Binnenlandse politiek

Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• CD&V

Stemmen: 4 2,6%
  • SP.A / Vooruit

Stemmen: 14 9,0%
  • Open VLD

Stemmen: 8 5,2%
  • Groen

Stemmen: 11 7,1%
  • N-VA

Stemmen: 47 30,3%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 42 27,1%
  • PVDA

Stemmen: 16 10,3%
  • Overige

Stemmen: 13 8,4%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
De middenklasse is niet kwetsbaar. Armen zijn kwetsbaar en rijken zijn weerbaar. De middenklasse is volgzaam, gevangen in de gouden kooi van blokkendozen, leasewagens, vakanties, sportclubs, ... Ze willen daar kost wat kost blijven zitten en hey, ...als we niet verder kijken als onze voortuin is dat overigens helemaal terecht.

Je kan het ook omdraaien, ze worden door de overheid net zo zwaar aangepakt omdat ze niet revolteren. Eens klagen op een forum, Facebook of Twitter en hop, da's ook weer gepasseerd. Terug aan het werk en uitkijken naar de gin-tonic na de padel op vrijdag... En hebben we verdorie toch niet net het nieuws gekregen dat een Audi Q5 in het lease-budget past... Yay, we weten weer waarover spreken tegen de sportmakkers. :) Brood en spelen.

Ik beschrijf het zeer anekdotisch maar begin hoe langer hoe meer te vermoeden dat dit echt de manier is waarop politici naar ons kijken...Bekijk het circus maar 's: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/13/kamerdebat/

Vooral dat stukje van die Melissa De Praetere over 'Debora'. Bij Vooruit werken ze tegenwoordig met persona ipv. met cijfers? Heel dat schouwspel is ronduit degoutant, beschamend en respectloos voor iedere Debora in dit land.

Er staat hier een poll over partijkeuze... Ik zou het dus niet weten. Geen enkele partij lijkt me momenteel geschikt om degelijk te besturen. We hangen echter aan dat circus vast want in België kan je niet 'tegen' stemmen. Je kan hoogstens blanco stemmen waarbij er niks met je stem gebeurt. Enige positieve aan een blanco stem is dat de dotatie aan de partijen dan wat verminderd.

Stel dat de meerderheid van de stemgerechtigden (eerder stemplichtigen) de middenvinger wilt opsteken en blanco stemt... Wel, dan zal nog altijd de partij met de meeste stemmen aan zet zijn om een regering te vormen. Ook al vertegenwoordigen die al lang geen meerderheid van het volk meer.

Wat rest er ons dan om in het stemhokje te protesteren? Extreem stemmen? Zowel links als rechts... persoonlijk weet ik niet of we daarmee een beter bestuur gaan krijgen. Ik vraag me wel af wat het zou geven moest Vlaams Belang en PVDA elk boven de 45% gaan en alle andere samen stranden onder de 10%... Dat zou me nogal een regeringsvorming zijn, maar tegelijk ook een degelijk signaal naar de incompetente bende die tot nu de plak zwaait. Niet dat ik zo'n scenario zou wensen maar de echte 'wake-up' call voor traditionele partijen lijkt er maar niet te komen...
Wat wake up call?

De meerderheid verdient hier 2000+ netto, heeft een dik huis, een audi bedrijfswagen zoals je zelf beschrijft, is zijn reis naar Amerika aan het uitstippelen voor volgend jaar, en kijkt hoe hij zijn kinderen 50k kan geven bij aankoop huis.

Van wat moet je juist wake uppen?
Het absolute droomleven dat je hier hebt in West-Europa, vergeleken met zowat elk andere regio in de wereld?

Wat wake up call?

De meerderheid verdient hier 2000+ netto, heeft een dik huis, een audi bedrijfswagen zoals je zelf beschrijft, is zijn reis naar Amerika aan het uitstippelen voor volgend jaar, en kijkt hoe hij zijn kinderen 50k kan geven bij aankoop huis.

Van wat moet je juist wake uppen?
Het absolute droomleven dat je hier hebt in West-Europa, vergeleken met zowat elk andere regio in de wereld?
https://www.hln.be/geld/belastingdr...elgie-volgens-nieuwste-oeso-ranking~aac18daf/

Dit lijkt me voldoende reden voor een wake-call aan de politici. Artikel gaat over de belastingdruk op lonen, waar we kampioen zijn. De beste van de 37 Oeso-lidstaten. En dan krijgen we er nog een extra belasting via de energiefactuur bovenop.

Wat jij schrijft is net de volgzaamheid van de middenklasse die maakt dat een grote groep Belgen zich laat bestelen door de overheid. We zijn de hoogst belaste regio en zouden dan moeten applaudisseren omdat Vivaldi de ooit in '94 door Dehaene ingevoerde bijzondere bijdrage voor sociale zekerheid over een periode van 8 jaar gaat afbouwen? Daarmee krijgen we tussen de 50 en 150 euro netto meer per jaar. Binnen 8 jaar weliswaar. Immers, de crisisbelasting die in 1994 als tijdelijke maatregel werd ingevoerd zal, 27 jaar later, over een periode van 8 jaar worden afgebouwd. En dat is voor Vivaldi het cadeau voor de inspanningen van de werkende bevolking. Peanuts dus! Ondertussen verdwijnen de extra BTW-inkomsten door de stijgende energieprijzen naar de staatskas.

Het compleet respectloze eraan is dan nog dat die Vivaldi politici hierover tweeten alsof het een waanzinnig cadeau is dat we krijgen. CD&V tweette letterlijk: “De werkende mensen moeten meer overhouden op het einde van de maand. Door de bijzondere bijdrage op de sociale zekerheid af te schaffen kunnen we daarvoor zorgen. Meer mensen aan het werk is goed voor de hele samenleving zelf.”

Meer overhouden aan het einde van de maand: we spreken in het beste geval (en binnen 8 jaar) over 12,5 euro per maand.

Dat we het beter hebben als in vele andere delen van deze wereld is correct maar doet niks terzake want daarmee kan je alles relativeren. Ik wacht op de politicus die dat tweet... "50 - 150 euro per jaar extra is in andere delen van de wereld een volledig maandloon, zie 's hoe goed jullie Belgen het wel hebben, Geen dank en stem op mij :) "

Het gaat niet over hoeveel we verdienen maar over hoeveel we zouden kunnen verdienen!

Laatst bewerkt:
https://www.hln.be/geld/belastingdr...elgie-volgens-nieuwste-oeso-ranking~aac18daf/

Dit lijkt me voldoende reden voor een wake-call aan de politici. Artikel gaat over de belastingdruk op lonen, waar we kampioen zijn. De beste van de 37 Oeso-lidstaten. En dan krijgen we er nog een extra belasting via de energiefactuur bovenop.

Wat jij schrijft is net de volgzaamheid van de middenklasse die maakt dat een grote groep Belgen zich laat bestelen door de overheid. We zijn de hoogst belaste regio en zouden dan moeten applaudisseren omdat Vivaldi de ooit in '94 door Dehaene ingevoerde bijzondere bijdrage voor sociale zekerheid over een periode van 8 jaar gaat afbouwen? Daarmee krijgen we tussen de 50 en 150 euro netto meer per jaar. Binnen 8 jaar weliswaar. Immers, de crisisbelasting die in 1994 als tijdelijke maatregel werd ingevoerd zal, 27 jaar later, over een periode van 8 jaar worden afgebouwd. En dat is voor Vivaldi het cadeau voor de inspanningen van de werkende bevolking. Peanuts dus! Ondertussen verdwijnen de extra BTW-inkomsten door de stijgende energieprijzen naar de staatskas.

Het compleet respectloze eraan is dan nog dat die Vivaldi politici hierover tweeten alsof het een waanzinnig cadeau is dat we krijgen. CD&V tweette letterlijk: “De werkende mensen moeten meer overhouden op het einde van de maand. Door de bijzondere bijdrage op de sociale zekerheid af te schaffen kunnen we daarvoor zorgen. Meer mensen aan het werk is goed voor de hele samenleving zelf.”

Meer overhouden aan het einde van de maand: we spreken in het beste geval (en binnen 8 jaar) over 12,5 euro per maand.
En de belastingdruk in Bulgarije, Hongarije en Roemenië is bij de laagste van Europa.

Waarom zijn zij niet superblij?

Alles wat jij hebt, is dankzij de west-europese rijkdom.
Was jij in Bangladesh geboren, hoeveel was uw inkomen dan nu? En jouw vermogen?
Misschien 5% van wat je nu hebt. Dus 95% heb je te danken aan de maatschappij.
En je hoeft er minder dan 50% voor terug te geven.

Dus wake up, je hebt hoerenchance van in België geboren te zijn en onze politici zijn 100 keer competenter dan in 95% van de rest van de wereld.

Kan het beter? Uiteraard, en daar streven we naar.
Maar laat die onnozele hyperbolen genre 'overheid is hier kut, onze politici zijn waanzinnig dom en corrupt, alles wordt hier uit onze zak geklopt' aub achterwege want het is totaal niet waar.

En de belastingdruk in Bulgarije, Hongarije en Roemenië is bij de laagste van Europa.

Waarom zijn zij niet superblij?

Alles wat jij hebt, is dankzij de west-europese rijkdom.
Was jij in Bangladesh geboren, hoeveel was uw inkomen dan nu? En jouw vermogen?
Misschien 5% van wat je nu hebt. Dus 95% heb je te danken aan de maatschappij.
En je hoeft er minder dan 50% voor terug te geven.

Dus wake up, je hebt hoerenchance van in België geboren te zijn en onze politici zijn 100 keer competenter dan in 95% van de rest van de wereld.

Kan het beter? Uiteraard, en daar streven we naar.
Maar laat die onnozele hyperbolen genre 'overheid is hier kut, onze politici zijn waanzinnig dom en corrupt, alles wordt hier uit onze zak geklopt' aub achterwege want het is totaal niet waar.
Dus jij vindt dat politieke gestoef over die 50-150 euro gepast?

Ik zeg niet dat politici dom zijn, helemaal niet. Er zijn corrupte exemplaren bij, dat wel. Over het algemeen vind ik ze wel wereldvreemd.

Aangezien politici zich moeten richten naar kiezers die totaal niet beseffen hoe goed ze het hier hebben, en die kiezers om de meest pietluttige redenen zouden stemmen op destructieve partijen zoals pvda of vlaams belang omdat er 1 of ander detail hen niet aanstaat, dan snap ik dat politici dikwijls gezever moeten communiceren.

Ik kijk wat er effectief gebeurt, en dat valt uiteindelijk best mee voor 60-70%.

Tweede woning nog altijd belastingvoordeel en voetballers die nog steeds 85% van hun rsz voordeel mogen houden?
Schandalig inderdaad, maar daarvoor is dit nog geen kutland met allemaal kutpolitici.

Ik zeg niet dat politici dom zijn, helemaal niet. Er zijn corrupte exemplaren bij, dat wel. Over het algemeen vind ik ze wel wereldvreemd.
Gaat het niet volledig verdwijnen over 8 jaar, waardoor het dus 729 euro is die wegvalt dan?

Tweede woning nog altijd belastingvoordeel en voetballers die nog steeds 85% van hun rsz voordeel mogen houden?
Schandalig inderdaad, maar daarvoor is dit nog geen kutland met allemaal kutpolitici.
Ik vind het toch moeilijk om zo'n zaken uitgelegd te krijgen aan de modale middenklasse die gewoon gaan werken en iets proberen te maken van hun leven. Die groep heeft volgens mij terecht de perceptie dat ze steeds maar weer uit de boot vallen en zich tevreden moeten stellen met peanuts zoals die afschaffing van de bijzondere bijdrage. Nergens heb ik 'kutpolitici' gebruikt. Een 'circus' heb ik het genoemd en dat vind ik nu 's echt van heel dat spektakel in het halfrond: er gebeurt veel maar het is allemaal niet serieus.

En zo'n tweet van de CD&V. Hoe moet dat binnenkomen bij een alleenstaande loontrekker? De 4 euro en een paar centen die zo iemand netto meer gaat overhouden is inderdaad letterlijk 'wie werkt moet meer overhouden' maar toch niet van die aard dat je dat als een verwezenlijking kan communiceren en je daarvoor als partij op de borst kan kloppen?

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/happiest-countries-in-the-world

Het World Hapiness Report zet België in 2021 op plaats 20. Je kan dan tevreden zijn omdat je bij de 20 beste plekken behoort maar je kan ook kijken naar de top 10 en je afvragen waarom je niet tussen Denemarken, Noorwegen, Nederland, Zwitserland of Luxemburg staat. Twee van onze buurlanden staan in de top 10. Hell, onze beide Benelux partners staan in de top 10. Wij doen het 1 plekje beter als Franrkijk en zijn 7 plekken verwijderd van Duitsland. Van alle ons omringende landen (Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland en laat ons UK er ook bijnemen, da's binnen zwembereik voor wie goed traint) scoren we de op 1 na slechtste plek (net boven Frankrijk). Maar we doen het veel beter als Hongarije (52), Roemenië (45) en Bulgarije (86) dus alles gaat hier goed. Zo'n houding getuigt toch van nul ambitie. We zouden verdorie in de top-5 moeten zitten.

Laatst bewerkt:

De Wever sluit eventuele coalitie met Vlaams Belang in 2024 uit: “Jammer dat ze zoveel stemmen krijgen, want het is nutteloos”

Als er vandaag verkiezingen zouden plaatsvinden in Vlaanderen, dan zou Vlaams Belang de grootste partij zijn, gevolgd door de N-VA. Maar een verbreking van het cordon sanitaire in 2024 is geen optie. Dat vertelde N-VA-voorzitter Bart De Wever vanavond in De Cooke & Verhulst Show
https://www.hln.be/binnenland/de-we...emmen-krijgen-want-het-is-nutteloos~adb5e127/

Gaan stemmen is precies ook nutteloos geworden in dit land

Heeft natuurlijk te maken met het feit dat het geen zekerheid is dat N-VA + VB een meerderheid halen bij de volgende verkiezingen en hij zo alle opties wil open houden. Als BDW nu reeds zou aangeven met VB in zee te willen gaan dan zal hij alle traditionele partijen op zijn dak krijgen en is het risico groter dat er een regering met alle 'verliezers' gevormd wordt die zowel N-VA en VB uitsluiten. Afhankelijk van de resultaten zal N-VA kunnen kiezen welke coalitie op de been wordt gebracht. Vlaams Belang heeft imo enkel N-VA als mogelijke coalitiepartner...

Voor extreme partijen stemmen blijft inderdaad hopelijk nutteloos.
Ik deel deze mening niet, niettegenstaande ik gigantische problemen heb met de gedachtegang van een aantal leden van extreme partijen ben ik dus wel bereid om deelname aan de regering te steunen - om een aantal redenen:

- ik wil wel eens weten of de soep zo heet wordt gegeten als ze wordt opgediend, ook zij hebben een bepaald kiespubliek en als je extra stemmen kan behalen door gewoon plat/bruusk te gaan argumenteren zonder effectieve gevolgen want die zijn er niet vermits geen invloed op de besluitvorming wegens geen regeringsdeelname)
- ik wil ook wel eens weten of deze mensen wel in staat zijn om een compromis te sluiten
- niet alle voorstellen zijn per definitie slecht, over bepaalde individuen heb ik veel grotere twijfels
- We mogen ook niet blind zijn: bepaalde mensen binnen bvb Ecolo zijn minstens zo extreem als leden van PVDA/VB. Anderzijds zitten ook in de klassieke partijen mensen waar men op andere vlakken ook grote vraagtekens kan bij plaatsen.
- Zo eens een jaar een regering waarbij de oppositie niet hoofdzakelijk bestaat uit extreme partijen wekt mijn interesse.

Stel dat bovenstaande allemaal zou lukken en regeringsdeelname een feit is hebben we een aantal mogelijkheden:

- het werkt, tot ieders verbazing, niet beter of slechter dan andere samenstellingen
- het werkt niet en de regering komt ten val, dat is dan leergeld maar ook een klap voor het extremisme - wat ik dan zie als een overwinning voor de kiezer
- het werkt, tegen alle verwachtingen in, beter

Aangezien we de afgelopen jaren toch geld door ramen en deuren gooien behoor ik tot de groep die gewoon denkt: als dat de uitkomst is, probeer het en we zullen zien, draait het niet dan valt de regering en moet de volgende het maar opknappen maar dan weten we het tenminste.

Laatst bewerkt:
Ik deel deze mening niet, niettegenstaande ik gigantische problemen heb met de gedachtegang van een aantal leden van extreme partijen ben ik dus wel bereid om deelname aan de regering te steunen - om een aantal redenen:

- ik wil wel eens weten of de soep zo heet wordt gegeten als ze wordt opgediend, ook zij hebben een bepaald kiespubliek en als je extra stemmen kan behalen door gewoon plat/bruusk te gaan argumenteren zonder effectieve gevolgen
- ik wil ook wel eens weten of deze mensen wel in staat zijn om een compromis te sluiten
- niet alle voorstellen zijn per definitie slecht, over bepaalde individuen heb ik veel grotere twijfels
- We mogen ook niet blind zijn: bepaalde mensen binnen bvb Ecolo zijn minstens zo extreem als leden van PVDA/VB. Anderzijds zitten ook in de klassieke partijen mensen waar men op andere vlakken ook grote vraagtekens kan bij plaatsen.

Stel dat bovenstaande allemaal zou lukken en regeringsdeelname een feit is hebben we een aantal mogelijkheden:

- het werkt, tot ieders verbazing, niet beter of slechter dan andere samenstellingen
- het werkt niet en de regering komt ten val, dat is dan leergeld maar ook een klap voor het extremisme - wat ik dan zie als een overwinning voor de kiezer
- het werkt, tegen alle verwachtingen in, beter

Aangezien we de afgelopen jaren toch geld door ramen en deuren gooien behoor ik tot de groep die gewoon denkt: als dat de uitkomst is, probeer het en we zullen zien, draait het niet dan valt de regering en moet de volgende het maar opknappen maar dan weten we het tenminste.
We weten al 2000 jaar dat er niets goed gebeurt als extreem rechtse of extreem linkse populisten aan de macht komen.
In het slechtste geval is er schade voor tientallen jaren ver.
Wat je van de geschiedenis leert, is dat je ze wél letterlijk moet nemen.

Als je in 7 andere partijen uw gading niet vindt, verhuis dan (en besef daarna dat het hier bijna altijd beter is) of stem blanco of zo.

We weten al 2000 jaar dat er niets goed gebeurt als extreem rechtse of extreem linkse populisten aan de macht komen.

Als je in 7 andere partijen uw gading niet vindt, verhuis dan (en besef daarna dat het hier bijna altijd beter is) of stem blanco of zo.
Dat klopt maar in een Belgische context zal dat nooit een alleen -heerschappij zijn, dus bij een akkoord zal dat automatisch sterk gematigd zijn, bij geen akkoord zal er geen regering zijn. Dus i.p.v. een extreem akkoord wordt dat hoogstens een normaal akkoord met hier en daar een scherper accent.

Langdurige schade heeft in het verleden ook al plaatsgevonden, spontaan denk ik dan aan Guy Verhofstadt met zijn prachtige constructie

Dat klopt maar in een Belgische context zal dat nooit een alleen -heerschappij zijn, dus bij een akkoord zal dat automatisch sterk gematigd zijn, bij geen akkoord zal er geen regering zijn. Dus i.p.v. een extreem akkoord wordt dat hoogstens een normaal akkoord met hier en daar een scherper accent.

Langdurige schade heeft in het verleden ook al plaatsgevonden, spontaan denk ik dan aan Guy Verhofstadt met zijn prachtige constructie
Die gematigdheid is net een groot voordeel in een moderne democratie.

Sommigen dromen hier van 'omwentelingen' maar als het eigenlijk al goed loopt in een maatschappij, dan draaien die grote veranderingen doorgaans apocalyptisch slecht uit, zeker als ze uitgaan van extreem links of rechts.

Lokaal nieuws, maar desalniettemin gewoon grappig:

vs

"Deze maatregel maakt deel uit van een groter plan dat de stad heeft opgesteld met de horecasector om overlast, vandalisme en nachtlawaai tegen te gaan", gaat Rutten verder. "Een van de maatregelen die zaken in de uitgangsbuurt zélf kunnen nemen, is bijvoorbeeld het invoeren van een sluitingsuur.

Sommigen dromen hier van 'omwentelingen' maar als het eigenlijk al goed loopt in een maatschappij, dan draaien die grote veranderingen doorgaans apocalyptisch slecht uit, zeker als ze uitgaan van extreem links of rechts.
Eigenlijk is dat op veel zaken van toepassing: een productieafdeling binnen een bedrijf is ook zelden gebaat met een plotse ommezwaai - veel beter is meestal eerst een aantal kleine maar duidelijke problemen aan te pakken.

Verder moet men ook niet de drang hebben te veranderen om te veranderen - ik zie bvb. onderwijs als één grote aaneenschakeling van veranderingen waar men objectief niet anders kan dan vaststellen dat men er gemiddeld genomen op achteruit is gegaan. Ik vraag me dan af: waarom relatief ingrijpende wijzigingen doorvoeren aan iets dat Europees gezien tot de top behoorde. Vandaag de dag heeft men een naar beneden afglijdend onderwijs die ook nog eens tot de duurste behoord. De omstandigheden zijn dan wel gewijzigd maar dat is ook voor onze buurlanden het geval.

De gematigdheid zorgt ook voor bijzonder weinig ambitie bij onze regerende politici.

Zaken kunnen beter op vlak van milieu, belastingdruk, betaalbaarheid, efficiënt bestuur, concurrentiepositie, mobiliteit,... Er zijn genoeg werven.

Het is niet omdat het slechter kan dat we ons bestuur 'goed' kunnen noemen.

Dat geklungel in het parlement om 33 uur te neuten over die state of the union... iedereen was er zo moe dat ze amper nog wisten wat ze zeiden. En dat dus allemaal - scheiding der machten, een heel goed basisprincipe - voor de vorm. Wat liggen roepen en schelden naar elkaar met discussies over Debora's en kuisvrouwen... Waar hoor je nog 's cijfers? Deze maatregel is goed voor iedereen of iedereen profiteert... Neen, niet iedereen profiteert van een maatregelen. Heb op z'n minst de guts om dat te zeggen...

De politiek heeft zich de afgelopen dagen echt als een circus gedragen. Zo'n vertoning kan je toch onmogelijk 'goed' vinden.

Voor extreme partijen stemmen blijft inderdaad hopelijk nutteloos.

Ik zal op VB stemmen om te zien hoe ze het er vanaf zullen brengen, ik geloof niet in uw belachelijke apocalyptische sprookjes. Het lijkt me eigenlijk de logica zelve om na decennia wanbeleid van dezelfde partijen over te schakelen naar een partij die nog niet aan de macht is geweest, uiteraard zal dit niet pvda zijn want god weet wat extra belastingen in hemelsnaam gaat veranderen, buiten mss een braindrain, wegvluchten van kapitaal en een gedemotiveerde bevolking.

Gelieve ook niet te aarzelen om zelf te verhuizen als VB aan de macht zou komen (onwaarschijnlijk, maar een sterke vb in de oppositie krijgt ook dingen indirect klaargespeeld), het is beter uzelf in veiligheid te brengen voor de nakende apocalypse.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan