Biertopic!

De Struise hebben naar mijn weten weinig bieren met additieven. Enkel de Vanilla Bourbon Dream en daar vond je in het begin sowieso al niet veel vanille in terug. Verder hebben ze mss nog wel iets met chili of noten, maar over het algemeen zit je wel goed bij Struise wat vervaging van de additiefsmaken betreft.

Pannepot is er eentje dat goed bewaart, maar na 6+ jaar gaat het ook wel al bergaf. Ik heb ooit eens een verticale pannepottasting gedaan van 2006-2017. Die van 2006 was compleet geoxideerd maar wel nog min of meer te drinken. Alles tot 2011 was niet zo fantastisch meer. 2012 en 2014 (de niet-zure batch) waren toen de winnaars volgens ons gezelschap.
 
Laatst bewerkt:
De Struise... was vroeger ooit mijn favoriete brouwerij. Nu kan ik mij niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst nog eens iets van De Struise heb gekocht. Kzie ook dat hun bieren stof staan te vangen bij mijn lokale biershop. (vooral dan die BD-series).

Ze hebben het ijzer iets te veel willen smeden toen het heet was :) .
 
Tijd voor een update

Lupulus Pils: iets te clean, weinig smaak
Pilsner Urquell: Smaakt toch wel het beste in Praag op een terrasje als een halve liter
Warsteiner Premium Verum / German Pilsener: Lekkere pils!
Coast Blond: Nogal glets en karakterloos
Franziskaner Premium Weissbier Naturtrüb: één van de mindere courante Duitse witbieren
Dikke Mathile: Flets, zoet en smaakloos
Keyte Oosténdse Tripel: Mooie tripel
Pale Ale by Sierra Nevada Brewing Co.: Simpel, lekker, ik begrijp waarom dit één van de populairste IPA bieren in de VS is
Flo Triple Hop Edition Spéciale Simcoe: Lekker frisse IPA. Niet te bitter, fris en sprankelend.
Hop Verdomme IPA: Te kruidig voor een IPA, wrang
California IPA by Sierra Nevada Brewing Co.: Lekkere session IPA. Fris, vlot, citrus, dennenappel, hopbitter, hopnasmaak
Midway Session IPA (4.1%) by Goose Island Beer Co.: Flets, zeker in vergelijking met het bier hierboven
Vedett Extra Playa: Ruikt en bruist als limonade. Lichte limonadesmaak. Gelukkig niet zo erg als Desperado.
Dongelbière: Meer ambrée dan blond. Lichte, sprankelende hopbitter. Vluchtige nasmaak.
Toetëlèr Amber Tripel by Brouwerij Den Toetëlèr: Zoet, licht moutig, stevig
Nørd Bliss by Brussels Beer Project: Blijft een geweldig lekkere florale IPA
Peroni Nastro Azzurro by Birra Peroni: Fris pintje
Bavik Super Pils by Brouwerij De Brabandere: Goed pintje, veel beter dan vroeger - ander recept?
Erdinger Alkoholfrei by Erdinger Weissbräu: Licht moutig, zoet, smaakt naar bier! Niet slecht. Het eerste alcoholvrije bier dat ik mag. Proeft naar bierwort.
Trackdown by Uiltje Brewing Company: Lekker fruitig, perzik, fris, hmmm
 
Tijd voor een update

Pale Ale by Sierra Nevada Brewing Co.: Simpel, lekker, ik begrijp waarom dit één van de populairste IPA bieren in de VS is
California IPA by Sierra Nevada Brewing Co.: Lekkere session IPA. Fris, vlot, citrus, dennenappel, hopbitter, hopnasmaak
Trackdown by Uiltje Brewing Company: Lekker fruitig, perzik, fris, hmmm
Die heb ik alledrie van AH meegebracht tijdje geleden. De laatste al geproefd en was erg verfrissend op een warme dag. Nu ook wel zin in die twee andere.
 
Hier ook meegebracht uit de AH. Heel lekker maar wel duur feitelijk.

Die California (Session) IPA was wel de beste Session die ik al gedronken heb.
 
Oh, dat vind ik eigenlijk nog heel ok voor een speciaalbier. Ik denk dat ik dat gemiddeld betaal voor een bier dat ik koop.
Je kan daarnaast ook een IPA niet vergelijken met een pils qua grondstoffen. Veel meer hop verhoogt de prijs aanzienlijk.
 
Oh, dat vind ik eigenlijk nog heel ok voor een speciaalbier. Ik denk dat ik dat gemiddeld betaal voor een bier dat ik koop.
Je kan daarnaast ook een IPA niet vergelijken met een pils qua grondstoffen. Veel meer hop verhoogt de prijs aanzienlijk.
Waar haal jij je speciaalbieren dan? 2.50+ per flesje is in een handel toch al vrij hoog in mijn regio. Je moet al bij de hele exclusieve gaan zien om daar te raken.
 
Net gemerkt dat het statiegeld op de 37.5cl flesjes is komen te vervallen, da's nu gewoon glasbak.

maxresdefault.jpg

(laat ons zeggen dat mijne kelder nogal gevuld is met "'t Brussels Zuur")
 
Denk dat ze allemaal van 2,50 tot 2,80 kosten.
Wel rekening meehouden dat ze van over de plas komen (buiten die uiltje). Dan vind ik die prijzen nog zo duur niet. Een buitenlands bier zal al rap 3-4 euro en meer zijn hoor afhankelijk van waar ze komen en welk type. Aleja buiten een Heineken, bitburger, erdinger die ga ja al ruim onder de 2euro vinden maar dat is nu ook niet de categorie speciaalbier.
 
Wel rekening meehouden dat ze van over de plas komen (buiten die uiltje). Dan vind ik die prijzen nog zo duur niet. Een buitenlands bier zal al rap 3-4 euro en meer zijn hoor afhankelijk van waar ze komen en welk type. Aleja buiten een Heineken, bitburger, erdinger die ga ja al ruim onder de 2euro vinden maar dat is nu ook niet de categorie speciaalbier.
Ik weet het. Maar dan nog is bv. Tynt Meadow trappist in verhouding zo duur niet als zo'n bier van Uiltje.
 
Gisterenavond nog eens beide Achels (blond en bruin) van 8% gedronken. Dat blijft verdorie toch een goede trappist hoor. De blonde nog net wat beter dan de bruine.

Binnenkort toch nog eens enkele flessen van de 9,5% versies kopen.
 
Bij mij is 5eur zowat de grens. Voor dat bedrag heb je al heel wat lekkere (Europese/ Russische ) IPA's. Soms hebben ze bij mijn lokale shop (bierhalle deconinck) ook Amerikaanse IPA's maar dan betaal je 8 -10eur en uit ondervinding zijn die hun geld niet echt waard imo.

Voor een BA stout betaal ik ook graag wat extra. Maar zo van die "craft" tripels of andere typische Belgische stijlen laat ik aan mij passeren. Geef mij dan maar de gevestigde waarden. Stukken beter + goedkoper.
 
Bij mij is 5eur zowat de grens. Voor dat bedrag heb je al heel wat lekkere (Europese/ Russische ) IPA's. Soms hebben ze bij mijn lokale shop (bierhalle deconinck) ook Amerikaanse IPA's maar dan betaal je 8 -10eur en uit ondervinding zijn die hun geld niet echt waard imo.

Voor een BA stout betaal ik ook graag wat extra. Maar zo van die "craft" tripels of andere typische Belgische stijlen laat ik aan mij passeren. Geef mij dan maar de gevestigde waarden. Stukken beter + goedkoper.
5 euro voor een 33-er of voor een 44-er? Een keer je naar buitenlandse "craft" IPA's grijpt is het formaat van het blik ook een pak grote. Garage Beer brouwt bijvoorbeeld heel wat deftige IPA's en die zitten rond de 5 euro maar dan krijg je wel al een 44 cl blik.
Amerikaanse IPA's komen vaak in een 50 cl blik. Sommige Amerikaanse IPA's steken er toch met kop en schouders bovenuit en daar betaal ik met plezier 10-15 euro voor. Tree House, Trillium, ... stuk voor stuk pareltjes. Mijn favoriete IPA ooit blijft toch een Julius van Tree House. Zeer courant verkrijgbaar daar ter plekke, helaas hier niet te vinden tenzij via traden maar dan heb je ze niet zo vers meer.
 
5 euro voor een 33-er of voor een 44-er? Een keer je naar buitenlandse "craft" IPA's grijpt is het formaat van het blik ook een pak grote. Garage Beer brouwt bijvoorbeeld heel wat deftige IPA's en die zitten rond de 5 euro maar dan krijg je wel al een 44 cl blik.
Amerikaanse IPA's komen vaak in een 50 cl blik. Sommige Amerikaanse IPA's steken er toch met kop en schouders bovenuit en daar betaal ik met plezier 10-15 euro voor. Tree House, Trillium, ... stuk voor stuk pareltjes. Mijn favoriete IPA ooit blijft toch een Julius van Tree House. Zeer courant verkrijgbaar daar ter plekke, helaas hier niet te vinden tenzij via traden maar dan heb je ze niet zo vers meer.

44 er of 50cl zoals vele oost-europese brouwers. Trillium en Tree house zijn idd top. Maar voor 15euro heb je al een deftige cantillon die je kan ruilen voor een paar van die blikken :unsure: Ik had het eerder op half acre , equilibrium en dan zo van die onbekende amerikaanse brouwers. Voor 5euro heb ik dan liever een IPA van bijv. Stamm brewing. Die waren voor mij echt top en komen toch zeer dicht in de buurt van de gekende Amerikaanse IPA's. Traden heb ik vroeger veel gedaan maar vandaag de dag vind ik een mooie selectie terug in mijn lokale shop. En die Amerikanen zijn toch maar geinteresseerd in Cantillon. Ik denk dat fou foune hun al niet meer boeit. Enkel de hele exclusieve flessen zijn nog van tel.
 
Net gemerkt dat het statiegeld op de 37.5cl flesjes is komen te vervallen, da's nu gewoon glasbak.

maxresdefault.jpg

(laat ons zeggen dat mijne kelder nogal gevuld is met "'t Brussels Zuur")
Ge moogt ze altijd naar mij doorschuiven - ideaal om iets met véél koolzuur te bottelen
 
Gisteren 2 nieuwe biertjes kunnen proeven:

  • Brigade Bier 2021 ('t Verzet): Lekker maar ook niet wauw, een specialleke voor wanneer je keer iets anders wilt.
  • Land van Mortagne (Alvinne): Een zwaar dessertbier die gevaarlijk vlot drinkt :p
 
Terug
Bovenaan