Binnenlandse politiek

Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• CD&V

Stemmen: 4 2,6%
  • SP.A / Vooruit

Stemmen: 14 9,0%
  • Open VLD

Stemmen: 8 5,2%
  • Groen

Stemmen: 11 7,1%
  • N-VA

Stemmen: 47 30,3%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 42 27,1%
  • PVDA

Stemmen: 16 10,3%
  • Overige

Stemmen: 13 8,4%

• Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
Je kan toch nog steeds zaken in elkaar steken en dan in uw blauwe zak?
Los daarvan ben ik er volledig mee akkoord en zou ik graag eens de volledige kostenstroom blootleggen (van alle intercommunales).

Zie stukje van de folder die we gekregen hebben bij de uitleg van de nieuwe PMD zakken. Puntje 4: Je mag zaken niet meer in elkaar steken.

1620806108222.png

Zie stukje van de folder die we gekregen hebben bij de uitleg van de nieuwe PMD zakken. Puntje 4: Je mag zaken niet meer in elkaar steken.

Bekijk bijlage 1506
Vermits je emmers etc... wel mag steken in een blauwe zak is dat hoogstwaarschijnlijk een beetje overdreven. Als je wat flessen gewoon daarin steekt, zal dat het probleem niet zijn. Het is waarschijnlijk om te voorkomen dat mensen (zoals bij het karton/papier) 1 container pakken en die dan volproppen zodat de sorteermachine het niet uit elkaar kan krijgen.

Haha, Joachim Coens die "het vertrouwen in de politiek wil herstellen" door random eens het *grabbelt in de fichebak* Zwitserse bestuursmodel naar voren te schuiven. Dat zal ons redden!

Wat een onmetelijke flapdrol. Hoe gaan die gedachten eigenlijk? Goh, Zwitserland is toch een schoon en rijk land he. Dat bestuursmodel moet wel goed zijn he? Copy-pasten naar België? Jep, stuur maar een persbericht!
Wat denk hij nu, dat hij de redder des vaderlands zal worden met zulke idiote ideeën?

Moest hij nu eens het vertrouwen in de politiek willen herstellen door zijn sjoemelende corrupte burgemeesters uit de partij te gooien? Zou dat geen beter idee zijn? Of is dat te ver gezocht? Neen, leid de aandacht nog wat af met uw Zwitsers model. :ironic:

Die Joachim Coens is eigenlijk de belichaming van alles wat verkeerd is aan de traditionele politieke partijen (waar ik N-VA ook toe reken). Jammer dat Sammy Mehdi geen voorzitter is geworden.

Het probleem is dat Mehdi genekt is geweest door de oudere generaties binnen CD&V. Hij haalde de overgrote meerderheid van de online stemmen binnen maar verloor door een overgewicht van briefstemmen voor Coens. Geen mens onder 50 stemt in zo'n verkiezing per brief.

CD&V kan niet kiezen voor een dramatische verjonging en modernisering van het programma omdat het schrik heeft de derde leeftijd te verliezen. Maar tegelijk sterven er elk jaar disproportioneel veel CD&V stemmers die daardoor niet worden aangevuld met nieuw bloed. En zo zit die partij nu in een paleatieve fase waar ze mijn insziens alleen zal uitgeraken door een afsplitsing genre VU / N-VA SPIRIT.

Het probleem is dat Mehdi genekt is geweest door de oudere generaties binnen CD&V. Hij haalde de overgrote meerderheid van de online stemmen binnen maar verloor door een overgewicht van briefstemmen voor Coens. Geen mens onder 50 stemt in zo'n verkiezing per brief.

CD&V kan niet kiezen voor een dramatische verjonging en modernisering van het programma omdat het schrik heeft de derde leeftijd te verliezen. Maar tegelijk sterven er elk jaar disproportioneel veel CD&V stemmers die daardoor niet worden aangevuld met nieuw bloed. En zo zit die partij nu in een paleatieve fase waar ze mijn insziens alleen zal uitgeraken door een afsplitsing genre VU / N-VA SPIRIT.

Hoeveel is die derde leeftijdskiezers van hen nog waard om in te blijven 'investeren'? Trekken ze niet gewoon beter direct de kaart van de jongeren en de (jonge) gezinnen. Zit volgens mij toch meer potentieel dan bij 70 plussers waarvan een groot deel al niet meer naar het stemhokje zal gaan met de volgende gemeenteraadsverkiezingen.

Hoeveel is die derde leeftijdskiezers van hen nog waard om in te blijven 'investeren'? Trekken ze niet gewoon beter direct de kaart van de jongeren en de (jonge) gezinnen. Zit volgens mij toch meer potentieel dan bij 70 plussers waarvan een groot deel al niet meer naar het stemhokje zal gaan met de volgende gemeenteraadsverkiezingen.

Er is veel concurrentie voor die jonge stemmen natuurlijk. Uit buitenlandse verkiezingen weten we trouwens dat de oudere generaties net betrouwbaar kiesvee zijn dat wel komt opdagen bij verkiezingen

Is het hele gedachtegoed van de CD&V nou niet iets wat bijna alleen nog oude mensen aantrekt?
Een partij die blijft vasthangen aan dat "christelijke" en zich daardoor onder andere oubollig gedraagt in allerlei ethische vraagstukken lokt bij mij even weinig belangstelling op als een one-issue partij die opkomt voor de agrarische belangen.
De gemiddelde CD&V'er is dan ook een saaie grijze muis van het type Joachim Coens, dus dat zegt genoeg.

Is het hele gedachtegoed van de CD&V nou niet iets wat bijna alleen nog oude mensen aantrekt?
Een partij die blijft vasthangen aan dat "christelijke" en zich daardoor onder andere oubollig gedraagt in allerlei ethische vraagstukken lokt bij mij even weinig belangstelling op als een one-issue partij die opkomt voor de agrarische belangen.
De gemiddelde CD&V'er is dan ook een saaie grijze muis van het type Joachim Coens, dus dat zegt genoeg.
't is een partij die lokaal heel verankerd zit. Ik ken ruimdenkende, jonge, partijleden die geen enkele affiniteit voelen met de soms archaïsche standpunten van CD&V. Die mensen zijn lid omdat ze in hun lokale politiek zich wel thuisvoelen binnen de lokale groep CD&V'rs.

Daarmee dat ik een afsplitsing niet uitsluit. Je hebt sowieso al die tegenstelling links/rechts binnen de partij op nationaal niveau. Maar ook tussen oud en jong loopt een kloof.

't is een partij die lokaal heel verankerd zit. Ik ken ruimdenkende, jonge, partijleden die geen enkele affiniteit voelen met de soms archaïsche standpunten van CD&V. Die mensen zijn lid omdat ze in hun lokale politiek zich wel thuisvoelen binnen de lokale groep CD&V'rs.

Daarmee dat ik een afsplitsing niet uitsluit. Je hebt sowieso al die tegenstelling links/rechts binnen de partij op nationaal niveau. Maar ook tussen oud en jong loopt een kloof.
Jah, als je zelf radicaal gematigd bent en je hebt niet echt een ideologie, dan is CD&V inderdaad wel zowat de enige keuze.

Dat ze zo verankerd zitten is louter het gevolg van bijna een eeuw lang aan de macht te zijn omdat quasi iedereen er op stemde omdat dat moest van meneer pastoor.

Ik zou eerder zeggen: Die mensen zijn lid omdat ze zeker zijn van een zitje als gemeenteraadslid en misschien later een schepenambt.

Vaak zijn die binnen bepaalde families ook al generaties actief binnen de CVP/CD&V waardoor het ons kent ons wereldje geworden is. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die niet uit een CD&V nest komen die voor de CD&V gaan kiezen om politieke carrière te maken. Onderschat bij CD&V ook de kracht van de groene zuil niet. Iemand die op een lijst van de CD&V staat of gestaan heeft en naast een mandaat grijpt, die wordt makkelijk opgevist door bijvoorbeeld de bestuursraad van Familiehulp of de CM.

Als partij stelt de CD&V misschien niet veel meer voor, maar de CM is by far nog steeds het grootste ziekenfonds, en ook ACV kent redelijk wat leden.

De vernieuwing bij CD&V is ook gewoon mislukt ,Joachim Coens staat niet echt voor vernieuwing en ook de keuze voor Annelies Verlinden is gewoon een flater en zeer vreemd ook gewoon voor een volkspartij als CD&V

Probleem is dat je voor een afsplitsing wel een levensvatbare grootte nodig hebt: splits het huidige percentage van CD&V in twee en je hebt twee helftjes van een elfje die elk nauwelijks boven de kiesdrempel uitkomen.

Nice, de centrum partijen verliezen nog meer stemmen volgens de peilingen (na de zware opdoffer van de vorige verkiezingen).
Zou ook maar bizar zijn, mocht deze coalitie van verliezende afgestrafte partijen er electoraal op vooruit zijn gegaan.

Ben eens benieuwd wanneer ons mateke Marc Van Ranst zal binnenhalen of wordt het toch de PVDA?

Ik zou eerder zeggen: Die mensen zijn lid omdat ze zeker zijn van een zitje als gemeenteraadslid en misschien later een schepenambt.

Vaak zijn die binnen bepaalde families ook al generaties actief binnen de CVP/CD&V waardoor het ons kent ons wereldje geworden is. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die niet uit een CD&V nest komen die voor de CD&V gaan kiezen om politieke carrière te maken. Onderschat bij CD&V ook de kracht van de groene zuil niet. Iemand die op een lijst van de CD&V staat of gestaan heeft en naast een mandaat grijpt, die wordt makkelijk opgevist door bijvoorbeeld de bestuursraad van Familiehulp of de CM.

Als partij stelt de CD&V misschien niet veel meer voor, maar de CM is by far nog steeds het grootste ziekenfonds, en ook ACV kent redelijk wat leden.

Ik begrijp uw insteek maar wil toch nuanceren. Lokale afdelingen zijn vaak CD&V in naam en dat is het zo wat. Die kunnen bij wijze van spreken morgen omdopen naar Lijst Burgemeester en dat zal geen noemenswaardige impact hebben.

Maar inderdaad je kiest niet voor CD&V als buitenstaander om carrière te maken gewestelijk of nationaal...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/21/is-de-vlaming-een-flamingant-of-toch-liever-meer-belgie/

Dit is een interessant resultaat eigenlijk. Bijzonder dat de gemiddelde VB-stemmer blijkbaar niet meer voor de Vlaamse onafhankelijkheid is. Het flamigantisme speelde ook niet meer zo'n belangrijke rol in de afgelopen verkiezingen.

Een mogelijke verklaring voor die comeback daarvoor ligt in de coronacrisis. Er bestaat veel onvrede, zo blijkt uit het onderzoek, over de manier waarop die is aangepakt en vooral de versnippering van bevoegdheden. Dat zeven ministers bevoegd zijn voor volksgezondheid gaat er bij velen niet in.

Eerlijk gezegd vind ik het wel positief dat men de "werkbaarheid" van onze staat eens als belangrijk punt neemt. 6 regeringen met parlement en ondersteunende structuren, 10 provincies met dikbetaalde gouverneurs en raden, en dan nog eens 581 gemeenten die soms gerund worden alsof ze een klein graafschap zijn met de chiroleider van even terug als graaf. Kijk naar Brussel als kers op de taart: een gewest met regering en parlement, maar ook 19 burgemeesters met schepenen. In het buitenland kan dat allemaal door 1 burgemeester met schepencollege geregeld worden.

Ik kan begrijpen dat ons land moeilijk in elkaar zit, en sommige zaken beter regionaal geregeld worden, maar ik ben er ook van overtuigd dat het vaak gewoon zuiver ideologisch is beslist zonder dat iemand zich vragen stelde over de werkbaarheid.

Eerlijk gezegd vind ik het wel positief dat men de "werkbaarheid" van onze staat eens als belangrijk punt neemt. 6 regeringen met parlement en ondersteunende structuren, 10 provincies met dikbetaalde gouverneurs en raden, en dan nog eens 581 gemeenten die soms gerund worden alsof ze een klein graafschap zijn met de chiroleider van even terug als graaf.

Inderdaad, erg storend. Ik begrijp ook niet echt wat men tegen gemeentefusies heeft. In de praktijk verandert er toch niets als inwoner. Dankzij het schaalvoordeel is er echter wel professionalisering en efficiënter gebruik van de middelen mogelijk. Entiteiten met <50.000 inwoners hebben geen bestaansrecht imho.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan