En kan Xinnix nog in renovatie? Ik dacht dat het metalen frame idealiter wordt ingemetseld?
Met barsten bedoel je achteraf in het pleisterwerk, overgang houten kader naar muur?
Dus bij jou staat er een heel dunne omkadering rond? Een gewoon cassement zichtbaar in de dagkanten en langs de omtrek van de muur?
Ok wacht.
Blokkaderdeur of Blokdeur is een type deur. Het is een binnendeur dat in één geheel in de muur wordt geplaatst en die geen omlijsting meer krijgt.
Xinnix is dit ook maar dat is alu:
https://www.woodcenter.be/xinnix-deur-model-40-compleet.html
De mijne is een houten blokdeur, zoals dit:
- Bestel BLOKDEUR RW 88X211.5/29 ONZICHTB SCHAR online - Ruime keuze bij Woodcenter.be
www.woodcenter.be
Het grote verschil tussen de twee is dat Xinnix specifiek bedoelt is om echt volledig weg te werken zoals Bimmer gedaan heeft, maar houten blok(kader)deuren moeten niet
persé volledig weggewerkt worden, het kan wel, en hier is dan nog het belangrijkste verschil, het is wel moeilijker.
Omdat het hout (meer?) leeft dan die dunne aluprofielen moet je de blokkader weg werken met - gyproc - uitzetband - pleister en/of vliesbehang.
Neem mijn situatie. Ik zit met het probleem dat ik al de gyproc had geplaatst toen de deurbouwer de deur kwam plaatsen (we moesten wel voor de keuken) EN om de een of andere reden wou die het niet 100% gelijk laten lopen met de gyproc

Dus nu moest ik alsnog met meer pleister aan de slag dan ik wou. Dat is dan ok, maar ik moet nu alsnog mijn muur met vliesbehang afwerken om de uitzettingsbarstjes op te vangen. Dan rest voor mij nog de vraag of ik het vliesbehang ga kunnen plakken op het hout. Indien niet, ga ik dit als eindresultaat krijgen:
Indien wel, gaat het er uitzien zoals een Xinnix deur.
TLDR:
Zowel hout als alu zijn blokkaderdeuren, maar xinnix is zo gemaakt dat het echt bedoelt is om volledig weg te werken. heel wat houten blok(kader)deuren kunnen dit ook zijn, maar kunnen ook nog zichtbaar blijven. Hier hangt het nog meer af van de eindafwerking en meestal zal je dus de moeite niet (willen) doen en heb je een randje zoals in de foto hierboven.