Stream BeyondGaming streamen (Twitch/YT/FB/...)

Gegroet allemaal,

De laatste tijd (ik vermoed dat de "in uw kot blijven" er wel iets mee te maken heeft) krijgen we alsmaar meer vragen rond streamen en het wat toegankelijker maken op het forum.
Daarom dat ik hier even een opsomming wil maken van welke Beyondgamers allemaal streamen, wat ze streamen en wanneer ze streamen.

Dit topic mag ook gebruikt worden om aankondigen te doen wanneer je begint te livestreamen.
Daarnaast hebben we onze Discord, die nu volledig operationeel is om de livestreamers de nodige aandacht te geven die ze verdienen, hieronder zal je wat meer info vinden.

Op onze discord hebben we nu een "now live" functie. D.w.z. dat als je live gaat op Twitch of YouTube, dit automatisch aangekondigd zal worden op discord en je de "now live" rol krijgt toegewezen.
Hierdoor ziet iedereen in een oogopslag dat je live bent.
Om dit werkend te krijgen met je wel de volgende stappen (beide kan je onder je gebruikerinstelling van discord vinden) in orde hebben:

1. Je moet zorgen dat je Twitch/YT kanaal gekoppeld is aan je discord account.
Fv7i1Dv.jpg

2. Als je begint te streamen moet je ervoor zorgen dat "streamermodus" aan staat op discord.
iPTkujB.jpg


Ben jij een streamer? Geef dan volgende zaken door:

- URL van je streamkanaal:
- Welk genres speel je (indien je altijd dezelfde game speelt, mag je dit ook meedelen):
- Wanneer stream je:
- Youtubekanaal:
- Eventueel je privé discord:

Booka:
- URL van je streamkanaal: bookashadebe
- Welk genres speel je: FPS/Sport games/Adventure/MMORPG
- Wanneer stream je: Ik probeer elke avond te streamen vanaf 21u00, maandag/dinsdag soms ook tijdens de middag.
- Youtubekanaal: BookaShadeBe
- Eventueel je privé discord: Booka Shade livestreaming

Proto:
- URL van je streamkanaal: GroozL op Twitch
- Welk genres speel je (indien je altijd dezelfde game speelt, mag je dit ook meedelen): Vooral FPS, afgewisseld met wat Rocket League. Momenteel speel ik vooral Valorant. Binnenkort misschien terug wat COD Warzone, Rocket League, en zou super graag eens Minecraft spelen met wat kijkers :D
- Wanneer stream je: Geen vaste dagen helaas, ik probeer minstens 3x per week te streamen vanaf ongeveer 20u
- Youtubekanaal: Vooral highlights, maar probeer er sinds kort ook wat fun stuff in te steken, zoals een grappig filmpje over Maggie De Block, zeker eens bekijken!
- Eventueel je privé discord: Discord

Elke1988:
- Twitch: Twitch Bijna 4100 followers. Gemiddeld kijkers 8.0.
- Welk genres speel je: GTA V FiveM (Nieuweveen), F1 2019, Fallout 76, en nog andere games (ik heb teveel aan games) (kort, veel genres)
- Wanneer stream je: Meestal stream ik rond 18u a 19u. Omdat ik ook pas om 06u of 07u gaat slapen.
- Youtubekanaal: https://www.youtube.com/channel/UCeC0lDHvWjmPsFQwik9vxWw?view_as=subscriber 921 subs
- Eventueel je privé discord: https://discord.gg/EJCyrM

Dr. Sheldon Cooper:
- Mijn kanaall:
- Wat ik speel: Vanalles. Ik krijg vaak games van devs om te streamen dus meestal de nieuwste games, soms Overwatch en nu Valorant
- Wanneer: Hangt er echt van af, altijd 's avonds in ieder geval.

M!k3:
URL van je streamkanaal:
- Welk genres speel je: FPS/Sport games meestal cod
- Wanneer stream je: Ik probeer elke avond te streamen vanaf 19.00u of vroeger
- Eventueel je privé discord: discord

confix:
- Streamkanaal:
- games/genre: FPS,meestal cod of dergelijke
- Waneer: meestal dagelijks vanaf +-18u

Kampers:
- URL van je streamkanaal: Kamperske
- Welk genres speel je: Racing en Sport (PCM, NBA, FIFA)
- Wanneer stream je: Ik probeer elke avond te streamen
- Youtubekanaal: Kamperske

Welke platformen zijn er om op te streamen en wat heb je nodig?


1. Welke streamplatformen zijn er?

Momenteel heb je de volgend streamingdiensten:

- Twitch
- YouTube
- Facebook

Twitch is de grootste en bekendste speler op de markt, maar dat moet je niet tegenhouden de andere opties te proberen.
Kijk wat voor u de beste en tofste community is. Het is toch gratis, dus laat je niet tegenhouden alles eens af te gaan.

2. Wat heb je nodig om te streamen? Toch wel een enorme dank u wel aan [MENTION=2213]Proto[/MENTION] voor deze info te verschaffen!

Streaming key
De streaming key zal er voor zorgen dat de stream die je op je pc start, ook daadwerkelijk op je streaming kanaal terecht komt. Op Twitch kan je die streamkey bekomen onder Settings > Channel and videos > primary stream key. Die key kopieer je dan, en vervolgens plak je die in je streaming software naar keuze


Streaming software
Je hebt uiteraard een programma nodig om de beelden van je gameplay te capturen, en naar je streamingplatform te sturen. Er zijn er uiteraard een hele hoop, maar hieronder beschrijf ik even de populairste.


  • OBS (OpenBroadcast Software)
    https://obsproject.com/
    Deze software is gratis te gebruiken, en zeer stabiel, en is daarom dus zeer populair bij vele streamers. Het is wel een beetje overweldigend als je de software de eerste keer opent, dus een goeie youtube guide bekijken kan je zeker op weg helpen. Met deze software kan je scenes aanmaken en die vullen met sources. Met de scenes kan je bv. een onderscheid maken tussen je intro scherm, je streamscherm en je outro scene, en daar makkelijk tussen switchen. De sources gaan bepalen wat er op het scherm te zien is. Minimaal zal je hier dus je gameplay capture (of display capture) source in moeten aanmaken, en eventueel een webcam. Laat je creativiteit de vrije loop, maar zorg vooral dat het niet zo uit de hand loopt als de mijne ;)

  • Streamlabs OBS (SLOBS)
    https://streamlabs.com/
    Dit is een skin die over de basis OBS is gelegd, met enkele zeer handige features. Zoals bv. een makkelijke manier om alerts (bv. voor nieuwe volger of nieuwe subscriber) toe te voegen, een shop waarin je (tussen een groot deel betalende) ook een aantal gratis stream layouts kan downloaden, moest je nog geen inspiratie hebben, een ingebouwde chatbot, ... De basis settings zijn wel hetzelfde als in OBS, dus eens je daar vertrouwd mee bent kan je makkelijk tussen de twee schakelen.
    Ikzelf gebruik momenteel Streamlabs OBS, omwille van de extra features. Ik moet er wel bij zeggen dat SLOBS, een pak meer CPU gebruikt, en al wel eens lastig wil doen. Zo heb ik al twee maal een bug gehad dat mijn follower notification blijft afspelen, met als enige remedie de stream herstarten.

  • StreamElements
    https://streamelements.com/groundcontrol
    Hier ben ik zelf niet mee vertrouwd, voor zover ik weet is dat vooral een webgebaseerde dienst. Moest iemand hier meer info over hebben mag dit altijd aangevuld worden.

Microfoon
De kwaliteit van de micro mag je absoluut niet onderschatten bij het streamen. Een stream waar constant irritante achtergrondgeluiden te horen zijn, of waar je de streamer hoort ademen, zullen vanzelfsprekend niet veel kijkers hebben.
Ik raad dus toch aan om een aparte micro te voorzien, die je ergens op een stand kan zetten. Je hoeft niet meteen voor het duurste model te gaan.
Ik gebruik momenteel een Blue Snowball, is meestal ergens rond de 60 euro te vinden, waar ik dan een goedkope "boomstand" bij heb gekocht, voor +- 20 euro denk ik.
https://www.coolblue.be/en/product/780315/blue-snowball-black-ice.html
Als je zelf geen audiofiel bent, zou ik aanraden om als eerste microfoon een USB mic te kopen, die plug je gewoon in, en klaar is kees.

Je kan ook opteren voor een XLR microfoon + audio interface voor voeding. Dit biedt meer flexibiliteit, omdat je via de audio interface zeer snel aanpassingen kan maken aan je microfooninstellingen. Groot nadeel is uiteraard de bijkomende kost.

Wat je ook koopt, ik zou sowieso aanraden om enkele filters toe te passen op je microfoon, vanuit je streaming software.
Die filters zijn: Noise Suppression, Noise Gate en Compressor


  • Noise Suppression zal ervoor zorgen dat constante achtergrondgeluiden (bv. het zoemen van je pc) onderdrukt worden (Bij mij staat de setting op -29)

  • Met de Noise Gate kan je bepalen tussen welke decibels je micro "open" mag gaan. Ik stel dit in om zo weinig mogelijk zachte tonen te horen (bv. toetsenaanslagen, adem, farts :p , ...) Je zal zelf een beetje moeten testen hoe je hier het beste resultaat mee krijgt. Mijn settings zijn: Close Threshold -60, Open Threshold -23, Attack time 25, Hold Time 200, Release Time 150

  • Compressor zal er voor zorgen dat je mic vanaf een bepaald volume zal afgevlakt worden. Als je dit niet doet, en je schreeuwt in the heat of the moment luid door je micro, dan zullen de kijkers van je stream een gekraak horen, wat dus niet aangenaam is. (mijn settings: Ratio 3, Threshold -20.5, Attack 1, release 5, Output Gain 4.3, Sidechain None

Webcam
Niet iedereen is er fan van om een webcam te gebruiken, maar het maakt de stream wel een pak aantrekkelijker. Er zijn wel een hoop grote streamers die er geen gebruiken, maar ik moet toegeven dat ik een kleinere stream zonder webcam nooit zal openklikken. Voor mij was dit in het begin zeer ongemakkelijk moet ik toegeven, maar na een tijdje wen je daar aan, en eerlijk gezegd trek ik mij er niet veel meer van aan nu :D
Ook hier heb je weer een enorme keuze aan verschillende toestellen. Maar hier zou ik toch wel aanraden om meteen voor iets degelijks te gaan. Ik ben begonnen op een goedkope Microsoft Lifecam (30 euro), en heb dat rotding na 2 weken al buiten gekegeld. De kwaliteit was echt erbarmelijk, ik leek meer op een Simpson dan op een mens. Nadien heb ik de Logitech C920 gekocht, en ben er super tevreden van. Je zal wel wat met de settings moeten prutsen, en eventueel extra belichting voorzien. Zo heb ik twee Ikea Tertial lampen op de hoeken van mijn bureau voorzien, die mijn kop wat extra belichten. (https://www.ikea.com/us/en/p/tertial-work-lamp-with-led-bulb-dark-gray-00424985/)

Streamen via de camera van je smartphone is tegenwoordig ook fel aan populariteit aan het winnen. Omdat die dingen vaak enorm goeie kwaliteit video produceren tegenwoordig. Daar zijn ongetwijfeld nuttige guides online voor te vinden.

Nog een tipje: zorg dat je kamer steeds dezelfde belichting heeft. Ik doe bv. mijn lampen aan, en doe de gordijnen dicht als het buiten nog licht is. Zo zal het beeld van de camera steeds hetzelfde zijn. en niet veranderen omwille van de natuurlijke lichtinval.

Optioneel:

Capture card
Dit kan voor twee doeleinden gebruikt worden.

De eerste is een dual pc streaming setup. Maar dit is echt advanced materie, en zou ik niet aanraden voor beginners. Hell, zelfs de meeste grote streamers gebruiken geen dual pc setup.

De tweede is wel nuttig voor als je wil streamen vanop een console, maar toch van alle features van een uitgebreide streaming software wil gebruikmaken.
Je plugt de HDMI kabel van de console in dit bakje, en gaat zo verder met een HDMI naar een scherm (van je pc bv.), en via USB sluit je dit bakje aan op je pc. In je OBS of SLOBS kan je nu een source aanmaken voor deze capture card, en zo het beeld van je console in je streaming software te zien krijgen. Ik heb een Elgato HD60s (externe capture kaart), is niet goedkoop, maar werkt wel zeer vlot en is super eenvoudig aan te sluiten.
https://www.elgato.com/en/gaming/game-capture-hd60-s

Credits aan @proto

Even wel een disclaimer, dit is geen simpele materie, ik ben hier zelf ook geen heer en meester in, en dezelfde settings zullen niet voor iedereen het gewenste effect leveren. Dit is vooral gewoon trial en error en kan zelfs van game tot game verschil geven. Vooral niet bang zijn om de settings wat te tweaken, en eventueel kan je een soort test stream account maken, zodat je live toch wat testen kunt uitvoeren, zonder kijkers.

De settings kan je in SLOBS terugvinden door helemaal links beneden op het tandwieltje te klikken.
Het belangrijkste tabbladje is ongetwijfeld de Output tab, dit gaat in grote mate de kwaliteit van je stream bepalen.
Dus om te beginnen zet je de Output Mode op Advanced, moest dat niet het geval zijn. Zo krijg je alle mogelijke opties ter beschikking.

Audio Track laat je best standaard op 1 staan, dat is goed zo.

Encoder (encoding is de manier waarop de live beelden op je pc, zullen omgezet naar een "video" die vervolgens naar je streamingplatform gestuurd zal worden)

Hier zal je de keuze moeten maken tussen Hardware (NVENC) of Software (x264) encoding.
Hardware encoding gaat gebruikmaken van een dedicated chip op je grafische kaart, en is enkel maar aan te raden met een recente, high end grafische kaart. Ikzelf heb een GTX1070ti, en ik kan geen gebruikmaken van hardware encoding.

Ik gebruik dus Software encoding, dat gebruikmaakt van je CPU om de beelden om te zetten.

Enforce streaming service encoder settings staat default aan, dus best ook zo laten

Rescale Output kan je best uit laten, als je de output resolutie van de stream wil aanpassen, kan je dat beter ergens anders doen (komt later aan bod)

Rate Control zal bepalen op welke wijze je verbinding met je streamingplatform verloopt om je video te verzenden
De beste optie is CBR, Constant BitRate. Daarmee zal de bitrate zo constant mogelijk proberen te blijven, wat voor de kijkers het beste resultaat gaat geven, zodat er niet plots een spike moet verwerkt worden als je van bv. weinig beweging (loading screen of menu), ineens vol in de actie wordt gedropt.

Bitrate is de upload snelheid die maximum gebruikt mag worden om je beeld te verzenden
Hier bestaan veel theorieën over. Vaak wordt aangeraden om dit ergens rond de 3500 kb/s te houden, zodat ook mensen met een tragere verbinding (bv. op 4G) je stream makkelijk kunnen volgen, zonder er gebufferd moet worden. Ikzelf kies liever voor de extra kwaliteit, en zet dit op 6000kb/s, wat het maximus is dat Twitch toelaat. Meestal krijgen de kijkers op mijn stream de optie om de resolutie te verlagen, moest hun verbinding te traag zijn. In enkele uitzonderlijke gevallen krijgen ze dat niet (De servers bij Twitch die deze verwerking doen zitten soms aan maximum capaciteit, en dan krijgen hun Twitch Partners voorrang op de Affiliates). Maar goed, da's dan pech gehad :D

Keyframe Interval
Een keyframe is een volwaardig, nieuwe frame aan "beeld", terwijl de frames die nadien komen zich baseren op de data van die keyframe. Er bestaat hier ongetwijfeld een uitgebreidere, meer volledige uitleg over, maar in principe doet dat er niet toe. Twitch raad zeer sterk aan om het Keyframe Interval op 2 te zetten.

CPU Usage Preset
Deze setting gaat bepalen hoeveel % van je CPU mag gebruikt worden tijdens het encoden van je video. Dit zal dus rechtstreeks de kwaliteit van het beeld beïnvloeden, en hoe trager je de encoding optie zet, hoe intensiever het zal worden voor je CPU. Ik raad aan om deze optie eerst op Veryfast te zetten, en als je CPU er geen problemen mee heeft, kan je steeds lager gaan. Ik meen ergens gelezen te hebben dat het niet de moeite loont om deze setting lager dan medium te zetten. Bij mij staat het dus ook zo ingesteld.

Profile
Het profiel zal bepalen welke toeters en bellen de encoder ter beschikking heeft. Twitch raadt het gebruik van Main of High aan. Met high heeft de encoder de meeste opties ter beschikking, maar is uiteraard zwaarder voor je systeem. Ik heb hier al veel info over gezocht, en vele filmpjes over bekeken, maar ik heb zelf nog steeds geen idee welke optie nu het beste is. High werkt voorlopig voor mij, dus ik laat het daar op staan.

Tune
Dit heb ik gewoon op none staan. Ik heb er al wat over gelezen, maar vind niet echt nuttige info om een doordachte beslissing te maken. Als iemand hier meer info over heeft is dat meer dan welkom!


Vervolgens kan je in het tabblad Output de resolutie van je stream bepalen, onder Output (scaled) Resolution

Bij de base canvas resolution stel je de resolutie van je eigen beeldscherm in. En bij scaled resolution kies je de resolutie voor je Twitch stream. Voor zwaardere games zet ik de output resolutie op 900p/60fps. Die optie staat niet standaard in de dropdown lijst, maar als je gewoon 1600x900 in dat veld typt, en nadien enter drukt, zal hij de resolutie aannemen en gebruiken. Voor games die minder van mijn pc vragen kan ik de output resolutie hetzelfde zetten als mijn base resolutie, namelijkl 1920x1080.

De downscale filter zal gebruikt worden om het omzetten van de resolutie te verwerken. Als ik op 1080p stream, zet ik deze op Lanczos (Sharpened scaling, 32 samples), en dat geeft een goed resultaat. Maar als ik op 900p stream, wordt alles daar precies heel vlekkerig/blokkerig door. Ik had onlangs gelezen dat Bicubic dan de betere optie is, maar heb dat zelf nog niet kunnen testen. Ik zal het sowieso de volgende keer ik in 900p ga streamen uittesten, en het resultaat hier aanvullen.

Nog enkele handige webpagina's:

Output settings door Twitch aangeraden bij verschillende resoluties/gameplay types/encoder type
https://stream.twitch.tv/encoding/

Als je merkt dat je stream het soms laat afweten, of onstabiel is, kan jeTwitch inspector raadplegen. Eens ingelogd krijg je een overzicht van je laatste streams, en kan je de bitrate en fps doorheen die stream bekijken, en eventuele errors raadplegen
https://inspector.twitch.tv/
 
Zijn er eigenlijk veel strategie streamers die in NL praten of is daar geen vraag voor?
Try it. @ worse you fail, @ best nieuwe hobby erbij die god weet waar kan groeien. Zet op voorhand wel een idee van hoe je wilt presenteren want het genre is sowieso al niet makkelijk te lezen voor non spelers. Gezien het gretige volume waar je soms met schrijft zou'k er niet van verschieten moest je het stamina en karakter ervoor hebben.
 
Meer de GSG games van bvb. Paradox of Civilization. Wat sim games zoals C:S, Planet Zoo, Planet Coaster, etc. Soms ook wel wat kleinere games maar minder van het AoE genre met tactical combat.
Denk dat er wel publiek voor is. Zolang ge maar consistentie houdt in je streams (qua uren en dagen) komt dat wel goed.
 
Wat heb je nodig om te beginnen met streamen van games ?
Ik heb al een account op Twitch.
Ik denk dat dat een thread appart is, alsook in een ander forumdeel vermoed ik, om u alle uitleg te geven ;)

Begin bij het begin, de uitleg van twitch zelf en volg de links in hun artikel mbt hardware/software mogelijkheden.
Want mensen gaan hier termen als bijvoorbeeld OBS naar uw hoofd gooien terwijl je imo beter bent als leek hun eigen twitch software te gebruiken (twitch studio), je kan erna nog altijd overschakelen eens je alles wat doorhebt.


En zoek bijkomende info via youtube.
 
Ik denk dat dat een thread appart is, alsook in een ander forumdeel vermoed ik, om u alle uitleg te geven ;)

Begin bij het begin, de uitleg van twitch zelf en volg de links in hun artikel mbt hardware/software mogelijkheden.
Want mensen gaan hier termen als bijvoorbeeld OBS naar uw hoofd gooien terwijl je imo beter bent als leek hun eigen twitch software te gebruiken (twitch studio), je kan erna nog altijd overschakelen eens je alles wat doorhebt.


En zoek bijkomende info via youtube.

Bedankt voor de informatie.
Ik weet nog niet wat ik ga doen i.v.m. streamen of niet.
 
Heb je een speciale microfoon nodig om te streamen ?
Of volstaat een gewone headset met een microfoon, die ik heb ik al : Logitech G432 gaming headset.

Een webcam heb ik ook van Logitech.
 
Heb je een speciale microfoon nodig om te streamen ?
Of volstaat een gewone headset met een microfoon, die ik heb ik al : Logitech G432 gaming headset.

Een webcam heb ik ook van Logitech.
Hey, heb alles gemoved naar deze thread, aangezien het wat over hetzelfde gaat.

Je Logitech gaming headset is voldoende denk ik, zeker als je net begint. Zou er in het begin niet te zotte kosten insteken en zien of je het wel leuk vindt (en ook of je goede content kan maken). Stream en speel je op dezelfde PC of?
 
Hey, heb alles gemoved naar deze thread, aangezien het wat over hetzelfde gaat.

Je Logitech gaming headset is voldoende denk ik, zeker als je net begint. Zou er in het begin niet te zotte kosten insteken en zien of je het wel leuk vindt (en ook of je goede content kan maken). Stream en speel je op dezelfde PC of?

Ik heb een gaming laptop, ja
 
Terug
Bovenaan