Biertopic!

Ja, die is ok. Niet super bijzonder. Als ik er mijn untappd op nasla: vrij moutig en ik vond er destijds ook iets muntachtig in terug. Is wel al geleden van 2016 dus mijn smaakpalet zal ondertussen wel al wat veranderd zijn.

Dat doet er mij aan denken: staan jullie feestbieren al klaar? Deze drink ik om het jaar af te sluiten, een van mijn favo’s van de voorbije jaren. Laatste fles:
SURTUR NR.8.8 (Bourbon & Cognac BA) by Borg Brugghús on Untappd
https://untp.beer/qVqr

En deze wordt het voor het nieuwe jaar te starten:
Træblod Bourbon Barrel Aged (2021) by Mikkeller Brewing San Diego on Untappd
https://untp.beer/0eGPQ

Laatst bewerkt:
Vorige week een fles practice what you preach (samenwerking tussen brewdog en la Trappe) gevonden. Denk dat het dat zal worden. Of als ik mij bedenk een Orval of WV of abt 12.

Ja, die is ok. Niet super bijzonder. Als ik er mijn untappd op nasla: vrij moutig en ik vond er destijds ook iets muntachtig in terug. Is wel al geleden van 2016 dus mijn smaakpalet zal ondertussen wel al wat veranderd zijn.

Dat doet er mij aan denken: staan jullie feestbieren al klaar? Deze drink ik om het jaar af te sluiten, een van mijn favo’s van de voorbije jaren. Laatste fles:
SURTUR NR.8.8 (Bourbon & Cognac BA) by Borg Brugghús on Untappd
https://untp.beer/qVqr

En deze wordt het voor het nieuwe jaar te starten:
Træblod Bourbon Barrel Aged (2021) by Mikkeller Brewing San Diego on Untappd
https://untp.beer/0eGPQ
Al die Barrel Aged bieren zijn ... :drool: Enfin, niet allemaal, maar héél veel wel. Barley Wine vind ik misschien nog net iets beter.

Barleywine is mijn minst favoriete bierstijl. Ik vind die moutige zoetigheid net té. Een quadrupel gaat er naartoe maar is net nog acceptabel. Binnen die Barleywines verkies ik ook een English Barleywine boven een American Barleywine. Die Engelse hebben meestal nog een goede bitterheidsgraad bovenop dat moutzoete. Maar dan nog, ik zal die stijl steeds mijden. Op proeverijen proef ik altijd eens maar meestal is het bevestiging van wat ik al weet.

Vorige week een fles practice what you preach (samenwerking tussen brewdog en la Trappe) gevonden. Denk dat het dat zal worden. Of als ik mij bedenk een Orval of WV of abt 12.
Ik heb die eergisteren net gedronken. Ik wil geen pretbederver zijn, maar de 3 alternatieven die je opnoemt zijn stuk voor stuk veeeel beter.
Ik vond hem niet supergoed. Die moutige zoetigheid was ook present, beetje caramel en bitterheid. De honing haalde ik er echter totaal niet uit.

En dan nog, dat heeft enkel invloed op de kurk zelf, niet op de inhoud van het flesje.
Een droge kruk sluit minder goed af, je bier kan op die manier wel degelijk slecht worden.
Daarom dat men ook aanraad bier op kurk plat te bewaren om de kurk niet te doen uitdrogen...

Ik heb die eergisteren net gedronken. Ik wil geen pretbederver zijn, maar de 3 alternatieven die je opnoemt zijn stuk voor stuk veeeel beter.
Ik vond hem niet supergoed. Die moutige zoetigheid was ook present, beetje caramel en bitterheid. De honing haalde ik er echter totaal niet uit.
Couldn't agree more!

Januari staat bij mij gelijk aan een maand geen alcohol, maar water en cola zero ben ik strontmoe.
Iemand enkele alcoholVRIJE suggesties, dus echt >1% alcohol?

Januari staat bij mij gelijk aan een maand geen alcohol, maar water en cola zero ben ik strontmoe.
Iemand enkele alcoholVRIJE suggesties, dus echt >1% alcohol?
Als ik er mijn Untappd op nakijk dan zie ik volgende bieren in mijn top 3 van alcoholvrije bieren:

- Implosion van To Øl
- Limbo Blueberry van Mikkeller
- Energibajer van Mikkeller

Ik herinner mij ook nog de Playground Non-Alcoholic IPA van Vandestreek. Die was ook ok en vlotter verkrijgbaar. Die vind je gewoon in de Albert Heijn. Maar die Energibajer is ook wel vlot te vinden bij de betere bierhandelaar.

Inderdaad playground non-alcoholic ipa van vandestreek. Staat bij mij als hogere in mijn untappd.
Verder kan ik ook 'racing beer' en 'drink'in the sun' beiden ook van Mikkeller.
In België heb ik 'sunny moon' van brouwerij slaapmutske als hoogst gewaardeerde. Maar moet wel zeggen dat de alcoholvrij in België toch kwalitatief wat achterblijven ten opzichte van het buitenland. Ze zijn de laatste tijd wel met een inhaalbeweging bezig.

De biere des amis 0,0 is ook wel goed en idd de energibajer van Mikkeler, van de cornet 0,0 zou ik echt wegblijven, je kan evengoed je geld in de riool smijten en je hebt dan zelfs het voordeel dat je die smaak niet moet proeven, puur vergif.
De hoegaarden 0,0 zou ook goed zijn maar zelf nog niet geprobeerd gezien hoegaarden nu niet mijn favo bier is, zelfs niet met alcohol.

Zijn er hier ook die zelf bier brouwen op amateurbasis? Ik heb vorig jaar, februari 2021, een bierbrouwpakket gekregen waar ik niks mee heb gedaan :sarcastic: Alles zit nog in de verpakking,waarvan de Styrian Golding hop vaccuum verpakt is en ook moutmix blondin in een grote ongeopende zak.

Onder het mom ''we zien wel'', wil ik dit gerust eens proberen maar ik wil mezelf uiteindelijk niet vergiftigen? Nog de moeite om dit te proberen?

Zijn er hier ook die zelf bier brouwen op amateurbasis? Ik heb vorig jaar, februari 2021, een bierbrouwpakket gekregen waar ik niks mee heb gedaan :sarcastic: Alles zit nog in de verpakking,waarvan de Styrian Golding hop vaccuum verpakt is en ook moutmix blondin in een grote ongeopende zak.

Onder het mom ''we zien wel'', wil ik dit gerust eens proberen maar ik wil mezelf uiteindelijk niet vergiftigen? Nog de moeite om dit te proberen?
Zeker de moeite! Als de mout ongeopend bewaard is gebleven kan er eigenlijk weinig mislopen. Hop bewaart zeer goed.
Jezelf vergiftigen ga je zeker niet doen :)

van de cornet 0,0 zou ik echt wegblijven,
Amai, daar zeg je wat. Ik dronk deze toevallig gisteren. Die was echt niet lekker. Ik heb hem weggekapt. Zepig, mout, flets. Ik keek eens op de ingrediëntenlijst en blijkbaar kappen die daar eikenhoutextract in. Ik wist zelfs niet dat dat bestond. Ik vraag mij af of dit bij de gewone Cornet ook zo is. Enfin, ik proefde het alleszins niet bij deze alcoholvrije Cornet.

Een droge kruk sluit minder goed af, je bier kan op die manier wel degelijk slecht worden.
Daarom dat men ook aanraad bier op kurk plat te bewaren om de kurk niet te doen uitdrogen...

Ik zou nu niet continue bier plat leggen omwille van gistdeposities in de hals en meer risico op oxidatie (grotere contactoppervlakte met lucht als je je fles platlegt) maar je zorgt er misschien wel eens voor dat het bier een keer de kurk aanraakt om de twee keer in het jaar om uitdroging van de kurk te vermijden.
En kurksmaak in je bier is ook niet bepaald lekker :p

Whiskey legt men ook niet plat maar daar ook dezelfde risico's. Ik heb al eens een fles gezien waar pakweg 10% van de inhoud is verdwenen door een uitgedroogde kurk. Ik weet niet of dit nog voorkomt met "nieuwe" flessen maar ik heb dit gezien bij een fles gebotteld rond 2000.

Amai, daar zeg je wat. Ik dronk deze toevallig gisteren. Die was echt niet lekker. Ik heb hem weggekapt. Zepig, mout, flets. Ik keek eens op de ingrediëntenlijst en blijkbaar kappen die daar eikenhoutextract in. Ik wist zelfs niet dat dat bestond. Ik vraag mij af of dit bij de gewone Cornet ook zo is. Enfin, ik proefde het alleszins niet bij deze alcoholvrije Cornet.
Ook ooit de gewone Cornet Oaked & Smoked gedronken. Vond ik ook echt niet lekker. De volgens de reclame "subtiele eikenhoutentoets" was niet aanwezig, eerder overdreven rokerige smaak.

Heb vandaag is 2 flesjes Spencer gekocht, de Amerikaanse trappist van 6,5%.

Morgen wss ne keer proeven, iemand al gedronken?
Ja, die is ok. Niet super bijzonder. Als ik er mijn untappd op nasla: vrij moutig en ik vond er destijds ook iets muntachtig in terug.

Ben er nu ook nog eentje aan het drinken en ik ben niet echt fan, de mout is zéér dominant van smaak. Ruikt wel fruitig maar in de smaak vind ik dat te weinig terug. Eens m'n twee flesjes op zijn, zie ik mezelf geen nieuwe in huis halen.

Als ik ratebeer mag geloven, zou ik banaan, abricoos, caramel, snoep, honing, tomaten, pepernoten en vanille moeten herkennen :lol:

Probeer zeker eens de ander Spencers (IPA, Stout, Holiday ale) die vond ik beter. Die Peach saison vond ik dan weer heel erg flets.
Gisteren zag ik bij Geers dat ze ook een Monks IPA hebben, afgevuld op blik. Die heb ik nog niet gedronken en dus meegenomen. Het zal wel maar voor in februari zijn want momenteel is het alcoholvrije maand.

Ben er nu ook nog eentje aan het drinken en ik ben niet echt fan, de mout is zéér dominant van smaak. Ruikt wel fruitig maar in de smaak vind ik dat te weinig terug. Eens m'n twee flesjes op zijn, zie ik mezelf geen nieuwe in huis halen.

Als ik ratebeer mag geloven, zou ik banaan, abricoos, caramel, snoep, honing, tomaten, pepernoten en vanille moeten herkennen :laugh:

Het was idd geen hoogvlieger, na eentje gedronken te hebben en heb je het wel gehad.

Terug
Bovenaan