Ik mis precies de effectieve studie waarover hij het heeft?![]()
De "inconvenient truth" over een vliegtaks in Europa | VRT NWS Nieuws
De luchtvaart geniet al jaren van allerlei fiscale uitzonderingen. Dat is historisch gegroeid en daar vallen vragen bij te stellen. Mogelijk komt het einde van die privileges nu in zicht door de vernieuwde en massale aandacht voor het klimaat, en zal de sector nieuwe taksen moeten slikken. Dat...www.vrt.be
Bijkomende taksen hebben altijd een negatief effect in de luchtvaart.
Volgens mij kan je volledig zonder media-aandacht een vliegtaks invoeren, en worden daar geen tickets minder door verkocht.
Om een voorbeeld te geven:
Een ticket op 1 juni naar NY kost u 308.57€. Een ticket op 30 september (even ver buiten het seizoen dus) kost u 1048€
Om het gelijk te trekken (beide op woensdag) neem je 28 september, maar dat kost nog steeds 428.57€
en 24 september is 233.57€...
Dus er is niemand die kan verklaren waarom die vliegticket-prijzen zo schommelen. Als die nu plots een paar euro duurder worden, is er ook niemand die zich daar vragen bij stelt. Bij vrachtverkeer natuurlijk wél, maar daar geldt de extra taks die nu voorgesteld is niet.
En een ander voorbeeld: wie weet er hoeveel belastingen hij momenteel betaalt voor een vlucht uit Zaventem? En uit Charleroi?
Ik toevallig omdat ik in de sector werk, maar de reizigers zelf trekken zich daar niks van aan.
Laatst bewerkt: