Binnendeuren goede kwaliteit

RB26DETT

Active member
Onze bouw nadert de afwerkingsfase. Ik ben al op een paar plekken gaan rondkijken voor kwalitatieve binnendeuren maar heb de goede match precies nog niet gevonden. Ik zoek iets met onzichtbare scharnier, magneetslot en rubberen dichting. Moet niet ingepleisterd worden

Al prijs gevraagd voor Brems deuren bij lokale verdeler maar dat komt op een dikke 1300 euro per deur incl btw.

Regio? Hier 5 kwalitatieve schilder deuren laten plaatsen met verborgen scharnieren en magneet slot. Was denk 400€ incl. plaatsing per deur. Moeten nog wel geschilderd worden...

In mijn vorig huis had ik L-frame deuren op de verdiepen.
Zijn verborgen scharnieren, magneetslot en rubberen dichtingen. Hier ligt het deurblad mee in het verlengde van de "chambrang". U kader en chambrang bestaat ook uit 1 stuk.

Op gelijkvloers waren het Xinnix deuren. uiteraard standaard voorzien van dichtingen, verborgen scharnieren, magneet slot.

l-frame-img-1-v2.jpg

Ons huidige woning hebben we gelijkaardige L-frame deuren op het 1ste verdiep, maar dan van de schrijnwerker zelf. Hier zit de rubberen dichting niet standaard bij in, maar kun je wel kiezen als je wilt. Wij hebben die nu niet gekozen. Deuren in de nachthal staan invers.
Hebben dan ook nog 1 stalen deur met glas.

Op de gelijkvloers zijn het deze keer Argenta invisidoors. Zijn deurbladen van 2600mmx930mm en blijkbaar zijn de scharnieren van Argenta iets beter dan die van Xinnix. Ze raden dus voor dit formaat argenta's aan, bij "normale" deurbladen maakt het niet uit. Xinnix is iets goedkoper.

Laatst bewerkt:
Onze bouw nadert de afwerkingsfase. Ik ben al op een paar plekken gaan rondkijken voor kwalitatieve binnendeuren maar heb de goede match precies nog niet gevonden. Ik zoek iets met onzichtbare scharnier, magneetslot en rubberen dichting. Moet niet ingepleisterd worden

Al prijs gevraagd voor Brems deuren bij lokale verdeler maar dat komt op een dikke 1300 euro per deur incl btw.
Prijs is sterk afhankelijk van type deur en omlijsting. Merk en type van uw beslagmateriaal speelt ook een grote rol.
Welke afwerking op deurblad? Plamuur (schilderdeur), HPL of fineer? Type omlijstig? MTX (te schilderen) of massief?

De rubberen dichting zou ik sowieso altijd nemen, maar dat zal de prijs nu ook niet zo hard de hoogte in duwen.

Plaats je ze zelf of laat je ze plaatsen?

Ons huidige woning hebben we gelijkaardige L-frame deuren op het 1ste verdiep, maar dan van de schrijnwerker zelf. Hier zit de rubberen dichting niet standaard bij in, maar kun je wel kiezen als je wilt. Wij hebben die nu niet gekozen. Deuren in de nachthal staan invers.
Hebben dan ook nog 1 stalen deur met glas.

Hebben op de verdieping ook enkele L frame deuren die invers staan zodat de deurvlakken mooi in lijn staan in de nachthal. Mooie deuren maar dat dunne randje op de kozijn bij die invers deuren waar de deur in valt is echt ongelofelijk gevoelig. Een keertje met de stofzuiger tegen gerold en al direct een barst in. :sop: De gewone L frame deuren hebben dat probleem niet.

Wel niet zo content van diegene die het bij ons is komen plaatsen.

Hebben op de verdieping ook enkele L frame deuren die invers staan zodat de deurvlakken mooi in lijn staan in de nachthal. Mooie deuren maar dat dunne randje op de kozijn bij die invers deuren waar de deur in valt is echt ongelofelijk gevoelig. Een keertje met de stofzuiger tegen gerold en al direct een barst in. :sop: De gewone L frame deuren hebben dat probleem niet.

Wel niet zo content van diegene die het bij ons is komen plaatsen.
Die L-frames zijn daar inderdaad iets gevoeliger aan. Door manier van afwerken kun je dat ook moeilijk vervangen, omdat de chambrant en kader 1 stuk is.
Alsook moet hier de bezetter het echt wel recht afwerken.

Diegene die wij nu hebben is dat de dikte van de chambrant, dus is wel iets steviger. Als de chambrant stuk is, kun je die nu ook nog makkelijk vervangen.

Het "nadeel" was enkel dat deze chambrant 68mm zijn en de bij de L-frame kon je tot 50mm gaan. Bij mijn vorige woonst waren dat dus 50mm en nu 68mm. Maar om eerlijk te zijn eenmaal je erin woont zie je dat toch niet meer. :D

Voor de look zonder omlijsting:
Heeft iemand ooit al overwogen om een zeer fijne omlijsting/omkadering toch te plaatsen, gelijk met de muur, en dan vervolgens deze omlijsting te laten inpleisteren/plamuren/schilderen, zodat je terug de kaderloze look creëert?

Is dit het overwegen waard?
Qua stabiliteit en complexiteit een iets eenvoudiger oplossing, en financieel waarschijnlijk ook.

Of is dit niet realistisch en blijf je het altijd zien?

Blokdeuren dus? Ja wij hebben er 1 geplaatst voor onze berging. Het gaat bijna naadloos over in de valsewand. We moeten ze 6 maand later wel nog altijd schilderen :laugh: Is niet echt moeilijk: pleisteren, vliesbehang en schilderen. Deur zelf wat opschuren en schilderen.

Blokdeuren dus? Ja wij hebben er 1 geplaatst voor onze berging. Het gaat bijna naadloos over in de valsewand. We moeten ze 6 maand later wel nog altijd schilderen :laugh: Is niet echt moeilijk: pleisteren, vliesbehang en schilderen. Deur zelf wat opschuren en schilderen.
thumb-600x600.jpg

Zoiets, dus zonder 'cassement'.
Op de foto hebben ze het gedaan met een metalen frame die ingemetseld/ingepleisterd wordt, zoals bijvoorbeeld ook Xinnix doet (of het is misschien een Xinnix frame).

Maar vroeg mij dus af of je een gelijkaardig effect kan bekomen met een zeer fijne (houten) omkadering, die vervolgens overpleisterd wordt, zowel langs de parallelle muur als de dagkanten.

thumb-600x600.jpg

Op de foto hebben ze het gedaan met een metalen frame die ingemetseld/ingepleisterd wordt, zoals bijvoorbeeld ook Xinnix doet (of het is misschien een Xinnix frame).

Maar vroeg mij dus af of je een gelijkaardig effect kan bekomen met een zeer fijne (houten) omkadering, die vervolgens overpleisterd wordt, zowel langs de parallelle muur als de dagkanten.
Ja dus. Dat heb ik maar is nog niet afgewerkt hier.

Xinnix of Argenta Invisidoor inderdaad.

Houten omlijstingen ben ik minder fan van, of het moet al door een goede vakman gezet worden om later geen barsten te hebben.

Xinnix of Argenta Invisidoor inderdaad.

Houten omlijstingen ben ik minder fan van, of het moet al door een goede vakman gezet worden om later geen barsten te hebben.
En kan Xinnix nog in renovatie? Ik dacht dat het metalen frame idealiter wordt ingemetseld?

Met barsten bedoel je achteraf in het pleisterwerk, overgang houten kader naar muur?

Ja dus. Dat heb ik maar is nog niet afgewerkt hier.
Dus bij jou staat er een heel dunne omkadering rond? Een gewoon cassement zichtbaar in de dagkanten en langs de omtrek van de muur?

Voor de look zonder omlijsting:
Heeft iemand ooit al overwogen om een zeer fijne omlijsting/omkadering toch te plaatsen, gelijk met de muur, en dan vervolgens deze omlijsting te laten inpleisteren/plamuren/schilderen, zodat je terug de kaderloze look creëert?

Is dit het overwegen waard?
Qua stabiliteit en complexiteit een iets eenvoudiger oplossing, en financieel waarschijnlijk ook.

Of is dit niet realistisch en blijf je het altijd zien?

Ik heb dat gedaan in de kelder, maar daar heb ik niet gewerkt met pleister, maar met akupanelen. Ik heb een standaard schilder deur genomen en het kader gelijk gemaakt met e opbouw van de panelen.
Als je dat zou doen met pleister krijg je direct barsten, hout leeft nu eenmaal. Bij mij kan dat nu van mekaar leven zonder "barsten".

In de praktijk plaatsen ze dus dan eerder blokdeuren, dan heb je ook ineens een mooier kader. Dan werken ze het pleister af met profielen en plaatsen daartussen op maat de blokdeuren, achteraf kunt je dat dan kitten.

Op de gelijkvloers hebben wij argenta invisdoor geplaatst. Dit is gewoon een aluminium frame, dat je monteert tegen de snelbouwsteen en achteraf pleistert. Dan heb je maar een randje van 1mm profiel dat je ziet.

Foto's van de deuren in de kelder
20250218-112213813-i-OS.jpg

20250218-112239651-i-OS.jpg

In de praktijk plaatsen ze dus dan eerder blokdeuren. Dan werken ze het pleister af met profielen en plaatsen daartussen op maat de blokdeuren, achteraf kunt je dat dan kitten.
En wat is het verschil tussen de term blokdeur en een systeem als xinnix of Argenta?

Blokdeur is gewoon het paneel en xinnix/Argenta de merken van de systemen, volgens mij?
Of is er nog een verschil?

Ik wil het graag realiseren met massieve eiken deuren, vandaar dat ik nu al te horen kreeg dat ze liever het frame hadden ingemetseld gezien (voor het gewicht, veronderstel ik dus).

Edit: ondertussen heb je ook een link geplaatst naar die handleiding. Blokdeuren hebben dus nog altijd dat cassement precies.

En wat is het verschil tussen de term blokdeur en een systeem als xinnix of Argenta?

Blokdeur is gewoon het paneel en xinnix/Argenta de merken van de systemen, volgens mij?
Of is er nog een verschil?

Ik wil het graag realiseren met massieve eiken deuren, vandaar dat ik nu al te horen kreeg dat ze liever het frame hadden ingemetseld gezien (voor het gewicht, veronderstel ik dus).

Edit: ondertussen heb je ook een link geplaatst naar die handleiding. Blokdeuren hebben dus nog altijd dat cassement precies.
Bij een blokdeur zie je inderdaad het kader nog steeds. Bij Xinnix/Argenta zit dit mee ingewerkt in het pleister.

Je kunt dat achteraf ook nog plaatsen. Maar dan kap je best 15cm bezet rondom de muur en plaats dan het profiel. Achteraf laat je een bezetter komen om dit aan te werken.
Ik zal eens kijken of ik nog oude foto's vind van mijn vorig huis, daar heb ik de Xinnix zelf geplaatst.

Edit: @Slyke
Foto's nog gevonden. Xinnix vond ik de makkelijkste deur die ik geplaatst heb als DHZ.
Daar had ik de deuren vrij laat gekozen, dus heb ik nog een stuk weggekapt. Moet je wel doen als je het bezet deftig wil afwerken.
Die aluminium frames zet je in mekaar en dan plaats je die in de opening. Omdat dit een stevige constructie is, blijft alles loodrecht staan. Vervolgens boor je die vast aan de muren en achteraf nog rond gegaan met PURlijm.
Nadien werk je het bezet af met verstevigende tape en polier je het. (Kun je eventueel laten doen).

Veel plaatsers, plaatsen het zelfs liever wanneer de vloerafwerking er ligt. Dan is er achteraf geen gezever dat de deur verkeerd zit.
20190716-152349.jpg

20191123-112712.jpg

20200129-092521.jpg

Laatst bewerkt:
En kan Xinnix nog in renovatie? Ik dacht dat het metalen frame idealiter wordt ingemetseld?

Met barsten bedoel je achteraf in het pleisterwerk, overgang houten kader naar muur?

Dus bij jou staat er een heel dunne omkadering rond? Een gewoon cassement zichtbaar in de dagkanten en langs de omtrek van de muur?
Ok wacht.

Blokkaderdeur of Blokdeur is een type deur. Het is een binnendeur dat in één geheel in de muur wordt geplaatst en die geen omlijsting meer krijgt.

Xinnix is dit ook maar dat is alu: https://www.woodcenter.be/xinnix-deur-model-40-compleet.html

De mijne is een houten blokdeur, zoals dit:

Het grote verschil tussen de twee is dat Xinnix specifiek bedoelt is om echt volledig weg te werken zoals Bimmer gedaan heeft, maar houten blok(kader)deuren moeten niet persé volledig weggewerkt worden, het kan wel, en hier is dan nog het belangrijkste verschil, het is wel moeilijker.
Omdat het hout (meer?) leeft dan die dunne aluprofielen moet je de blokkader weg werken met - gyproc - uitzetband - pleister en/of vliesbehang.

Neem mijn situatie. Ik zit met het probleem dat ik al de gyproc had geplaatst toen de deurbouwer de deur kwam plaatsen (we moesten wel voor de keuken) EN om de een of andere reden wou die het niet 100% gelijk laten lopen met de gyproc :sarcastic: Dus nu moest ik alsnog met meer pleister aan de slag dan ik wou. Dat is dan ok, maar ik moet nu alsnog mijn muur met vliesbehang afwerken om de uitzettingsbarstjes op te vangen. Dan rest voor mij nog de vraag of ik het vliesbehang ga kunnen plakken op het hout. Indien niet, ga ik dit als eindresultaat krijgen:
1739882327981.png

Indien wel, gaat het er uitzien zoals een Xinnix deur.

TLDR:
Zowel hout als alu zijn blokkaderdeuren, maar xinnix is zo gemaakt dat het echt bedoelt is om volledig weg te werken. heel wat houten blok(kader)deuren kunnen dit ook zijn, maar kunnen ook nog zichtbaar blijven. Hier hangt het nog meer af van de eindafwerking en meestal zal je dus de moeite niet (willen) doen en heb je een randje zoals in de foto hierboven.

Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan