Regisseur van de maand Billy Wilder

Seg mannekes komt eens overeen
deal-with-it-double-indemnity.gif
 
Ik ben nog bezig met Ozu maar de postbode vindt duidelijk dat ik wat sneller moet gaan.

5qENNgx.jpg
Oh my... Die edities van Sherlock en The Lost Weekend heb ik ook liggen. Heb je ook irl vrienden, Utred? Be honest, now. Ik vraag het maar omdat One Two Three pakken beter werkt met een groter publiek, en ik je kan aanraden om eens een filmavondje te hosten en met je makkers en een paar pintjes naar deze film te kijken.

Ik heb die gezien tijdens het zomerfilmcollege op 35mm en in een volle zaal, en dat was echt om van je stoel te vallen van het lachen. Maar ik kan me inbeelden dat dat anders zou gebeuren als ik hem thuis zag. Werkelijk ongelooflijk hoe veel beter een film werkt als je omringd wordt door mensen die je reacties delen. Dat is iets waar de meest luxueuze home cinema in de wereld niet aan kan tippen.
 
My ★★★★½ review of The Apartment on Letterboxd https://boxd.it/2ztRl1

@Deckard :eviltongue:

Some like it hot ligt mij beter op gebied van comedy maar dit is wel objectief gezien de betere film. Scenario was beter, subtieler en ook gwn mooier? Oscars zijn best verdiend
Bizar dat sommigen dit als comedy zien terwijl het een rasecht drama is.
Dat die mannen daar hun buitenechtelijke affaires hebben is gewoon degoutant en zelfs voor een 60s film leek me dat gewaagd.
Om nog maar te zwijgen hoe zielig het is voor Lemmon dat die venten hun avontuurtjes hebben in zijn appartement, ware het niet voor die romance met McLain of hij was een komplete loser.
 
Akkoord met Bauhaus. Jack Lemmon is aandoenlijk en vaak grappig, maar de film zelf zou ik ook echt niet als een komedie omschrijven. Integendeel zelfs.
 
Goh ik kan me er wel in vinden als mensen The Apartment een komedie noemen, gewoon een trieste, donkere en sardonische. De basis is behoorlijk deprimerend maar er valt nog genoeg te lachen om het ook komisch te noemen. Ik plaats The Apartment bovenaan mijn lijstje omdat Wilder hier de perfecte balans vond tussen lichte humor en donker drama, iets dat hij wel vaker probeert te doen in z'n werk (en vaak met sterke resultaten). Eigenlijk doet het me een beetje denken aan Dr. Strangelove, waar een zeer serieus gegeven een grappige film oplevert.

Ik heb gisteren Irma La Douce gezien, de andere collaboratie tussen Wilder, Lemmon en Maclaine. Die haalt zeker niet het niveau van de betere films van Wilder, maar er was nog wel voldoende dat het de moeite waard maakte, zelfs een mindere Wilder is nog aardig te bekijken. Lemmon en Maclaine hadden ook hier weer goeie chemie, er zaten goeie gags in en ik kon ook het kleurrijk design van de rosse Parijse buurt wel pruimen. Maar het verhaal nam nogal dwaze bochten en de film duurde te lang. Achteraf las ik dat dit normaal een musical moest zijn maar dat Wilder geen zin had in het filmen van muzikale nummers. Dat is er wel wat aan te zien.
 
Geef mij maar De Loft ipv The Apartement :unsure:

Ik mankeer nog serieus wat films van Wilders oeuvre maar dit is alvast m’n voorlopige ranking.

1. Double Indemnity
2. The Apartment
3. Sunset Blvd.
4. Some Like it Hot
 
My ★★★★ review of The Lost Weekend on Letterboxd https://boxd.it/2AdVPV

Ben wel mee met Wilder. Ben nog geen film tegen gekomen van hem die ik 5/5 zou geven maar het zit er soms toch wel dicht tegen (met Sunset Boulevard op kop). Zodra het budget het toelaat haal ik Ace in the hole, Witness for the proscecution, Stalag 17 en nog iets van de man in huis.
 
Tja ik vrees niet dat ik deze week een Billy Wilder film ga kunnen kijken, ik heb een iets drukkere week ook en ook wel wat andere omstandigheden, maar ik ga zeker er nog werk van maken, maar dan later op terugkomen.
 
Terug
Bovenaan