Biertopic!

Hehe, ze hebben goeie bieren idd. Al was de Indulgence Funken niks voor mij.
De funken heeft mij anders wel verrast, terwijl ik andere van die gerookte bieren juist niet in de smaak vallen. Maar ik hoor nog dat die bij veel mensen tegenvalt.

de hopsecure van 2 jaar geleden was ook een goede uit de indulgence reeks, maar niks gaat boven de originele wisky infused van 2015 natuurlijk. 🤤
 
Gisteren nog een Lazarus Armagnac infused gedronken. It was ok. Vrij fruitig. Je proefde de infusie, maar zou niet direct benoemen dat het Armagnac was.
 
Nog nooit gedronken, Armagnac. Wel eens een Cognac Barrel Aged biertje gedronken en dat proefde je er wel mooi en subtiel door. Maar da's wellicht een ander procedé, "infusion" versus "barrel aging".
 
Hier 919 unique checkins op untappd.

De Moersleutel begint toch wel 1 van mijn favoriete Nederlandse brouwerijen te worden. Lekkere stouts en hun IPA's zijn zeker ook niet mis.
 
Hier 919 unique checkins op untappd.

De Moersleutel begint toch wel 1 van mijn favoriete Nederlandse brouwerijen te worden. Lekkere stouts en hun IPA's zijn zeker ook niet mis.
Dat is inderdaad een van de betere brouwerijen.
De laatste jaren zijn de buitenlandse brouwerijen sterk opgekomen met wat meer experimentele bieren, hier in België zijn ze over het algemeen veel conservatiever.
 
Dat is inderdaad een van de betere brouwerijen.
De laatste jaren zijn de buitenlandse brouwerijen sterk opgekomen met wat meer experimentele bieren, hier in België zijn ze over het algemeen veel conservatiever.
DOK brewing doet wel wat meer experimentele bieren maar het is vaker miss dan hit imo. En ook redelijk prijzig voor de kwaliteit. Vorige week "Freudsap" gekocht. Ben eens benieuwd...
 
DOK is inderdaad leuk om wel eens te testen. Ook de moeite om eens te bezoeken als je in de buurt bent.

Brussels beer project hun experimenten vind ik wel vaker geslaagd. Hun lud lok de laatste keer was echt lekker.
Trouwens ook aan te raden als bezoek, kan je tastings en dergelijke ook boeken.
 
Favoriete bierkes:

- Duvel triple hop citra
- Tank7 (te vinden in Delhaize)
- Bush Blonde Triple
- Westmalle triple
- Blue Moon
- Dame Jeanne Brut Vintage
- St-Feuillien Grand cru
- Tre fontain triple
- La Chatte Blonde
 
Ook Untappd-user hier. Komend weekend zal ik mijn 200ste drinken. Wie doet beter? 🙃


De echte vraag is... hoeveel badges heb je al verzameld? 😉
Neenee, ben wel benieuwd om te horen of je een bijzonder hebt klaar staan voor die 200ste of is het gewoon iets random?
Wat is het beste bier dat je al gedronken hebt ondertussen?
 
Heb je al de Gouden Carolus Cuvee Van De Keizer Blauw (nu heet dat Imperial Dark) gedronken? Die vind ik persoonlijker beter en evenwichtiger dan de Whisky Infused. Tevens ook het bier waar de whisky aan toegevoegd wordt.
Ik snap trouwens niks meer van Het Anker hun herlabeling. Ik ging onlangs op zoek naar een gewone gouden carolus (de classic) en bleek dat ik met de whisky infused in mijn handen stond. Dat label lijkt op dat van de classic van vroeger. Al die namen en kleuren en labels zijn precies omgegooid sinds ze die whisky infused meer in de markt willen zetten (nu dus ook in 33cl). Ik lees hier nu dat hun cuvee van de keizer ook een andere naam heeft gekregen...
 
Inderdaad. Ik vond die nieuwe labels in het begin ook verwarrend. Die nieuwe benaming voor CVDK Blauw en Blond is nu Imperial Dark en Blond. Vind ik ook minder. Zal beter bekken in het buitenland zeker...
 
Nog nooit gedronken, Armagnac. Wel eens een Cognac Barrel Aged biertje gedronken en dat proefde je er wel mooi en subtiel door. Maar da's wellicht een ander procedé, "infusion" versus "barrel aging".
Is idd een zeer groot verschil. Een infusie is wat het is... basically gewoon de drank toevoegen aan het bier. Barrel agen is iets compleet anders. Daar maakt het bier contact met het hout van de vaten waar voorheen (meestal) iets anders in gezeten heeft zo krijg je vaak veel complexere smaken.
Barrel agen is echt in de mode tegenwoordig, zeker nu de grotere brouwerijen er ook mee beginnen (Moortgat being one of them). De prijzen zijn vaak navenant en vaak helemaal niet in verhouding met het eindresultaat. Het is niet omdat je een bier een paar maanden op een vat steekt, dat dat wil zeggen dat het daarom lekker zal zijn.
IMO zijn ze (los van de geuzestekerijen in het Pajottenland) bij Alvinne nog steeds de barrel age-meesters in ons land. Die weten perfect waar ze mee bezig zijn.
Recent dronk ik ook een “Oep tram drei BA” van Galea en da was ook een buitengewoon fijn BA-bier. Ik heb van hen ook wel een echte BA-stinker gedronken wat mij doet vermoeden dat ze nog niet alles zo goed onder controle hebben daar...
Alvinne daarentegen... mmm perfectie!
 
Ik moet nog altijd mijn eerste Alvinne drinken :(. A shame I know.

Voor BA bieren vind ik Dochter VD Korenaar ook wel goed. Die Ensemble Montalcino BA is een topper vind ik.
 
Weinig ervaring met de BA bieren van DVDK. Ik dronk vroeger wel eens iets van hun standaard gamma, maar ze zijn wat buiten mijn beeld geraakt. Er is zo een groot aanbod tegenwoordig.
Die Ensemble is een Barley Wine, dat is niet echt mijn ding. Die typische uitgesproken moutige zoetigheid kan ik jammer genoeg zelden smaken.
Als je nog nooit een Alvinne gedronken en je bent niet vies van iets zuur (want hun beste bieren zijn zure bieren), dan kan ik je zeker eender welke fruitversie van hun cuvée sofie aanraden. Altijd lekker.
 
De echte vraag is... hoeveel badges heb je al verzameld? 😉
Neenee, ben wel benieuwd om te horen of je een bijzonder hebt klaar staan voor die 200ste of is het gewoon iets random?
Wat is het beste bier dat je al gedronken hebt ondertussen?
332 badges tot nu toe. :p
Ondertussen was de 200ste een 'Hof Ter Dormael' Sloe. Weet niet of jullie dat bekend is? Brouwerij uit de buurt van Leuven.
Mijn beste beoordeling is een Duvel citra hop & een Geuze mariage parfait. Verschillende bieren maar oh zo lekker.
 
Weinig ervaring met de BA bieren van DVDK. Ik dronk vroeger wel eens iets van hun standaard gamma, maar ze zijn wat buiten mijn beeld geraakt. Er is zo een groot aanbod tegenwoordig.
Die Ensemble is een Barley Wine, dat is niet echt mijn ding. Die typische uitgesproken moutige zoetigheid kan ik jammer genoeg zelden smaken.
Als je nog nooit een Alvinne gedronken en je bent niet vies van iets zuur (want hun beste bieren zijn zure bieren), dan kan ik je zeker eender welke fruitversie van hun cuvée sofie aanraden. Altijd lekker.
DVDK was 10 jaar geleden een pionier in België en echt top. Hun core range is hetzelfde gebleven waar anderen nog vernieuwender uit de hoek kwamen en zo zijn ze wat op de achtergrond geraakt maar ze blijven wel top! L'ensemble montalcino bijvoorbeeld is 1 van de beste barleywine's die ik ken.

Alvinn is ook top maar veel van hetzelfde. Vorig jaar nog hun fellowship serie gedronken. Goed maar te duur voor wat het is.
 
Ja die Fellowship serie is dan ook hun membership club. Alles dat over is is mega gelimiteerd en komt in de winkel. Dan kost dat wel wat... vraag/aanbod. Op zich is Alvinne zeer goed aan de prijs.
Die Fellowship membership is ook niet echt duur he, 120 euro voor een goeie 3 liter bier van topkwaliteit, allemaal barrel aged en exclusief voor de club. Je steunt er de brouwerij mee. Wij leggen bovendien ook altijd samen met een man of 3. Het zijn bijna allemaal 75cl flessen. Zelfs met 3 is dat nog veel als je een proeverij doet.

Die honey cake van 2 jaar geleden, die was... OMG!!!

DVDK 10 jaar geleden pioniers? Ik weet niet goed waarin dan? Ze brouwden puike dingen maar om dat nu pionierswerk te gaan noemen?
Ik vond de Struise 10 jaar geleden veel grotere, zoniet de grootste pioniers destijds. Helaas is dat nu verre van nog het geval. Het is hen naar het hoofd gestegen, kunnen niet om met feedback en blijven eigenzinnig hun zin doen. Overal wel altijd een uitleg voor, maar feit blijft dat de producten ondermaats blijven ivm vroeger.
 
Weinig ervaring met de BA bieren van DVDK. Ik dronk vroeger wel eens iets van hun standaard gamma, maar ze zijn wat buiten mijn beeld geraakt. Er is zo een groot aanbod tegenwoordig.
Die Ensemble is een Barley Wine, dat is niet echt mijn ding. Die typische uitgesproken moutige zoetigheid kan ik jammer genoeg zelden smaken.
Als je nog nooit een Alvinne gedronken en je bent niet vies van iets zuur (want hun beste bieren zijn zure bieren), dan kan ik je zeker eender welke fruitversie van hun cuvée sofie aanraden. Altijd lekker.
Inderdaad die cuvée Sofie is zeker een aanrader van alvinne, in het algemeen zeer lekkere zure bieren.

DVDK enkel nog maar Bravoure en Revanche geproef, moet me nog wat verdiepen in hun gamma blijkbaar.

Vanavond een altijd lekker Ondinneke gedronken van de glazen toren, lokale brouwerij.
Ook een Val dieu Grand Ceu, zeer smakelijke Quad
 
Vandaag eens een 2019 Bersalis tripel oak aged wild-sour (oud beersel) geprobeerd. Ben wel een fan van de oude lambic bieren, maar vond deze vrij flets, niet dat het slecht was maar heb al veel betere gedronken.
 
Terug
Bovenaan