Binnenlandse politiek

Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• CD&V

Stemmen: 4 2,6%
  • SP.A / Vooruit

Stemmen: 14 9,0%
  • Open VLD

Stemmen: 8 5,2%
  • Groen

Stemmen: 11 7,1%
  • N-VA

Stemmen: 47 30,3%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 42 27,1%
  • PVDA

Stemmen: 16 10,3%
  • Overige

Stemmen: 13 8,4%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
VB is zeker niet het ideale , maar het lijkt voorlopig wel het beste(enige) alternatief te zijn
Als het verkleinen van de loonkloof je absolute prioriteit is dan ben je beter af met PVDA vermoed ik. Van Vlaams Belang heb ik nog niet veel voorstellen gezien om dat probleem aan te pakken, integendeel eigenlijk.

Stemden tegen de verhoging van het minimumloon (60% van mediaanloon), stemden voor de verstrenging van de loonwet (beperking stijging lonen t.o.v. buitenland), stemden voor meer flexijobs (die vaste jobs vervangen), stemden tegen een resolutie voor een beter evenwicht tussen werk en privéleven en stemden tegen het verbeteren van kansen van vrouwen op de arbeidsmarkt.

Als het verkleinen van de loonkloof je absolute prioriteit is dan ben je beter af met PVDA vermoed ik. Van Vlaams Belang heb ik nog niet veel voorstellen gezien om dat probleem aan te pakken, integendeel eigenlijk.

Stemden tegen de verhoging van het minimumloon (60% van mediaanloon), stemden voor de verstrenging van de loonwet (beperking stijging lonen t.o.v. buitenland), stemden voor meer flexijobs (die vaste jobs vervangen), stemden tegen een resolutie voor een beter evenwicht tussen werk en privéleven en stemden tegen het verbeteren van kansen van vrouwen op de arbeidsmarkt.
PVDA heeft op dat vlak idd een streepje voor ,maar het probleem met PVDA is dat ze anti-politie zijn , ik zie ze geen oplossing bieden aan de straffeloosheid ,een mengeling van PVDa en VB zou waarschijnlijk het beste zijn .

Vele arbeiders zijn gewoon gefrustreerd dat ze jarenlang een zware fysieke job uitoefenen waarmee ze een deel van hun lichaam verkloten , dat ze geen opslag krijgen , dat de werkdruk enkel maar verhoogd , dat hun nieuwe collega's een andere etniciteit hebben waardoor de sfeer op de werkvloer toch verandert , dat overuren aan banden worden gelegd, dat er buiten maaltijdcheques geen enkel andere extralegale voordelen zijn , geen 9 to 5, er is geen gehoor naar , en dat ze na die steeds langer durende carriere het moeten stellen met een te klein pensioen . Het is eerlijk gezegd ook niet meer interessant om nog aan je 18de te gaan werken , tenzij je je zelfstandig kan zetten .

Met de opkomst van social media en internet in algemeen is men zich er meer van bewust dat je dat niet allemaal zomaar hoeft te slikken .

PVDA heeft op dat vlak idd een streepje voor ,maar het probleem met PVDA is dat ze anti-politie zijn , ik zie ze geen oplossing bieden aan de straffeloosheid ,een mengeling van PVDa en VB zou waarschijnlijk het beste zijn .

Vele arbeiders zijn gewoon gefrustreerd dat ze jarenlang een zware fysieke job uitoefenen waarmee ze een deel van hun lichaam verkloten , dat ze geen opslag krijgen , dat de werkdruk enkel maar verhoogd , dat hun nieuwe collega's een andere etniciteit hebben waardoor de sfeer op de werkvloer toch verandert , dat overuren aan banden worden gelegd, dat er buiten maaltijdcheques geen enkel andere extralegale voordelen zijn , geen 9 to 5, er is geen gehoor naar , en dat ze na die steeds langer durende carriere het moeten stellen met een te klein pensioen . Het is eerlijk gezegd ook niet meer interessant om nog aan je 18de te gaan werken , tenzij je je zelfstandig kan zetten .

Met de opkomst van social media en internet in algemeen is men zich er meer van bewust dat je dat niet allemaal zomaar hoeft te slikken .
Ik denk dat bedienden die geen hoge functie hebben net hetzelfde voelen eerlijk gezegd hoor, de gouden tijden zijn gewoon voorbij. En als ongeschoolde in een kennismaatschappij (nuja, of diploma-inflatiemaatschappij) is het niet zo eenvoudig natuurlijk. Anderzijds lijkt me dat arbeiders met bepaalde kwalificaties nog altijd mooie loonsvoorwaarden hebben. Klinkt voor mij vooral als de eeuwige vijandigheid tussen arbeiders en bedienden, handenarbeid en bureaujobs.

Dat men iedereen hetzelfde statuut geeft, dan is die beeldvorming al beter.

Over gemeentefusies:

Het lijkt alsof CD&V de bui in 2024 ziet hangen en de macht probeert te consolideren vanuit plaatsen waar ze traditioneel gezien zeer sterk staan dankzij enkele populaire figuren zoals Piet Buyse van Dendermonde. Dat ze de voorkeur geven aan Buggenhout, waar toevallig ook een CD&V burgemeester aan de macht is en niet aan het meer logische Lebbeke waar N-VA de plak zwaait hoeft niet te verbazen. Dat ze die fusie in orde willen hebben voor eind 2024 zegt natuurlijk ook genoeg.

Ik vraag mij dan wel af welke beloftes gedaan worden aan die huidige burgemeester van Buggenhout. Piet Buyse is momenteel voorzitter van de raad van bestuur van Fluvius, zou hij als pasmunt dat zitje dan afstaan aan de burgemeester van Buggenhout, of wordt die sowieso eerste schepen?

En ik begrijp echt dat mensen daardoor gefrustreerd en kwaad zijn. Want hun grieven zijn voor hun stuk zeker terecht. Maar daarom stemmen op het VB gaat niet helpen. En al helemaal niet als ze ooit effectief aan de macht komen.

Misschien zou Wouter eens beter naar de effectieve inhoud kijken i.p.v. met dat pedant vingertje te wijzen.

Hij zal bij de eerstvolgende verkiezingen weer op de barricade staan en verontwaardigd zijn. Dit is nu juist het tegenovergestelde wat hij moet doen.

Los van de discussie over het feit dat 't scheldt een rioolbladje is...
Sinds er daar een inval is geweest onder het mom van haatzaaierij, en er een aantal dossiers zijn meegenomen die niets met haatzaaierij te maken hebben, zijn ze daar desbetreffende dossiers aan het posten.

Nu, ik kijk altijd met twee schele ogen naar wat ze posten, maar ze lijken de recente dossiers toch goed te onderbouwen.
En dat zijn toch frappante dingen...

Toch al verschillende geluiden gehoord uit het onderwijs, dat de feiten hierin beschreven, zijn wat ze zijn.

Los van de discussie over het feit dat 't scheldt een rioolbladje is...
Sinds er daar een inval is geweest onder het mom van haatzaaierij, en er een aantal dossiers zijn meegenomen die niets met haatzaaierij te maken hebben, zijn ze daar desbetreffende dossiers aan het posten.

Nu, ik kijk altijd met twee schele ogen naar wat ze posten, maar ze lijken de recente dossiers toch goed te onderbouwen.
En dat zijn toch frappante dingen...

Toch al verschillende geluiden gehoord uit het onderwijs, dat de feiten hierin beschreven, zijn wat ze zijn.
Je doet alsof de inval daar onterecht was. Nochtans is dat absoluut niet het geval.
Het "slachtoffer" lijkt me in dit geval ook niet de beste bron om verdere informatie te gaan halen over wat er is meegehaald, en al helemaal niet als dat "slachtoffer" in dit geval herhaaldelijk gelogen heeft en bevelen van de rechter heeft genegeerd.

In je post staat letterlijk: Rioolbladje, ik kijk altijd met twee schele ogen naar wat ze posten. En dan moeten we het ineens weer volkomen geloven. Ik snap dat niet.

Huiszoeking en inbeslagname bij 't Scheldt, die journalist die naar aanleiding van het incident met de Truiense burgemeester de politie over de vloer kreeg, ...

Zitten we hier in China?

Huiszoeking en inbeslagname bij 't Scheldt, die journalist die naar aanleiding van het incident met de Truiense burgemeester de politie over de vloer kreeg, ...

Zitten we hier in China?

Zoals al 3x gepost:
Heb je al gezien waar die huiszoeking voor tscheldt over ging? Want dat was wegens laster, een verordening van de rechter om ermee op te houden. En daar is geen verantwoordelijke organisatie, dus moet het zo. Heeft er dus niks mee te maken. Wéér niet.

Dat is de huiszoeking bij 'tScheldt. De journalist die politie over de vloer kreeg, heeft daar niks mee te maken. Dus nee, we zitten niet in China. We zitten in een staat waar een journalist niet zomaar leugens mag blijven verspreiden nadat een rechter heeft vastgesteld dat het laster (en dus leugens) zijn.

Je doet alsof de inval daar onterecht was. Nochtans is dat absoluut niet het geval.
Het "slachtoffer" lijkt me in dit geval ook niet de beste bron om verdere informatie te gaan halen over wat er is meegehaald, en al helemaal niet als dat "slachtoffer" in dit geval herhaaldelijk gelogen heeft en bevelen van de rechter heeft genegeerd.

In je post staat letterlijk: Rioolbladje, ik kijk altijd met twee schele ogen naar wat ze posten. En dan moeten we het ineens weer volkomen geloven. Ik snap dat niet.

Over welke leugens gaat het precies?

Over welke leugens gaat het precies?

De anonieme auteurs beschreven haar als een dief en een sjoemelaar. Madhloum pikte dat niet en eiste per brief dat 't Scheldt de artikels offline moest halen. De mensen achter de website gaven echter geen gehoor aan die oproep.

En het is anders bij 'tScheldt omdat daar geen journalisten zitten, geen redactie is en geen verantwoordelijke. Dat is niet meer dan een blog, eigenlijk. En dan is de persoon zelf verantwoordelijk.

Zij verstoppen hun bij elke betrapte leugen achter "dat het satire was", en bij elke niet-betrapte leugen is het een "goed bij elkaar geschreven dossier". Het is al meerdere keren zo gegaan, en ze zijn dus ook al meerdere keren veroordeeld. Deze keer is het nog zo ver niet, om te veroordelen moeten ze eerst kunnen bewijzen wie verantwoordelijk is. Vandaar de inval.

Wie hierin persvrijheid ziet, trekt dat begrip enorm bij de haren.

De anonieme auteurs beschreven haar als een dief en een sjoemelaar. Madhloum pikte dat niet en eiste per brief dat 't Scheldt de artikels offline moest halen. De mensen achter de website gaven echter geen gehoor aan die oproep.

En het is anders bij 'tScheldt omdat daar geen journalisten zitten, geen redactie is en geen verantwoordelijke. Dat is niet meer dan een blog, eigenlijk. En dan is de persoon zelf verantwoordelijk.

Zij verstoppen hun bij elke betrapte leugen achter "dat het satire was", en bij elke niet-betrapte leugen is het een "goed bij elkaar geschreven dossier". Het is al meerdere keren zo gegaan, en ze zijn dus ook al meerdere keren veroordeeld. Deze keer is het nog zo ver niet, om te veroordelen moeten ze eerst kunnen bewijzen wie verantwoordelijk is. Vandaar de inval.

Wie hierin persvrijheid ziet, trekt dat begrip enorm bij de haren.

Mja... ik vind het een dubbele. Uit nieuwsgierigheid ben ik wat beginnen lezen en kwam een stuk tegen over het fameuze fietsrek dat voor de deur van de zus van Hasfa El-Bazioui werd geplaatst. De feitelijke beschrijving van wat zich daar heeft afgespeeld komt overeen met wat ik in andere pers destijds ook heb gelezen. Er wordt alleen een sausje over gegoten dat niet voor iedereen is.

Ik durf niet onmiddellijk alles wat daar verschijnt wegzetten als leugens. Maar tegelijk is men daar slachtoffer van de eigen ingenomenheid. En dan moet je ook niet zeuren als daar plots gevolgen aan hangen.

Mja... ik vind het een dubbele. Uit nieuwsgierigheid ben ik wat beginnen lezen en kwam een stuk tegen over het fameuze fietsrek dat voor de deur van de zus van Hasfa El-Bazioui werd geplaatst. De feitelijke beschrijving van wat zich daar heeft afgespeeld komt overeen met wat ik in andere pers destijds ook heb gelezen. Er wordt alleen een sausje over gegoten dat niet voor iedereen is.

Ik durf niet onmiddellijk alles wat daar verschijnt wegzetten als leugens. Maar tegelijk is men daar slachtoffer van de eigen ingenomenheid. En dan moet je ook niet zeuren als daar plots gevolgen aan hangen.
Ik zeg ook niet dat alles een leugen is wat daar verschijnt. Maar in dat geval waren het leugens, en in die andere gevallen waren het ook leugens. En dat valt niet onder persvrijheid. Terecht. Dus doen alsof we hier in China zitten omdat het arme Scheldt wordt gepest, gaat me te ver.

Gezien hun geschiedenis en track record, denk ik wel dat het gepermitteerd is dat ik niet bij voorbaat ga geloven wat ze zeggen, maar eerder bij voorbaat sceptisch ga zijn. Zeker als je ziet hoe ze zich verbergen achter dat ‘satire’.

Dat brengt mij naar een vraag waar geen enkele bevriende VB’er mij een deftig antwoord op kan geven:

Welke principes gaat het VB overboord gooien om mee te regeren? Bepaalde van hun kernstandpunten staan haaks op die van de overige partijen. Migratie/veiligheid, daar ga je toch in moeten downscalen omdat je nooit een akkoord gaat vinden met andere partijen in de huidige vorm. Gaan zij dat doen? Gaan zij de vijandige (en soms op de man ook) toon kunnen laten vallen om gemoedelijk te kunnen regeren?

Ik denk dat ik het antwoord ken. Het VB is een agressieve oppositiepartij en is in de ziel niet meer dan dat. En uiteraard baseer ik me op aannames, maar politiek is een sport gebaseerd op compromissen. De soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend. Maar ik denk dat het kiespubliek van VB iets anders verwacht.
Dan hadden ze het VB al sneller mee moeten betrekken in regeringsdeelnames hé. Een partij met 19% van de stemmen kan je dwingen om veel te laten vallen, een partij die richting de 25-30% gaat.. Die staat veel sterker en gaat minder water bij de wijn doen.
Komt men niet tot een akkoord dan zal de schuld wederom bij de andere partijen liggen omdat ze niet willen luisteren naar 'de stem van het volk'

De klassieke partijen hebben het zichzelf heel moeilijk gemaakt

Dan hadden ze het VB al sneller mee moeten betrekken in regeringsdeelnames hé. Een partij met 19% van de stemmen kan je dwingen om veel te laten vallen, een partij die richting de 25-30% gaat.. Die staat veel sterker en gaat minder water bij de wijn doen.
Komt men niet tot een akkoord dan zal de schuld wederom bij de andere partijen liggen omdat ze niet willen luisteren naar 'de stem van het volk'

De klassieke partijen hebben het zichzelf heel moeilijk gemaakt
En dat is gebleken dat dat niet de strategie is. Daar sta je dan met je 25% waarbij iedereen alsnog samenspant om jou buitenspel te zetten. En het werkt. Getuigen de huidige federale en Vlaamse regering.

Als TVG ooit effectief wil deelnemen aan een regering zal hij zich gematigder moeten opstellen, een einde maken aan de controversiële figuren in zijn partij en vooral aan politiek beginnen doen.
De constante persoonlijke aanvallen daar ga je alleen maar bruggen mee opblazen, niet bouwen. En met de opgebouwd hypocrisie(we zijn tegen censuur, behalve als het Hongarije is, dat is een voorbeeld hoe het moet) zal je nooit in de gratie mee vallen waardoor je voldoende basis hebt om aan tafel te zitten.

En dat blijven voor mij signalen dat het VB zich comfortabel voelt in de constante oppositiehoek waar er minder rekening dient gehouden te worden met samenwerken.

Laat me niet lachen.

Met de opkomst van social media leren ze jammer genoeg niets bij maar laten ze zich alleen maar opjutten door fake news partijtjes zoals uw Vlaams Belang. Het is gewoon pathetisch hoe sommigen denken dat ze zich kunnen emanciperen door middel van sociale media terwijl ze er het grootste slachtoffer van zijn.

Allez, de groep van 10 (de groep die op één of andere bizarre manier plots het democratisch mandaat heeft gekregen om beleid te voeren, wat normaal enkel weggelegd is voor een regering) heeft een akkoord bereikt. Weer eentje met te weinig aandacht voor de jonge generatie.

Of zoals Marc De Vos het formuleert:
"Een regering die zichzelf afhankelijk heeft gemaakt van de sociale partners is... opgelucht dat die partners (überhaupt) een akkoord hebben, de inhoud is secundair, de kostprijs evenzeer (en zal gedragen moeten worden door de jongere generatie), de politieke steun verzekerd."

Alles tussen haakjes heb ik er zelf bijgezet ter verduidelijking.

Laatst bewerkt:
Allez, de groep van 10 (de groep die op één of andere bizarre manier plots het democratisch mandaat heeft gekregen om beleid te voeren, wat normaal enkel weggelegd is voor een regering) heeft een akkoord bereikt. Weer eentje met te weinig aandacht voor de jonge generatie.

"Een regering die zichzelf afhankelijk heeft gemaakt van de sociale partners is... opgelucht dat die partners (überhaupt) een akkoord hebben, de inhoud is secundair, de kostprijs evenzeer (en zal gedragen moeten worden door de jongere generatie), de politieke steun verzekerd."

Het was dat of een regeringscrisis. We weten al lang waar de prioriteit van Vivaldi ligt: gewoon overleven.

Bedankt om de schouders van mijn generatie extra te belasten

Stijn Baert slaat nagels met koppen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan