Binnenlandse politiek

Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• CD&V

Stemmen: 4 2,6%
  • SP.A / Vooruit

Stemmen: 14 9,0%
  • Open VLD

Stemmen: 8 5,2%
  • Groen

Stemmen: 11 7,1%
  • N-VA

Stemmen: 47 30,3%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 42 27,1%
  • PVDA

Stemmen: 16 10,3%
  • Overige

Stemmen: 13 8,4%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
Als OVLD met 12% in de regering zit, betekent dat voor mij dat 88% daar niet heeft op gestemd. 'T is maar hoe je het bekijkt zeker :)

en als NVA met 27% in de regering zou zitten, dan heeft 73% daar niet op gestemd.
en als VB met 20% in de regering zou zitten, dan heeft 80% daar niet op gestemd.

en dat zijn enkel maar regionale, Vlaamse, percentages. als je, zoals voor de federale regering imo eigenlijk zou moeten, dan zijn die percentages van volksvertegenwoordiging per partij nóg lager.

daarom vind ik "de grootste partij" zo'n hol begrip in België. je hebt hier in Vlaanderen 7 grote partijen, dus je kan de grootste zijn, terwijl meer dan 80% van de kiezers niet op u gestemd heeft.
Ik wil het nu nog neutraal houden, maar alles afschuiven op de NVA is nogal gratuit. Voor mij kwam het zelfs over dat PS toen niet wou samenwerken in de eerste plaats. Het moet altijd van 2 kanten komen, maar alles op NVA steken vind ik in dit geval onterecht
uiteraar kan je niet àlles op 1 partij steken he. Andere partijen hebben bepaalde tactieken van andere partijen bewust uitgebuit.
Neen, ik vind het geen representatief beeld van de stem van het volk als je 7 partijen moet samensmelten om tot een regering te geraken.
dat is jammer genoeg de realiteit voor de federale regering, waar je 2 grote regio's hebt, met 7 en 4 grote partijen respectievelijk. Zeker omdat beide regio's moeten vertegenwoordigd worden.
Je hebt aan Vlaamse kant al bijna 3 partijen nodig om een Vlaamse meerderheid te vormen (een voorwaarde voor NVA en VB), en aan Waalse zijde nog eens 2. En voor veel beslissingen is dan nog eens een 2/3de meerderheid nodig, waar je met die 5 al moeilijk gaat geraken.

Het is, in het huidige klimaat, een utopie om te hopen op een regering met 4 partijen of minder.

Ik bewonder uw vertrouwen en geloof in de eerlijkheid & intenties van onze politiekers.
75% niet overtuigd < 88% niet overtuigd.
Zie aanvulling :)
Algemeen, niet specifiek op jou: hoeveel doet men zelf aan "de politiek"? Als dat niet meer is dan om de x jaar stemmen en ventileren op hln.be (opnieuw, algemeen bedoeld) dan vind ik kritiek geven heel goedkoop. Men kan lid worden van een partij en meebeslissen, onder meer over regeringsdeelname maar ook over standpunten. Je kan mailen/bellen naar je vertegenwoordigers en je krijgt (in mijn ervaring) echt wel antwoord en er wordt echt wel rekening mee gehouden. Hoeveel mensen klagen over CD&V en openVLD (om twee relatief centrale partijen te kiezen) maar stemmen er toch terug gewoon op.
Na onderhandelingen en akkoorden, hoeveel draagvlak binnen de kleine partijen schiet er nog over die volmondig akkoord gaat met regeerakkoord? Ik kan me voorstellen dat als NVA & groen akkoord vinden, met toegeving dat kerncentrales dicht moeten, er nog weinig NVA'ers zich kunnen vinden met die samenstelling.
Per definitie genoeg, anders was er geen regering.
Hoeveel X-stemmers gaan er volmondig akkoord met het partijprogramma? Dat zal je nooit hebben, zelfs niet binnen een partij.
Als NVA in dit hypotetisch voorbeeld akkoord zou zijn met die toegeving, heeft ze in dit voorbeeld haar leden verloochent. Ik kan me voorstellen dat zo'n toegeving niet voorbij het partijcongres geraakt.
Neen, ik vind het geen representatief beeld van de stem van het volk als je 7 partijen moet samensmelten om tot een regering te geraken.
Maar dat is het dus per definitie wel, en - in mijn ogen - zijn er bijvoorbeeld minder verschillen tussen twee partijen die dichter bij elkaar aanleunen dan zelfs binnen de verschillende stromingen van een andere partij.
Om Vlaams Belang maar te nemen: er zullen - of zo wordt toch verteld - genoeg mensen zijn die op VB stemmen omwille van de migratiestandpunten maar die het totaal niet eens zijn met LGBT-standpunten. Terwijl de LBGT-standpunten van Vooruit en Groen (opnieuw, willekeurig voorbeeld) dichter bij elkaar liggen dan binnen de N-VA of VB.

De debatfiche die uitgestuurd is binnen de N-VA om vooral niet te communiceren over de Rode Duivels en ze dood te zwijgen. Toont nog maar eens hoe kleinburgerlijk en laag gevallen die mensen zijn.

De debatfiche die uitgestuurd is binnen de N-VA om vooral niet te communiceren over de Rode Duivels en ze dood te zwijgen. Toont nog maar eens hoe kleinburgerlijk en laag gevallen die mensen zijn.
1: Dat is oud nieuws. Of ga je dat bij elk EK/WK hier komen bovenhalen?
2: Het is vooral debiel te denken dat de Rode Duivels ook maar iets met de Belgische politiek te maken heeft of zou moeten hebben.
3: Het zal vooral zijn om de haters en simpele zielen te beschermen die hun hoofd zouden moeten breken over hoe het kan dat mensen die voor een Vlaams nationalistische partij stemmen wel voor de Rode Duivels supporteren of helemaal geen affiniteit hebben met voetbal als sport.

Na het EK/WK verdwijnen de Belgische vlaggetjes weer en stemt Vlaanderen opnieuw overwegend centrum rechts...

Turkije niet meegeteld, scoren we niet alleen het slechtste op die index in West-Europa, uitgezonderd Griekenland, maar zijn we ook nog eens koploper qua achteruitgang op dit vlak.

Toch wat over te zeggen..
Idd. Dat Nederland plots niet meer in West-Europa zou liggen volgens jou.
Raar dat 1/3 hier op VB wenst te stemmen, en hun mening nauwelijks (niet?) zichtbaar is in dit subforum.
Om een mening te uiten, eisen we hier op dit forum dat je met argumenten afkomt. Mogelijks is dat het probleem.

Raar dat 1/3 hier op VB wenst te stemmen, en hun mening nauwelijks (niet?) zichtbaar is in dit subforum.
Maar dan lees je toch echt niet in dit subforum? Je hoeft niet verder te gaan dan het topic over heterenormativiteit, waar je zelf al in zat. Maar in zowat elk topic komt het naar voren. Vanwaar die valse calimero?

Dit statement toont perfect aan hoe welkom iedere bemerking in die zin is.

Kan je echt geen neutralere vraagstelling hanteren? Moet het altijd uitlokken zijn met het oog op reports?
Ik heb geen flauw idee waar je het over hebt, maar het is onmogelijk om met jou te praten op deze manier.
Jij stelt een vraag waarbij je een boel insinueert en vooral niks zelf zegt. Ik vraag je waarom je een calimero wil opzetten over het VB, want die mening is hier zeer zeker wel verspreid, maar jij wilt liever doen alsof je die "amper ziet". Dus vraag ik waarom. Zoals dat gaat in een gesprek. Maar je antwoordt niet. Alweer niet, trouwens. Ik geef zelfs een voorbeeld van waar je die "kant" wel belicht ziet, in het topic waar je zelf zat!

Jij bent hier nieuw, en komt meteen met generaliserende uitspraken over het hele subforum. Maar o wee als er iemand op antwoordt? Wat is je bedoeling van je post dan?

Zolang die kerktorenmentaliteit blijft, ja. Zolang de haat tegenover België groter is dan de liefde voor Vlaanderen, ja.

Je ziet hier duidelijk hoe de collaboratie tot stand kan komen. Ik begreep dat vroeger niet. Maar wanneer de emotionaliteit van de anti-gevoelens, de haat-gevoelens tegenover België bij sommigen groter zijn dan de liefde voor Vlaanderen, dan krijg je dat soort vreemde hersenkronkels blijkbaar.

2: Het is vooral debiel te denken dat de Rode Duivels ook maar iets met de Belgische politiek te maken heeft of zou moeten hebben.

2a) Iets mee te maken hebben? Het gaat hier gewoon om felicitaties, niet dat Eden Hazard morgen onze pensioenen moet regelen ofzo.
2b) Als het debiel is om zich als politicus uit te laten over de Rode Duivels, dan vind je het ook vast debiel dat Vlaams-nationalistische politici de Ronde Van Vlaanderen misbruiken om de Vlaamse gevoelens te proberen aanwakkeren? Dan komen de Vlaams-Nationalisten plots uit hun hol gekropen.

3: Het zal vooral zijn om de haters en simpele zielen te beschermen die hun hoofd zouden moeten breken over hoe het kan dat mensen die voor een Vlaams nationalistische partij stemmen wel voor de Rode Duivels supporteren of helemaal geen affiniteit hebben met voetbal als sport.
Ik zie niet in waarom je als Vlaams-Nationalist niet voor België kan supporteren. Gegeven het feit dat Vlaanderen onderdeel is van België, en niet van land x, is het objectief gezien perfect logisch dat je voor België supportert als Vlaams-nationalist.

Tenzij de haat groter is dan de liefde, maar dat lijkt me een slechte basis om aan politiek te doen. Wat sommigen weliswaar niet tegenhoudt.

Na het EK/WK verdwijnen de Belgische vlaggetjes weer en stemt Vlaanderen opnieuw overwegend centrum rechts...
Uhu, en blijkbaar is dat stemgedrag om geheel andere redenen dan onafhankelijkheid als ik de laatste polls moet geloven.

Puntje 2 is wel bijzonder. Als je Sam De Rooy op Twitter openlijk ziet supporteren voor Rusland en tegen België, omdat die geknield hebben...

Zolang die kerktorenmentaliteit blijft, ja. Zolang de haat tegenover België groter is dan de liefde voor Vlaanderen, ja.

Je ziet hier duidelijk hoe de collaboratie tot stand kan komen. Ik begreep dat vroeger niet. Maar wanneer de emotionaliteit van de anti-gevoelens, de haat-gevoelens tegenover België bij sommigen groter zijn dan de liefde voor Vlaanderen, dan krijg je dat soort vreemde hersenkronkels blijkbaar.

2a) Iets mee te maken hebben? Het gaat hier gewoon om felicitaties, niet dat Eden Hazard morgen onze pensioenen moet regelen ofzo.
2b) Als het debiel is om zich als politicus uit te laten over de Rode Duivels, dan vind je het ook vast debiel dat Vlaams-nationalistische politici de Ronde Van Vlaanderen misbruiken om de Vlaamse gevoelens te proberen aanwakkeren? Dan komen de Vlaams-Nationalisten plots uit hun hol gekropen.

Ik zie niet in waarom je als Vlaams-Nationalist niet voor België kan supporteren. Gegeven het feit dat Vlaanderen onderdeel is van België, en niet van land x, is het objectief gezien perfect logisch dat je voor België supportert als Vlaams-nationalist.

Tenzij de haat groter is dan de liefde, maar dat lijkt me een slechte basis om aan politiek te doen. Wat sommigen weliswaar niet tegenhoudt.

Uhu, en blijkbaar is dat stemgedrag om geheel andere redenen dan onafhankelijkheid als ik de laatste polls moet geloven.
Oh Dat NVA en VB politici zich op twitter niet uitlaten is inderdaad kinderlijk gedrag maar lijkt me vooral heel symbolisch te zijn.

Dat daar dan een hele schare stemmers zich ook achter schaart en luidop persé hun anti belgische gevoelens uit, is tenenkrullend.

Imo heb je zelf hier al meer haat tentoongesteld naar vlaams nationalisme dan dat je het er aan toekent...
Denk dat je er minder moet achter zoeken dan dat je nu doet hoor.
Uitzonderingen nagelaten uiteraard...

Het probleem is eerder dat sommige mensen niet kunnen/willen begrijpen dat supporteren voor een voetbalploeg, of dat nu de nationale ploeg is of niet, niets te maken heeft met de politieke voorkeur of welke partijkaart je hebt. Zoals je zelf al aangeeft hebben veel mensen andere redenen dan tegen België te zijn om voor deze partijen te stemmen. Echter, voor sommige simpele zielen die enkel zwart/wit kennen ben je ofwel voor ofwel tegen, ergens tussenin bestaat niet. Om die simpele zielen de discussies te besparen zijn imo dergelijke debatfiches in het leven geroepen.
Let wel: dat is nieuws van 2018. Waarom oude koeien uit de sloot halen als er nu niets van in de media verschijnt?

Persoonlijk kan me al dat vlaggetjes gedoe gestolen worden (Belgisch of Vlaams). Dat is toch één en al commerce. Voetbal kan me ook gestolen worden omdat me dat eigenlijk niet interesseert. In die zin supporter ik niet voor de Rode Duivels. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet wil dat de Rode Duivels winnen en dat ik af en toe eens een stuk van de match kijk op tv.

Debielen heb je in elke partij. Wat is uw punt?
Je hebt debielen in een partij, en volksvertegenwoordigers die naar voren worden gezet als de toekomst. Daar zit een wezenlijk verschil in hoe belangrijk die ‘debiel’ is voor uw partij.

Edit: Ik zou zelfs durven zeggen dat De Rooy geen debiel is. Dat is een kerel die gretig gebruik maakt van alle sociale kanalen om te surfen op een populistische golf. Hij draait en keert stellingen om zo leuze te spuwen waar je nooit tegen kan zijn. BLM? Nee all lives matter! is het beste voorbeeld. Ver weg van de essentie blijven.

Laatst bewerkt:
Maar dan lees je toch echt niet in dit subforum? Je hoeft niet verder te gaan dan het topic over heterenormativiteit, waar je zelf al in zat. Maar in zowat elk topic komt het naar voren. Vanwaar die valse calimero?
En stel nu dat dit effectief zou kloppen. Is dit dan een probleem?
Dat vraag ik mij dan af.
Ver weg van de essentie blijven.
De essentie dat alle levens belangrijk zijn?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan