Bod aanvaard

KingNine

Active member
Wij hebben 2 weken geleden een bod onder opschortende voorwaarden gedaan op een huis, ons bod werd aanvaard. Op de beschrijving stond dat de daken vernieuwd zijn, maar we hebben geen bewijs/attest/factuur hiervan dat dit effectief gebeurd is. Bij nader inzien lijkt een deel van het dak zelfs oud, dus waarschijnlijk is er enkel geisoleerd.

Kunnen wij hier tegen ingaan? Bod is bepaald onder die beschrijving. Kunnen we ook een schatter sturen en alsnog een lager bod doen?

Wat waren de opschortende voorwaarden? Als daar niet in stond dat je een attest moest krijgen over het vernieuwd zijn van het dak, lijk je me geen punt te kunne maken en is onderling overleg de beste optie.

Van wanneer dateert het EPC-attest? Want daar staat toch het toestand van het dak op?

Ik kan nu moeilijk geloven dat je hier kan zeggen dat er iets bewust "verborgen" is toendat je het bod deed als je het twee weken later na de bod kan zien.

Als men effectief een datum van dakrenovatie heeft neergezet in die beschrijving en die blijkt nu niet te kloppen, dan is het duidelijk gelogen en een geldige reden tot ontbinding lijkt me.

Als men echter een vage beschrijving als 'recent vernieuwd' gebruikte ligt het wat moeilijker.
Als het dak 2 jaar geleden vernieuwd is, tjah dat zou ik ook recent noemen voor een dak.
Als het echter al 5-10 jaar oud is is dat iets anders.

Als men enkel geïsoleerd heeft onder een oud dak, dan is dat geen dakvernieuwing natuurlijk en ook reden tot ontbinding.

Verder, was het mogelijk om bij uw 1e bezoek de staat van het dak te controleren en heb je dat niet gedaan?
Of was het niet toegankelijk toen en nu wel? Hoe komt het juist dat je nu pas weet dat het dak oud is?

Ik denk dat de antwoorden op bovenstaande vragen zullen bepalen of je er wettelijk gezien onderuit kan of niet (en misschien zelfs een vergoeding van de verkoper krijgen, idk). Raadpleeg wel een jurist om zeker te zijn, ik ben maar een paljas op het internet.

Je kan ook altijd proberen in onderlinge overeenkomst te ontbinden natuurlijk. Als jullie beiden akkoord gaan hoeft niemand schade te lijden buiten de verloren tijd.

edit: je hebt een bod onder opschortende voorwaarden, ik vermoed verkrijging van een lening? Misschien kan je zo er onderuit komen.

Laatst bewerkt:
1) een vernieuwd dak wil niet noodzakelijk zeggen dat de pannen zelf nieuw zijn.

2) de staat van een dak is visueel vast te stellen, tenzij er speczfiek een beding is die iets daarrond bepaalt, kan je er nu nog tmzer onderuit.

Misschien kan je een pan weghalen om te kijken of er op zijn minst al een onderdak zit. Aan de dakgoot waar uw onderdak in de dakgoot uitkomt kan je misschien kijken ofdat er effectief isolatie onder zit.

Ik vrees dat het anders breekwerk is om langs de binnenkant te achterhalen wat er onder ligt.

Hoe dan ook, dat zijn zaken die je ziet als je gaat bezichtigen. Of indien je het zelf niet ziet, iemand met ervaring meenemen. De koper heeft ook de plicht grondig onderzoek te doen.

Laatst bewerkt:
Misschien kan je een pan weghalen om te kijken of er op zijn minst al een onderdak zit. Aan de dakgoot waar uw onderdak in de dakgoot uitkomt kan je misschien kijken ofdat er effectief isolatie onder zit.

Ik vrees dat het anders breekwerk is om langs de binnenkant te achterhalen wat er onder ligt.

Hoe dan ook, dat zijn zaken die je ziet als je gaat bezichtigen. Of indien je het zelf niet ziet, iemand met ervaring meenemen. De koper heeft ook de plicht grondig onderzoek te doen.
Als er wordt geafficheerd met "alle daken zijn vernieuwd" lijkt me dat dan toch gelogen...

Ik begrijp uw frustratie hoor. Het is het bewijzen dat er gelogen is en alle juridische (en financiële) rompslomp er rond die uw energie en tijd niet waard zijn. Vaak is de bittere pil slikken en doorgaan de betere uitweg.
Er wordt heel vaak gelogen over zo zaken.

Ik heb zelf ook zo zaken gehad (zowel ons vorig huis als ons huidig huis)
Zeker zaken die konden aangetoond en bewezen worden als verborgen gebreken. Maar allemaal nog vrij goedkoop kunnen oplossen (lees: juridische strijd zou duurder uitkomen en kan jaren aanslepen)
Mijn tijd en energie niet waard, want er is nog veel werk te doen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan