Biertopic!

Bijna 8 jaar oud? Veel te oud. Orval is op zijn top na 2 jaar, daarna echt downhill. Wordt flets(er), muffer en de hoppige bittere kick verdwijnt snel.
De schuimkraag blijft wel indrukwekkend, dat moet gezegd worden.

Ik moet helaas wel bijtreden dat het misschien wat underwhelming was. Muf vond ik het absoluut niet maar geen scherp kantje meer. Schuim was zelfs smeuïg.

Komt dat zien, komt dat zien. HYPEHYPEHYPE!!!

Limited edition hé! :p

Voor mij smaakt die Duvel Imperial Blond beter dan verwacht aan de hand van de beschrijving: je herkent nog altijd dat het Duvel is, straffer maar gelukkig niet overdreven alcoholisch en toch nog bitter genoeg - ik had gevreesd voor een te moutig-zoet bier.
Doet me qua ondertoon of nasmaak wel wat denken aan Gulden Draak Brewmaster Edition maar toch nog iets hoppiger/bitterder.

Leuk om eens te proberen maar niet iets dat ik mezelf vaker zie kopen, dan verkies ik uit bieren die gemakkelijk in de supermarkt te vinden zijn toch nog altijd Bush (fijnere smaak), Gulden Draak Brewmaster Edition (beetje houtachtige/vatsmaak), Duvel Tripel Hop (pittiger) of zelfs een klassieker zoals Westmalle Tripel.

Morgen verjaardagsfeestje van de dochter en mijn vriendin kwam thuis met 12 flesjes van de nieuwe Duvel!

Dat gaat smaken morgen!

Morgen verjaardagsfeestje van de dochter en mijn vriendin kwam thuis met 12 flesjes van de nieuwe Duvel!

Dat gaat smaken morgen!
Of niet…
De Belg en zijn Duvel, ik heb het nooit gesnapt. Het is een OK bier, maar er zijn er veel betere, meer boeiende bieren.
Ik vind het gewoon bizar dat een nieuwe Duvel heel wat mensen triggered, terwijl er wekelijks heel wat nieuwe, betere en interessantere bieren uitkomen.
Dit is gewoon een zoveelste poging van Moortgat om even te cashen in een bepaald segment, waar eigenlijk niemand zit op te wachten want er zijn er al veel en veel betere. Ze zetten het gewoon zo in de markt alsof je er juist wel nood aan hebt en zat op te wachten. Het is namelijk een NIEUWE Duvel!!!
Zelfde met die Duvel Barrel Aged bieren. Er zijn zoveel betere en belangrijkere Barrel Aged bieren, maar die worden overgeslagen door heel wat mensen, want hey, er is een Duvel Barrel Aged!!!!

Dat gaat smaken morgen!
Of niet…
De Belg en zijn Duvel, ik heb het nooit gesnapt. Het is een OK bier, maar er zijn er veel betere, meer boeiende bieren.
Ik vind het gewoon bizar dat een nieuwe Duvel heel wat mensen triggered, terwijl er wekelijks heel wat nieuwe, betere en interessantere bieren uitkomen.
Dit is gewoon een zoveelste poging van Moortgat om even te cashen in een bepaald segment, waar eigenlijk niemand zit op te wachten want er zijn er al veel en veel betere. Ze zetten het gewoon zo in de markt alsof je er juist wel nood aan hebt en zat op te wachten. Het is namelijk een NIEUWE Duvel!!!
Zelfde met die Barrel Aged bieren. Er zijn zoveel betere en belangrijkere Barrel Aged bieren, maar die worden overgeslagen door heel wat mensen, want hey, er is een Duvel Barrel Aged! Nu, dat laatste vind ik op zich niet erg want dan is het makkelijker om aan de lekkere BA bieren te komen 😛

Of niet…
Zelfde met die Barrel Aged bieren. Er zijn zoveel betere en belangrijkere Barrel Aged bieren, maar die worden overgeslagen door heel wat mensen, want hey, er is een Duvel Barrel Aged! Nu, dat laatste vind ik op zich niet erg want dan is het makkelijker om aan de lekkere BA bieren te komen 😛
Nope, nein, no - Duvel is gewoon een zeer correct gebrouwen bier die nog altijd de juiste stappen volgt, dit in tegenstelling tot alle commerciële rotzooi van ABI. Van de duizendste barrel aged, tripel rotzooi word ik echt niet meer enthousiast. Als new kid on the block probeer dan eens echt iets origineel te doen. Indien niet blijf ik wel bij de classics hangen, misschien ben ik gewoon oud aan het worden maar nu krijg je gewoon de typische tegenreactie van 'El Hipstero'.

Laatst bewerkt:
Of niet…

My 2 cents: Duvel en een hoop andere "klassiekers" doen gewoon goed wat je ervan verwacht - inderdaad een groot verschil met bv. Victoria. Gaan die bieren je omver blazen met verrassende smaken? Helemaal niet. En voor die prijs kan je kiezen uit honderden andere bieren (en dat geldt nog meer voor de prijsklasse van Duvel Barrel Aged).

Maar bij zo'n nieuwe lanceringen van gekende brouwerijen ga ik die meestal wel eens proberen uit nieuwsgierigheid, dat zijn misschien 5 bieren op een jaar tegenover een paar tientallen nieuwe bieren van kleine brouwerijen die mijn beperkte sponsoring veel meer kunnen gebruiken.
Alleen de 1001e brouwerij die een blond, dubbel, tripel lanceert, die laat ik compleet links liggen 🥱

Alleen de 1001e brouwerij die een blond, dubbel, tripel lanceert, die laat ik compleet links liggen 🥱
Maar de zoveelste hoog alcoholische, quad van bovendien in dit geval een van de grootste spelers op de markt ga je dan wel proeven? 🤯
Wat maakt dat je deze dan niet links laat liggen?

Nope, nein, no - Duvel is gewoon een zeer correct gebrouwen bier die nog altijd de juiste stappen volgt, dit in tegenstelling tot alle commerciële rotzooi van ABI. Van de duizendste barrel aged, tripel rotzooi word ik echt niet meer enthousiast. Als new kid on the block probeer dan eens echt iets origineel te doen. Indien niet blijf ik wel bij de classics hangen, misschien ben ik gewoon oud aan het worden maar nu krijg je gewoon de typische tegenreactie van 'El Hipstero'.
Maar van dit wordt je wel enthousiast? Ze doen niks nieuws he?
Dan zijn er heel wat kleine brouwerijen in ons land die veel beter je steun kunnen gebruiken en bovendien veel spannender dingen doen dan de zoveelste BA of tripel die je hierboven beschrijft.
Ik zeg trouwens ook nergens dat Duvel een slecht gebrouwen bier is. Ik snap gewoon niet waarom dat voor velen “de vaste waarde” is. Geef toe, dit nieuwe bier is op een manier ook “commerciële rotzooi”, dat vooral inspeelt op een zeer specifiek marktsegment met vooral een dure, goed uitgekiende marketingcampagne. Limited edition en al! Wauw!

Duvel heeft een iconische status, ik begrijp de aanhang wel. Uiteraard zijn er betere bieren in het segment, maar die zijn vaak duurder of moeilijker verkrijgbaar en zullen wellicht nooit die status behalen van een Duvel. Dat hoeft ook niet.

Maar de zoveelste hoog alcoholische, quad van bovendien in dit geval een van de grootste spelers op de markt ga je dan wel proeven? 🤯
Wat maakt dat je deze dan niet links laat liggen?

Andere verwachtingen: van een relatief grote speler verwacht ik geen grote verrassingen maar een herkenbaar bier dat kwalitatief wel goed zit zonder meer. Van kleine brouwerijen verwacht ik meer nicheproducten die gerust wat meer mogen kosten, als ze maar een eigen karakter hebben - en dat vind ik niet bij kleine brouwerijen die proberen te concurreren op de volumemarkt met een saai aanbod.

En af en toe wil ik ook wel eens een ongecompliceerd bier, en dan is het kiezen tussen 1 van de klassiekers, of eens één van die paar nieuwe bieren die in de supermarkt rekken verschijnen.

Eigenlijk smaakt een goede Duvel toch altijd? Ik moet zeggen Moortgat is een brouwerij waar ik nog wel sympathie voor kan hebben. Voor een van de grotere Belgische spelers toch wel heel wat anders dan pakweg de echt commerciële Maes of Inbev. Ik ga niet altijd bewust een voorraad Duvel aanleggen om ten allen tijde in huis te hebben, maar zo af en toe eens paar flesjes meebrengen en voor de variatie dan ook telkens eens een andere soort. Mij kunnen ze wel bekoren. En gezien het aantal kopieën (Sloeber, Piraat, Lucifer, Judas, Satan, de ene al wat duidelijker dan de andere) die ervan gemaakt worden en het feit dat niemand er in slaagt in de buurt te komen bewijst gewoon dat het een topbier is.

Snap ook de kritiek niet hoor, als bierliefhebber wil je toch gewoon nieuwe dingen proeven/ontdekken? Als één van de populairste bieren van België iets nieuws uitbrengt waarop zou je dat dan niet willen proeven? Daarom hoef je het niet perse lekker te vinden ook he. De Barrel aged Duvels zijn niet altijd even lekker maar kudo's toch dat ze het doen?

Ik snap de commotie rond duvel ook niet. Ik vertel altijd dat het een pils is van 8,5% clean correct gebrouwen en dat is het.
Als ik tegen iemand babbel en ze verkondigen zich bierliefhebber of kenner en je hoort dan dat duvel hun lievelingsbier is heb ik jammer genoeg al vooroordelen.
Die nieuwe heb ik nog niet geproefd maar mogelijks is het de highgravity versie van de gewone? Veel brouwerijen brouwen, vergisten en lageren hun bieren zwaarder dan ze verkopen en voegen voor het bottelen water toe. Dit om extra ruimte te hebben in de brouwerij en kosten besparend. Mogelijks lijkt dit dus zo een bier te zijn. Maar het is uiteraard gewoon een gok van mijn kant.

Vandaag flesje Oak Aged Quadrupel van La Trappe opengetrokken om het EK Halve Marathon te vieren.
Dat smaakt wel, op zo'n speciale gelegenheid in't zonneke.

Gisteren avond een Parabola 2024 gedeeld met de vriendin, lekkere bourbon barrel aged stout uit de Verenigde Staten.
Nu aan het genieten van een Oude Geuze Boerenerf 2023-3 met de mama.

Ik snap de commotie rond duvel ook niet. Ik vertel altijd dat het een pils is van 8,5% clean correct gebrouwen en dat is het.
Soms moet het toch niet meer zijn? Mijn favoriete bier is het ook niet, ik heb wel veel Duvel drinkers in de familie, maar ik ga het nooit tegen mijn goesting opdrinken.

Terug
Bovenaan