Betaalbaar Wonen

Ik verschiet er van hoeveel beyondgamers hier ouders en grootouders uit de periode van Daens hebben gehad.
Er is hier toch een duidelijk verschil in wat sommige de wereld van een boomer vinden.
6 dagen werkweek, elke dag zakken van 50 kilo dragen, ... Precies of iedereen was een metser die in een loods naast het bedrijf bleef slapen en nooit buitenkwam.
Kleine reality check in de andere richting éh mensen.

Tenzij je een massale reset krijgt, gaan die prijzen stijgen, met of zonder ouders die een handje helpen.
Ja, dat de prijzen van vastgoed (blijven) stijgen zonder een of andere onverwachte gebeurtenis weten we allemaal denk ik.

Volgens mij gaat het hier over hoe sterk die stijging is, in vergelijking tot de stijging van het inkomen. En dan lijkt het me nogal vreemd om geen rekening te houden met een grote groep mensen die geld van de vorige generatie krijgt. Daar is ook niets mis mee, maar het maakt natuurlijk de zaken moeilijker voor de mensen die daar geen beroep op kunnen doen.

Ik verschiet er van hoeveel beyondgamers hier ouders en grootouders uit de periode van Daens hebben gehad.
Er is hier toch een duidelijk verschil in wat sommige de wereld van een boomer vinden.
6 dagen werkweek, elke dag zakken van 50 kilo dragen, ... Precies of iedereen was een metser die in een loods naast het bedrijf bleef slapen en nooit buitenkwam.
Kleine reality check in de andere richting éh mensen.
Ik denk niet dat iedereen die hier over vroeger spreekt het noodzakelijk op de babyboomers heeft, en uiteindelijk zit er ook 20 jaar verschil in geboortejaar tussen de eerste en laatste babyboomers.

Mijn vader werd geboren in 1947, volgens de definitie is dat een vroege babyboomer. Mijn moeder in 1950. Mijn vader is vroeg zijn vader verloren, en op 14 jaar gaan werken als (assistent van) een kapper, om zich op zijn 18de tegen de wensen van zijn moeder (toen was dat zeer rebels) in te schrijven in de politieschool. Na zijn uren als agent was hij ook taxichauffeur. Mijn moeder was verpleegster. In 1973 werd mijn broer geboren. In 1975 hebben die een vrijstaand huis gebouwd in Meise.

Het lijkt me nu ook wel aannemelijk dat een agent van 28 jaar en een verpleegster van 25 jaar, met een jong kind, vandaag het moeilijker zouden hebben om een vrijstaand huis in een dure streek te bouwen. Vooral omdat die gewoon het huis uit gingen toen ze trouwden en dan maar huurden. Maar anderzijds had ik niet de jeugd of de werkomstandigheden van mijn ouders willen hebben, aan het begin van hun carrière. Natuurlijk, naar het einde toe is wat anders, die generatie heeft zichzelf meerdere cadeau's gedaan.

Denk dat een jong koppel dat vandaag 4500 € netto inkomen heeft + wat MC's best nog een woning kan betalen- maar die HOB met tuin kan je uiteraard wel vergeten - feit is dat ons land veel woningen heeft waar weinigen eigenlijk graag zouden wonen - de bevolking is dusdanig toegenomen - mijn ouders hebben eind de jaren 70 een OB op een grond van 11 are voor 378.000 BEF (9450 €) gekocht - het was wel een krot maar dan nog - grond was niet heel veel waard omdat er gewoon veel beschikbaar was.

De standaard is gewoon gewijzigd.

Imo zit de grote sprong dan ook gewoon in de grond - veel zaken waren vroeger zelfs duurder dan vandaag:

Vroeger VS nu
  • aparte keuken VS open keuken
  • garage VS niets
  • een basic keuken met 3 toestellen koste begin jaren 80 meer dan 200.000 BEF (5000 €) VS dezelfde setup is vandaag gewoon goedkoper
  • veel woeste arbeid en tijd - neem als voorbeeld chappen of metsen/diender VS 1 dag voor een grote villa, kant en klare mortel + kraan
  • Iedereen zegt technieken - maar hier en daar heb je een besparing ook hé: vroeger had je meerdere gemetste schouwen nodig - vandaag geen enkele meer - zo een lucht/lucht WP kost wellicht minder dan 2 schouwen metsen + 2 kachels als je inflatie gaat in rekening brengen. Ook werken technieken in het algemeen ook besparend - vroeger draad snijden in galva buizen - vandaag afrollen en met een tang aan elkaar zetten, wanden in gipskarton, grote stenen, accu gereedschap, ...

Tja mijn moeder is op haar 18 beginnen werken, vader heeft hogeschool gedaan. Die hebben een grond gekocht en dat huis gebouwd toen ze 22/26 waren ofzoiets. Open bebouwing, 3 slaapkamers, iets meer dan een hectare grond zonder ook maar iets van thuis te krijgen. Meer zelfs beide alles moeten afgeven thuis tot de laatste maand voor ze trouwden.

Ik zie het er nog niet veel doen nu.

Nee, als je wel cijfers zet dan is "het ene voorbeeld" ook enkele dat, een non-representatief voorbeeld.

Je vraagt voorbeelden, ik geef je een voorbeeld. Mij goed dat je het er niet eens mee bent, maar dat is dan ook niet meer dan dat. It goes both ways...

Ik ga er stilaan vanuit gaan dat je het nu gewoon in het belachelijke aan het trekken bent? Heb ik ergens gezegd dat een startende arbeider direct naar een villa kon gaan? Komaan man.

Lees je eigen post nog eens... Op mijn "en die groep waar je naar refereert, die kunnen dat vandaag ongetwijfeld ook nog" of mijn "het is nooit evident geweest", reageer jij ontkennend met "Goh nee, een arbeider kan geen vrijstaand huis meer hebben...". Je schrijft het letterlijk ja.
En als je bedoelt dat het voor een arbeider vandaag sowieso onmogelijk is, wanneer dan ook in diens leven: ook dat klopt domweg niet. Het zal hoogstens kloppen voor sommige arbeiders, niet voor allemaal.

Ja, dat de prijzen van vastgoed (blijven) stijgen zonder een of andere onverwachte gebeurtenis weten we allemaal denk ik.

Volgens mij gaat het hier over hoe sterk die stijging is, in vergelijking tot de stijging van het inkomen. En dan lijkt het me nogal vreemd om geen rekening te houden met een grote groep mensen die geld van de vorige generatie krijgt. Daar is ook niets mis mee, maar het maakt natuurlijk de zaken moeilijker voor de mensen die daar geen beroep op kunnen doen.

En ook dat is van alle tijden en zal van alle tijden zijn, dus ook daar is er geen fundamenteel ander gegeven dan tov de 80s, 90s of zelfs de 70s.

Het lijkt me nu ook wel aannemelijk dat een agent van 28 jaar en een verpleegster van 25 jaar, met een jong kind, vandaag het moeilijker zouden hebben om een vrijstaand huis in een dure streek te bouwen. Vooral omdat die gewoon het huis uit gingen toen ze trouwden en dan maar huurden. Maar anderzijds had ik niet de jeugd of de werkomstandigheden van mijn ouders willen hebben, aan het begin van hun carrière. Natuurlijk, naar het einde toe is wat anders, die generatie heeft zichzelf meerdere cadeau's gedaan.
Mja, die vergelijking gaat ook niet echt op hé... Je zegt het zelf al dat je hun jeugd of werkomstandigheden van het begin van hun carrière niet gewild had omdat het toen heel anders was.

Je kan om te beginnen niet gewoon op leeftijd vergelijken. Je voorbeeld van je eigen ouders toont al deels aan waarom. Neem enkel maar de leerplicht. Toen was de leerplicht maar tot 15j. Pas in 1983 is die op de huidige 18j gekomen.
Ook voor verder studeren was er een groot verschil. Ik heb geen idee of er een verschil was voor de politie, maar verpleegkundige was een wereld van verschil. Je kon toen eigenlijk gewoon beginnen, er was geen diploma of opleiding nodig. Nu heb je de HBO5 van 3j, bachelor van 4j of master verpleegkundige... De medische en technologische vooruitgang van de afgelopen 50j heeft er voor gezorgd dat die opleiding ook nodig is want het takenpakket nu ziet er compleet anders uit dan toen.
Al die dingen samen zorgen ervoor dat iemand in die tijd op die leeftijd meestal al verder stond in het leven en al langer aan het werken was.

Dan over in een dure streek bouwen. Was Meise toen al een dure streek? Om nog maar te zwijgen dat er toen nog algemeen veel meer bouwgronden beschikbaar waren waardoor die (door het effect van vraag & aanbod) ook nog eens (relatief gezien) goedkoper waren.

De maatschappij is de laatste 50j zo hard veranderd dat dit gewoon zomaar vergelijken niet echt gaat.

Kan alleen vanuit mijn eigen standpunt spreken, maar gemakkelijk vind'k het toch allemaal niet.

Ben 39, alleenstaand en op zoek naar een woning.
Klein huisje of appartement (indien appartement liefst op gelijkvloers of eerste verdiep. Heb vrij harde claustrofobie en moet het idee hebben dat ik weg kan bij brand. Klinkt stom, I know, maar kan er ook niets aan doen).

Heel eerlijk, ben op zoek naar iets met minstens EPC D. Het klinkt allemaal gemakkelijk om te zeggen dat je de handen uit de mouwen moet steken voor te renoveren. En 't is niet dat ik dat niet zou willen, maar ik ben echt absoluut niet handig. Heb buiten mijn mama ook geen familie, dus ik zou simpelweg niet weten hoe eraan te beginnen (ik zie ons met ons tweetjes echt geen elektriciteit leggen zonder enige kennis). Bovendien moet zo'n renovatie nog binnen de 5 jaar gebeuren. Als ik nu een lening aanga is het geld gewoon op... Ik zie niet in hoe ik binnen de 5 jaar nog aan geld geraak om te renoveren.

Klein gelijkvloers appartementje met 1 slaapkamer hier in't dorp kost al 322000 euro. Ik zou de lening kunnen krijgen, maar 1300 euro per maand alleen moeten afbetalen inclusief bijna al mijn spaargeld. Dat vind'k persoonlijk echt wel veel.
(Heb ook geen zak geld meegekregen thuis, wel snel gaan huren indertijd wegens omstandigheden met een minimumloon toen, dus indertijd wel wat zwarte sneeuw gezien en weinig kunnen sparen).

En even voor de duidelijkheid, ik heb altijd gewerkt als jobstudent sinds mijn 15, nadien al 17 jaar mijn huidige job zonder ooit 1 dag te stempelen.
(Vooraleer iemand denkt dat ik lui ben).

Heb alleen de pech al jaren single te zijn.
Voor een koppel is't toch allemaal wel gemakkelijker...
De prijzen van een klein appartementje ligt vaak ook niet in lijn met een huis met 3 slaakamers. In mijn regio kost zoiets amper minder...

Heb alleen de pech al jaren single te zijn.
Voor een koppel is't toch allemaal wel gemakkelijker...
De prijzen van een klein appartementje ligt vaak ook niet in lijn met een huis met 3 slaakamers. In mijn regio kost zoiets amper minder...

Daar zeg je het eh.
Als alleenstaande is het verdomd moeilijk om iets te kopen. Uw woning moet ook niet groter worden als je ineens met 2 bent, integendeel veel alleenstaanden wonen vaak zelfs nog te ruim in vergelijking met koppels.
Als je dan de kosten gewoon gedeeld door 2 kunt doen dan is dat heel makkelijk.
Maar dit is niet anders dan vroeger hoor, vroeger was het als alleenstaande ook niet evident om een woning aan te kopen.

En het klopt dat in verhouding een appartement vaak duurder is dan een huis. Maar een appartement heeft ook wel enkele voordelen, en in veel gevallen heb je qua effectieve ruimte, dus niet zuiver bewoonbaar, ook niet zo belachelijk veel minder.
Plus dat in verhouding appartementen ook efficiënter op vlak van energie zijn.

Maar goed op een gegeven moment moeten we ook een kat een kat durven noemen. Moet iedereen eigenaar zijn van een woning?
Volgens mij niet.

Maar goed op een gegeven moment moeten we ook een kat een kat durven noemen. Moet iedereen eigenaar zijn van een woning?
Volgens mij niet.

Gezien het Belgisch pensioensysteem eigenlijk impliciet gebaseerd is op het verwerven van een eigen woning waarmee mensen hun rusthuis later kunnen meebetalen, dan is dat wel licht problematisch :p.

Volgens mij niet.
Ik vind dat eigenlijk altijd een vrij vreemde redenering die ik hier regelmatig zie voorbij komen. En wat is precies dan de reden waarom volgens u niet iedereen eigenaar zou moeten zijn van een eigen woning? Wat zijn de voordelen indien mensen geen eigen woning kunnen bezitten?

Ik vind dat altijd een vrij makkelijke uitspraak om te maken. Eentje die voor het merendeel gemaakt wordt door mensen die al een of meerdere woningen bezitten.

Persoonlijk zou ik toch graag eigenaar worden van een woning. Huren is ook maar weggegooid geld.

Maar ergens wel beetje frustrerend dat iemand die jaar in jaar uit gaat werken geen eigen woning kan betalen.
(En helaas.... Ik geef niet veel geld uit aan reizen of fancy zaken. Smartphone is ok aangezien ik die eens gewonnen heb, anders zou't een basismodelleke zijn. Tv is intussen 15 jaar oud. Maar zo lang die speelt doe ik die niet weg. Geen netflix/streamz en dergelijke).

maar dat zijn ook uitzonderingen hoor.
je hebt evengoed jongeren die meer dan full time werken (ik ken er genoeg die bovenop hun FT nog eens één of meerdere flexi's hebben) en 1x per jaar op reis gaan (of zelfs niet). die kunnen dan wel een huis kopen na een paar jaar, maar 't is er dan wel één waar ze binnen de 5 jaar nog eens de kostprijs moeten in steken om te renoveren, en daar dan hun vrije tijd in steken.

en dan heb je al het volk ertussen. werkt full-time, doet geen dure reizen, kan geen woning kopen (zelfs een appartement is moeilijk)

Dat kan allemaal zijn. Volgens mij niet, maar goed, dat doet er niet toe zelfs.

Het boomer bashen is een beetje zinloos.

Wie duwt er de prijs naar boven? Het zijn de kopers, niet de verkopers. Moest niemand kopen aan prijs X, zou het niet voor X verkocht worden. Het huizenbezit is al jaren constant of stijgend. Al 50y wordt er geklaagd dat huizen onbetaalbaar zijn, maar er is geen data om dat te backen.

Als de helft van de jeugd het nodig vindt om van op hun 16 uren en uren en uren te werken en flexi's te doen en weet ik veel wat, zoals je beweert. Weet je waar dan moet zagen als je als jeugd dat niet doet ? Bij de andere jeugd en niet de boomers. Toen wij hier ons huis verkochten, stonden er 25 jarigen aan de deur 'wij moeten dit huis hebben'. hop hop hop hop naar boven. "We gaan wel boterhammen eten" en "we gaan paar jaar niet op reis". Who's to blame ?

Lekker belachelijke commentaar weer.

Een vliegticket naar Italië kost nu minder dan wanneer je met de auto naar zee zou rijden. En je geeft er nog minder uit. Maar nee, laat me inderdaad 1x per jaar naar de zee gaan want zo deden we het in de jaren 90. Verder kost zelfs een ticket naar de VS als je goed zoekt je 400 euro heen en terug. Dat is nog steeds veel geld, maar niet meer de astronomische bedragen van vroeger.

Ik denk dat je je serieus verkijkt. Continentale vluchten zijn 'per mile'/2 gemiddeld. Dus zo dramatisch goedkoper is dat niet. Veel mensen verkijken zich op RyanAir. Dat is niet de norm. Korte lokale vluchten zijn communicerende vaten. Prijs goedkoper = langere vluchten. Mensen zijn bereid X uit te geven aan vlucht. Als de mensen ipv 1x 5x per jaar vliegen, is dat wel degelijk duurder

Een vlucht naar Costa Rica of Peru of whatever verre vlucht is niet veel goedkoper dan vroeger. De olieprijs is al jaren hoog. Ik heb 20y geleden naar Las Vegas gevlogen voor 300-400 USD heen en weer.

Anyway. Ik heb statbel eens gecheckt. 1970-2010 (andere cijfers zijn er niet). Dat is pre netflix en smartphones en facebook. restaurant en reizen: +40%. telecom: 20%. auto: +20%.... (teruggerekend naar % van je inkomen). Weet je wat niet echt gestegen is, jawel, uitgaven huis.

Meubilair en onderhoud zelfs gezakt (Thanks Ikea).

Verder nog veel gestegen: Lichaamsverzorging, verzekeringen, farmaceutische producten.

Ook mensen die hier iets zeggen over de techniek van een huis. De helft is verplicht, en de andere helft moet je steken omdat je op een ander vlak gekloot bent. Ahja en vergeet de moderne flatscreen niet die je voor ocharme 600 euro kan kopen.

Of de Iphone van 1000 euro die je om de 2y ververst. Met een 50 euro per maand abo. Bij mijn bomma stond de draaitelefoon 50y en dat kostte geen hol. Of de buis tv die 30y meeging.

Iedereen zijn nieuwe flatscreen al gekocht voor het komende sportseizoen ? Never waste a good opportunity om nog een extra cheap ass tv te kopen.

Die grafiek is scheef langs alle kanten, maar beide meningen zijn hier gewoon halve argumenten aan het bovenhalen om hun punt te onderbouwen. Ja rentes lagen bv hoger, maar zoals iemand al zei is dit geen alleenstaand iets. Je kon ook 110% lenen zonder al te veel moeite, dus moest je niet eerst 5 jaar huren, dan hopen voldoende te sparen bovenop de torenhoge energierekeningen, dure boodschappen etc, om dan met geluk een lening te krijgen waar je al 20-30% voor moet hebben liggen.

Alsof iedereen vroeger gewoon een bank binnenwandelde op zijn 25 en het definitieve huis kocht. Er waren ook vroeger huurappartementen en kleine en grotere woningen.

Ik hoor al 15y hetzelfde. "huizen zijn onbetaalbaar". Wel, ooit moet je springen en zal het een beetje pijn doen. Daarna wordt het beter. Als je niet wil springen om nooit een beetje pijn te hebben, dan moet je niet klagen.

Ik vind dat eigenlijk altijd een vrij vreemde redenering die ik hier regelmatig zie voorbij komen. En wat is precies dan de reden waarom volgens u niet iedereen eigenaar zou moeten zijn van een eigen woning? Wat zijn de voordelen indien mensen geen eigen woning kunnen bezitten?

Ik vind dat altijd een vrij makkelijke uitspraak om te maken. Eentje die voor het merendeel gemaakt wordt door mensen die al een of meerdere woningen bezitten.

Het gaat toch niet over "voordelen van". De vraag is of het realistisch is of iedereen een woning kan bezitten. Wat is het probleem van iedereen die een Ferrari bezit ? Niks eh. Maar ja, niet realistisch.

Gezien het Belgisch pensioensysteem eigenlijk impliciet gebaseerd is op het verwerven van een eigen woning waarmee mensen hun rusthuis later kunnen meebetalen, dan is dat wel licht problematisch :p.
Omfg, here we go again....

Zoek aub de kostprijs van een RVT op en ineens ook de gemiddelde verblijfsduur in zo'n RVT.

Dat je uw woning moet verkopen om dat te kunnen betalen is je reinste onzin. Dat je niet exclusief op je wettelijk pensioen mag vertrouwen is nogal wiedes en weet ondertussen iedereen.

Zoals gezegd, heb enkele "jonge" collega's (tussen 23 en 27) en bij hen allen is hetzelfde verhaal => "Kopen? Zot, da's veel te duur zulle". Maar zoals gezegd wel om de 2 jaar een smartphone van 1.400 EUR moeten kopen, minstens toch 2x per week gaan eten en liefst 3x per jaar op reis gaan. Voeg daar nog aan toe dat ge toch minstens 3x per week een stuk in uw frak moet kunnen zuipen op café..... Tjah, dan is het onmogelijk om iets te kopen of te sparen, zelfs met een gezamenlijk inkomen van 4.500 EUR ja.

Heel eerlijk, ben op zoek naar iets met minstens EPC D. Het klinkt allemaal gemakkelijk om te zeggen dat je de handen uit de mouwen moet steken voor te

...

Klein gelijkvloers appartementje met 1 slaapkamer hier in't dorp kost al 322000 euro. Ik zou de lening kunnen krijgen, maar 1300 euro per maand alleen moeten afbetalen inclusief bijna al mijn spaargeld. Dat vind'k persoonlijk echt wel veel.

...

Maar ergens wel beetje frustrerend dat iemand die jaar in jaar uit gaat werken geen eigen woning kan betalen.

Waar ergens is dat, en moet het echt in uw dorp zijn?
Hier: gelijkvloers appartement, 2 slaapkamers, 100m², bouwjaar ~2000, EPC D heb ik zien staan voor €200k paar weken terug. Was idd wel snel verkocht.
Als ik op immoweb kijk, vind je er over heel Vlaanderen wel enkele onder de €200k. Zowel huizen als gelijkvloersappartementen. Niet veel, maar immoweb is en blijft een momentopname (en heeft enkel de filter gelijkvloers, dus niet 1e verdieping wat ook nog binnen je criteria zou vallen). En als je boven de €200k gaat, komen er een pak bij.

Grootste probleem, overal, is dat je enkel maar kan kopen wat beschikbaar is. En als je niets vindt die aan al je criteria voldoet, moet je er maar één of meerdere aanpassen en zo opnieuw zoeken. Of blijven wachten tot toevallig datgene dat aan alles voldoet op de markt komt.
Toen ik mijn huis zocht had ik een paar belangrijke criteria maar ik had de regio waarin ik zocht dan ook heel ruim genomen (driehoek Antwerpen-Gent-Leuven). En dan ben ik in meer dan een jaar maar 4 huizen gaan bezichtigen. Uiteindelijk dan nog een criteria aangepast en dan heeft het nog een half jaar geduurd eer ik iets gevonden had dat mij aanstond.

Weer een hoop generalisaties van mensen die nog op een goedkoper moment een huis gekocht hebben, en die en passant zichzelf nog eens willen bestoefen hoe goed ze dat toen wel niet hebben gedaan (want zelfs nu nog kunnen jongeren een huis kopen ALS ze maar de juiste mentaliteit zouden hebben. De facto hebben wij dat toch allemaal wel niet goed gedaan toen, zeker?).

Ik heb in 2016 gekocht en ik heb chance gehad dat het toen een kopersmarkt was. Lening op 20 jaar aan 1,55% ofzo vast . En dankzij 30K van mijn ouders heb ik ook nooit echt krap bij kas moeten zitten bij de aankoop. Ow, en gekocht als koppel, natuurlijk.

Dus mijn eigen verdienste? Een beetje, want ik heb gestudeerd (wat op zich weer evenveel te maken heeft met mijn socio-economische achtergrond en het quasi-gratis onderwijs hier, dan met mijn intelligentie) en goed gespaard. Maar ik heb ook vooral chance gehad dat ik geen tien jaar later geboren ben. In december straks weer de woonbonus cashen. Dekt ruimschoots de onroerende voorheffing want het kadaster is al 50 jaar niet geupdate en ze denken daar dat we nog altijd geen badkamer hebben. En zo kan ik nog wel wat chancekes bedenken.

Maar goed, dat het hier vol zit met mensen waarbij alles hun eigen verdienste is (maar die ondertussen in een ander topic posten over welke hoge functie de papa wel niet had) is al lang duidelijk.

Weer een hoop generalisaties van mensen die nog op een goedkoper moment een huis gekocht hebben, en die en passant zichzelf nog eens willen bestoefen hoe goed ze dat toen wel niet hebben gedaan (want zelfs nu nog kunnen jongeren een huis kopen ALS ze maar de juiste mentaliteit zouden hebben. De facto hebben wij dat toch allemaal wel niet goed gedaan toen, zeker?).

Wat is je punt nu ? Iedereen die nu een huis koopt is niet zijn eigen verdienste en vroeger wel ? Of zoiets ?

Is er een probleem? Indien zo, wat is de oplossing die je voorstelt ?

Ik heb in 2016 gekocht en ik heb chance gehad dat het toen een kopersmarkt was.

2016, het jaar dat de prijzen gewoon stegen zoals andere jaren ? https://statbel.fgov.be/nl/themas/bouwen-wonen/residentiele-vastgoedprijsindex. Ik heb in 2015 en 2022 gekocht. Dat leken me toch gewoon dezelfde wereld hoor. Als je lowballt, heb je nougatbollen. Als je fair price betaalt, heb je het.

"kopersmarkt" lijkt me een *kuch* subjectieve interpretatie. Weet je wanneer het een kopersmarkt was ? 2023. 10% indexering en huizenprijzen die zakten...

Lening op 20 jaar aan 1,55% ofzo vast . En dankzij 30K van mijn ouders heb ik ook nooit echt krap bij kas moeten zitten bij de aankoop. Ow, en gekocht als koppel, natuurlijk.

Dus mijn eigen verdienste? Een beetje, want ik heb gestudeerd (wat op zich weer evenveel te maken heeft met mijn socio-economische achtergrond en het quasi-gratis onderwijs hier, dan met mijn intelligentie) en goed gespaard.

Waarom je je eigen zou de grond inboren om een punt te maken, mij een mysterie.

Maar goed, we zitten met arbeidsmarkt krapte al 3000y of zo en sparen kan iedereen. Wie werkt, kan een huis kopen.

Maar ik heb ook vooral chance gehad dat ik geen tien jaar later geboren ben. In december straks weer de woonbonus cashen. Dekt ruimschoots de onroerende voorheffing want het kadaster is al 50 jaar niet geupdate en ze denken daar dat we nog altijd geen badkamer hebben. En zo kan ik nog wel wat chancekes bedenken.

Ja, want wie jouw huis zou kopen, zal plots een andere OV betalen. De woonbonus is er niet meer. Maar je betaalt ongeveer 0 registratierechten tegenwoordig.

Huizenprijzen vs 2016: +39%
Lonen: 31% index alleen al.

Maar goed, dat het hier vol zit met mensen waarbij alles hun eigen verdienste is (maar die ondertussen in een ander topic posten over welke hoge functie de papa wel niet had) is al lang duidelijk.

Terug
Bovenaan