Biertopic!

Tripel Karmeliet is er nu ook alcoholvrij
https://www.hln.be/economie/tripel-karmeliet-is-er-nu-ook-alcoholvrij~aae5aeadc/

Benieuwd of die echt de smaak heel dicht zal benaderen. Dan wordt het natuurlijk wel echt interessant.
Hoezo? Het is Tripel Karmeliet, zo bijzonder is dat toch niet?
Moesten ze nu een non-alcoholische variant maken van bv een Rochefort 10 en ze komen in de buurt qua smaak, DAT zou interessant zijn. Een bier met dergelijk complex smaakprofiel dat mede gemaakt wordt door de alcohol in dat bier, dat zou deuren openen…

Hoezo? Het is Tripel Karmeliet, zo bijzonder is dat toch niet?
Moesten ze nu een non-alcoholische variant maken van bv een Rochefort 10 en ze komen in de buurt qua smaak, DAT zou interessant zijn. Een bier met dergelijk complex smaakprofiel dat mede gemaakt wordt door de alcohol in dat bier, dat zou deuren openen…
De grote 'zwakte' van alcoholvrij is toch nog altijd dat de smaak anders is, en niet die van bier met alcohol benadert. Dus als dat bij TK wel zo zou zijn, is dat toch een stap in de goede richting?

De grote 'zwakte' van alcoholvrij is toch nog altijd dat de smaak anders is, en niet die van bier met alcohol benadert. Dus als dat bij TK wel zo zou zijn, is dat toch een stap in de goede richting?

Bij Ypra vind ik dat nog goed gelukt. Niet dat ik zou verwarren tussen de 0.4 en de 10%, maar er zit wel nog voldoende gelijkenis tussen dankzij de hop om te zeggen dat het voor mij een geslaagde alcoholvrije variant is.

Klopt, maar subjectief gezien vind ik TK geen interessant bier. 😃

Blauwe Chimay van 't schap, da's toch lekker. Recht uit de ijskast smaakt het wat vlak, maar vanaf keldertemperatuur is het toch wel een zeer smaakvol biertje.

Blauwe Chimay van 't schap, da's toch lekker. Recht uit de ijskast smaakt het wat vlak, maar vanaf keldertemperatuur is het toch wel een zeer smaakvol biertje.
Ik vind het leukste om zo een bieren (Blauwe Chimay, WV 12, St Bernardus, ....) op het gemak op te drinken. Ik kan daar echt 2-3 uur over doen om die helemaal uit te drinken. Zoals je zegt recht uit de frigo nogal vlak en dan de evolutie van de smaak op te volgen met het opwarmen van het bier.

Ik vind het leukste om zo een bieren (Blauwe Chimay, WV 12, St Bernardus, ....) op het gemak op te drinken. Ik kan daar echt 2-3 uur over doen om die helemaal uit te drinken. Zoals je zegt recht uit de frigo nogal vlak en dan de evolutie van de smaak op te volgen met het opwarmen van het bier.
Zo'n bieren evolueren inderdaad mooi. 3 uur is nu wel uitzonderlijk lang, maar een uur is toch al snel mooi gespendeerd.

Een Weizen op dubbele sterkte (dit was nog de oude 10,5° variant, de nieuwe is 1° lichter), wel interessant want dat kom je zelden tegen. Drinkt als een hoppige barley wine maar met toch een Weizen smaak die erdoor komt. Nog iemand tips voor sterkere witbieren of Weizens?

1763922367236.png

Vrijdag mijn voorraad blauwe Chimay voor 2025 in mijn rijp voorraad gezet. Er meteen een van de eerste dat ik er ooit ingezet heb, 2015, uitgehaald. Ik wou dat resultaat na 10 jaar toch eens proeven.... :drool::drool::drool: Dat is echt wel zeer mooi geëvolueerd.

Tripel Karmeliet is er nu ook alcoholvrij
https://www.hln.be/economie/tripel-karmeliet-is-er-nu-ook-alcoholvrij~aae5aeadc/

Benieuwd of die echt de smaak heel dicht zal benaderen. Dan wordt het natuurlijk wel echt interessant.
Heb die meteen na bekendmaking geproefd toen en moet zeggen dat het niets met het origineel te maken heeft, pure marketing praat. Was zelf echt slecht. Nu goed, dat is zo met alle alcoholvrije bieren tenzij alcoholvrije varianten van ipa-stijlen...

Ik hou van die Thrive Play (de peak en unwind vind ik maar niks).

Een fris, fruitig biertje dat wat weg heeft van een radler. Weinig te maken qua smaak met éch bier dus, maar een lekker drankje dat qua vibe wel past als bier

Heb die meteen na bekendmaking geproefd toen en moet zeggen dat het niets met het origineel te maken heeft, pure marketing praat. Was zelf echt slecht. Nu goed, dat is zo met alle alcoholvrije bieren tenzij alcoholvrije varianten van ipa-stijlen...

Sedert vorig jaar id ban van Oude Gueuze, Cantillon, Boon, 3 Fonteinen, De Cam, Timmermans enz....
Dit jaar terug de tour de geuze doen!
Als nog mensen goede tips hebben, let me know.

In de regio vind ik Lambiek Fabriek prijs-kwaliteit de beste.
Boerenerf kwalitatief de beste.
Tilquin ook altijd wel de moeite.
Oud Beersel heel gezellig om te gaan drinken (en eten)

En als je geuze/lambic wilt kopen, bij drankenhandel dekoninck in Halle zijn de prijzen heel scherp voor dat soort bieren.

Laatst bewerkt:
In de regio vind ik Lambiek Fabriek prijs-kwaliteit de beste.
Boerenerf kwalitatief de beste.
Tilquin ook altijd wel de moeite.
Oud Beersel heel gezellig om te gaan drinken (en eten)

En als je geuze/lambic wilt kopen, bij drankenhandel dekoninck in Halle zijn de prijzen heel scherp voor dat soort bieren.
Prijs-kwaliteit is Girardin geuze (black label, NIET white label) altijd de beste keuze!!

Terug
Bovenaan