlot de BTW aangifte meevolgen. Eens je het snapt kan je het wel makkelijk volgen vind ik.
 
Hoor vooral veel goed over accountable, mijn boekhoudkantoor werkt met Yuki en ben daar nu gebruik van aan het maken. Had 4 maand gratis en nu de meest basic versie voor 20€/maand aan het gebruiken. Vooral eenvoudig om via de app bonnetjes op te laden, en het overzicht over de financiën te hebben. Meer heb ik eigenlijk niet nodig, die 2/3 facturen per maand zijn eenvoudige templates die ik zelf wel maak en doorstuur.
 
Hoor vooral veel goed over accountable, mijn boekhoudkantoor werkt met Yuki en ben daar nu gebruik van aan het maken. Had 4 maand gratis en nu de meest basic versie voor 20€/maand aan het gebruiken. Vooral eenvoudig om via de app bonnetjes op te laden, en het overzicht over de financiën te hebben. Meer heb ik eigenlijk niet nodig, die 2/3 facturen per maand zijn eenvoudige templates die ik zelf wel maak en doorstuur.
Die Yuki ziet er ook niet slecht uit!

Algemene vraag : laden jullie dan alles digitaal op? Hier heb ik nog de 'klassieke map' waar ik al mijn aankopfacturen insteek.
 
Terug
Bovenaan