Waanzin. En ik heb het gestotter en de "euh"s er nog uitgelaten.
Gewoon respect dat je daar moeite hebt ingestoken @Gavin, respect

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Je kan toch niet alles automatiseren, en zeker niet op korte termijn. Er zijn ook jobs die gewoonweg niet kunnen uitbesteed worden aan lageloonlanden. Volgens mij zullen die laagbetaalde jobs meer en meer worden uitgevoerd door middel van sociale dumping. IKEA neemt nu een deel vluchtelingen aan, persoonlijk sta ik daar achter want het helpt die mensen vooruit en bevordert hun integratie. Maar ik vraag me wel af hoeveel IKEA hun betaalt, en hoeveel van die mensen hun loon effectief van IKEA komt.Om wat economische uitleg te geven: het probleem ligt hier inderdaad. Laagbetaalde jobs zullen verdwijnen omdat het interessanter wordt om een robot/machine in dienst te nemen. Fictief voorbeeld: Als jij maandelijks 100 euro moet betalen voor iemand die stofzuigt zal je snel een robotstofzuiger kopen. Als je die 10 euro per maand moet betalen zal je dat niet doen. Telkens het minimumloon verhoogd wordt verdwijnen er laagbetaalde jobs. Je kan dan zeggen dat die mensen iets anders kunnen gaan doen (en ten dele is dat zo), maar niet iedereen heeft de vaardigheden of intelligentie om iets anders te doen. Dat kan op lange termijn schadelijk zijn omdat je sommige mensen zo uit de economie gaat duwen (en dus minder belastingen gaat innen). Sommige jobs gaan door robots vervangen worden, andere jobs gaan dan weer verhuizen naar lage loon landen en in sommige gevallen zullen de jobs gewoon verdwijnen. Werken is niet alleen geld verdienen, maar ook vaak trots en sociaal welzijn voor die mensen.
Dat we niet meer verplicht zijn om te gaan stemmen bij lokale verkiezingen, is een goede zaak, vindt Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open VLD). “Deelnemen aan de democratie, onder meer door het uitbrengen van uw stem, is een verantwoordelijkheid van elke burger. Maar net als in het overgrote deel van de moderne democratieën kan het geen wettelijke verplichting zijn.”
Ik zie dit gewoon als een laatste stuiptrekking van de traditionele partijen. Men hoopt dat de foertstemmers (die meestal niet traditioneel stemmen) gaan thuisblijven en dat dit een gunstig effect zal hebben op hun resultaat.Je leest het goed. Een minister die doodleuk komt verkondigen dat het verminderen van de participatiegraad een goede zaak is voor een democratie. Wat. De. Fuck.
+ ik vrees dat men nog eens zou kunnen verschieten hoeveel van die mensen die zich naar het stemhokje moeten slepen "klassiek" stemmen, terwijl de meer extreme/duidelijkere partijen soms ook overtuigde kiezers hebben.Dat gaat ontploffen in hun gezicht. Dat zie je nu al.
Ik kan mij de media campagne van bepaalde partijen al inbeelden (PvdA, VB).
Wie extreem kiest, doet dit naast de foertstemmers vooral omdat hij of zij zelf extreem is in standpunten, en wil sowieso een verandering of stijlbreuk Wie op de traditionele partijen stemt doet dit al jaren, en is tevreden met de huidige stand van zaken die we al decennia lang kennen. Ik weet niet wie van die twee groepen het meest gemotiveerd zal zijn om vrijwillig naar het stemhokje te komen, zeker als je de leeftijd van die kiezers in acht neemt.+ ik vrees dat men nog eens zou kunnen verschieten hoeveel van die mensen die zich naar het stemhokje moeten slepen "klassiek" stemmen, terwijl de meer extreme/duidelijkere partijen soms ook overtuigde kiezers hebben.
Dat bedoel ik, hoeveel mensen stemmen al niet jarenlang CD&V bijvoorbeeld omdat ze dat soms zelf nog van thuis hebben meegekregen. Als je al tegen je zin gaat stemmen, ga je volgens mij niet te hard nadenken over wie. Dit kan natuurlijk ook bij de extremere partijen spelen, maar ik denk dat dit minder het geval zal zijn.Wie extreem kiest, doet dit naast de foertstemmers vooral omdat hij of zij zelf extreem is in standpunten, en wil sowieso een verandering of stijlbreuk Wie op de traditionele partijen stemt doet dit al jaren, en is tevreden met de huidige stand van zaken die we al decennia lang kennen. Ik weet niet wie van die twee groepen het meest gemotiveerd zal zijn om vrijwillig naar het stemhokje te komen, zeker als je de leeftijd van die kiezers in acht neemt.
Maar waarom zijn vooral die traditionele partijen dan voor de afschaffing van die opkomstplicht? Je zou toch verwachten dat die beter weten?Dat bedoel ik, hoeveel mensen stemmen al niet jarenlang CD&V bijvoorbeeld omdat ze dat soms zelf nog van thuis hebben meegekregen. Als je al tegen je zin gaat stemmen, ga je volgens mij niet te hard nadenken over wie. Dit kan natuurlijk ook bij de extremere partijen spelen, maar ik denk dat dit minder het geval zal zijn.
Misschien weten ze het beter dan wij, gebaseerd op de analyses na de verkiezingen van het aantal foertstemmen. Of misschien doen ze maar wat, want dat is soms ook gewoon politiekMaar waarom zijn vooral die traditionele partijen dan voor de afschaffing van die opkomstplicht? Je zou toch verwachten dat die beter weten?

Dus niet supporteren voor de duivels omdat je vindt dat politieke statements geen plaats hebben in een sportieve context is gelijk aan vlaamsgezinden kunnen niet om met de rode duivels.
![]()
Al jaren complex: de relatie tussen de Rode Duivels en Vlaamsgezinde partijen
Terwijl Vlaamsgezinde partijen peiling na peiling hoge toppen scheren, supporteren burgers massaal voor de Rode Duivels. Kan de Vlaamsgezinde kiezer wel voor het Belgisch voetbalteam supporteren?www.demorgen.be
Wat een hoop larie. De meeste Vlamingen identificeren zich nog als Belg. In een sportieve context misschien ja, maar het gaat verder dan voetbal alleen natuurlijk.
Ik had er gisteren al een quote uit Terzake van uitgetypt in een ander topic, maar nu zag ik, gelijk sneeuwzwart hierboven, dat hij gisteren alweer in de studio's van de VRT zat ... dus die man zijn éénzinsconstructies op nationale televisie deze week eens uitgeschreven om te begrijpen wat die nu eigenlijk zegt:
Terzake;
"Ik denk dat we echt nog meer moeten zeggen soms waar het op staat, waar wij voor gaan want wij zijn een partij ook van nabijheid, die het moet hebben van dichtbij de mensen te staan, dat kunnen vertalen, het digitale helpt ons daarin niet maar we moeten misschien soms ook eens vooraf zeggen waar we naartoe willen, dat dan ook duidelijk uitleggen aan de mensen zodanig dat ze weten waar we voor staan en dat lijkt me belangrijk."
"Oooh, laat ons zeggen dat ik mij soms afvraag, ik heb mijn job verlaten om dit te doen omdat ik echt wel geloof in de christendemocratie die nabij kan zijn, om die op kaart te zetten en politiek dichterbij de mensen te brengen en soms als ik gepleit heb, bijvoorbeeld om die vaccinatiecentra heel lokaal te hebben dan is dat bereikt, we zijn allemaal op fietsafstand van vaccinatiecentra maar niemand denkt dat dat misschien ook wel eens door ons is dat dat nu goed loopt terwijl dat Wouter Beke en heel veel lokale bestuurders dat goed gedaan hebben en dat draait als een lier, ja daar moeten we mensen toch meer van overtuigen."
"Ik denk dat we er alles aan moeten doen om onze samenleving een reëel gestalte te geven en dat kunnen we vanuit een, ja, vanuit een christendemocratie die eigenlijk zoekt naar oplossingen voor de mensen die gedragen zijn met verschillende invalshoeken die eigenlijk gaat voor dat dichtbijverhaal waar dat mensen in die grote wereld antwoord krijgen op hun gevoel van vervreemding, en daar wil ik voor gaan."
De Afspraak, zowaar nog erger:
"Wel het is zeker zo dat in ons DNA, daar hebt u, daar hebt u allemaal gelijk, zit het leiding geven in en dus in die zin kun je gewoon de verbindende factor zijn omdat je die invalshoek hebt maar als je dat niet meer hebt, dan denk ik dat we meer moeten evolueren naar een partij, naar een ideeënbeweging of partij, die stellingen inneemt voorafgaandelijk en het ziet niet in ons DNA, het zit in ons DNA bijvoorbeeld rond ik heb fiscaliteit waren we bezig en als het allemaal resultaat is dan zeggen we goed dat is het nu terwijl dat a priori stelling innemen, proberen dat te bereiken al dan niet dat bereiken in een constellatie die er is natuurlijk want we zitten als we dat nu willen of niet we zitten met zes zeven partijen aan tafel."
"Ja ik denk natuurlijk, illegaal of niet mensen zijn mensen, daar hebt u honderd procent gelijk in en ik vind dat het belangrijk is, dus zoals Mahdi ook wil, dat dit een menselijk beleid is maar ook een duidelijk beleid, en het helpt de mensen ook niet als je niet duidelijk bent, en je kunt natuurlijk niet zeggen, goed in deze samenling laat maar laat maar komen, wat, dat er geen spelregels meer zijn en het ergste dat je kunt hebben is dat mensen heel lang hier in een illegaliteit in een onzekerheid zijn want dan worden ze ook in een systeem terecht waar ze geen zekerheid hebben, geen sociale zekerheid, geen werk enzovoort dus wat ik vind, dat als Mahdi een aanklampend beleid wil, heel lokaal ook, dat die zegt goed we gaan dat nu opvolgen we gaan die mensen niet zomaar een briefje geven en ze dan in het wilde laten maar we gaan dat ook echt begeleiden en kijken hoe dat we inderdaad ze kunnen als ze hier niet kunnen verblijven terugkeren op een goeie manier, dat lijkt mij ook in een zeker zin een menselijk beleid."
"Ja, maar ik deel uw mening als je, nabijheid is trouwens een concept, een interessant verhaal vind ik als antwoord op de grote uitdaging van de tijd, inderdaad de mensen voelen zich voor een stukje vervreemd of machteloos of tekort aan impact op het gebeuren, op een aantal tendensen, op de globalisering, op de globale wereld, wij plaatsen daar voor een stuk andersglobalisme tegenover omdat dit, de mensen beseffen, ook in de technologische evolutie wat er gebeurt, klimaatuitdaging da's heel groot ze staan daar machteloos in, de democratie ook, ze stemmen en ze weten niet wat niet wat er absoluut gebeurt dus wat mij betreft is dat iedere keer te beantwoorden mogelijks met dat nabijheidsverhaal, de eerstelijnsdemocratie die de gemeenten zijn, kunnen kunnen zijn de front zijn zal ik zeggen de eerstelijn voor de democratie bij mensen en dat is nog een antwoord."
Geef eens een aantal voorbeelden? Ze hebben hem daarnet nog uitvoerig op de rooster gelegd in de Zevende Dag ivm het PFOS dossier, en daaruit blijkt alweer maar eens dat hij goed op de hoogte van zijn dossiers en voor zover ik dat kan inschatten recht in zijn schoenen staat.Maar waarom kunnen dit soort kruisverhoren nooit bij een Bart De Wever? Ze zijn precies allemaal bang van hem. Nochtans zijn er talrijke onderwerpen waar hij ook makkelijk in de hoek kan gedrumd worden.
Geef eens een aantal voorbeelden? Ze hebben hem daarnet nog uitvoerig op de rooster gelegd in de Zevende Dag ivm het PFOS dossier, en daaruit blijkt alweer maar eens dat hij goed op de hoogte van zijn dossiers en voor zover ik dat kan inschatten recht in zijn schoenen staat.
En nu zal hij "als lid van het Vlaams Parlement" ... bla bla. Hij heeft nog geen voet in dat parlement gezet. Tot het hem uitkomt.OK, het is duidelijk met welke gekleurde bril je gekeken hebt, en welke zaken je handig negeert. Hier ga ik dus niet over in discussieIk ben niet onder de indruk van zijn optreden. Hij is:
- Burgemeester van de stad waar de grootste bouwwerf van Europa plaat vindt
- Voorzitter van de partij van verschillende bevoegde ministers
- Lid van het Vlaams Parlement
En toch weet hij weer van niets en is het "niet aan hem om hierover te communiceren".![]()