marcel
Well-known member
Als OVLD met 12% in de regering zit, betekent dat voor mij dat 88% daar niet heeft op gestemd. 'T is maar hoe je het bekijkt zeker![]()
en als NVA met 27% in de regering zou zitten, dan heeft 73% daar niet op gestemd.
en als VB met 20% in de regering zou zitten, dan heeft 80% daar niet op gestemd.
en dat zijn enkel maar regionale, Vlaamse, percentages. als je, zoals voor de federale regering imo eigenlijk zou moeten, dan zijn die percentages van volksvertegenwoordiging per partij nóg lager.
daarom vind ik "de grootste partij" zo'n hol begrip in België. je hebt hier in Vlaanderen 7 grote partijen, dus je kan de grootste zijn, terwijl meer dan 80% van de kiezers niet op u gestemd heeft.
uiteraar kan je niet àlles op 1 partij steken he. Andere partijen hebben bepaalde tactieken van andere partijen bewust uitgebuit.Ik wil het nu nog neutraal houden, maar alles afschuiven op de NVA is nogal gratuit. Voor mij kwam het zelfs over dat PS toen niet wou samenwerken in de eerste plaats. Het moet altijd van 2 kanten komen, maar alles op NVA steken vind ik in dit geval onterecht
dat is jammer genoeg de realiteit voor de federale regering, waar je 2 grote regio's hebt, met 7 en 4 grote partijen respectievelijk. Zeker omdat beide regio's moeten vertegenwoordigd worden.Neen, ik vind het geen representatief beeld van de stem van het volk als je 7 partijen moet samensmelten om tot een regering te geraken.
Je hebt aan Vlaamse kant al bijna 3 partijen nodig om een Vlaamse meerderheid te vormen (een voorwaarde voor NVA en VB), en aan Waalse zijde nog eens 2. En voor veel beslissingen is dan nog eens een 2/3de meerderheid nodig, waar je met die 5 al moeilijk gaat geraken.
Het is, in het huidige klimaat, een utopie om te hopen op een regering met 4 partijen of minder.