Bijverdienen na scheiding

Het voordeel van die deeleconomieplatformen is dat je wel bijwerkt op de momenten die passen voor jou (ListMinut, Ring Twice, Trixxo Extra, Helpper...). Het maximum voor 2021 was 6390 EUR - 10,70% belastingen. Ik weet niet of het bedrag voor 2022 al bekend is?
Het nadeel is wel dat je geen fluit verdient in je weinige vrije tijd. Als je al full-time werkt, is tussen 7 en 8 s avonds werken voor 10 euro extra een beetje triestig
 
Hallo allen,

Spijtig genoeg sta ik sinds kort op scheiden. Een optie is dat ik het huis overneem en mijn vrouw uitkoop. Met mijn loon en hulp van mijn ouders is dit zeker te doen, ook als ik mijn lening op langere termijn laat lopen.
Probleem is dat ik niet heel veel buffer ga kunnen opbouwen de komende jaren en dat ik mijn ouders 40k ga moeten terugbetalen. Timing is niet van belang, ze kunnen dat missen.
Maar ik wil daar zo snel mogelijk terug vanaf. Ik wil dus iets bijverdienen.
Ik werk zelf in ICT security management dus exploits zoeken gaat het niet worden, daar heb ik niet genoeg technische skills voor :).
Ik heb heel vroeger nog in fabrieken shiften van 12 uur in het weekend gedraaid. Als ik dat 2 keer per maand kan doen als ik de kinderen niet heb dan kan dat wel een mogelijkheid zijn.
Kan dat allemaal ? Ik vind het ook wel een beetje werk van iemand anders inpikken ... Ik heb al vast werk ...
Gezien de krapte op de arbeidsmarkt pik je volgens mij van niemand werk in. Waar ik me wel vragen bij stel is of je niet gewoon de overheid serieus gaat plezieren ipv zelf een cent meer te verdienen
Zien jullie nog andere mogelijkheden ?
Zelfstandig bijberoep, Flexi job, verenigingswerk en dan nog de bijverdienste in een niet nader genoemd kleur.
Een optie is ook om zelfstandige te worden of te veranderen van werk en meer gaan verdienen. Er is nog marge maar ik ben heel graag op mijn werk en heb hele fijne collega's. Dat wil ik toch vermijden. Op zich heb ik de kinderen week om week dus ik heb wel tijd.
Ikzelf ben zelfstandig en ik zou u niet aanraden om in tijden waar je het financieel moeilijker hebt zelfstandig te worden, vergeet niet dat je geen enkel financieel vangnet hebt in geval van problemen. Plus nog het feit dat je kinderen hebt, pas uit een scheiding komt dus dat nog allemaal wel wat zoeken zal zijn alsook je voor die kinderen een serieuze verantwoordelijkheid hebt.
Ik geloof dat een flexi job voor u de beste keuze zou zijn. Dit is volgens mij ook de gemakkelijkste optie om eens te gaan kijken hoe je het allemaal zal doen aangezien dit voor u ook allemaal nieuw zal zijn en je hier ook gemakkelijker terug kan uitstappen moest je zien dat uw dagdagelijkse job, uw eigen gezondheid of uw kinderen leiden onder de nieuwe situatie.
 
Ikzelf ben zelfstandig en ik zou u niet aanraden om in tijden waar je het financieel moeilijker hebt zelfstandig te worden, vergeet niet dat je geen enkel financieel vangnet hebt in geval van problemen. Plus nog het feit dat je kinderen hebt, pas uit een scheiding komt dus dat nog allemaal wel wat zoeken zal zijn alsook je voor die kinderen een serieuze verantwoordelijkheid hebt.

Ik denk dat je zeker correcte punten aanhaalt die mee moeten overwogen worden.

Nu weet ik niet in welke sector jij zelfstandig bent - weet dat een grote kritiek op zelfstandige IT'ers is dat de werkzekerheid zodanig hoog is dat het wordt aanzien als een comfortabele manier om de inkomsten ferm op te krikken voor hetzelfde werk.
Het klopt zeker dat je als zelfstandige eerder aan de deur zal worden gezet en dat je sneller in de gevarenzone komt wanneer je werkgever bvb. een consultancybureau is en je geen klant hebt. Maar wanneer je een gewild profiel hebt waar veel vraag naar is, is dat risico redelijk gemitigeerd.

Maar absoluut zijn dat ook zaken die in rekening genomen moeten worden.
 
Misschien nog een heel ander idee, dat een gescheiden vriendin van mijn vrouw toepast. Het huis is voor haar en haar zoontje te groot, en ze verhuurt één of twee kamers aan studenten die een stage doen bij een bedrijf (een grote Duitse multinational) in de buurt. Er zijn ieder jaar wel enkele Duitse studenten die hier een jaar of twee komen werken/studeren, en zo heeft zij aardig wat bijkomende inkomsten uit die verhuur.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik denk dat je zeker correcte punten aanhaalt die mee moeten overwogen worden.

Nu weet ik niet in welke sector jij zelfstandig bent - weet dat een grote kritiek op zelfstandige IT'ers is dat de werkzekerheid zodanig hoog is dat het wordt aanzien als een comfortabele manier om de inkomsten ferm op te krikken voor hetzelfde werk.
Het klopt zeker dat je als zelfstandige eerder aan de deur zal worden gezet en dat je sneller in de gevarenzone komt wanneer je werkgever bvb. een consultancybureau is en je geen klant hebt. Maar wanneer je een gewild profiel hebt waar veel vraag naar is, is dat risico redelijk gemitigeerd.

Maar absoluut zijn dat ook zaken die in rekening genomen moeten worden.
Ja, ik ben wel geen it'er, ik zit in de autosector/ industrie (bouwmachines en bestel/vrachtwagens). Dat it'ers al zelfstandige misschien meer werkzekerheid hebben kan ik goed geloven (zeker als ik zie hoe die vergoedingen zijn) maar langs de andere kant gaat het natuurlijk niet over werkzekerheid alleen, zelfstandigheid is ook een andere state of mind, meer onzekerheden, een tegenslag zal je veel gemakkelijker voelen (als je als zelfstandige bvb een operatie moet ondergaan waardoor je 2 weken out bent heb je daar wel wat meer financieel nadeel van dan als werknemer, iemand die zijn factuur een maand later betaald kan je als starter ook al eens wat stress bezorgen, btw afrekeningen waar men niet altijd rekening mee houd net zoals belastingen, al zeker als men niet vooraf betaald, belastingencontrole's en ga zo maar door), niet iedereen kan zo goed om gaan met het feit dat ze opeens alles zelf moeten plannen (plus het feit dat je eigenlijk geen verplichtingen hebt is voor sommigen echt geen voordeel) en zo kunnen we natuurlijk doorgaan. Imo is zelfstandigheid uit financiële overweging niet echt de beste oplossing gezien de huidige jobmarkt.
 
@nestorius ik geef je volledig gelijk. Meer vrijheden betekent ook meer zelf alles moeten regelen, plus de risico's die je oplijst. Het is wel een goede optie als hij er bvb. al enige tijd over aan het twijfelen zou geweest zijn en het als iets ziet dat bij hem past.

We komen overeen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Misschien nog een heel ander idee, dat een gescheiden vriendin van mijn vrouw toepast. Het huis is voor haar en haar zoontje te groot, en ze verhuurt één of twee kamers aan studenten die een stage doen bij een bedrijf (een grote Duitse multinational) in de buurt. Er zijn ieder jaar wel enkele Duitse studenten die hier een jaar of twee komen werken/studeren, en zo heeft zij aardig wat bijkomende inkomsten uit die verhuur.
Of airbnb als je af en toe een dagje wilt als je kinderen er niet zijn. Maar zou inderdaad ook aan je welbevinden denken. Werk momenteel ook extra + als zelfstandige in bijberoep nog 8-12u per week en is wel pittig met momenten hoor. Zou dit niet doen als die niet heel tijdelijk was. Heb ook geen kinderen en in mijn gewone job veel verlof.
 
@nestorius ik geef je volledig gelijk. Meer vrijheden betekent ook meer zelf alles moeten regelen, plus de risico's die je oplijst. Het is wel een goede optie als hij er bvb. al enige tijd over aan het twijfelen zou geweest zijn en het als iets ziet dat bij hem past.

We komen overeen :)
Ik ben nog niet van de moeilijkste hoor (tenzij ik het niet wil :biglaugh: )
 
Misschien nog een heel ander idee, dat een gescheiden vriendin van mijn vrouw toepast. Het huis is voor haar en haar zoontje te groot, en ze verhuurt één of twee kamers aan studenten die een stage doen bij een bedrijf (een grote Duitse multinational) in de buurt. Er zijn ieder jaar wel enkele Duitse studenten die hier een jaar of twee komen werken/studeren, en zo heeft zij aardig wat bijkomende inkomsten uit die verhuur.
is dit niet afhankelijk van waar ge woont. Zo kan ik me wel voorstellend dat er daar meer vraag naar is in Anwerpen, Gent of Leuven dan in pakweg Roesbrugge (Sorry @Remake )
 
Kan altijd ook gewoon een nieuwe vriendin zoeken die kan dan komen inwonen, de kosten delen en evt huur betalen.
Goh daten kan zeker maar iemand laten komen inwonen ... denk dat de meeste die gescheiden zijn hier niet direct aan denken ze. Dit is wonden likken lange tijd en terug vertrouwen krijgen.
 
Mijn 2 broers zeggen ook dat we dit later dan regelen ... Ik moet daar is over denken. Als mijn levenskwaliteit enorm wordt aangetast hierdoor, ik werk al fulltime met 2 kinderen, dan moet ik dat herbekijken ...
hoe ik dat zie: je krijgt nu die 40k voor je huis. als je dat terug betaalt, en je erft dat later, betaal je daar dan erfrechten op: da's aan 3% toch, 1200€ ongeveer. En dat is nu, wie weet wat de tarieven gaan zijn als het zo ver is. da's weggesmeten geld he. je kan dat beter met de familie eens goed bespreken, dan.

je wilt misschien goed doen en eerlijk zijn tov je familie, maar ik zou dan eerder een terugbetaling met je broers regelen, als uw ouders dat geld echt niet nodig hebben.
 
Wel gek hoe hier ook weer gedaan wordt over het welzijn door een tweede job of hard te werken.
Ik heb van thuis niets anders gezien dan hard werkende zelfstandigen met lange dagen.
Ik zelf doe nu ook 15-20u per week voor mijn bijberoep, savonds in de week (meer en meer) en sowieso een volle zaterdag.
En die uren staan dan nog los van administratie die erbij komt zien waarvoor zondag soms nog gebruikt wordt.
Weekendjes weg of veel plannen is moeilijk, dat klopt maar dat weet je en daar kies je voor.
Ik zou het voorlopig niet anders willen.
Ik ben 30, kindvrij en nog maar net in een relatie, ook meteen duidelijk gemaakt dat er hard gewerkt wordt en dat er zaterdag niet op mij gerekend moet worden voor een uitstapje of een gezellig samenzijn.
Prioriteiten stellen is belangrijk.
 
Wel gek hoe hier ook weer gedaan wordt over het welzijn door een tweede job of hard te werken.
Ik heb van thuis niets anders gezien dan hard werkende zelfstandigen met lange dagen.
Ik zelf doe nu ook 15-20u per week voor mijn bijberoep, savonds in de week (meer en meer) en sowieso een volle zaterdag.
En die uren staan dan nog los van administratie die erbij komt zien waarvoor zondag soms nog gebruikt wordt.
Weekendjes weg of veel plannen is moeilijk, dat klopt maar dat weet je en daar kies je voor.
Ik zou het voorlopig niet anders willen.
Ik ben 30, kindvrij en nog maar net in een relatie, ook meteen duidelijk gemaakt dat er hard gewerkt wordt en dat er zaterdag niet op mij gerekend moet worden voor een uitstapje of een gezellig samenzijn.
Prioriteiten stellen is belangrijk.

Je stelt hier duidelijk "daar kies je voor". Het lijkt mij nu toch dat hij hier minder keuze in heeft gehad en de scheiding gewoon een voldongen feit is. Als je dan inderdaad merkt dat je enkel leeft om te werken om je facturen en leningen te betalen, terwijl je dat vroeger niet moest doen, dan kan dat toch op je gemoed spelen. Vandaar dat iedereen dit terecht aanwijst.

Het is een hele andere situatie als je dit inderdaad gewend bent en die keuze al een hele tijd geleden gemaakt hebt toen alles in je leven 'volgens plan' verliep.
 
Prioriteiten stellen is belangrijk.
Als die prioriteiten het gevolg zijn van een soort van afweging, een plan, ok. Maar werken om te werken, omdat je zo bent opgevoed en niets anders kent is nu ook niet echt objectief prioriteiten stellen hoor. Sterker, dat lijkt mij exact de mentaliteit die ervoor zorgt dat in dit land het zo pover gesteld is met de mentale gezondheid, terwijl we objectief weinig reden hebben tot klagen.

Hier gaat het over iemand met een (financiële) tegenslag, dan wordt "bijverdienen" dringender. Maar ik denk dat op dit forum, waar een hoop mensen rondlopen die op zichzelf meer verdienen dan het mediaanloon van een gezin tweeverdieners, je weinig animo gaat vinden om de -sowieso al vrij schaarse- vrije tijd nog verder in te perken met een of ander bijberoep. Opnieuw, mits een plan, waarom niet. Maar om gewoon op de hoop te gooien, of rijk te lijken voor de buren, nee bedankt.
 
Je stelt hier duidelijk "daar kies je voor". Het lijkt mij nu toch dat hij hier minder keuze in heeft gehad en de scheiding gewoon een voldongen feit is. Als je dan inderdaad merkt dat je enkel leeft om te werken om je facturen en leningen te betalen, terwijl je dat vroeger niet moest doen, dan kan dat toch op je gemoed spelen. Vandaar dat iedereen dit terecht aanwijst.

Het is een hele andere situatie als je dit inderdaad gewend bent en die keuze al een hele tijd geleden gemaakt hebt toen alles in je leven 'volgens plan' verliep.
De "je kiest ervoor" is natuurlijk wel in de context van vrije tijd.
De slotzin "prioriteiten stellen is belangrijk" lijkt mij meer van toepassing.
Als het een lastige periode is waarin je even financieel wat moet inhalen dan moet dat maar.
Met in je bed te gaan liggen huilen gaat het niet opgelost geraken.

Ik zou ook perfect rondkomen met een enkel loon van hoofdberoep, maar ik heb toch liever de financiële vrijheid en voordelen van extra te werken. En dat heeft absoluut niets te maken met leven om te werken en enkel facturen leningen te betalen.
Ik werk nog steeds om te leven, en er zijn meer momenten dat er gewerkt wordt, maar als er geleefd moet worden is het dan ook zonder elke euro te moeten omdraaien.
 
Ik heb in ongeveer dezelfde situatie gezeten als de TS. Had dus ook op relatief korte tijd meer geld nodig. Dat kan als je bereid bent om ook meer tijd te besteden aan werken. Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken hoe je dat geld kan laten renderen want mijn ondervinding was dat met werken alleen de pot niet echt snel groeit.

Bijverdienen tijdens weekends of feestdagen is vrij lucratief, zeker via een flexi-job kan je er op die manier een aardig centje aan overhouden. In de horeca zoeken ze vaak mensen die willen bijspringen maar ook winkels met zondagsopeningen zijn hiervoor interessant. Denk maar aan grote meubelwinkels of zo. Ik heb zelf zondagvoormiddag een marktkramer geholpen en dat was wel zwaar. Ik heb immers ook een (vaak meer als) fulltime professionele activiteit tijdens de week.

Vrij snel had ik echter het gevoel dat die bijverdiensten alleen me niet voldoende snel het nodige kapitaal gingen opleveren. Daarom heb ik toen ook bekeken hoe ik dat bijverdiende geld kon laten renderen.

Bij mij was dit aandelen en handelen in tweedehands designmeubilair en kunst. Daarvoor speurde ik naar interessante stukken, kocht die aan en verkocht ze vervolgens weer. Dat ging voornamelijk allemaal online. In het begin ging dat wat traag maar éénmaal de bal aan het rollen leverde dat toch behoorlijk wat op. Het was wel tijdrovend maar meeste werk kon vanuit de zetel gebeuren dus veel minder vermoeiend als op de markt staan. Bovendien veel leuker om te doen. Een stuk spotten, researchen, aankopen en terug verkopen. Vaak kon ik de waarde verdubbelen.

Van zodra de investeringen en het handeltje begonnen te renderen heb ik die andere bijverdiensten onmiddellijk stopgezet.

Je kan ook proberen om als zelfstandige te werken maar (en dat is mijn ondervinding, daarom niet van toepassing op elke zelfstandige) zo heel veel maakt dat ook niet uit. Als freelancer ben je niet aan het ondernemen dus je kan wel wat reserve opbouwen via je vennootschap maar aan het einde van de rit zal je niet zeer veel meer verdiend hebben als zou je hetzelfde werk als werknemer gedaan hebben.
 
Je kan ook proberen om als zelfstandige te werken maar (en dat is mijn ondervinding, daarom niet van toepassing op elke zelfstandige) zo heel veel maakt dat ook niet uit. Als freelancer ben je niet aan het ondernemen dus je kan wel wat reserve opbouwen via je vennootschap maar aan het einde van de rit zal je niet zeer veel meer verdiend hebben als zou je hetzelfde werk als werknemer gedaan hebben.

Klopt niet hoor. Iemand met een mooi loonpakket (pakweg 4-5K bruto en een compleet pakket aan extralegale voordelen incl wagen) kan zijn/haar netto inkomsten makkelijk (meer dan) verdubbelen zonder zelfs ook maar exuberante day rates toe te passen. Zelfde taken, zelfde verantwoordelijkheden.
 
Terug
Bovenaan