Forza Ferre
Banned
Enerzijds klopt het dat die index onvermijdelijk gekleurd is, en zoals zo vaak met cijfers van The Economist in een welbepaalde richting. België scoort bijvoorbeeld zeer slecht voor politieke participatie wegens onze stemplicht (= score 0) en wegens het lage aantal leden van een politieke partij. Ik ben er niet zo overtuigd dat dat effectief zo veel zegt over de staat van onze politiek.
Anderzijds denk ik dat er zeker terechte kritiek is op het Belgische politieke systeem, ik denk dan zelf vooral aan de particratie, de onmacht van de wetgevende macht en de inefficiënte structuur. Maar dat zijn eigenlijk zaken die veel minder gereflecteerd worden door die mindere score.
Zie de appendix in de jaarlijkste rapporten voor de manier waarop de score berekend wordt, bvb hier: http://enperspectiva.uy/wp-content/uploads/2019/01/Democracy_Index_2018.pdf
Ik zie graag bronnen die aangeven dat het wél goed gesteld is met onze politiek.
Het is natuurlijk veel eenvoudiger bronnen af te schieten als niet-kwalitatief, zonder er zelf te verstrekken - niet aan jouw gericht maar wel aan enkele andere deelnemers.