Big Four

Ik vraag me ook af hoe dat dan gaat.

"Dag cege. Het is druk, we zouden graag hebben dat je tot 02.00 werkt."

En dan zeg je gewoon "ok"?

Mijn antwoord zou zijn, "ik moet mijn kat eten geven, tot morgen" (hoe lamer het excuus, hoe beter). Ze gaan je niet buiten smijten hoor omdat je dat niet doet, echt niet. Nee, echt niet.

"Veel leren". Ik vraag me dan echt af wat dat wil zeggen.

Ik werk in een multinational, een pak meer centen en een pak minder werk. Denk je dat ik continue papiertjes zit te sorteren? Wat exact Leer je dan dat zo rocket sciency is big4 dat ergens anders niet is?

Precies of uitgeperst worden met nachtelijke uren leert je veel? Dat is toch gewoon omdat je mindless werk zit te doen zoals documenten nalezen en controleren. Precies of je zit 14h aan stuk rocket science te doen.

Dus wat is de long-term plan van in big4 te werken? Cv bouwen om later dikke centen te scheppen? Voldoende andere normale routes om daar te raken.

Dit zou ik ook wel is willen weten.

Mijn ervaring met de Deloitte’s en Accenture’s (niet big 4, I know) van deze wereld zijn mannekes met hun kostuum die bagger weinig praktijkkennis hebben maar het toch willen komen uitleggen hoe jij het moet doen. Veel PowerPoints en zever verkopen aan management en dan vertrekken als het werk echt begint.

"Veel leren". Ik vraag me dan echt af wat dat wil zeggen.

Ik werk in een multinational, een pak meer centen en een pak minder werk. Denk je dat ik continue papiertjes zit te sorteren? Wat exact Leer je dan dat zo rocket sciency is big4 dat ergens anders niet is?

Precies of uitgeperst worden met nachtelijke uren leert je veel? Dat is toch gewoon omdat je mindless werk zit te doen zoals documenten nalezen en controleren. Precies of je zit 14h aan stuk rocket science te doen.

Dus wat is de long-term plan van in big4 te werken? Cv bouwen om later dikke centen te scheppen? Voldoende andere normale routes om daar te raken.
Best wel funny hoe de bagger op big4 altijd komt van mensen die er geen dag gewerkt hebben.

Nee het is absoluut geen rocket science 14u per dag. Ik heb in mijn 3 jaar btw nog geen enkele dag 14u gewerkt 🙃

Jij hebt in jouw multinational vermoedelijk nog nooit tot 21u gewerkt en je klapt elke dag je pc om 17u dicht om ‘je kat te gaan eten geven’?
Nu kan je vermoedelijk het argument opwerpen dat je ‘bakken geld’ verdient bij je multinational. Dit zal vermoedelijk zo zijn maar je moet wel appelen met appelen vergelijken. Ik vermoed dat jij ergens 10 - 15j werk ervaring hebt?
Als je 10 - 15j bij een big 4 werkt verdien je dezer dagen gelukkig geen 2k netto meer en rijd je niet meer rond met een mini met groene spiegels. Het zal eerder 3k - 4k netto zijn, een bonus van 10k en een bmw 5.
Ik wil hiermee niet gezegd hebben dat je bij een big 4 meer verdient dan in een multinational. Vermoedelijk ligt jouw pakket in dezelfde range of zelfs meer maar het is mij dan ook niet te doen om ‘wie de langste heeft’.

Het is heel simpel. Werken voor een big 4 is een persoonlijke keuze. Wil je veel variatie, omringd zijn door veel toffe jonge mensen en snel groeien dan lijkt het mij een degelijke zet. Weet jij perfect wat je wil en wil jij de farma induiken. Be my guest en ga voor J&J werken. Het een is in mijn ogen niet beter dan het andere en het kakken op mensen van de big4 is eerder kinderlijk gedrag.

Ik vraag me ook af hoe dat dan gaat.

"Dag cege. Het is druk, we zouden graag hebben dat je tot 02.00 werkt."

En dan zeg je gewoon "ok"?

Mijn antwoord zou zijn, "ik moet mijn kat eten geven, tot morgen" (hoe lamer het excuus, hoe beter). Ze gaan je niet buiten smijten hoor omdat je dat niet doet, echt niet. Nee, echt niet.
Combinatie van:
- Planning op meerdere projecten tegelijkertijd waarbij elke klant uw richting uitkijkt om hem/haar zo snel mogelijk te helpen;
- Korte onrealistische deadlines;
- Verplicht minimum productiviteit aan factureerbare uren (geen issue bij grote projecten, wel bij massa kleinere dossiers);
- Op hoger niveau meer verplichte nevenactiviteiten (vaste coach van X-aantal junior medewerkers, meewerken aan proposals/demo's/planning/budgetten die niet tellen als productieve uren en dus vaak na de kantooruren gebeurt, deelname aan events voor klanten/potentiële hires, afnemen van interviews, deelname aan evaluatierondes etc);
- Versterkt door verloop waardoor op hoger niveau er continu meer werk door minder handen moet verzet worden.

Combinatie van:
- Planning op meerdere projecten tegelijkertijd waarbij elke klant uw richting uitkijkt om hem/haar zo snel mogelijk te helpen;
- Korte onrealistische deadlines;
- Verplicht minimum productiviteit aan factureerbare uren (geen issue bij grote projecten, wel bij massa kleinere dossiers);
- Op hoger niveau meer verplichte nevenactiviteiten (vaste coach van X-aantal junior medewerkers, meewerken aan proposals/demo's/planning/budgetten die niet tellen als productieve uren en dus vaak na de kantooruren gebeurt, deelname aan events voor klanten/potentiële hires, afnemen van interviews, deelname aan evaluatierondes etc);
- Versterkt door verloop waardoor op hoger niveau er continu meer werk door minder handen moet verzet worden.

Dus eigenlijk niet kunnen plannen en geen ruggengraat hebben.

Een agenda volproppen is geen kunst.

En waarom exact zit het "springplank" en "veel leren"? Lijkt me gewoon uitgemolken worden.

Je kan het draaien en keren hoe je wil, het business model van die firma’s is gestoeld op uitpersen en weggooien van het gros van hun personeel. Als je de return voor je CV en “ervaring” aanvaardbaar vindt, prima dan.

Het gaat heus niet over eventueel elders meer verdienen. Het punt is dat er veel andere firma’s zijn waar je op basis van een normale werkweek een mooie en boeiende carrière kan hebben. Dat je bij zulke firma’s vaak meer verdient dan een big4 is mooi meegenomen, ja.

Best wel funny hoe de bagger op big4 altijd komt van mensen die er geen dag gewerkt hebben.

Welja, uitgemolken worden is uitgemolken worden. Ik moet daar niet werken omdat te kunnen beoordelen
Nee het is absoluut geen rocket science 14u per dag. Ik heb in mijn 3 jaar btw nog geen enkele dag 14u gewerkt 🙃
Persoon waarover het ging dus wel.
Jij hebt in jouw multinational vermoedelijk nog nooit tot 21u gewerkt en je klapt elke dag je pc om 17u dicht om ‘je kat te gaan eten geven’?
Ja, al tot 22h soms of later. Maar niemand verplicht mij, ik plan mijn agenda zelf. Ik ben vandaag vb om 16h gestopt omdat ik een privé afspraak had

Maar tot 02h snachts, nee, nooit. En zeker niet omdat iemand mij dwingt.

Nu kan je vermoedelijk het argument opwerpen dat je ‘bakken geld’ verdient bij je multinational. Dit zal vermoedelijk zo zijn maar je moet wel appelen met appelen vergelijken. Ik vermoed dat jij ergens 10 - 15j werk ervaring hebt?
Mijn 1e job had ik meer dan een start big4 loon. Nooit die uren gedraaid. En mijn 1e job was geen multinational en geen big4 toestanden.

Als je 10 - 15j bij een big 4 werkt verdien je dezer dagen gelukkig geen 2k netto meer en rijd je niet meer rond met een mini met groene spiegels. Het zal eerder 3k - 4k netto zijn, een bonus van 10k en een bmw 5.
Tjah, non big4. Above that en nog altijd geen dagen tot een kot in de nacht...

Ik wil hiermee niet gezegd hebben dat je bij een big 4 meer verdient dan in een multinational. Vermoedelijk ligt jouw pakket in dezelfde range of zelfs meer maar het is mij dan ook niet te doen om ‘wie de langste heeft’.

Het is heel simpel. Werken voor een big 4 is een persoonlijke keuze. Wil je veel variatie, omringd zijn door veel toffe jonge mensen en snel groeien dan lijkt het mij een degelijke zet. Weet jij perfect wat je wil en wil jij de farma induiken. Be my guest en ga voor J&J werken. Het een is in mijn ogen niet beter dan het andere en het kakken op mensen van de big4 is eerder kinderlijk gedrag.
Als je hier paar maanden geleden komt "stoefen" met een big4 job en iedereen waarschuwt je. En dan blijkt het zo te zijn, dan moet je eens uitleggen wat er zo goed is aan big4.

Maar goed, enjoy the big4 uitpers. Mij niet gelaten hoor ...

Dat afgeven op Big 4 hier is ook wel afgezaagd aan het worden. Ik raad iedereen eens aan wat vacatures voor Finance functies door te nemen, heel vaak zal er staan dat Big 4 ervaring een groot pluspunt is. Dat staat er niet zonder reden op...

Heel blij dat ik de eerste jaren met zoveel verschillende teams op zoveel verschillende klanten heb kunnen werken. Uiteraard leer je veel meer bij in zo een omgeving dan als je ergens een startersfunctie in een multinational neemt. Moet daar nu echt een tekening bij?

Heel blij dat ik de eerste jaren met zoveel verschillende teams op zoveel verschillende klanten heb kunnen werken. Uiteraard leer je veel meer bij in zo een omgeving dan als je ergens een startersfunctie in een multinational neemt. Moet daar nu echt een tekening bij?

Enorm biased, dit. Natuurlijk kan je als starter in een multinational wél enorm veel ervaring opdoen op korte tijd.

Je hoeft heus niet met verschillende klanten te werken om relevante ervaring op te doen.

Ja, al tot 22h soms of later. Maar niemand verplicht mij, ik plan mijn agenda zelf. Ik ben vandaag vb om 16h gestopt omdat ik een privé afspraak had

Maar tot 02h snachts, nee, nooit. En zeker niet omdat iemand mij dwingt.
Hehe, Ik weet niet hoe je de dag van een big 4 auditor beschouwt maar er heeft nog nooit een partner achter mij met een zweepje gestaan om mij aan te moedigen nog wat langer te werken. 😂

Ik ga tijdens mijn middagpauzes ook regelmatig mijn werf bezoeken en dan ben ik wel al eens 2 u weg. Geen haan die daar om kraait, dan haal ik dat s’avonds of volgende week wel in.
Niemand gaat mij ontslagen omdat ik om 18u30 stop elke dag. Zoals hierboven reeds gezegd hebben ze een serieus tekort aan mensen dus zullen ze wel eens 2 keer nadenken voor ze iemand afdanken.
Je hebt soms idd mensen die zich willen bewijzen en zich wat verliezen ik hun job. Ik vermoed dat DogoArgentino zijn vriendin zich ook wat wil bewijzen in haar eerste weken en daardoor wat over haar grenzen is gegaan. Een jaartje ver leer je hier wel mee om te gaan.

Kameraad van mij zit sinds september vorig jaar bij Big 4 in de US. Sinds januari zijn dit zijn uren:

- De 5 weekdagen begint hij om 8u 's morgens, gedaan tussen 24u 's nachts en 3u30 's nachts
- De 2 weekend dagen werkt em van 9 tot 17u

En dit al twee maanden (wel bijna gedaan, busy season in audit loopt op zijn einde). In de US is het dus nog veel erger dan hier. Hij vindt dat ook niet plezant maar zijn droom was om in de US te wonen en makkelijkste weg voor visum was via Big 4 een transfer te regelen, nu is hij aan het uitzoeken hoe hij daar iets anders kan doen.
Zijn de big4 lonen daar ook niet van een totaal andere grootorde dan hier?

Ja. Enlighten me.
Ik heb zelf geen ervaring met big4 maar ik kan zeggen dat ik de eerste jaren effectief een beetje jaloers was op studiegenoten die daar starten. Fantastische dynamiek, inderdaad hard werken voor een lager brutoloon, maar die collegialiteit en vriendschap lijkt me meer waard dan dat hoger startersloon. Hecht je aan andere dingen (zoals bv voetbaltrainingen om 18h30) meer waarde? Dan is the big4 niets voor jou.

En het verloningspakket als starter is echt wel ok, niet vergeten dat een auto als student een gigantische meerwaarde is. De starterjobs (economische profielen) in multinationals zijn zeker niet allemaal boeiend en afwisselend; terwijl je in big4 garantie hebt om verschillende klanten te doen. Ik heb de indruk dat mensen hun relatief unieke parcours als referentie nemen.

Ik raad iedereen eens aan wat vacatures voor Finance functies door te nemen, heel vaak zal er staan dat Big 4 ervaring een groot pluspunt is. Dat staat er niet zonder reden op...
Big4 heeft een goed recruterings- en vooral wervingsapparaat. Ik zou me relatief comfortabel voelen als hiring manager. Daarnaast als ik als controller wordt geauditeerd en ik heb aan de andere kant van de tafel gezeten; zie ik dat ook als een pluspunt.

Een genuanceerde mening is natuurlijk weinig populair en natuurlijk is 60h per week werken is niet gezond of houdbaar op lange termijn, maar als je dit voor je werk over hebt kan dit voor mij ook tonen dat je passie hebt en voldoening krijgt uit je job. Mijn advies zou ook zijn dit proberen af te bouwen zodat sustainability manager ook een duurzame job wordt!

Ja. Enlighten me.
Je leert wel verschillende bedrijven en sectoren kennen. Geeft een voordeel aan ervaring die je niet krijgt met voor 1 bedrijf te werken.

Ik ben ook ex big4 en ik ga wel zeer grotendeels akkoord met u. Want op zich klopt het wel wat je zegt in grote lijnen. Maar veel verschillende projecten doen in andere bedrijven en culturen heeft echt wel een voordeel. Beetje zoals reizen ook wel een voordeel is dan degene die nooit uit zijn hometown is gegaan.

Maar veel verschillende projecten doen in andere bedrijven en culturen heeft echt wel een voordeel. Beetje zoals reizen ook wel een voordeel is dan degene die nooit uit zijn hometown is gegaan.

Dat is zeker waardevol, mogelijks vooral voor financiële profielen. Anderzijds is de analogie met onder de kerktoren blijven nogal halfbakken want je kansen op ontwikkeling verschillen gewoon heel hard van werkgever tot werkgever.

Zelf 10 jaar bij de eerste werkgever gebleven en daar echt wel een brede waaier aan vaardigheden ontwikkeld, en projecten gedaan met vele verschillende departementen.

Je leert wel verschillende bedrijven en sectoren kennen. Geeft een voordeel aan ervaring die je niet krijgt met voor 1 bedrijf te werken.

Ik ben ook ex big4 en ik ga wel zeer grotendeels akkoord met u. Want op zich klopt het wel wat je zegt in grote lijnen. Maar veel verschillende projecten doen in andere bedrijven en culturen heeft echt wel een voordeel. Beetje zoals reizen ook wel een voordeel is dan degene die nooit uit zijn hometown is gegaan.
Ik ontken niet dat big4 goeie ervaring geeft.

Enkel is dat niet exclusief voor big4, zoals soms beweerd wordt. Denk je dat alle andere bedrijven zoals "de collega's" zijn? We zijn 2022. Niet big4 reist dus degelijk ook wel en doet ook teambuildings en "goeie dynamiek".

Ik heb nu 15y op de teller en ik ken tientallen ex big4 vrienden, collega's, mensen met wie ik samengewerkt heb. Veel hebben een burnout gehad of zijn iets volledig anders gaan doen. 2 zijn big shots geworden. 1 nu manager bij Deloitte (wel al 2x gescheiden), de andere is cfo bij een bedrijf. Bij de niet big4 ongeveer dezelfde ontwikkelingen.

Ik heb wel nog niemand horen zeggen "had ik maar wat meer gewerkt als ik nog geen kinderen had", letterlijk niemand.

En PS, het loopt bij momenten ook vol bij ons met E&Y en Deloitte mannetjes. Zo interessant is dat allemaal niet hoor. Excelletjes maken en volk lastig vallen om ze aan te vullen, of word templates invullen of een IT systeem documenteren. Helft van de keren weten die van toeten noch blazen en is het gewoon een huurling die *iets* moet opleveren omdat niemand anders tijd/zin heeft. Inhoudelijk ga je daar niet al te veel van opsteken.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan