Extremisme gedijt in een bepaald klimaat en krijgt een voedingsbodem. De oplossing is simpel: haal die voedingsbodem weg. Maar de weg naar die oplossing is wat anders. Voorlopig zie ik weinig beweging in klassieke systeempartijen om in te zien dat hun gedrag het VB groot maakt. Het succes van extremisme is het falen van de gematigden. Maar hier gooi ik dan weer een balletje op: soms is extremisme nodig. Anders hadden we nooit mensenrechten gehad of een grondwet of de beteugeling van willekeurig geweld. De slogan "extremisme is nooit goed" is al even onzinnig als "geweld lost niets op". In bepaalde omstandigheden is dat net wel nodig.
(Ik trek jouw quote even naar hier omdat dit meer over politiek gaat dan over Jürgen)
Welke beweging wordt er dan verwacht van de systeempartijen? En dan bedoel ik niet het aanpakken van individuele situaties (zoals Sihame).
VB scoort met simpele leuzen op sociale media. De boodschap dat ze doorduwen is: hoe lang houden jullie arme schapen het nog vol? Je wordt leeggezogen en je verdient meer!
Nu als ik naar het programma van VB kijk zie ik veel zaken die amper of niet gerealiseerd kunnen worden. Een deel druist in tegen de regels van Europa, tegen die van de federale regering, de mensenrechten, het fatsoen, … Maar uiteraard reageren mensen positief op dat programma. Ik wil ook meer geld, meer veiligheid, meer x. En zeker als ze mij vertellen dat iemand anders dat wel krijgt.
Zelf probeer ik zo goed mogelijk op de hoogte te zijn. Ik lees de website van PALNWS maar ook van Apache. Ik probeer door de cringy-ness van het kanaal van DVL te worstelen maar luister ook naar het zeemzoete geitenwollen sokken gebabbel van ‘Zwijgen is geen optie’. In die laatste heb ik ooit een mooi stukje gehoord.
Mensen hebben zicht op hun eigen budget. En het is net dat budget dat ze reflecteren op een overheid en de uitgaven daarvan.
Stel, ik heb moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Dan is het vrij logisch dat ik het niet snap dat de overheid geld geeft om bv klimaatproblemen op te lossen, of migranten naar hier te brengen.
Maar in mijn huidige situatie, met voldoende loon en zelfs belastingen die ik terug krijg, denk ik wel na dat het een goed idee is om andere te helpen. Ik heb dat ‘budget’ wel.
Brengt mij terug op de eerste vraag: wat kan een systeempartij doen om, behoudens eigen waarde en standpunten, mensen weg te lokken van extremen?