Binnenlandse politiek

Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• CD&V

Stemmen: 4 2,6%
  • SP.A / Vooruit

Stemmen: 14 9,0%
  • Open VLD

Stemmen: 8 5,2%
  • Groen

Stemmen: 11 7,1%
  • N-VA

Stemmen: 47 30,3%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 42 27,1%
  • PVDA

Stemmen: 16 10,3%
  • Overige

Stemmen: 13 8,4%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoog niveau weer van Van Grieken in zijn 1 september boodschap. "In 2024 gaan we de rekening presenteren aan al die linkse leerkrachten."

Triestige reactie die, om het nog maar eens te herhalen, ook volledig indruist tegen de Westerse normen en waarden die zo vaak worden aangehaald door mensen als Van Grieken.

Hoog niveau weer van Van Grieken in zijn 1 september boodschap. "In 2024 gaan we de rekening presenteren aan al die linkse leerkrachten."

Triestige reactie die, om het nog maar eens te herhalen, ook volledig indruist tegen de Westerse normen en waarden die zo vaak worden aangehaald door mensen als Van Grieken.

7imCSHH.png

Inderdaad typische reactie, snap heel dat dreigend gedoe ook niet echt? Want welke invloed gaat hij hebben in 2024? Ze komen toch nooit aan de macht. Gaat hij linkse leerkrachten buitengooien ofwat?

"De linkse leerkracht", dat is toch echt wel zo'n nieuwe, modieuze boeman van bepaalde rechtse stromingen precies. Ook een beetje een doorslagje van heel die polemiek in de VS waar universiteiten "liberal" zijn en de conservatieve meningen niet worden gerespecteerd.

"De linkse leerkracht", dat is toch echt wel zo'n nieuwe, modieuze boeman van bepaalde rechtse stromingen precies. Ook een beetje een doorslagje van heel die polemiek in de VS waar universiteiten "liberal" zijn en de conservatieve meningen niet worden gerespecteerd.

Mja to be fair, uit mijn middelbaar en hogere school herinner ik mij toch ook dat leerkrachten te pas en te onpas hun politieke mening kwamen verkondigen in de les.
En ja dat waren ook allemaal linkse meningen.

Ik vond dit in dat artikel eigenlijk wel grappig :

Hokjes

Een leerkracht verwoordt het als volgt: “Ik wilde je laten weten dat ik morgen weer start. Ik ga kinderen leren om ruim te denken, liefst niet in hokjes... Een mening te vormen met respect voor iedere mens. Jammer dat jij nooit in mijn klas zat, je kon het gebruiken.”

Van grieken zegt letterlijk dat ze hem dat maatschappijbeeld door zijn strot ramde toen hij jong was. En wat is het antwoord van de leerkracht, ik ga kinderen leren om ruim te denken, liefst niet in hokjes met respect voor iedere mens. Jij kunt daar wat van gebruiken. Of anders gezegd, ze rammen dat dus effectief wel door de kinderen hun strot. :p.
En de reactie van de kinderen op lange termijn is : de tegenreactie, ergo de van grieken reactie.

Voor de rest, veel geblaat weinig wol.

Met "de rekening presenteren" zou hij volgens mij zelfs kunnen bedoelen om de verplichte leerstof aan te passen zoals de N-VA met hun Canon van Vlaanderen

Mja to be fair, uit mijn middelbaar en hogere school herinner ik mij toch ook dat leerkrachten te pas en te onpas hun politieke mening kwamen verkondigen in de les.

Zou je daar voorbeelden van kunnen geven? Want als leerkrachten over de opwarming van de aarde spreken wordt dit tegenwoordig ook al als "links gedachtegoed" aanzien

Met "de rekening presenteren" zou hij volgens mij zelfs kunnen bedoelen om de verplichte leerstof aan te passen zoals de N-VA met hun Canon van Vlaanderen

Zou je daar voorbeelden van kunnen geven? Want als leerkrachten over de opwarming van de aarde spreken wordt dit tegenwoordig ook al als "links gedachtegoed" aanzien

Goh, bijvoorbeeld de verkiezing van Bush in 2000 werd in de les Nederlands (en anderen) aangehaald als het ergste wat kon gebeuren in de VS. Is iets wat ik mij héél specifiek herinner.

Het gevaar van rechts kwam ook in verschillende lessen aan bod. En toen was ik zelf redelijk links, dus het feit dat dat toen is blijven hangen zegt toch wat.
Het verbaast mij ook niet vermits ik veel van die leerkrachten op facebook nog heb en er veel (uiterst) linkse standpunten op zitten te verkondigen.

In het middelbaar hadden we een leerkracht godsdienst die duidelijk voor (toen nog) Agalev was, maar buiten eens een opmerking hier en daar weinig last van. Een andere was een leerkracht geschiedenis die wat links was, wat dan opviel omdat we het eens over politiek hadden.
Maar in beide gevallen werd daar gewoon eens goed mee gelachen, want we waren een hoop pubers.

Op de universiteit nooit iets van gemerkt, maar ik heb dan ook een wetenschap gestudeerd. Ik kan mij inbeelden dat in van die eerder politiek getinte vakken waar meningen aan bod komen en iets niet 0/I juist of fout is dat al eens kan voorvallen. Ook daar stel ik mij wel de vraag hoe hard dat nu eigenlijk uitmaakt als die mensen voor de rest hun vak goed geven.

Wat mensen "privé" op facebook verkondigen zou daarvoor ook niet mogen uitmaken vind ik. Het gevaar van rechts, mja in onze contreien zijn er wel wat meer precedenten voor gevaar uit rechtse hoek dan uit linkse zeker. Het is ook niet helemaal duidelijk denk ik wanneer je daar over gaat van historische context naar ideologische indoctrinatie.

En zo blijkt nog maar eens dat het grootste gevaar voor onze normen en waarden en onze manier van samenleven gewoon van binnenuit komt. Degoutante partij.

In het middelbaar hadden we een leerkracht godsdienst die duidelijk voor (toen nog) Agalev was, maar buiten eens een opmerking hier en daar weinig last van. Een andere was een leerkracht geschiedenis die wat links was, wat dan opviel omdat we het eens over politiek hadden.
Maar in beide gevallen werd daar gewoon eens goed mee gelachen, want we waren een hoop pubers.

Op de universiteit nooit iets van gemerkt, maar ik heb dan ook een wetenschap gestudeerd. Ik kan mij inbeelden dat in van die eerder politiek getinte vakken waar meningen aan bod komen en iets niet 0/I juist of fout is dat al eens kan voorvallen. Ook daar stel ik mij wel hard de vraag hoe hard dat nu eigenlijk uitmaakt als die mensen voor de rest hun vak goed geven.

Wat mensen "privé" op facebook verkondigen zou daarvoor ook niet mogen uitmaken vind ik. Het gevaar van rechts, mja in onze contreien zijn er wel wat meer precedenten voor gevaar uit rechtse hoek dan uit linkse zeker. Het is ook niet helemaal duidelijk denk ik wanneer je daar overgaat van historische context naar ideologische indoctrinatie.

Oh ja, facebook maakt mij niet uit hoor.

En eens een politiekere opmerking kan natuurlijk, actua en nieuws zijn ook belangrijk. Maar ik had toch een deel leerkrachten die herhaaldelijk politiek "bedreven" in de klas.
Het feit dat mij dat is blijven hangen terwijl ik toen zelf allicht grotendeels met alles akkoord ging wat ze zeiden wil voor mij toch zeggen dat het op regelmatige basis gebeurde.

De vraag is ook hoe je zoiets oplost, dat een studierichting als leerkracht nu misschien eenmaal meer links-geörienteerde mensen aantrekt kan je ook moeilijk in regeltjes gieten lijkt me dan.

En zo blijkt nog maar eens dat het grootste gevaar voor onze normen en waarden en onze manier van samenleven gewoon van binnenuit komt. Degoutante partij.
Ja, die dekselse leerkrachten toch :unsure:

Imo zitten aan beiden zijden van het spectrum wel enkele gevaren. Gelukkig hebben we een politiek systeem waarbij veranderingen niet zo makkelijk door te drukken zijn, soms een vloek en soms een zegen.

Edit: en een teken dat ons onderwijs achteruit gaat kan je toch hieruit afleiden :https://www.hln.be/binnenland/vlaamse-jongens-stemmen-rechts-meisjes-groen~ac19f8e6/ , zelfs de linkse indoctrinatie door de leerkrachten werkt al niet meer :unsure:

Oh ja, facebook maakt mij niet uit hoor.

En eens een politiekere opmerking kan natuurlijk, actua en nieuws zijn ook belangrijk. Maar ik had toch een deel leerkrachten die herhaaldelijk politiek "bedreven" in de klas.
Het feit dat mij dat is blijven hangen terwijl ik toen zelf allicht grotendeels met alles akkoord ging wat ze zeiden wil voor mij toch zeggen dat het op regelmatige basis gebeurde.

De vraag is ook hoe je zoiets oplost, dat een studierichting als leerkracht nu misschien eenmaal meer links-geörienteerde mensen aantrekt kan je ook moeilijk in regeltjes gieten lijkt me dan.
Laat ons ook eerlijk zijn, politiek is vooral een kwestie van oogkleppen: op bepaalde issues inzoomen en die opblazen, en de eigen oplossing als de enige voorstellen. Sowieso botst zoiets met wat een goede opleiding zou moeten zijn: kritisch leren denken.

Ik wil best geloven dat op sommige vlakken (of in sommige vakken) je in het onderwijs meer "linkse" standpunten vindt, maar dit zal dan waarschijnlijk vooral op sociologisch/politiek vlak zijn. Ik betwijfel bijvoorbeeld of veel proffen economie voluit de partijstandpunten van PvdA (of VB) gaan aanhalen als een goed idee.

Voor mij is dit eigenlijk gewoon wat ik in mijn eerste paragraaf schreef: iets opblazen om dan een soort wij/zij verhaal te kunnen vertellen, want mensen zien graag een underdog, en er loopt volk genoeg rond dat nooit de puberale afkeer voor "de school" heeft overwonnen. Laat ons ook naar jou kijken, hoe goed heeft al die indoctrinatie nu eigenlijk gewerkt? :)

Hangt ook af van welke middelbare school. Zo'n jezuïtencollege, dat gaat wel niet zo links zijn :p.

Laat ons ook eerlijk zijn, politiek is vooral een kwestie van oogkleppen: op bepaalde issues inzoomen en die opblazen, en de eigen oplossing als de enige voorstellen. Sowieso botst zoiets met wat een goede opleiding zou moeten zijn: kritisch leren denken.

Ik wil best geloven dat op sommige vlakken (of in sommige vakken) je in het onderwijs meer "linkse" standpunten vindt, maar dit zal dan waarschijnlijk vooral op sociologisch/politiek vlak zijn. Ik betwijfel bijvoorbeeld of veel proffen economie voluit de partijstandpunten van PvdA (of VB) gaan aanhalen als een goed idee.

Voor mij is dit eigenlijk gewoon wat ik in mijn eerste paragraaf schreef: iets opblazen om dan een soort wij/zij verhaal te kunnen vertellen, want mensen zien graag een underdog, en er loopt volk genoeg rond dat nooit de puberale afkeer voor "de school" heeft overwonnen. Laat ons ook naar jou kijken, hoe goed heeft al die indoctrinatie nu eigenlijk gewerkt? :)

Goh, dat is natuurlijk moeilijk te zeggen. Ik heb toch lang moeten erover doen om "rechts" niet als iets vuils te bestempelen mede door wat mij op school is meegegeven.
Wil dat zeggen dat het daarom een globaal probleem is? Ik weet het niet, lijkt me ook erg moeilijk te controleren zoiets.

En mensen gaan buitengooien omdat ze linkse of rechtse meningen verkondigen in de les lijkt me nu ook niet dé oplossing. Laat staan loze dreigingen doen die iedereen over dezelfde kam scheren zoals Van Grieken.
Voor de rest geen puberale afkeer voor school hier se :D

Eh, nee. Als het conflictvrij is, is het conflictvrij. Conflictvrij betekent dat kruisende auto's geen groen hebben terwijl voetgangers er groen hebben. Niet meer, niet minder.

En wat parabellum zegt, klopt gewoon. Het is duidelijk een keuze die gemaakt is, alleen durft Kennis het natuurlijk niet op die manier te zeggen. Maar hoe je het ook draait of keert: Daar is een keuze gemaakt, en minder file/betere doorstroming is daar verkozen boven veiligheid, met dit als gevolg. Punt.

Dat gevolg is er op veel plaatsen, die keuze moet op veel plaatsen gemaakt worden. Maar dat blijft wel een feit. En in Antwerpen wordt die keuze al heel lang veel vaker in het voordeel van de auto's genomen. Wat ook zwart op wit het beleid is van De Wever, al jaren en jaren, dus ik vind het wel raar dat mensen daar nu plots van schrikken, maar dat is een andere zaak.
Je weet toch perfect wat ik hiermee bedoelde? Als mensen zich niet meer aan de regels houden omwille van die "conflictvrije regeling", dan kan je de situatie amper "conflictvrij" noemen hé. Dat is geen wettelijk bepaalde term of zo.

Goh, dat is natuurlijk moeilijk te zeggen. Ik heb toch lang moeten erover doen om "rechts" niet als iets vuils te bestempelen mede door wat mij op school is meegegeven.
Wil dat zeggen dat het daarom een globaal probleem is? Ik weet het niet, lijkt me ook erg moeilijk te controleren zoiets.

En mensen gaan buitengooien omdat ze linkse of rechtse meningen verkondigen in de les lijkt me nu ook niet dé oplossing. Laat staan loze dreigingen doen die iedereen over dezelfde kam scheren zoals Van Grieken.
Voor de rest geen puberale afkeer voor school hier se :D
Het cliché dat je als tiener/twintiger links bent om dan rechts te worden bestaat ook wel voor een reden denk ik ("wie jong en niet links is, heeft geen hart, en wie ouder is en niet rechts, heeft geen verstand"). Ik herinner mij toch een hoop naïeve hippiemeningen uit mijn middelbaar waar geen leerkracht aan te pas kwam ook.

Wat Van Grieken hier doet vind ik erg "Trumpiaans" eigenlijk, en zou gewoon keihard moeten afgestrafd worden. Het neigt ook naar anti-intellectualisme, dat tegenwoordig populair is. "We zullen die geschoolden wel eens terugpakken, wij het volk dat naar zijn eerlijk buikgevoel luistert". Vind ik dus hé.

Het cliché dat je als tiener/twintiger links bent om dan rechts te worden bestaat ook wel voor een reden denk ik ("wie jong en niet links is, heeft geen hart, en wie ouder is en niet rechts, heeft geen verstand"). Ik herinner mij toch een hoop naïeve hippiemeningen uit mijn middelbaar waar geen leerkracht aan te pas kwam ook.

Wat Van Grieken hier doet vind ik erg "Trumpiaans" eigenlijk, en zou gewoon keihard moeten afgestrafd worden. Vind ik dus.

Akkoord met dat laatste se.

En uiteraard zal dat zonder leerkracht voor een deel zo zijn, maar voor een deel ook niet en dan zou het fijn zijn dat leerlingen beiden kanten te horen krijgen.
Nu goed, in welke mate dat een probleem is en hoe je dat oplost is iets anders natuurlijk. Ik ben geen fan van quota, mocht dat überhaupt zelfs kunnen :D

Ik herinner mij niks meer van de lessen chemie, maar weet wel nog dat een leerkacht per ongeluk een scheet liet.
Dat wil nu niet zeggen dat dat op regelmatige basis gebeurde en dat hij de scheten door iedereen zijn strot ramde..

Ik wil maar zeggen: je geheugen kan ook selectief te werk gaan. Maar niet dat ik je niet geloof eh. Het zal wel gebeuren en dat is uiteraard ook niet goed.

Ik herinner mij niks meer van de lessen chemie, maar weet wel nog dat een leerkacht per ongeluk een scheet liet.
Dat wil nu niet zeggen dat dat op regelmatige basis gebeurde en dat hij de scheten door iedereen zijn strot ramde..

Ik wil maar zeggen: je geheugen kan ook selectief te werk gaan. Maar niet dat ik je niet geloof eh. Het zal wel gebeuren en dat is uiteraard ook niet goed.
Dit lijkt me toch wel een klassiek geval van onderdrukking van een traumatische ervaring

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan