Biertopic!

Soms moet het toch niet meer zijn? Mijn favoriete bier is het ook niet, ik heb wel veel Duvel drinkers in de familie, maar ik ga het nooit tegen mijn goesting opdrinken.
Soms moet het niet meer zijn inderdaad. Maar er is een groot verschil tussen dat en het je lievelingsbier vinden

@Mefke, waarin verschilt Moortgat dan voor jou van pakweg AB Inbev?
AB Inbev is een bedrijf dat voor maximale winst gaat en mijn inziens daarvoor gerust ingrediënten van mindere kwaliteit durft gebruiken. En hun processen zijn niet helemaal standaard brouwen (zeker voor de pilsbieren Stella en Jupiler) met alle gevolgen van dien. Ik heb het bevoordeeld gezien met Tripel Karmeliet. Voor de overname een van mijn favoriete bieren, na de overname is er daar wat gebeurt waardoor ik die niet meer vind smaken.

Soms moet het niet meer zijn inderdaad. Maar er is een groot verschil tussen dat en het je lievelingsbier vinden
Wat maakt het eigenlijk uit als Duvel je lievelingsbier is? Is dat niet hetzelfde als zeggen dat je metalfan bent en dat Metallica je favoriete band is in plaats van een of andere obscure band die al 7 demo's heeft opgenomen in een bunker van WO II en hun LP's (666 oplages uiteraard) besmeurt met geitenbloed?

Je vergelijking gaat niet echt 100% op. Laten we zeggen dat mensen die heel wat verschillende bierstijlen en verschillende bieren drinken nooit zullen zeggen dat Duvel hun favo bier is, laat staan top 10 materiaal. Daar durf ik nu eens mijn hand voor in het vuur steken.
Terwijl trOo cVlt metalbands een hele andere niche is…

Gisteren avond een Parabola 2024 gedeeld met de vriendin, lekkere bourbon barrel aged stout uit de Verenigde Staten.
Nu aan het genieten van een Oude Geuze Boerenerf 2023-3 met de mama.
Parabola, van Firestone Walker. Opgekocht door… jawel!!!

Snap ook de kritiek niet hoor, als bierliefhebber wil je toch gewoon nieuwe dingen proeven/ontdekken? Als één van de populairste bieren van België iets nieuws uitbrengt waarop zou je dat dan niet willen proeven? Daarom hoef je het niet perse lekker te vinden ook he. De Barrel aged Duvels zijn niet altijd even lekker maar kudo's toch dat ze het doen?
Wat is er precies kudo’s aan? Is gewoon een simpele cash grab in een poging om in het craft beer marktsegment te duiken.
Terwijl ik Duvel Moortgat nu nu niet echt craft beer zou noemen…

Parabola, van Firestone Walker. Opgekocht door… jawel!!!
Wist niet eens dat het opgekocht was door Moortgat, neemt niet weg dat het een prachtig bier is, meer kudo's naar Moortgat dat ze in zo'n bieren willen investeren.
De meeste Craft bier brouwers overleven nauwelijks, het feit dat Duvel barrel aged bieren maakt zorgt ervoor dat deze meer populariteit winnen bij het algemene publiek, waardoor deze mss eens verder kijken en andere, betere barrel aged bieren ontdekken en hun brouwers. Win-win toch?

Kijk, mijn favoriete Belgische brouwer is BramBrass, dicht gevolgd door Holybeerhouse, de eerste is een hobbybrouwer die zwaar onder zijn potentieel brouwt (zou internationaal moeten gaan maar heeft niet eens een eigen website), de tweede stopt met zijn HBH lijn en wil een nieuwe weg uitslaan.
Wil maar zeggen, niemand wil werken om verlies te maken, zelf als het een hobby is en mensen bijna unaniem je bieren de lucht in prijzen.

Laatst bewerkt:
Parabola is idd een prachtig bier. Ik denk dat Moortgat ook slim genoeg is geweest om niet te prutsen aan de receptuur. Het bier lijkt niet echt veranderd te zijn qua smaak sindsdien.
Wat ze wel hebben veranderd is de verpakking, van 66cl flessen naar kleine 33cl. Uitgelezen kans voor hen om de prijs op te drijven. Dat vind ik jammer, het was een ideaal bier om te delen.
Ik bekijk het anders. Als craft beer brouwer wordt je gewoon weggeconcurreerd door die grote spelers omdat die mannen gewoon niet over dezelfde budgetten beschikken voor grote installaties en dure marketingcampagnes. Het feit dat een grote speler als Moortgat dan nog eens (extra) in die niche duikt, ook al hebben ze kleinere craft beer brouwerijen opgekocht, vind ik heel jammer. Waar denk je dat Moortgat de kennis heeft opgedaan rond barrel aging? Ze zijn er pas mee begonnen nadat ze Firestone Walker opkochten.
In de craft beer scene worden kleine brouwerijen die zich laten opkopen door de multinationals ook geweerd nadien. Ik heb al heel wat bierfestivals bepaalde brouwerijen weten weren nadat bekend werd dat ze opgekocht werden (vb De Molen indertijd).
Realiteit is jammer genoeg dat die craft beer brouwerijen vaak in steeds nauwere schoenen komen te zitten en soms niet anders kunnen dan verkopen. ☹️
Op lange termijn gaat dit ten koste van diversiteit in aanbod en experiment. Wat Moortgat nu doet met hun imperial bier, is geen experiment, dat is plat opportunisme.

Ik ben wel eens benieuwd wat al die "veel betere bieren" die in de categorie van Duvel behoren dan wel zijn? Dat er veel betere bieren dan Duvel zijn is dan wel een feit.

Het probleem bij veel van die kleinere brouwerijen is de verhouding prijs/kwaliteit. En inconsistentie in kwaliteit.

En dan is er ook nog volk die vinden dat "rareness has a taste". Zou er nog altijd zoveel hype zijn voor Bourbon County of een specialleke van 3Fonteinen?

Ik ben wel eens benieuwd wat al die "veel betere bieren" die in de categorie van Duvel behoren dan wel zijn? Dat er veel betere bieren dan Duvel zijn is dan wel een feit.

Het probleem bij veel van die kleinere brouwerijen is de verhouding prijs/kwaliteit. En inconsistentie in kwaliteit.

En dan is er ook nog volk die vinden dat "rareness has a taste". Zou er nog altijd zoveel hype zijn voor Bourbon County of een specialleke van 3Fonteinen?

3 Fonteinen in ieder geval niet, die hebben zich zodanig uit de markt geprijsd en teveel geteerd op export naar de VS die de afgelopen paar jaar in elkaar gezakt is, dat ze intussen maar de helft van het volume van 4 jaar geleden meer verkopen.
Niet dat ze de enige zijn in die situatie, maar bij 3F lijkt het me toch dat ze dat zelf een deel veroorzaakt hebben door hun prijszetting.

BCBS is nu niet echt zeldzaam meer te noemen. Ook daar heel wat stijging in productie sinds gekocht door AB inbev, alsook vlottere export. De tijd dat je een paar flessen lambik moest traden om aan je BCBS-fix te geraken is reeds lang gepasseerd.
Over 3F gaan we helemaal zwijgen, die mannen staan op de rand van een failissement en geraken al hun stock niet eens kwijt. Zo zeldzaam zijn ze dus zeker niet en bovendien is de lambiek-hype gaan liggen (een van de redenen waarom hun stock niet op geraakt).
Beter dan Duvel? Als je kijkt naar de stijl en afklopt op “Belgian strong golden ale”: Stille Nacht, Boskeun, Groene Chimay?

Dat is net mijn punt :p als het in massa verkrijgbaar is, wordt het plots niet meer gekocht en is het maar een gemiddeld bier meer.
Maak als 3F 1.000 flessen van een bier en 10.000 man wil er een kopen. Maak er 10.000 en 1.000 man wil er een kopen. Naast de hoge prijs zal dit ook wel een reden zijn waarom de vraag sterk verminderd was.

Groene Chimay is idd beter maar boskeun en stille nacht zijn slechts een beperkte periode verkrijgbaar. En ik moet zeggen dat De Dolle nu ook niet altijd dezelfde kwaliteit levert imo.

Bij Cantillon zullen ze toch ook eens zweten met die importtarieven. Doen ook liever export dan de lokale markt.

Laatst bewerkt:
Ik vind het nogal scheef om Duvel/Moortgat te gaan vergelijken met Craft beer. Voor mij is dat hetzelfde als een kwaliteitslager te vergelijken met Buurtslagers of een pakje salami dat je koopt in de colruyt. Tuurlijk is er binnen de craft bieren veel beter, maar er is ook veel ketchup op de markt. Tegenwoordig wil elke uit de hand gelopen hobbybrouwer zijn bier voor een mooi prijsje verkopen. En ga op hobby brouwers fora een kijken en ze beginnen allemaal met een Duvel kloon.

Ik heb het idee dat de craft beer markt momenteel te groot is met teveel brouwers die willen meespelen . Teveel aanbod met daarbij weinig variatie ( zoveelste dubbel, Tripel,...), weinig innovatie, hogere kosten, algemeen dalende bierconsumptie, ... Er moeten er een pak van tussen. En dan heb je inderdaad een pak gevestigde namen die het toch ook moeilijk hebben. Dat is iets dan in Nederland bv al een jaar of 2 bezig is met redelijk wat faillissementen.

Ik denk dat vooral iedereen moet drinken wat hem graag drinkt.

Mijn “nieuwe” Duvels hebben zeker gesmaakt gisteren, de rest van’t gezelschap vond het ook prima.

Ik drink ook graag speciaal bieren of onbekendere varianten maar het is nu eenmaal zo dat die niet altijd overal gemakkelijk verkrijgbaar zijn.

Duvel is en blijft voor vele het bier bij uitstek.

Ik heb altijd Duvel in huis, dus gemakkelijke keuze.

Er is gewoon ruimte voor beide soorten bier: een frisse Duvel smaakt me als ik de BBQ aansteek terwijl het "fijnproeversbier" ideaal is terwijl ik in mijn Chesterfield leeszetel zit met een goed boek.

In Tallinn en Helsinki toch weer wat nieuwe IPA's mogen ontdekken. Zowel brouwerijen Pöhjala als Fat Lizard hadden wel wat bieren die mij echt konden smaken :love:.

De keizerlijke blonde van Duvel eens binnengerijfd, zal ze vanavond ... eh ... consumeren.

EDIT: ik vind het verrassend vlot binnengaan.

Laatst bewerkt:
Ik dronk een Tree House Monson 10th anniversary en een Apex brewery Ventura Dipa. Gingen ook zeer vlot naar binnen.

Terug
Bovenaan