Biertopic!

Heeft er al iemand Tarot d'Or of Noir van Lindemans geprobeerd (8% blends van lambic met fruit en een sterk bier van hoge gisting)?

Op basis van de eerste beschrijvingen die ik gelezen heb, klinken ze allebei te zoet - jammer want meer goede, niet te zoete sterke fruitbieren zijn welkom :)

Wat een toeval. ik heb gisterenavond een oude kriek cuvée René van Lindemans gedronken. Die viel zeer goed mee voor een kriek. Geen plakkerig gedoe in de mond. Beetje een kriek achtige champagne vond ik maar zeker niet (te) zoet.

Intussen Tarot Noir toevallig in de winkel zien staan en geprobeerd.
Inderdaad aan de zoete kant met een serieus aroma van snoep, maar de zwarte bessen of vlierbessen zorgen voor een bittere ondertoon en samen met de basis van lambic zorgt dat voor een geheel dat niet overdreven zoet is (bv. minder zoet dan Kasteel Rouge). Verraderlijk voor een bier van 8°, best een leuk alternatief voor cocktails als aperitief.

Inmiddels ook Tarot d'Or gedronken, toch gemakkelijk als ik mijn eigen vragen kan beantwoorden 😋

Enorm sterk fruitaroma, kon je van een halve meter ver al ruiken. In de smaak voor mij misschien wat teveel mango, maar terug een goed aperitiefbier voor wie het liever niet te zuur heeft. Maar opnieuw erg verraderlijk, je zou totaal niet zeggen dat dit 8° is.

Heel gezond bezig met al dat fruitbier, ook eens Two Chefs - Afterparty geprobeerd: porter met ananas en kokos. Viel wat tegen, nogal licht van smaak (zelfs voor een porter van 5,7°) en om de één of andere reden had het geheel de smaak van bepaalde blauwe kaas :thinking: De ananas mocht sterker doorkomen, ik miste een beetje meer zuur.

Als je echt voor fruitbier wil gaan, probeer eens een pastry sour (maar vergeet niet zacht te schudden) daar zit echte fruitpuree in. Arpus heeft er heel lekkere en Vault City ook, je hoeft er niet voor naar de US te trekken.

Als je echt voor fruitbier wil gaan, probeer eens een pastry sour (maar vergeet niet zacht te schudden) daar zit echte fruitpuree in. Arpus heeft er heel lekkere en Vault City ook, je hoeft er niet voor naar de US te trekken.

Merci voor de tips! Zal ik onthouden de volgende keer dat ik me niet kan inhouden van weer dingen bij te bestellen :)
Pastry sour ken ik qua stijl maar nog maar heel weinig zelf gedronken.

Gisterenavond de Indulgence Festiva van Het Anker gedronken. Ik vond dit toch nogal tegenvallen eigenlijk en één van hun minste in de reeks. Alcohol wel waarneembaar maar flauw van smaak voor de rest. Niet echt zo'n feestbier imo.

Dit weekend Chimay bezocht en natuurlijk de "verplichte" proeverij gedaan (torentje met een 18cl blauw, rood, wit en goud, allemaal van 't vat). Ten eerste geleerd dat de blauwe mijn favoriet blijft, maar dat ik zowel wit als rood toch ook best kan smaken. De gouden is een goed alternatief voor pilsbieren. Het bijhorend kaasplankje maakte het wel af.

We hebben ook de "Belgium Beer Map" gekocht, werk voor de boeg dus :unsure:.

Dit weekend Chimay bezocht en natuurlijk de "verplichte" proeverij gedaan (torentje met een 18cl blauw, rood, wit en goud, allemaal van 't vat). Ten eerste geleerd dat de blauwe mijn favoriet blijft, maar dat ik zowel wit als rood toch ook best kan smaken. De gouden is een goed alternatief voor pilsbieren. Het bijhorend kaasplankje maakte het wel af.

Blauwe Chimay is inderdaad geweldig lekker, blijft ook wel een favoriet. Wat minder zoet dan een Rochefort 10 (die ik ook fantastisch vind).

Blauwe Chimay is inderdaad geweldig lekker, blijft ook wel een favoriet. Wat minder zoet dan een Rochefort 10 (die ik ook fantastisch vind).
Ik vind de keuze maken tussen die 2 qua favoriete trappist toch echt geweldig moeilijk. Laat ik zeggen dat ze voor mij beide lekker zijn, maar gewoon anders.

Een Rochefort 10 moet je wel lang genoeg laten staan na aankoop. Ik heb al gemerkt dat als je die in de winkel gaat halen en dan dezelfde dag drinkt, die altijd minder lekker is dan wanneer die eventjes gestaan heeft (tijdje terug eentje gedronken die hier al een jaar in de kelder stond :drool:).

Ik vind de keuze maken tussen die 2 qua favoriete trappist toch echt geweldig moeilijk. Laat ik zeggen dat ze voor mij beide lekker zijn, maar gewoon anders.

Een Rochefort 10 moet je wel lang genoeg laten staan na aankoop. Ik heb al gemerkt dat als je die in de winkel gaat halen en dan dezelfde dag drinkt, die altijd minder lekker is dan wanneer die eventjes gestaan heeft (tijdje terug eentje gedronken die hier al een jaar in de kelder stond :drool:).
Ik drink meestal Orval en Westmalle Tripel, maar nu doet ge me eraan denken om weer eens blauwe Chimay in huis te halen. Dubbele Westmalle is zeer lekker van 't vat, trouwens.

Imperial Stout is iets waar ik moeite mee heb. Smaakt vaak naar mierzoete koude koffie. Misschien goed voor een klein glaasje, maar meer niet. Onlangs nog De Molen Bommen & Granaten Imperial Stout in Albert Heijn gevonden in een uitverkoop: 1 euro per flesje. Sloeg toch weer wat tegen.

Ik drink meestal Orval en Westmalle Tripel, maar nu doet ge me eraan denken om weer eens blauwe Chimay in huis te halen. Dubbele Westmalle is zeer lekker van 't vat, trouwens.

Imperial Stout is iets waar ik moeite mee heb. Smaakt vaak naar mierzoete koude koffie. Misschien goed voor een klein glaasje, maar meer niet. Onlangs nog De Molen Bommen & Granaten Imperial Stout in Albert Heijn gevonden in een uitverkoop: 1 euro per flesje. Sloeg toch weer wat tegen.
Orval is zo niet echt aan mij besteed (smaken verschillen enal), een Westmalle Tripel is wel heel lekker, maar ik drink dan toch liever een dubbele (en liefst inderdaad van 't vat), een triptrap is ook lekker!
Ik heb vorig jaar ergens een blauw chimay (1.5 liter fles) gedeeld met mijn pa, die fles was van 2011 en was gewoon ongelooflijk lekker.

Qua stout kan ik kort en bondig zijn en het is zeker niet elke stout liefhebber zijn favoriet, maar ik drink echt heel graag Guinness.

Orval is zo niet echt aan mij besteed (smaken verschillen enal), een Westmalle Tripel is wel heel lekker, maar ik drink dan toch liever een dubbele (en liefst inderdaad van 't vat), een triptrap is ook lekker!
Ik heb vorig jaar ergens een blauw chimay (1.5 liter fles) gedeeld met mijn pa, die fles was van 2011 en was gewoon ongelooflijk lekker.

Qua stout kan ik kort en bondig zijn en het is zeker niet elke stout liefhebber zijn favoriet, maar ik drink echt heel graag Guinness.
Wel ja, Guinness vind ik ook wel lekker. Die moutsmaak smaakt er mooi in door.

Ik zal een bak blauwe Chimay verstoppen in de kruipkelder en over tien jaar die er eens uithalen dan. :p In De Kulminator zou je ook wel Chimay uit de jaren '80 kunnen drinken, toch de laatste keer dat ik er was. En Westmalle ook uit die periode. Oudste bier dat ik er dronk was een abdijbiertje uit 1976.

Heb ik 3 jaar geleden ook bezocht. Was toen wel in coronatijd dus met de nodige beperkingen enz. maar was nog wel plezant. Mijn favoriet is eigenlijk de rode nu. Slecht bier maken die eigenlijk niet imo. Enkel voor de blauwe bieden die vatgerijpte versies weinig meerwaarde, vind ik. Al moet ik zeggen dat ik bij dat bezoek er de rode op vat gerijpt heb gekocht en die was ook top. Denk niet dat ze die nog maken.
Voor de rest vind ik die gouden ook wel een verfrissend lekker bier.

Wel ja, Guinness vind ik ook wel lekker. Die moutsmaak smaakt er mooi in door.

Ik zal een bak blauwe Chimay verstoppen in de kruipkelder en over tien jaar die er eens uithalen dan. :p In De Kulminator zou je ook wel Chimay uit de jaren '80 kunnen drinken, toch de laatste keer dat ik er was. En Westmalle ook uit die periode. Oudste bier dat ik er dronk was een abdijbiertje uit 1976.
Ik heb momenteel nog 1,5 bak Westvleteren 12 staan van 2016. Nog enkele jaren en dan zit ik ook aan 10 jaar. Niet opzettelijk maar omdat er ondertussen nog zoveel ander goed bier geproefd wordt.

Voor mij zijn de Waalse trappisten allemaal top. Orval is mijn favoriet. Maar de Chimay en Rochefort reeks komen hier met enige regelmaat allemaal wel eens gepasseerd. Vooral de blauwe Chimay en de Rochefort 6 (vraag mij niet waarom?) springen er dan uit voor mij. Van de blauwe Chimay heb ik hier van 2015 tot nu van elk jaar minstens 1 flesje staan. Om de zoveel tijd drink ik dan eens een flesje leeg afhankelijk van het aantal beschikbaar. Zo onlangs eentje van de 2017 gedronken en die was echt lekker. Hopelijk kan ik nog een paar jaar van de rest afblijven dat we aan 10 jaar geraken 😁

Heb ik 3 jaar geleden ook bezocht. Was toen wel in coronatijd dus met de nodige beperkingen enz. maar was nog wel plezant. Mijn favoriet is eigenlijk de rode nu. Slecht bier maken die eigenlijk niet imo. Enkel voor de blauwe bieden die vatgerijpte versies weinig meerwaarde, vind ik. Al moet ik zeggen dat ik bij dat bezoek er de rode op vat gerijpt heb gekocht en die was ook top. Denk niet dat ze die nog maken.
Voor de rest vind ik die gouden ook wel een verfrissend lekker bier.

Ik heb momenteel nog 1,5 bak Westvleteren 12 staan van 2016. Nog enkele jaren en dan zit ik ook aan 10 jaar. Niet opzettelijk maar omdat er ondertussen nog zoveel ander goed bier geproefd wordt.
Ewel, ik heb de blauwe op vatgerijpt hier nog staan van een paar jaar oud maar heb ‘m nog niet geproefd.
De rode op vat kan je in de shop niet kopen maar ik dacht wel drinken in de Auberge.

Bommen & Granaten van De Molen is voor zover ik weet een Barley Wine. Compleet andere stijl. Meestal mierzoete mout en wat rozijnen om te beginnen. Een BW gaat veel meer richting quadrupel (zoals Westvleteren 12 of de Rochefort 10, om in de trappisten te blijven).

Een Guinness vergelijken met eender welke Imperial stout is zoals een pils vergelijken met een geuze. Twee compleet verschillende stijlen, de enige overeenkomst die ze hebben is hun kleur :biglaugh:.
Guinness is veel droger in afdronk dan de hoog in alcohol en zoet zijnde imperial stout. Ik kan ze wel smaken, die Imperial stouts, vooral als er hier en daar wat barrel aging aan te pas kwam. Al een paar echte pareltjes gedronken.

Een Guinness vergelijken met eender welke Imperial stout is zoals een pils vergelijken met een geuze. Twee compleet verschillende stijlen, de enige overeenkomst die ze hebben is hun kleur :biglaugh:.
Guinness is veel droger in afdronk dan de hoog in alcohol en zoet zijnde imperial stout. Ik kan ze wel smaken, die Imperial stouts, vooral als er hier en daar wat barrel aging aan te pas kwam. Al een paar echte pareltjes gedronken.
Ah nee, ik wou geen stout met imperial stout vergelijken, enkel aangeven dat het bij mij maar tot daar gaat.

Terug
Bovenaan