Beyond drinking: alcoholgebruik

Hoeveel eenheden alcohol drink je gemiddeld per week?

• Geheelonthouder

Stemmen: 51 14,7%
  • 0-5

Stemmen: 177 51,0%
  • 6-10

Stemmen: 56 16,1%
  • 11-20

Stemmen: 36 10,4%
  • >20

Stemmen: 27 7,8%

• Totaal aantal stemmers
    347
Het klonk zo Vlaams dat het gewoon grappig was om een "alcoholprobleem" te hebben en 3 duvels op een maandag te drinken en dan naar je therapeut te bellen om dat te bespreken.
Dat is natuurlijk een context die ik niet mee had. Een verslaving gaat om iets nodig hebben omdat je het fysiek en mentaal niet meer kan missen. Alcohol is zo goed geaccepteerd dat het gemakkelijk is om van gewoonte naar verslaving te gaan zonder dat je het door hebt.

Tijdens de week drink ik geen alcohol, ook de zondag niet.
Dus enkel de vrijdag en de zaterdag drink ik alcohol. (tijdens werkweken, in het verlof kan dit anders uitpakken)
Het is een van mijn (rare) principes dat ik geen alcohol drink de dag voor een werkdag.
Ik drink ook nooit alleen maar altijd in gezelschap (het is iets sociaals voor mij)

Ik ben een enorme bierliefhebber en doe niets liever dan nieuwe bieren ontdekken/proeven.
Gewone pils drink ik niet meer zo graag en dus drink ik meestal 'zwaardere' bieren.

Maar ik moet wel zeggen dat als ik drink ik toch soms teveel drink.
Ik begin nooit met het gedacht om me zat te drinken maar omdat ik graag bier drink en uit gezelligheid maar na enkele streekbieren valt die rem weg en begin ik me toch zat te drinken.
Hier probeer ik nu wel meer op te letten (om op tijd te stoppen en over te schakelen naar water/alcoholvrij bier)
Het komt nu ook al meermaals voor dat ik me kandidaat stel om BOB te zijn, dan drink ik ook geen druppel.

Het drinkpatroon is wel al veranderd bij vroeger met ouder worden.
Voorheen zat ik elk weekend de vrijdag en zaterdag op café en was ik standaard elke vrijdag en zaterdag zat.
Nu wordt er meestal in het weekend boardgames gespeeld bij mij thuis waar de rol van een streekbiertje meer iets is om rustig van te nippen tijdens het spelen en er niet aan tempo drinken gedaan wordt zoals op café.
Ik ga ook regelmatig gaan eten in het weekend en dat loopt meestal wel wat fouter af qua drankgebruik. Dan is het meestal wel uitgebreid aperitieven, flesje wijn bij het eten, irish coffee om af te sluiten en dan nog café opzoeken om avond af te sluiten.

Al bij al hou ik wel rekening met alcohol en probeer ik het drinken ervan binnen te perken te houden, maar in het weekend durf ik me wel eens laten gaan en geniet ik er wel van (tot op een bepaald punt, en voor dat punt stoppen is het moeilijke natuurlijk)

ik verschiet er eigenlijk van dat ik zo makkelijk zonder kan.

Sinds nieuwjaar amper een drup aangeraakt. Denk 1 Duvel gedronken vorig weekend.

Sinds nieuwjaar amper een drup aangeraakt. Denk 1 Duvel gedronken vorig weekend.
Oe. Ben je ziek?

OT: Hier dit weekend weer eens volk over de vloer en de rode wijn en champagne/cava/prosecco zal weer vloeien. Het is toch wel zo dat het een beetje een sociaal gebeuren is hoor, die drank.

Oe. Ben je ziek?

OT: Hier dit weekend weer eens volk over de vloer en de rode wijn en champagne/cava/prosecco zal weer vloeien. Het is toch wel zo dat het een beetje een sociaal gebeuren is hoor, die drank.

Nee, totaal niet. Mss onbewust mee in mijn goed voornemen (van gezond eten) van dit jaar meegepakt.

15-25 glazen per week.

Teveel eigenlijk.. maar 't is zo lekker. Er is niets problematisch, behalve dan naar gezondheid toe is het echt teveel.

Goh, ik heb dat ook. Sommige weken is dat 4 of 5 op 7, andere weken 1 op 7, tijdens de feestdagen, euh, te veel :unsure:.
Ik kan ook zonder, maar ik vind het gewoon lekker.

Goh, ik heb dat ook. Sommige weken is dat 4 of 5 op 7, andere weken 1 op 7, tijdens de feestdagen, euh, te veel :unsure:.
Ik kan ook zonder, maar ik vind het gewoon lekker.

de week van kerst heb ik er ook maar 2 of 3 gedronken

liter per dag that is :oops:

de fout van de oostenrijkers, met hun halve literpinten op de piste

Een Omer, of een of andere trappist in de avond kan ik goed smaken. Een whisky'tje bij een goeie jazzplaat of een glaasje rode wijn bij het eten.
Ik drink gemiddeld zo'n 4 à 5 eenheden per week denk ik, en altijd maar 1 per avond.

De tijd van uitgaan ligt achter mij, en ik vind het mottig zijn achteraf het gewoon niet meer waard. In mijn studentenjaren lag dat wel even anders... Sterke drank, pinten, Duvels, alles dooreen. Liggen stinken op kot, uit uw bed rollen en gaan kaarten met de maten en de draad opnemen waar ie de nacht voordien was gaan liggen... Het is eigenlijk een wonder dat we het allemaal overleefd hebben.

Tijdens de week drink ik geen alcohol, ook de zondag niet.
Dus enkel de vrijdag en de zaterdag drink ik alcohol. (tijdens werkweken, in het verlof kan dit anders uitpakken)
Het is een van mijn (rare) principes dat ik geen alcohol drink de dag voor een werkdag.
Ik drink ook nooit alleen maar altijd in gezelschap (het is iets sociaals voor mij)
Uitstekend principe trouwens, op zondag ga ik zeer matig nog wel iets drinken, maar toch niet meer zoals de vrijdag en zaterdag wel eens kan gebeuren. De werkweek is 1000x aangenamer zo. Ik hoef niet zat te zijn om slecht te slapen, gewoon aangeschoten is al genoeg.

Qua hoeveelheden zit ik toch ook in de klasse "alcoholieker", terwijl ik niet dagelijks drink en het ook niet nodig heb, maar ik drink het gewoon graag.
Ik ben nu wel aan 't genieten van mijn laatste maanden als zuipschuit, want vanaf 1 april is het gedaan. Dan wordt het hoogstens nog 1 goed bier of glas whisky. Dan komt de kleine er en ik wil elk moment van de dag 100% beschikbaar zijn en met de auto mogen rijden indien er iets zou gebeuren. Mijn laatste zuipfeest wordt de champagne bij de geboorte.
Harde tijden breken aan. :unsure:

Ik drink nooit alcohol. Nooit mee begonnen. Vroeger stond daar een hard stigma op. Op NIET drinken dus, niet op wel drinken. Nu is dat al véél beter. Al zijn er nu die, als ik zeg dat ik niet drink, zich afvragen of het is omdat ik verslaafd ben geweest. Je ziet dat snel in de ogen dat ze dat denken.

Soms denk ik dat ik misschien wat mis, bv een goeie wijn die bij een gerecht hoort. Langs de andere kant heb ik weinig zin om nu nog te beginnen drinken, gezien rijden en alcohol toch niet samen gaan, en zat zijn lijkt me ook maar dwaas.
Ik proef wel graag alles. Ik heb al enkele keren een wijn geproefd die ik wel lekker vond. O.a. eens een koud wit wijntje op een zomerse dag. Die leek me echt verfrissend. Bier vind ik werkelijk niet te zuipen. Dat ga ik nooit verstaan.

Laatst bewerkt:
Ik ken er die na 20 pinten om 3u in de nacht nog ‘ok’ zijn. Alhoewel ik ook denk dat ze daarvoor hulplijnen hebben (zoals Walter Grootaerts zou zeggen)

Terug
Bovenaan