Biertopic!

HLN en de standaard zit inderdaad die Sofie vanrafelghem bij en die kent toch wel wat van bier. Ik volg die zowat op facebook en vind haar onderwerpen toch dikwijls interessant. Knack weet ik niet of die daar ook voor schrijft.

Maar kan de rant wel begrijpen. Op restaurant wordt het ook wel beter qua keuze voor bieren. Ze worden uitgebreider, niet altijd dezelfde standaard bieren. Je kan dikwijls heel lekkere dingen vinden. Maar er is 1 dingetje: waar blijft het eerste restaurant die een menu geeft met aangepaste bieren ipv altijd maar die aangepaste wijnen?

O.a. De Jonkman (**) doet dat, je kan kiezen tussen aangepaste bieren of aangepaste wijnen en ze hebben ook een tijdje terug de prijs van Gault & Millau gewonnen voor beste bierkaart (van België dacht ik).
Het feit dat sterrenrestaurants dat al doen, is goed nieuws.

Een heel aantal restaurants blijven wel serieus achter op het vlak van aanbod en keuze qua bier.

Ok er zijn er dus wel een aantal. Maar toch veel te weinig vind ik.
Uit dat lijstje van bearpils ken ik enkel de Heeren van Liedekerke omdat ik vanuit die streek afkomstig ben. Ook al tegen de 20j geleden dat ik er binnengeweest ben. De rest ligt nogal uit koers van waar ik nu woon.

Als ik op restaurant ga kijk ik toch eerst naar de bierkaart alvorens te kijken wat ik ga eten. Als die maar triestig is dan zien ze mij niet meer weer, het eten mag dan nog zo goed zijn. Wijnen hebben ze allemaal x aantal pagina's van, of zelfs een hele aparte boek, maar als je dan een bier vraagt: dat moet ik eens gaan vragen, maar we hebben een blond, en ook een bruin.

Pas op er zijn er wel die hun best doen om een mooi aanbod te voorzien, maar ze zijn te schaars.

Sja, op dat vlak ben ik al tevreden als er in een restaurant eens een lokaal bier op de kaart staat.

Sommigen restaurants hebben inderdaad een halve wereldkaart aan wijnen op hun menu staan maar een lokaal bier van de brouwerij om de hoek of een dorp verder is teveel gevraagd.

Ach ja.

Bier en gastronomie matcht duidelijk nog niet altijd. Wij hebben vorig najaar werken moeten uitvoeren in een sterrenrestaurant. Zeer vriendelijk koppel, zij is sommelier en ik vroeg naar de bierkaart en ze bekende dat ze er eigenlijk echt niet veel van kent. Ze hebben enkel Duvel, Orval en Sint Bernardus abt 12 omdat dat de 3 meest gevraagde bieren zijn over de jaren heen. Na mijn opmerking over de rijping van Orval en een beetje uitleg over de Brett gisten die daarvoor zorgen heeft ze die week nog het maximale aantal bakken gekocht om met ter tijd gerijpte Orval aan te bieden van verschillende jaargangen.

Wel spijtig voor een land dat bekend staat om zijn Bourgondische levensstijl en als Bierland.

Ik denk dat veel horeca zaken ook zo de nadruk leggen op de wijnkaart omdat ze daar in absolute marge meestal een stuk meer op verdienen dan op bieren, tenzij je al iets uitzonderlijk gaat serveren.
En dan is het een beetje kip-en-ei verhaal...

Om het eens over iets simpeler te hebben..

Ik heb eens die "Tout Bien" van de YouTubers Average Rob en zijn broer in huis gehaald.

Volgens mij is dat gewoon dure Cara-pils in een ander jasje...

Ook Estaminet in huis gehaald, en dat vind ik wel lekker voor een pils.

Om het eens over iets simpeler te hebben..

Ik heb eens die "Tout Bien" van de YouTubers Average Rob en zijn broer in huis gehaald.

Volgens mij is dat gewoon dure Cara-pils in een ander jasje...

Ook Estaminet in huis gehaald, en dat vind ik wel lekker voor een pils.

Dan moet je het zwarte blikje estaminet nemen moest dat nog niet het geval zijn.

Hier komt niks anders meer in huis als pils dan dat, voor mij 1 van de lekkerste pils die je in supermarkten kan kopen.

Stond ooit in een artikel op hln gequoteerd aan 9/10 itt stella en jupiler die 6 en 7/10 hadden. Al is dat natuurlijk subjectief

Dan moet je het zwarte blikje estaminet nemen moest dat nog niet het geval zijn.

Hier komt niks anders meer in huis als pils dan dat, voor mij 1 van de lekkerste pils die je in supermarkten kan kopen.

Stond ooit in een artikel op hln gequoteerd aan 9/10 itt stella en jupiler die 6 en 7/10 hadden. Al is dat natuurlijk subjectief
Tis idd het zwarte blikje. Stond in promotie in de Colruyt en ik was eens benieuwd..

Da gaat m'n standaard pils worden voor thuis..

In vleesrestaurant Pietrain in Antwerpen kan je voortreffelijke geuzes drinken en gerijpte Orvals. Héél lekker vlees ook en als je de uitbater kan lokken met een goed gesprek, laat hij je zijn bierkelder zien en trakteert die je op een hoop straffe verhalen.

Straks een Marriage Parfait. :love:

In vleesrestaurant Pietrain in Antwerpen kan je voortreffelijke geuzes drinken en gerijpte Orvals. Héél lekker vlees ook en als je de uitbater kan lokken met een goed gesprek, laat hij je zijn bierkelder zien en trakteert die je op een hoop straffe verhalen.

Straks een Marriage Parfait. :love:

Ah de Pietrain, 2 x per jaar met vrienden eten.
Heerlijk restaurant.

Orval van’t vat zelf tegenwoordig dacht ik.

Bier en gastronomie matcht duidelijk nog niet altijd. Wij hebben vorig najaar werken moeten uitvoeren in een sterrenrestaurant. Zeer vriendelijk koppel, zij is sommelier en ik vroeg naar de bierkaart en ze bekende dat ze er eigenlijk echt niet veel van kent. Ze hebben enkel Duvel, Orval en Sint Bernardus abt 12 omdat dat de 3 meest gevraagde bieren zijn over de jaren heen. Na mijn opmerking over de rijping van Orval en een beetje uitleg over de Brett gisten die daarvoor zorgen heeft ze die week nog het maximale aantal bakken gekocht om met ter tijd gerijpte Orval aan te bieden van verschillende jaargangen.
Om toch een suggestie te geven voor bier en gastronomie: https://degebrandewinning.be/nl

edit: pas een aantal replies terug vermeld... mijn excuses :)

Ben je niet goedkoper af met een bak?

Het was/is korting vanaf 2 of 3. Ik had Da nog nooit gedronken, dus wou me niet ineens 3 bakken kopen 😜

Maar idd, int vervolg (als mijn huidige pils allemaal op is) ga ik me een bak kopen

Het was/is korting vanaf 2 of 3. Ik had Da nog nooit gedronken, dus wou me niet ineens 3 bakken kopen 😜

Maar idd, int vervolg (als mijn huidige pils allemaal op is) ga ik me een bak kopen
Dat is te begrijpen. Als ik dat eens zou testen, ga ik daar ook geen bakken van kopen ;)

Voor liefhebbers van alcoholvrije pils, naar het schijnt zou Insel Brauerei's Surfers Summer Ale (vroeger te krijgen bij Albert Heijn, de laatste tijd precies niet meer) een hele goeie keuze zijn waarbij je veel minder het gevoel krijgt van "pils met iets minder" te drinken.
Ik kan zelf niet oordelen, niet echt een pilsdrinker en al helemaal niet van alcoholvrij bier.

Hier is Estaminet ook de goto pils geworden. Alleen krijg ik het er bij de vrienden en familie nog niet in dat die beter is dan de Jupilers en Stellas van deze wereld.
Die tout bien is leuk in de markt gezet maar uiteindelijk ook maar generieke contractpils van bij Martens. Goed genoeg voor shotguns en de grote dorst maar meer ook niet.

Terug
Bovenaan